Typy AdWords kampaní – co, kdy a proč?

vyhledavaci-nebo-reklamni-sit

AdWords nabízí 5 základních typů kampaní:

  1. Pouze Vyhledávací síť
  2. Pouze Obsahová síť (dříve se jmenovala reklamní síť)
  3. Vyhledávací síť s optimalizovanou Obsahovou sítí
  4. Nákupy
  5. Video
  6. Propagace aplikací pro Android

 

Každá z kampaní nabízí ještě různé podtypy. Za zmínku stojí tyto podtypy kampaní:

  • Dynamické reklamy ve vyhledávání (vyhledávací síť)
  • Dynamický remarketing (reklamní síť)
  • Gmail reklamy (reklamní síť)

 

Takže komplikované je to víc než dost. Kdo se v tom má vyznat a jak poznat, kterou kampaň vybrat? Trochu napovíme v tomto článku.

Ze základních kampaní nebudeme řešit Video kampaně ani propagaci Android aplikací. Obě jsou hodně specifické a většina z vás je nevyužije.

 

1. POUZE VYHLEDÁVACÍ SÍŤ

Kampaň Vyhledávací síť umí jen textovou reklamu. Jsou to reklamy, které se zobrazují nad výsledky vyhledávání na stránce google.cz. Uživatel napíše do vyhledávače Google nějaký výraz. Pokud jej ve svém AdWords účtu máte jako klíčové slovo, může se zobrazit i vaše reklama.

marketingppc-hledat-Googlem

Kromě vyhledávače Google se reklamy mohou zobrazovat i v dalších méně důležitých vyhledávačích, které používají k vyhledávání technologii od Google (např. tiscali.cz). Google tomu říká Partnerské weby a máte možnost je vypnout. Otestujte a uvidíte, v základním nastavení jsou zapnuty.

Reklamy se mohou zobrazovat na PC, tabletech i mobilech. Google má PC a tablety ve stejné kategorii, ale reklamy na mobilech je možné v mnoha ohledech upravit zvlášť. Většina uživatelů správné nastavení kampaně pro mobily ignoruje, přitom podíl vyhledávání na mobilech roste každým rokem.

Výhodou Vyhledávací sítě je, že se reklama zobrazuje lidem, kteří sami projeví zájem o zboží nebo službu, kterou nabízíte. Tedy v případě, že AdWords dobře nastavíte. Při nesprávném nastavení se vaše reklama bude ukazovat lidem, kteří hledají něco naprosto jiného.

nove-vozy-vyhledavani

VÝHODY KAMPANĚ VE VYHLEDÁVACÍ SÍTI

  • Zaměříte se na lidi, kteří aktivně hledají konkrétní řešení. Je velká pravděpodobnost, že jsou připraveni koupit.
  • Jste schopni se zviditelnit i s omezeným rozpočtem. Už od 100 Kč denně můžete postavit kampaň, která vám přinese výsledky.
  • Výsledky se mohou dostavit rychlostí blesku. Pokud kampaň dobře nastavíte, první výsledky můžou přijít v řádu hodin.
  • Pokud s online reklamou začínáte, vyhledávací síť vám většinou napoví, jak si váš produkt nebo služba povedou.
  • Naprosto dokonalá forma propagace pro firmy, které nabízí řešení akutních problémů (instalatéři, zámečníci).

 

NEVÝHODY KAMPANĚ VE VYHLEDÁVACÍ SÍTI

  • Většinou se vedle vaší reklamy zobrazí i reklamy konkurence. Musíte najít způsob, jak svoji reklamu zviditelnit.
  • Pokud se zabýváte něčím hodně specifickým, co lidé často nehledají, počet kliknutí bude zanedbatelný.
  • V hodně konkurenčních odvětvích budete platit za jedno kliknutí nehorázné peníze.
  • Pokud uvádíte na trh nový typ produktu, vyhledávací síť vám moc nepomůže. Co lidé neznají, to nehledají.
  • Jako u všech typů kampaní, správné nastavení kampaně je klíčové.
  • Část lidí hledá jen obecné informace a nejsou připraveni koupit. Přesto budete za jejich kliknutí platit.
  • Pokud dobře nenastavíte vylučující klíčová slova, budou se vaše reklamy zobrazovat kdy nemají.

google vyhledavani eset

 

2. POUZE OBSAHOVÁ SÍŤ

Obsahová síť umí textovou i grafickou reklamu. Reklama se zobrazuje napříč internetem na kterékoliv stránce, která nabízí společnosti Google prostor k využití. Je to něco jako billboard – vlastníte pozemek (web) a pokud je na dobrém místě, chodí kolem něj hodně lidí (máte hodně návštěv), dostanete zaplaceno za umístění billboardu (umístění online reklamy). Z pohledu majitele webu se tento systém jmenuje AdSense.

Jak Google rozhodne, na kterém webu se vaše reklama zobrazí? Podle toho, jaké cílení jste v AdWords zvolili. Reklamu můžete zamířit na weby pomocí klíčových slov, pomocí tématického zaměření webu nebo podle zájmů uživatelů.

Hodně efektivní využití obsahové sítě je AdWords remarketing. Reklama se zobrazuje cíleně jen lidem, kteří v minulosti navštívili váš web. Díky remarketingu můžete uživatelům svoji reklamu ukázat i na nečekaných místech.

tomas jurco reklama

VÝHODY OBSAHOVÉ SÍTĚ

  • Obrovské pokrytí. Google tvrdí, že tento typ reklamy pokrývá 90% uživatelů internetu.
  • Můžete oslovit lidi, kteří o vás nikdy neslyšeli a aktivně vás nehledají.
  • Pokud váš produkt zajímavě vypadá, může grafická reklama upoutat.
  • Ideální způsob, jak budovat povědomí o značce. Abychom byli světoví, říkejme tomu Branding.
  • V případě remarketingu většinou nadprůměrná návratnost investic.

 

NEVÝHODY OBSAHOVÉ SÍTĚ

  • Špatně nastavená obsahová síť může znamenat velké výdaje s nulovým efektem.
  • Pokud zapomenete na nastavení vyloučení umístění, velkou část rozpočtu budete vyhazovat z okna.
  • Reklama se může zobrazovat na stránkách s negativním obsahem. I tady pomůže vyloučení umístění.
  • Pokud necháte zapnuto vložení reklamy do hry, velká část kliknutí bude od dětí a teenagerů.
  • Spousta lidí bannery podvědomě ignoruje. Na zisk jednoho kliknutí potřebujete hodně zobrazení.

 

3. VYHLEDÁVACÍ SÍŤ S OPTIMALIZOVANOU OBSAHOVOU SÍTÍ

Tato kampaň zahrnuje Vyhledávací síť v plné síle a přidává k ní omezenou Obsahovou síť. Sami ji nepoužíváme a to stejné doporučujeme většině z vás.
vyhledavani a obsah

KDY TUTO KAMPAŇ POUŽÍT

  • Chcete používat v omezené míře i Obsahovou síť.
  • V nastavení AdWords se příliš nevyznáte.
  • Nemáte na optimalizaci AdWords čas.
  • Smíříte se s tím, že budete mít nad kampaní menší kontrolu a část nákladů bude zbytečná.
  • Nechcete svou AdWords kampaň svěřili profesionálům na AdWords.

 

VÝHODY

  • V podstatě nejsou známy.

 

NEVÝHODY

  • Složitější interpretace statistik. Musíte vždy myslet na to, abyste kampaň hodnotili odděleně pro Vyhledávací a Obsahovou síť.
  • Nemožnost nastavit zvlášť rozpočet pro Obsahovou a Vyhledávací síť.
  • Nemůžete využít naplno všechny možnosti Obsahové sítě.
  • Pokud ji používáte a ukážete nám svůj AdWords účet, hned nám bude jasné, že kampaně nenastavoval profesionál.

 

4. KAMPAŇ GOOGLE NÁKUPY

Reklamy z kampaně Google Nákupy se zobrazují na stránce google.cz. Můžete je použít, pokud chcete propagovat zboží z e-shopu. Kampaň Nákupy nabízí obrázkové reklamy se stručným popisem a cenou. Protože lidský mozek vnímá obrázky daleko rychleji než text, obrázkové reklamy většinou fungují lépe než textové.

Podmínkou pro zprovoznění kampaně Nákupy je mít účet Google Merchant Center a zdroj produktů, ze kterých potom AdWords automaticky tvoří reklamy. Klíčová slova se v této kampani nepoužívají. Kampaň nákupy v současné době nefunguje na Slovensku.

google vyhledavani kozacky

VÝHODY KAMPANĚ GOOGLE NÁKUPY

  • Protože ji část lidí vzdá předem kvůli složitému nastavení, je u Nákupů menší konkurence, než ve Vyhledávací síti.
  • Obrázek, popis a cena jsou často lákavější, než jen nudný text.
  • Kampaň Nákupy většinou dosahuje lepší návratnosti investic, než kampaň ve Vyhledávací síti.
  • Pokud máte na e-shopu milion produktů, nemusíte ručně psát milion reklam.

 

NEVÝHODY KAMPANĚ GOOGLE NÁKUPY

  • Část uživatelů nastavení kampaně Nákupy vzdá. Po přečtení požadavků na zdroj dat pro Merchant Center.
  • Část z těch, kteří to zatím nevzdali, to vzdá v průběhu nastavování Merchant Center nebo samotné kampaně
  • Nastavit kampaň Nákupy se vším všudy prostě vždycky nejde.
  • Pokud je cena vašeho zboží výrazně vyšší, než cena konkurence, uživatel to uvidí na první pohled a reklama nebude fungovat.

 

5. PODTYPY KAMPANÍ

DYNAMICKÉ REKLAMY VE VYHLEDÁVÁNÍ

Jsou vhodné pro větší weby, typicky pro e-shop. Jsou hodně podobné klasické kampani ve vyhledávání, ale nepoužívají klíčová slova. Reklamy sa zobrazují automaticky na základě obsahu webu. U dynamických reklam navíc nemusíte vymýšlet nadpis reklamy, dosadí se automaticky podle obsahu cílové stránky.

dynamicke reklamy

Výhodou je, že v případě velkého počtu produktů nemusíte do kampaně vkládat tisíce klíčových slov, stačí vytvořit reklamu. Na druhou stranu, stejně jako jakákoliv automatizace v AdWords, potřebují důkladnou kontrolu.

Reklamy se často budou ukazovat i u nezajímavých vyhledávaných výrazů. A pokud prodáváte produkty s velkým cenovým rozpětím, bude vám vadit nemožnost nastavit nabídky za kliknutí podle klíčových slov.

 

DYNAMICKÝ REMARKETING

Je vhodný především pro e-shopy. U klasického remarketingu bude sotva někdo vytvářet reklamy pro několik tisíc produktů. Dynamický remarketing to udělá za vás. Sleduje, které produkty si návštěvníci webu prohlíželi. Potom jim dokáže ukazovat reklamy na míru přesně podle toho, co je na webu zaujalo.

Dynamický remarketing, podobně jako kampaň Nákupy, potřebuje zdroj dat, ze kterého AdWords automatický tvoří reklamy. Navíc musíte upravit i remarketingový kód na webu.

dynamicky remarketing

 

GMAIL REKLAMY

Jsou v ČR novinkou září 2015. Pokud používáte Gmail, určitě jste si všimli záložky Promo akce. Právě v této záložce se uživatelům zobrazují Gmail reklamy.

gmail promo

Cílení u Gmail reklam je stejné, jako v obsahové síti. Reklama se zobrazí jako příchozí promo zpráva. Platíte pouze tehdy, pokud ji uživatel rozklikne.

gmail promo 2

Potom má možnost kliknutím na zprávu přejít na váš web, uložit si ji do doručené pošty nebo ji může přeposlat dále.

 

adwords audit

Flickr Creative Commons Image via Martin Fisch and Bart Everson.