Často kladené dotazy k AdWords

Co je to PPC?

Zkratka PPC pochází z anglického Pay Per Click – platba za kliknutí. PPC marketing je tedy jakýkoliv nástroj on-line marketingu, kdy inzerent platí vždy, když někdo klikne na jeho reklamu. Oproti jiným formám marketingu je obrovskou výhodou, že inzerent platí pouze za přivedení skutečného zájemce o jeho zboží nebo služby. Toto přirozeně platí pouze při efektivně nastavené PPC reklamě.

 

Co jsou to Google AdWords

Jedná se o reklamní systém společnosti AdWords, založený na platbě za kliknutí. AdWords umožňují firmám i s minimálním rozpočet zobrazovat svoje reklamy lidem, kteří se aktivně zajímají o jejich produkty nebo služby. Reklamy se zobrazují primárně na portálu google.cz a inzerenti za ně platí pouze tehdy, pokud na reklamu někdo klikne.

 

Kolik AdWords stojí?

Častá otázka, nicméně bez jednoduché odpovědi. V AdWords je více typů kampaní a je možné platit za kliknutí nebo za zobrazení. Častější je platba za kliknutí a cena je v tomto případě určena pomocí aukce. Faktory ovlivňující aukci jsou nejen nabídky jednotlivých inzerentů, ale do značné míry i hodnocení reklam. Výsledná cena je tedy závislá na kvalitě reklamy, kvalitě vstupní stránky a na nabídkách jednotlivých inzerentů. V závislosti na odvětví se cena za kliknutí může pohybovat od desítek haléřů až po desítky, výjimečně i stovky korun.

 

Co je to výkonnostní marketing?

Jedná se o marketingové aktivity, které jsou zacíleny na zlepšení prodejů, poptávek nebo dalších měřitelných aktivit na vašem webu. Řadu marketingových aktivit lze měřit pouze s obtížemi nebo vůbec. U výkonnostního marketingu přesně víte, jaké obraty kampaň přinesla a kolik vás to stálo. Pokud provozujete například AdWords kampaň ve vyhledávání, jedná se o výkonnostní marketing, protože vašim primárním cílem téměř jistě bude zvýšení počtu konverzí.

 

Jaký je rozdíl mezi AdWords vyhledávací a obsahovou sítí?

Reklamy ve vyhledávací síti se zobrazují na google.cz, případně okrajově na dalších partnerských prohlížečích, které využívají Google technologie. Reklamy v obsahové síti se mohou zobrazovat nejen na různých webech patřící pod Google (např. Youtube, Gmail), ale i na kterémkoliv webu, který se rozhodl poskytnout Google reklamní prostor.

 

Co jsou to Google Nákupy?

Jedná se o typ AdWords kampaně, která umožňuje zobrazovat na stránce google.cz reklamy na konkrétní produkty včetně ceny, obrázku produktu a krátkého popisu. Tyto reklamy jsou použitelné pouze pro e-shopy, kterým často přináší zajímavou návratnost investic.

 

Proč platím tolik peněz za AdWords kliknutí?

Prvním důvodem může být fakt, že inzerujete ve vysoce konkurenčním prostředí a tolik peněz platí i ostatní inzerenti ve vašem oboru. Druhý důvod, který je podle našich zkušeností daleko častější, je špatně strukturovaná nebo špatně nastavená kampaň. Výjimkou nejsou ani případy, kdy je možné cenu za kliknutí pomocí pečlivé optimalizace stáhnout o více než polovinu.

 

Co když bude na moji AdWords reklamu schválně klikat konkurence?

V AdWords jsou důležité dlouhodobé statistiky. Je normální, že drtivá většina kliknutí od legitimních uživatelů nepovede ke konverzi a pár kliknutí od konkurentů se v tom ztratí. Pokud máte strach, že by konkurence chtěla vysát váš rozpočet opakovaným klikáním na reklamu, AdWords na to přirozeně pamatují. Google používá sofistikovaný systém na odfiltrování neplatných kliknutí a kredit za neplatná kliknutí vám většinou do 24 hodin zpětně připíše. Stačí se podívat na přehled vyúčtování v AdWords.

 

Co je to konverze?

Konverze se dělí na on-line a off-line konverze. On-line je jakákoliv akce na vašem webu, která vám přinese nějaký užitek. Nejčastěji se jedná o uskutečněný nákup nebo odeslání poptávky. Off-line konverzí se rozumí nejčastěji telefonát nebo návštěva vaší firmy.

 

Co je to remarketing?

Remarketing umožňuje cíleně zobrazovat reklamy pouze lidem, kteří v minulosti navštívili váš web. Tím, že svojí návštěvou dali zájem o vaše produkty nebo služby, je u této cílové skupiny výrazně větší pravděpodobnost konverze.

 

Proč nevidím své vlastní AdWords reklamy?

V prvé řadě chodit na google.cz a snažit se zobrazit svoje reklamy není dobrý nápad. Patrně neplánujete na svoje reklamy klikat a každé zobrazení bez kliknutí navíc dává Google najevo, že o reklamy není zájem. S tím může souviset, proč svoje reklamy nevidíte. Pokud jste si je opakovaně zobrazili a neklikli na ně, Google usoudil, že pro vás nejsou zajímavé a přestal vám je ukazovat. Pro náhled vlastních reklam je lepší použít AdWords nástroj pro náhled reklam.

 

Kde najdu faktury za AdWords kliknutí?

Ve svém AdWords účtu kliknete na ikonku ozubeného kola vpravo nahoře a vyberete možnost Fakturace. V základním nastavení se zobrazují faktury za poslední tři měsíce. Pokud hledáte starší fakturu, hledejte rozbalovací menu pro změnu období. Pro odkaz na stažení faktury pro daný měsíc hledejte volbu  Faktura pro plátce DPH pro EU. Poslední fakturu najdete vždy až po skončení měsíce, např. fakturu za říjen můžete stáhnout až začátkem listopadu.

 

Jaký je minimální měsíční rozpočet na kliknutí PPC kapaň?

Pro malou kampaň počítejte pro začátek s rozsahem 1000 – 3000 Kč měsíčně. Kampaň je sice možné provozovat i při rozpočtu několika set korun za měsíc, pokud ale připočtete čas strávený s přípravou a správou kampaně, většinou to nedává smysl. Zároveň pokud se vám nevyplácí do PPC kampaně investovat alespoň několik tisíc měsíčně, možná je na čase zvážit použití jiné formy propagace.

 

Jaký je ideální počet kampaní v AdWords?

Ideální počet tak úplně neexistuje. Do značné míry to záleží na osobní preferenci konkrétního uživatele. Cílem je, aby se vám v AdWords dobře orientovalo.

Kdy je nezbytně nutné potřeba udělat víc kampaní:

  • Pokud chcete použít více typů kampaní, samozřejmě nelze mít v jedné kampani reklamy pro Google Nákupy a zároveň remarketingové bannery.
  • Pokud potřebujete v jedné kampani odlišit něco, co lze nastavit jen na úrovni kampaně. Např. jednu kampaň chcete ukazovat ve všední dny a druhou o víkendu.  Jednu chcete ukazovat jen lidem v Praze, druhou pro zbytek ČR apod.

V ostatních případech bude důvodem pro větší počet kampaní lepší přehlednost účtu. Neexistuje jeden správný návod, nicméně pár doporučení:

  • Pokud cílíte v účtu na více zemí (nebo i krajů, měst), může mít smysl použít více stejných kampaní.
  • Pokud máte v jednom AdWords účtu reklamy na více odlišných webů, je přehlednější je mít v odlišných kampaních.
  • Pokud nabízíte na webu více služeb, např. můžete mít jednu kampaň pro služby instalatéra a druhou kampaň pro služby zámečníka.
  • U e-shopu je dobré kampaně rozdělit podle struktury webu, např. mít jednu kampaň pro šperky, druhou pro kabelky, třetí pro hodinky atd.
  • Pokud máte pár stěžejních služeb nebo produktů, které dělají většinu obratů, tak může být dobré je pro přehlednost dát také do samostatné kampaně.

 

Proč nesouhlasí počty konverzí v Google AdWords s konverzemi v Google Analytics?

Nejčastěji bývá důvodem nesrovnalosti fakt, že oba systémy používají jinou logiku pro přiřazení konverze. Jednak mohou oba systémy jednu konverzi připsat k jinému datu, za druhé používají odlišný atribuční model.

Řekněme, že uživatel dnes klikne na reklamu a konverzi (nákup) uskuteční za dva týdny. Google Analytics konverzi přiřadí k datu nákupu, v AdWords se zpětně připíše ke dni kliknutí na reklamu. Při pohledu na delší časové období se sice statistiky téměř srovnají, pokud ale zákazníci často kupují „se zpožděním“, v rámci měsíce mohou být nesrovnalosti markantní.

Ke druhému zkreslení dojde kvůli rozdílnému přiřazení „zásluh“ za konverzi. Situace, kdy uživatel klikne na reklamu a následně koupí, je méně obvyklá. Častěji je mezi první návštěvou webu a konverzí řada dalších mezikroků. Uživatel může nejprve kliknout na AdWords reklamu ve vyhledávání, za dva dny na reklamu Facebook remarketing, stránku si uložit mezi oblíbené, za tři dny přijít na web napřímo a dokončit transakci. Kdo je tady zodpovědný za konverzi? Google Analytics pracují v základním nastavení na principu posledního nepřímého kliknutí. V uvedením případě získá 100% zásluhu za konverzi Facebook reklama. AdWords pracují v základním nastavení na principu posledního AdWords kliknutí, v AdWords reportech si konverzi ze 100% přivlastní.

Samozřejmě  u nesrovnalostí počtu konverzí přichází v úvahu i technické věci jako špatně vložený kód pro měření konverzí, různé nastavení měření apod.

 

Proč nemohu vytvořit AdWords reklamu s určitou značkou v textu?

Někdy se stane, že se nedaří uložit reklamu se zdůvodněním, že obsahuje ochrannou známku v textu. Některé firmy si chrání své ochranné známky, aby je ostatní nemohli v reklamách používat. Někdy to svým prodejcům na žádost povolí, jindy nechtějí mít v reklamách AdWords žádnou konkurenci. Zkuste se obrátit na svého dodavatele dotyčné značky popř. obraťte se na AdWords podporu s žádostí o kontaktní osobu, která má dotčenou ochrannou známku na starosti.

 

Čekáme i na vaši otázku. Pokud máte dotaz k AdWords, můžete nám jej sdělit zde.