Co umí Facebook reklama plus 10 tipů pro její úspěšné využití

co umi facebook reklama

Facebook používá velká část populace a reklama nabízí neuvěřitelné možnosti cílení. Jen v České republice můžete zacílit na 4.9 mil dospělých. Navíc za cenu, o které se mnoha uživatelům AdWords může jen zdát.

Někteří lidé si pořád myslí, že jediná možnost Facebook reklamy je získávání nových příznivců. Ale získávání nových příznivců je možná desetina toho, co všechno Facebook reklama umí.

Pozn. – pokud vás Facebook reklama zajímá, možná vás zaujme i novější článek „6 bodů, jak vytvořit reklamu na Facebooku jako profesionál“.

 

JAK VYPADÁ FACEBOOK REKLAMA

Nejprve stručně k tomu, jak Facebook reklama vypadá. Možných typů reklam je dnes již víc než deset. Zdaleka nejvíc zobrazení mají stále tyto různé formáty:

  • Menší reklama, která se zobrazuje v pravém sloupci na počítači.
  • Větší reklama, která se zobrazuje v kanálu vybraných příspěvků (na zdi) uživatelům stolních počítačů a notebooků.
  • Reklama v kanálu vybraných příspěvků, která se zobrazí uživatelům na mobilech.

Všechny tři formáty se mohou zobrazovat jen na síti Facebook. Prostřednictvím Facebook rozhraní můžete vytvořit i reklamy pro Instagram. A novinkou roku 2017 jsou reklamy i mimo Facebook.

 

REKLAMA V PRAVÉM SLOUPCI

Reklama napravo umožňuje malý obrázek, 25 znaků pro nadpis a 90 znaků pro text. Rozměry obrázku se liší podle typu kampaně, například 254 x 133 pixelů pro kampaň typu Kliknutí na webovou stránku nebo 254 x 94 pro získávání nových příznivců.

Výhoda reklamy na pravé straně je hodně snadné vytvoření, nižší cena za kliknutí a rychlé oslovení velkého počtu lidí. Nevýhoda je jasná na první pohled, musíte být hodně struční a malý obrázek moc nezaujme.

reklama-facebook-ebook

 

REKLAMA VE VYBRANÝCH PŘÍSPĚVCÍCH

Větší reklama se zobrazuje lidem na zdi, mezi ostatními příspěvky. Nedá se přehlédnout a můžete se rozepsat daleko víc. Text nad obrázkem může mít na počítačích až 500 znaků (110 pro mobily) a můžete využít další prostor pod obrázkem.

Obrázek pro počítače má většinou rozměry 470 x 246, pro mobily až 560 x 292. Obrázky je nejlepší nahrát ve větší velikosti, aby vypadaly pěkně na všech obrazovkách. Vždy se řiďte doporučením velikosti přímo při tvoření reklamy.

Velký obrázek upoutá pozornost, má však jedno zásadní omezení. Nesmí obsahovat víc než 20% textu, jinak může být vaše reklama zamítnuta. Obrázek si dopředu raději zkontrolujte pomocí tohoto nástroje. Jinak se může stát, že budete muset reklamu dělat znovu.

reklama-facebook-audit

 

CO FACEBOOK REKLAMA UMÍ

Čím dál víc věcí, za poslední rok přibylo několik nových kampaní a možností cílení. V minulých dnech Facebook nově přidal i možnost zobrazovat reklamu jen ve vybraných dnech a hodinách.

Při zakládání nové kampaně se vás Facebook zeptá, čeho chcete dosáhnout. Správný výběr je důležitý, různé kampaně nabízí různé možnosti nastavení. Projdeme si volby, které budou zajímat většinu inzerentů.

facebook-reklama-prehled

 

KLIKNUTÍ NA WEBOVOU STRÁNKU

Je základní PPC reklama na síti Facebook. Ukazujete lidem svoji reklamu a pokud na ni někdo klikne, ocitne se na vašem webu. Pokud to dává smysl a váš web umožňuje měřit konverze, použijte raději kampaň Konverze na webu.

 

KONVERZE NA WEBU

Jak jste možná zvyklí z AdWords, měření konverzí je základní předpoklad pro účinné vylepšování kampaně. Umožní vám to i Facebook reklama, můžete změřit počet prodaných kusů nebo odeslaných poptávek. Pokud máte e-shop, Facebook vám umožní měřit i hodnotu transakcí v Kč.

Při zakládání kampaně si vytvoříte pixel pro sledování konverzí. Jedná se o část kódu, který můžete umístit na svůj web a měřit díky němu počty konverzí. Ujistěte se, že je kód vložen na stránce, která se uživatelům zobrazí po úspěšném dokončení nákupu nebo odeslání formuláře.

 

ZAUJETÍ PŘÍSPĚVKEM STRÁNKY

Příspěvek na firemní stránce můžete propagovat třemi způsoby. První možnost je přejít na příspěvek na své firemní stránce Facebook a kliknutím na Propagovat příspěvek spustit propagaci. Tento postup nedoporučuji, neumožní vám využít naplno všechna nastavení reklam.

Druhá možnost je propagovat příspěvek pomocí kampaně Zaujetí příspěvkem stránky. Tato možnost je daleko lepší, umožní vám využít všechny možnosti nastavení. Můžete ale propagovat jen příspěvek, který bude zveřejněný na vaší firemní Facebook stránce.

A co když budete chtít otestovat různé varianty obrázků a textů? Nedává smysl vytvořit na firemní stránce několik podobných příspěvků, vaši příznivci by vás za to nemuseli mít rádi. Využijte třetí možnosti, vytvořte a propagujte skrytý příspěvek.

 

OZNAČENÍ STRÁNKY JAKO TO SE MI LÍBÍ

Je užitečná kampaň hlavně pro začínající společnosti. Příznivci jsou k ničemu, pokud s nimi nebudete komunikovat. Pokud se budete o svoji firemní stránku starat a psát na ni hodnotné příspěvky, vytvoříte si časem skupinu lidí, která pro vás bude mít cenu i z obchodního hlediska. Někteří z nich se stanou klienty nebo zákazníky, jiní vás budou doporučovat svým známým. Nejrychlejší způsob, jak získat od nuly nové příznivce, je vytvoření placené kampaně.

Jestli to se svojí firemní stránkou myslíte vážně, vyhněte se hromadnému kupování příznivců. Stejně tak se nesnažte získávat Like od lidí, kteří nemají o vaši firemní stránku skutečný zájem. Mít 10.000 příznivců je dobré jen k tomu, abyste se tím mohli chlubit. Z marketingového pohledu vám to naopak může uškodit.

Algoritmus organického šíření příspěvků (neplaceného) funguje tak, že čím víc lidí váš příspěvek zaujme (dají Like, přidají komentář nebo příspěvek sdílí), tím víc lidem Facebook váš příspěvek ukáže. Pokud většinu vašich příznivců nebude zajímat, co na firemní stránce sdílíte, vaše příspěvky se nebudou organicky šířit.

 

VYUŽITÉ NABÍDKY

Je zajímavá možnost hlavně pro firmy, které řeší většinu obchodů v kamenné prodejně. Můžete vytvořit nabídku na síti Facebook a nabídnout lidem třeba akční slevu. Uplatní ji tak, že přijdou s kupónem do vaší prodejny.

Nabídky mohou využívat i majitelé e-shopů. Jestli máte časově omezenou slevovou akci, zkuste ji propagovat pomocí této kampaně.

 

MOŽNOSTI CÍLENÍ, KTERÉ VÁM NIKDO JINÝ NENABÍDNE

Facebook o nás ví spoustu věcí, které mu dobrovolně sdělujeme. Díky tomu nabízí Facebook reklama možnosti neuvěřitelně podrobného cílení:

  • podle věku
  • podle pohlaví
  • podle geografického umístění na úrovni států nebo měst
  • podle jazyka
  • podle zájmů
  • podle demografických údajů, jako jsou úroveň vzdělání nebo stav
  • podle chování (například vlastníci iPhone 4 nebo lidé používající browser Safari)
  • můžete cílit na minulé návštěvníky vašeho webu prostřednictvím Facebook remarketingu
  • nebo na konkrétní uživatele pomocí seznamu emailů (musíte mít emaily, pod kterými jsou uživatelé na síti Facebook zaregistrováni)

cileni-facebook-reklam

Samozřejmě Facebook není jasnovidec, takže o nás ví jen to, co mu sami sdělíme. Ať už výslovně, vyplněním profilu, nebo nepřímo, svým chováním na síti Facebook nebo mimo ni. Možná teď sami přemýšlíte, jestli toho o sobě dobrovolně neprozrazujete víc než chcete. Už víte, proč se nás Facebook snaží přimět, abychom vyplnili všechny kolonky na svém profilu?

Možnosti cílení se dají kombinovat. Některé kombinace vytvoří natolik malý počet uživatelů, že pro ně nepůjde vytvořit kampaň. Například těžko oslovíte všechny svobodné muže, kteří bydlí v Dolní Lhotě a zajímají se o včelařství. Ale můžete reklamu zacílit třeba na všechny lidi v ČR ve věku 20 – 40 let, kteří jsou ve vztahu, mají ukončené střední vzdělání, vlastní telefon iPhone nebo Samsung a budou mít do týdne narozeniny.

Pamatujte, že čím přesnější cílení, tím většinou lepší výsledky. S nabídkou slevy na hračky nemá smysl cílit na celou republiku, když můžete zacílit přímo na rodiče dětí. Čím větší zájem o vaše reklamy, tím větší dosah a levnější cena za kliknutí.

 

Několik strategií pro úspěch s Facebook reklamou

  1. Jestli s Facebook reklamou začínáte, můžete zkusit kampaň zaměřenou na získání nových příznivců své firemní Facebook stránky. Nastavení je snadné. Zkusíte si to a časem se vrhnete na složitější kampaně
  2. Hlavně u reklamy ve vybraných příspěvcích je důležitý obrázek. Pokud nezaujmete obrázkem, textem to nenapravíte. Vyzkoušejte víc variant, dopředu se těžko odhaduje, který obrázek bude mít největší úspěch
  3. Zkuste u každé reklamy vytvořit několik variant s odlišným obrázkem nebo textem. Testování reklam je efektivní nejen v AdWords
  4. Nezapomeňte, že obrázek u reklamy ve vybraných příspěvcích smí obsahovat jen 20% textu. Ověřte si předem, že toto pravidlo neporušujete. Jinak může být vaše reklama zamítnuta a budete ji dělat znovu
  5. Vyzkoušejte Facebook remarketing. Stejně jako AdWords remarketing, i Facebook vám umožní ukazovat reklamu cíleně lidem, kteří v minulosti navštívili váš webu
  6. Používáte ve své marketingové strategii emailing? Facebook vám umožní vytvořit publikum pomocí seznamu emailů, můžete tak své zákazníky oslovit zároveň emailem i reklamou na síti Facebook
  7. Pokud chcete získat víc fanoušků své Facebook stránky, zaměřte se na lidi, kteří vás už znají. Použijte remarketing nebo seznam emailových adres svých zákazníků
  8. Vyzkoušejte Podobný okruh uživatelů. Máte minimálně 100 fanoušků firemní stránky? Facebook dokáže vytvořit publikum, ve kterém budou lidé se stejným profilem. Podobné publikum můžete vytvořit i na základě publika pro remarketing nebo z měření konverzí
  9. Používejte Facebook Power Editor, namísto tvoření reklam v rozhraní Facebook. Jedná se o aplikaci pro správu Facebook reklam, zatím funguje jen v prohlížeči Chrome. Oproti správě reklam přímo z Facebook stránky má několik výhod. Práce s reklamami je snazší, nabízí některé pokročilé funkce. Navíc řada vylepšení Facebook reklam bývá zpočátku přístupna jen z Power Editoru
  10. Reklamu pravidelně obměňte. U Facebook reklam se dostaví syndrom únavy, na reklamu bude klikat čím dál méně lidí. Někdy stačí změnit obrázek a procento kliknutí výrazně stoupne. Záleží na velikosti publika, u malých publik každé dva týdny, u širokých publik může stačit jednou za dva měsíce.
  11. Zacilte s placenou reklamou i na vlastní fanoušky. I hodně úspěšné příspěvky v rámci organického dosahu často neuvidí ani čtvrtina vašich fanoušků.
  12. Neignorujte video reklamu. Pokud nemáte vlastní video, přímo ve Facebook rozhraní můžete udělat jednoduché „video“ ze série obrázků, které bude Facebook v reklamě automaticky měnit.
  13. Pravidelně kontrolujte skóre relevantnosti. Pokud uvidíte u některé reklamy čísla 5 a nižší, pokuste se skóre zvednout.

 

Nevíte si rady ani po přečtení článku? Můžete si nechat Facebook reklamu nastavit od nás.

Nezávazná konzultace

 

Flickr Creative Commons Image via Ksayer1 and Frits Ahlefeldt-Laurvig