Google Tag Manager – základní nastavení

Google Tag Manager

Prosíte svého IT technika o nasazení remarketingového kódu již několikátý týden? Máte na webu tolik značek, že už ani nevíte, kde začínají a kde končí? Nebo máte více webů a ničí vás kontrolovat každý zvlášť?

Všechny tyto požadavky mají jednu odpověď: Google Tag Manager, česky Správce značek Google (dále jen GTM).

V čem nám může GTM pomoci a jak si ho (zdarma) pořídit?

Toto je první ze tří článků o Google Tag Manageru, který popisuje základy. V dalších dílech se podíváme na složitější nastavení, jako je měření cílů pro Google Analytics nebo nasazení Facebook Pixelu.

Na konci tohoto článku vám zároveň prozradíme, jak snadno zjistit, jestli vaše Google a Facebook kódy fungují jak mají. Doporučujeme vše dělat v prohlížeči Chrome, některé věci fungují jen v něm.

 

Co je Google Tag Manager

Google Tag Manager je systém pro správu měřicích a dalších kódů, GTM jim říká značky. A to jak na webových stránkách, tak v mobilních aplikacích.

Na web umístíte pouze jeden kód – GTM. Všechny další kódy pak vkládáte prostřednictvím webového rozhraní GTM. Většinou už není potřeba zasahovat do zdrojového kódu webu. Celý postup značně usnadňuje a zrychluje práci s kódy (angl. tagy), protože z nasazení jsou (většinou) vynecháni webmasteři.

vynechat programatory

 

Proč Google Tag Manager Používat

  • Umožňuje vložení nových tagů (kódů) během několika minut. O vložení kódů už není potřeba žádat webmastera.
  • Výrazně usnadňuje diagnostiku kódů na webu v případě potíží.
  • Je snadné nasazovat a testovat nové technologie, stejně jako mít komplexní přehled o všech službách, které aktuálně využíváte.
  • Protože je od Google, nabízí řadu možností v oblasti Google Analytics a Google AdWords.
  • Kromě kódů společnosti Google můžete vkládat i kódy třetích stran (Facebook, Sklik) a vlastní skripty.

sklik remarketing

  • Samotná správa v prostředí GTM účtu je uživatelsky příjemná a intuitivní.
  • Pokud dáte k GTM přístup více lidem, případně cizím agenturám, můžete díky uložené historii snadno vypátrat, kdo co na web vložil, případně kdo je zodpovědný za nefunkční kód. Různým uživatelům můžete přiřadit různé úrovně přístupu (náhled, editace, publikace skriptů).
  • Protože jsou všechny kódy vkládány před GTM, máte čistší html kód a odezva stránek je rychlejší. Díky tomu patří GTM k jednomu z tisíců faktorů, které nepatrně zlepšují SEO (pozici v organickém vyhledávání).

 

Na co si dát pozor

  • GTM není vhodný pro instituce se specifickými nároky na zabezpečení (typicky banky). Data a měřicí kódy jsou totiž uchovány u třetí strany – Google.
  • Pouhým pohledem do zdrojového kódu stránky nelze určit, jaké kódy jsou na webu nasazené.
  • Kódy jsou zapeklitá věc. Přestože přes GTM je dokáže vložit i IT laik, občas vložený kód rozbije něco na webu a můžete to zjistit až za pár dnů. Většinou se nepříjemnostem dá snadno zabránit pomocí použití náhledu GTM, viz dále.
  • GTM umožňuje snadno vložit kódy třetích stran (Facebook, Sklik atd.). Nicméně je potřeba se předem vždy ujistit, že kód nasazení přes GTM podporuje.

 

Jak Google Tag Manager nasadit

vytvoreni gtm uctu

  • V účtu vytvořte kontejner pro svůj web. Odsouhlaste podmínky a obdržíte svůj GTM kód.

gtm kod

  • Kód je nutné na web umístit bezprostředně za značku <body>, v opačném případě se může chovat nestandardně a tagy v něm se nemusí stačit aktivovat. Pozn: od konce roku 2016 je kód rozdělen na dvě části, kdy se část <script> vkládá do záhlaví stránky <head> a část <noscript> do těla za značku <body>.
  • V dalším kroku už můžete do GTM umístit své kódy (značky).

vlozeni nove znacky

  • Většinou budete začínat s Google Analytics, ukážeme si dále.
  • Do GTM můžete umístit i značky, které na webu už máte nebo chcete mít (značky AdWords, Facebook pixel atd). Pokud nějakou značku umístíte na web přes GTM, ujistěte se, že ji někdo dřív už nevložil přímo na web bez GTM (ať značky nemáte dvakrát).

 

Nasazení Google Analytics

Google Analytics by neměly na žádném webu chybět. Jejich nasazení přes GTM je otázka maximálně pěti minut.

  • V GTM v menu po levé straně najdete volbu Značky, poté kliknete na červené tlačítko Nová. Značku můžete pojmenovat Google Analytics. Je dobré při vytváření značek nad názvy přemýšlet, jinak se můžete v GTM při větším počtu značek snadno ztratit.

gtm google analytics prvni krok

  • Jako produkt vyberete Google Analytics a zvolíte Universal Analytics. Klasická značka je ke staré verzi Analytics a nenapadá mě důvod, proč by ji někdo chtěl ještě používat.
  • Doporučuji zatrhnout volbu Aktivovat funkce inzerce v Obsahové síti. Můžete díky tomu používat remarketing pomocí Google Analytics a zejména v Analytics zapnout demografické a zájmové přehledy. Získáte tak lepší přehled o návštěvnících vašeho webu. Pokud funkci aktivujete, nezapomeňte o tom vhodně informovat návštěvníky webu, jak vyžadují podmínky společnosti Google.

gtm google analytics

  • V dalším kroku značku nakonfigurujete. Do políčka ID měření vložte číslo svých Analytics, najdete je v účtu Google Analytics, nejsnáze přímo na hlavní stránce.

nalezeni UA

  • Ostatní pokročilá nastavení většinu uživatelů zajímat nebudou, takže můžete kliknout na tlačítko Pokračovat. V posledním kroku vyberete, na které stránce se má kód spouštět. U Google Analytics zvolíte Všechny stránky, kliknete na tlačítko Vytvořit značku a máte téměř hotovo.

analytics vsechny stranky

 

Náhled a publikace GTM

Posledním krokem je upravený GTM publikovat. Člověk na tento krok snadno zapomene a potom se budete divit, proč kód na stránce nemáte. Totiž jakákoliv úprava v GTM se neprojeví, dokud novou verzi GTM nepublikujete.

Ještě před publikací je ale moudré provést náhled, abyste se ujistili, že vše funguje jak má. U Google Analytics kódu můžete náhled přeskočit, protože jej potom zkontrolujeme jinak. U složitějších úprav v GTM ale náhled vždy doporučuji.

publikovat gtm

Tlačítko Publikovat najdete v GTM účtu vpravo nahoře. Pokud kliknete na šipku dolů, která je vedle něj, máte možnost zobrazit si náhled. Náhled funguje jen v prohlížeči Google Chrome.

Otevřete si tedy v Google Chrome web, ke kterému GTM patří. Otevřete si v další záložce i GTM rozhraní a klikněte na tlačítko Náhled. Když se potom v Chrome vrátíte na záložku se svým webem a obnovíte stránku (stačí stisknout F5), ve spodní části browseru vám vyjede okno s GTM diagnostikou.

gtm preview

Diagnostika vám prozradí, které tagy z GTM se aktivovaly a které jsou neaktivní. Diagnostika se hodí zejména při použití pokročilých tagů, například když chcete měřit počty kliknutí na určité tlačítko nebo počty odeslání kontaktního formuláře. Pro ukončení diagnostiky klikněte v GTM rozhraní na odkaz Ukončit režim náhledu.

ukoncit gtm nahled

 

Jak zjistit, že kódy fungují

Jak jsem uvedl, funkčnost Google Analytics kódu lze zjistit elegantnější cestou. Opět musíte použít Google Chrome a nainstalovat si do něj rozšíření Tag Assistent (by Google).

V Google Chrome se vám objeví nová ikonka. Otevřete svůj web, klikněte na ikonku a klikněte na modré tlačítko Enable. Obnovte stránku stisknutím F5 a znovu klikněte na ikonku. V otevřeném okně uvidíte, které Google kódy na webu máte

tag assistant

Zeleně svítící kódy jsou v pořádku, modře svítící vám nabídnou doporučení, žlutě svítící určitě vyžadují pozornost a červeně svítící nefungují vůbec.

Podobným způsobem můžete do Chrome vložit i FB Pixel Helper a diagnostikovat případné potíže s Facebook Pixelem.

fb pixel helper

Příště se podíváme na to, jak přes GTM vložit Facebook pixel. Mezitím můžete zjistit, v jakém stavu je vaše AdWords kampaň.

bezplatná kontrola adwords

Flickr Creative Commons Image via Taz and Donnie Ray Jones