Rozdíl mezi PPC a SEO

Co je to SEO

SEO (Search Engine Optimization) v překladu znamená optimalizace pro vyhledávače. Cílem SEO je dosáhnout toho, aby se webová stránka v organických (= neplacených) výsledcích vyhledávání zobrazovala na co nejvyšší pozici. Pozici v organickém vyhledávání si nelze koupit; musíte Google „přesvědčit“, že váš web nabízí zajímavý obsah.

Pokud zadáte do vyhledávače Google nebo Seznam jakýkoliv výraz, zobrazí se vám často dva druhy výsledků: výsledky organického vyhledávání a PPC reklama. Za kliknutí na odkazy organického vyhledávání se neplatí. Aspoň ne přímo, ale jestli chcete svůj web vidět na prvních místech, bude vás to stát hodně času a úsilí. A pokud nevíte, jak na to, stejně si budete muset najmout profesionála.

serp

Google řadí výsledky vyhledávání podle vyhledávacího algoritmu. Zjednodušeně se dá říct, že se na prvních místech objeví stránky, které Google považuje za nejzajímavější z pohledu uživatele.

Někteří lidé se na SEO a PPC dívají jako na dva “protivníky”. Pravda je taková, že se oba systémy výborně doplňují a dobře udělaného SEO má pozitivní vliv i na PPC kampaně.

SEO se v tomto průvodci věnovat nebudeme, podíváme se jen na základní rozdíly mezi PPC a SEO.

 

Výsledky PPC versus SEO

Pokud jste se svému webu z pohledu SEO moc nevěnovali, zapomeňte na kouzelné výsledky. I když jste na SEO přeborník, na opravdové výsledky si počkáte měsíce až roky. A když se konečně dostanete váš web na první stránku, Google může změnit vyhledávací algoritmus nebo vás předběhne konkurence nebo se opět zmenší prostor pro neplacené výsledky vyhledávání a čeká vás další práce.

V roce 2000 se na Google objevily první AdWords reklamy. Nejprve k nim mělo přístup jen 350 firem. Později byly univerzálně dostupné, ale objevovaly se pouze napravo a počet organických výsledků se nezmenšil. Reklam postupně přibývalo a v současné době na menších obrazovkách uvidíte bez skrolování dolů pouze reklamy.

S PPC je to jiné – stačí vám znát základy a výsledky se mohou dostavit doslova hned. Na druhou pokud PPC nerozumíte, první lekce se mohou prodražit. Nastavíte špatně kampaň, zapomenete na ni a po dvou týdnech zjistíte, že vás stála pár tisíc a výsledek nikde.

Podle statistik většina začínajících uživatelů na AdWords prodělává. V některých z nich to vzbudí přesvědčení, že AdWords kampaň pro ně není vhodná. Pokud si dáte práci s tím, že se AdWords pořádně naučíte, získáte tím obrovskou konkurenční výhodu.

PPC kampaň je úžasný nástroj, pokud jej umíte používat. Proto jsme pro vás připravili tohoto průvodce, který vám vysvětlí aspoň základy. A pokud si na PPC netroufnete ani s ním, pořád máte možnost požádat nás o nastavení nebo správu své PPC kampaně.

 

Náklady PPC versus SEO

Většina z nás není expertem na SEO, proto je potřeba si na to zpočátku někoho najmout. Za dobře udělané SEO můžete zaplatit několik tisíc, spíš několik desítek tisíc korun. Tím práce na SEO nekončí, protože se na první pozice snaží dostat každý. Každopádně výsledky mohou být výrazně trvalejší než u AdWords kampaně a z dlouhodobého pohledu jsou i náklady na jednoho zákazníka často daleko nižší.

U AdWords kampaní, když neplatíte za kliknutí, nic nemáte. Pokud platíte, tak jste schopni si celkem přesně spočítat náklady na pořízení jednoho zákazníka a návratnost investice. A můžete na základě svých potřeb v řádu několika minut ovlivnit, na které pozici se vaše reklama bude zobrazovat.

Nespoléhejte se jen na PPC, začněte i se SEO hned teď. Díky dobře udělanému SEO můžete za pár let snížit investice do PPC reklam nebo je i vypnout úplně.

Obecně v marketingu platí, že jedna marketingová aktivita sama o sobě zázraky nezpůsobí. Proto je rozumné se zároveň věnovat SEO i PPC. A přitom nezapomínat na jiné marketingové nástroje, a to i mimo internet.

SEO a PPC nestojí proti sobě, spíš by se výborně doplňují. Pomocí SEO byste měli cílit na lidi, kteří jsou v první fázi nákupního cyklu a teprve hledají obecnější informace. Jakmile se posunou blíže k okamžiku koupě nebo objednávky, měli byste na ně cílit čím dál více s placenou reklamou.