Co je to bounce rate – míra okamžitého opuštění

Co je to bounce rate

Bounce rate, česky míra okamžitého opuštění, je statistika z Google Analytics a vyjadřuje procento uživatelů, kteří přijdou na web a neprovedou žádnou další aktivitu. Nepokračují na jiné stránky webu, nekliknou na položku menu ani na jiný klikatelný prvek.

Přestože většinou platí, že čím nižší bounce rate tím lépe, existují výjimky. Vysoká míra okamžitého opuštění může znamenat jednu ze tří věcí:

  1. Kvalita stránky je natolik nízká, že uživatelé nemají důvod návštěvu webu prodlužovat. Důvodů může být celá řada, např. zastaralý vzhled webu, velký počet gramatických chyb, příliš stručný obsah, nekvalitní obrázky atp.
  2. Stránka může být i kvalitní, ale je pro stávající návštěvníky nezajímavá. Např. pokud se uživatel snaží najít nezávislou recenzi konkrétního produktu a vy jej přivedete na prodejní stránku produktu, byť může být kvalitní, nenabídnete uživateli to co hledal.
  3. Uživatel se na stránce dozví vše co potřeboval a nemá potřebu hledat další informace. Pokud jste zavítali na náš web čistě s cílem dozvědět se co je to bounce rate a vysvětlení na této stránce je pro vás dostačující, nemáte důvod pokračovat na další stránky našeho webu. V tomto případě může být vysoká bounce rate pozitivní.

Tady je dobré připomenout, že pokud uživatel na webu neprovede žádnou aktivitu, Google Analytics nemají šanci poznat, jestli jej stránka zaujala nebo ne. Bez ohledu na to, jestli ze stránky odešel po dvou vteřinách nebo pěti hodinách, pokud na nic nekliknul, skončí jeho návštěva v kolonce ‚bounce rate‘. Z tohoto pohledu může být český překlad ‚míra okamžitého opuštění‘ poněkud zavádějící.

Stejně jako vysoká bounce rate nemusí být vždy negativní, i nízká bounce rate může být zavádějící. Je web natolik zajímavý, že většina uživatelů pokračuje na další stránky, nebo jen nebyli schopni na první stránce najít všechny podstatné informace? U interpretace bounce rate tedy vždy záleží na kontextu.

Jaká je správná hodnota bounce rate

Jiná pro zpravodajský web, jiná pro e-shop. Jiná pro uživatele z počítačů vs. z mobilů. Jiná na stránkách blogu a jiná na produktových stránkách. Správná hodnota neexistuje, na bounce rate je potřeba nahlížet v souvislostech.

Pokud má návštěvnost z organického vyhledávání míru okamžitého opuštění 40% a návštěvnost z reklam 85%, tak není potřeba řešit, která z nich je ta správná. Na první pohled je zřejmé, že reklamy přivádí uživatele na nesprávné stránky nebo na web přivádí nesprávné uživatele. Podobně pokud je bounce rate z počítačů 40% a z mobilů 85%, je na první pohled jasné, že web nebude na mobilech uživatelsky přívětivý.

Asi úplně nejhorší je nepřirozeně nízká bounce rate. U většiny webů se hodnota pohybuje mezi 30 – 80%, bounce rate pod těmito hodnotami často znamená, že je něco špatně. Pokud po příchodu na web na uživatele vyskočí pop-up, který se promítne v Google Analytics jako aktivita, hodnota bounce rate bude mít nulovou vypovídající hodnotu. Dalším častým důvodem nepřirozeně nízké bounce rate je případ, kdy je na webu omylem vložen stejný Google Analytics kód vícekrát.