Co je to CPA

Často kladené dotazy k PPC

Co je to CPA

Zkratka CPA pochází z anglického Cost per action nebo Cost per acquisition, nejčastěji se překládá jako cena za akci (konverzi) respektive cena za akvizici.

V praxi se používá ve dvou rovinách:

  1. Jako metrika při posuzování výkonu online kampaní.
  2. Jako strategie nabídek např. u Google Ads nebo Facebook kampaní.

Pokud se na CPA budeme dívat z pohledu metriky, uplatní se u online kampaní, při kterých a) měříme konverze b) neměříme hodnotu konverzí v penězích. Typicky tedy pokud měříme počty odeslaných poptávek, objednávek, odeslaných formulářů, stáhnutých e-booků atp. V případě e-shopu je daleko lepší měřit hodnotu konverzí v penězích. Při posuzování úspěšnosti namísto ceny za konverzi budeme primárně sledovat metriku PNO nebo ROAS.

CPA může označovat i strategii nabídek. Konkrétně v systému Google Ads je možné zvolit strategie nabídky Maximalizace konverzí nebo Cílová CPA. Přestože jsou u obou strategií nakonec inzerentům účtovány ceny z kliknutí, Google se při nich snaží inzerentům přinést co nejvíc konverzí při zadaném rozpočtu nebo co nejvíce konverzí za zadanou cenu.

Podobně Facebook kampaně nabízí optimalizaci nabídek zaměřenou na maximalizaci konverzí za co nejnižší cenu, nicméně inzerenti platí za zobrazení reklamy.

 

<< Zpět na všechny často kladené dotazy