Co je to PNO

Co je to PNO

PNO je zkratka, za kterou se skrývá Podíl nákladů na obratu a vyjadřuje, kolik procent z obratu bylo potřeba vydat na reklamu.

Zkratku PNO využívá ve svém rozhraní Sklik, zatímco Google Ads operují s poměrem Hodnota konv. / cena (tedy obrácená hodnota PNO, která se také označuje zkratkou ROAS).

PNO se snadno vypočítá pomocí vzorečku Náklady/Obraty. Pokud tedy vložím do reklamy 100 Kč a přinese mi 500 Kč, moje PNO je 0.2 nebo srozumitelněji v procentech 20%. Čím nižší číslo, tím lépe. Zatímco zjistit náklady na reklamu je snadné, pro zjištění obratů je potřeba mít aktivní měření konverzí kampaní.

V praxi se PNO využije zejména při vyhodnocení úspěšnosti konkrétní reklamní kampaně a při rozhodování, jak rozdělit rozpočet mezí více reklamních kampaní. Podle porovnání PNO jednotlivých kampaní se snadno pozná, které kampaně si zaslouží vyšší rozpočet a které naopak je lepší z důvodu ztrátovosti (vysokého PNO) oslabit nebo zastavit.

Jedna správná hodnota PNO neexistuje, zatímco některý podnik bude ziskový při PNO 50%, jiný kvůli nízkým maržím může být ztrátový i při PNO 10%.