Co to jsou UTM parametry a k čemu slouží?

Často kladené dotazy k PPC

Co to jsou UTM parametry a k čemu slouží

UTM parametry se používají pro správné měření výsledků kampaní v Google Analytics. Když přijde návštěvník na web, Google Analytics se mu pokusí přiřadit zdroj návštěvy. V prvním kroku zkontrolují, zda nepřišel z Google Ads reklamy. Pokud ne, ve druhém kroku v URL hledají měřící parametry, mj. i UTM.

Pokud by v URL nebyly žádné měřící parametry, v dalším kroku se Google Analytics podívají na odkazující zdroj. A právě tady se snadno smíchají placené a neplacené návštěvy, protože v Google Analytics mohou mít shodný zdroj / médium identifikátor. Seznam nebo Sklik, bez UTM to Google Analytics nepoznají a obě návštěvy zařadí do jedné kolonky.

Pokud se potom budete snažit rozklíčovat,  které návštěvy přišly z neplaceného vyhledávání a které z placených Sklik reklam, budete mít problém.

Takže aby bylo možné odlišit, které návštěvy pochází z Sklik reklam, Facebook reklam, newsletterů a dalších marketingových aktivit, je potřeba k cílové URL přidat parametry typu utm_source=facebook.com&utm_medium=ads. Tento konkrétní příklad pro Facebook reklamu umožní v Google Analytics odlišit placené a neplacené návštěvy, protože placené návštěvy budou mít zdroj / médium facebook.com / ads a neplacené facebook.com / referral.

Konkrétní parametry UTM je možné vygenerovat na této stránce. Povinné jsou pouze URL a zdroj (Campaign Source), téměř vždy vyplníte i médium (Campaign Medium). Další položky jsou na vás, např. pokud máte víc newsletterových kampaní a chcete je odlišit.

Např. do Facebook reklamy mohu přidat tuto URL:

https://www.marketingppc.cz/?utm_source=facebook.com&utm_medium=ads&utm_campaign=blog

První část je URL, kam chci uživatele nasměrovat. Část utm_source pošle do Google Analytics informaci, že návštěvník je z facebook.com. Do části utm_medium jsem mohl zadat cokoliv, slouží k tomu, abych v přehledech odlišil reklamu od neplacených návštěv. Neplacené návštěvy budou mít jako médium referral. Poslední část utm_campaign jsem tam vložil čistě proto, protože mám na síti Facebook více placených kampaní, některé propagují náš blog a jiné naše služby, tak abych to v přehledech rozeznal.

Dávejte si při tvorbě UTM parametrů velký pozor nejen na konzistentní názvosloví, ale i na velká a malá písmena. Pokud jednou použijete jako zdroj seznam, podruhé sklik a potřetí Sklik, pro Google Analytics to jsou tři odlišné zdroje návštěv. Podobně u média není dobré mít jednou cpc, podruhé CPC a potřetí PPC.

Na závěr drobná poznámka ke Google Ads a Sklik kampaním. Google Ads kampaně UTM parametry nevyžadují, stačí je propojit s Google Analytics a Google Ads jim všechny potřebné informace předají (protože obě služby jsou od Google a umí spolu komunikovat). Sklik UTM parametry potřebuje, ale není potřeba je přidávat ručně, stačí v menu zapnout Automatické tagování URL. Všude jinde je dobré UTM parametry přidávat ručně – newslettery, sociální sítě, Etarget, e-booky atd.

 

<< Zpět na všechny často kladené dotazy