První informace o možném zpoplatnění využívání služeb proběhly veřejným prostorem už před nějakou dobou. Nyní skutečnost – můžeme se rozhodnout, zda využívat sociální sítě společnosti Meta nadále zdarma (s reklamami), nebo zvolit měsíční předplatné a mít je bez reklam. Proč tak najednou? Co vše předplatným získám? Pojďme se na celou myšlenku i samotné provedení podívat blíže.
Proč to celé vzniklo?
Ve zkratce – Meta nedodržovala GDPR. Společnost Meta podle Soudního dvoru EU nepostupovala při sběru dat podle pravidel GDPR. O co šlo: uživatelé vyloženě nemuseli při použití jejích platforem odsouhlasit sběr dat, Meta si stála za tím, že stačí, když jsou tyto informace uvedeny v podmínkách pro používání. To však přes úřady na ochranu osobních údajů již v červenci 2023 neprošlo.
Souhlasná cookie lišta
Řešením by samozřejmě bylo vyjádření jednoznačného souhlasu uživatele se sběrem a použitím jeho dat tak, jak je to na všech stránkách. Problém ale je, že když uživatelé dostanou přímou otázku, zda s tím souhlasí, mnoho z nich odmítne… a to se Metě nelíbí.
Soud také nařídil, že uživatelům musí být zachována možnost službu nadále zdarma využívat – alespoň v nějakém rozsahu a zároveň, že může společnost požadovat odměnu za využívání služby bez reklam. Tedy nemohla nastat situace, aby byl Facebook a Instagram najednou buď placený anebo žádný. Vznikla tak nová možnost: předplatné.
Výhody Facebook předplatného
Facebook a Instagram bez reklam. Opravdu nepřináší žádný jiný benefit.
Cenová politika
Aktuálně (listopad 2023) za všechny účty zaplatíte jen jednu částku, a to zmíněných 240 Kč (9,99 EUR), od března 2024 pak tato částka bude za 1 účet a za každý další zaplatíte „pouhých“ 6 EUR. Tyto částky platí v případě, že si předplatné zaplatíte na webu Facebook.com. Pokud budete platbu řešit přes aplikace, bude to dražší. Jak moc, říká tabulka uvedená přímo v Centru nápovědy:
Jak si předplatit služby Facebooku bez reklam?
Jednoduše, kompletní návod pro web, aplikace a různá zařízení naleznete v nápovědě, přikládáme ale printscreen nejčastějšího požadavku – přes webovou stránku:
Předplatné je měsíční a pokud jej nezrušíte, bude se vám pravidelně strhávat. Aby se vám další platba nestrhla, je potřeba předplatné zrušit alespoň 24 hodin před tím, než nastane datum platby.
Zrušení předplatného na Facebooku
Pokud chcete předplatné zrušit, je nejjednodušší tak učinit na stejném místě, na kterém jste jej předplatili (web, aplikace).
Pokud však již třeba nemáte zařízení, na kterém jste předplatné objednávali, musíte situaci řešit oklikou, a to dokonce přes podporu Apple nebo Google.
Bližší informace k rušení předplatného naleznete v Nápovědě, níže přikládáme pouze nejběžnější situaci:
Na co si dát pozor
Když zabrouzdáme do Centra nápovědy pro firmy, dozvíme se i takové věci, že předplatné může (ale nemusí) dost zásadně ovlivnit naše možnosti inzerce. Dost zásadní informace pro všechny, kteří platformy jako reklamní kanál využívají. Níže vkládáme jen část textu, více informací pro různé případy si můžete přečíst a vyhledat v Centru nápovědy pro firmy.
„Pokud si koupíte předplatné, nebudete mít už k dispozici následující funkce, protože ty vyžadují, abychom použili vaše informace pro účely reklam:
- Provozování reklam a propagace příspěvků u instagramového účtu
- Provozování reklam a propagace příspěvků u Facebook profilu (třeba propagace vlastních inzerátů na Marketplace)
- Provozování reklam u Facebook stránky, pokud je stránka propojená s instagramovým účtem, který má předplatné pro používání produktů společnosti Meta bez reklam
- Podílení se na reklamních partnerstvích na Instagramu a Facebooku
- Monetizace přes reklamy v Reels a instreamové reklamy
Pokud máte některý z uvedených typů reklamy při předplácení aktivní, po dobu trvání předplatného se deaktivuje. Stav kampaní si můžete zkontrolovat ve Správci reklam. Pokud jde o monetizační prostředí pro tvůrce, na které má předplatné vliv, vyplatíme vám výnosy získané až do dne pořízení předplatného. Další získávání výdělků se pak deaktivuje.
Po pořízení předplatného můžete pořád provozovat následující typy reklam:
- Propagace příspěvků nebo provozování reklam u Facebook stránky, pokud není propojená s instagramovým účtem s předplatným k používání produktů společnosti Meta bez reklam“
Zajímavost – jaká data Meta shromažďuje a používá
Zjistili jsme, jaké informace o vás, vašich přátelích, zprávách, či vašich zařízeních Meta shromažďuje, k čemu to může použít a komu to může poskytnout.
Možná budete překvapeni, o co všechno a v jakém rozsahu se jedná.
A shromažďovat to Meta bude i s předplatným, jen to na vás „vytáhne“ až ve chvíli, kdy přestanete platit, jelikož nikde neuvádí, že v případě předplacení služby nebude Vaše údaje ani shromažďovat :-).
Nastudovat si to podrobněji můžete přímo v Centru soukromí. Níže uvádíme pár bodů pro představu, jaká data Meta shromažďuje:
- Vámi vytvořený obsah, jako jsou příspěvky, komentáře nebo zvuky.
- Obsah, který poskytnete prostřednictvím naší funkce fotoaparátu nebo nastavení galerie fotoaparátu nebo prostřednictvím našich hlasových funkcí.
- Zprávy, které odesíláte a přijímáte, včetně jejich obsahu, v souladu s platnými právními předpisy.
- Typy obsahu (včetně reklam), který si prohlížíte nebo se kterým interagujete, a způsob interakce.
- Aplikace a funkce, které používáte, a akce, které v nich provádíte.
- Nákupy a jiné transakce, které uskutečníte (například prostřednictvím prostředí pro zaplacení na platformě Meta), včetně údajů o platební kartě.
- Hashtagy, které používáte.
- Čas, četnost a trvání vašich aktivit v našich produktech.
- Zařízení a software, které používáte, a další vlastnosti zařízení.
- Co děláte na svém zařízení, například zda je naše aplikace v popředí nebo zda se pohybuje myš (což může pomoci rozlišit člověka od robota).
- Identifikátory, které odlišují vaše zařízení od zařízení ostatních uživatelů, včetně ID zařízení v aplikacích.
- Informace, které jste s námi sdíleli prostřednictvím nastavení zařízení, jako je poloha GPS, přístup k fotoaparátu, fotky a související metadata.
- Informace o síti, ke které zařízení připojujete, a vašem připojení, včetně IP adresy.
- Určité informace související s polohou a to i v případě, že máte Polohové služby v nastavení zařízení vypnuté. Patří sem například odhadování vaší obecné polohy pomocí IP adres.
Situace v ČR
Předpokládáme, že většina uživatelů bude fungovat úplně stejně jako doposud – bez předplatného, s reklamami, se shromažďováním a využíváním údajů pro všechny účely, ke kterým je Meta „potřebuje“ a budou nadále bombardováni ohromným množstvím „personalizované“ reklamy.
Samozřejmě je možné, že se pleteme, vše se ukáže časem, ale nemyslíme si, že by nyní nastal boom sociálních sítí bez reklam.
Zdroje:
https://www.facebook.com/help/121822614286627/?helpref=uf_share