V dnešní digitální éře jsou sociální sítě téměř pro každé podnikání povinnost. Platí to také pro firmy, které se zaměřují na B2B (business-to-business) segment. Právě pro ně je LinkedIn jako přední profesionální síť zásadním nástrojem pro rozvoj obchodních vztahů a značky.
V čem je LinkedIn unikátní
LinkedIn narozdíl od ostatních sociálních sítí jako Instagram nebo Facebook nabízí širokou škálu cílení. Necílíte na to, co lidé dělají v osobním životě. Zajímá vás jejich profesionální život. Umístění neboli místo (které uživatel uvedl ve svém profilu nebo dle jeho IP adresy) je také jediným povinným polem cílení, další si zvolíte sami. Patří sem například:
- Cílení na základě vašich dat: můžete nahrát do LinkedIn seznam firem a jejich zaměstnanců.
- Cílení na základě firem: vybíráte podle velikosti, počtu zaměstnanců, revenue nebo odvětví.
- Cílení na základě zájmů: zájmové skupiny, lidé aktuálně hledající práci, zaměstnavatelé poptávající pozice atd.
- Cílení na základě pracovních zkušeností: pozice, titul, zkušenosti v letech, dovednosti…
- Cílení na základě vzdělání: absolventi, konkrétní VŠ.
- Cílení na základě demografie: věk a pohlaví.
Uživatelé stále častěji užívají LinkedIn jako místo pro zveřejnění svého CV, ať už aktivně práci hledají či aby je personalisté mohli oslovovat.
Na LinkedIn platí velký rozdíl mezi registrovanými a aktivními uživateli. Stejně tak se zde nejspíš nesetkáte s e-commerce projekty – reklama na LinkedIn je drahá a pro sféru B2C se zde nevyplatí inzerovat ani z hlediska potenciálních zákazníků.
Kolik stojí reklama na LinkedIn
Na LinkedIn převažuje kvalita nad kvantitou. Platí, že CPM (cena za tisíc zobrazení) je zpravidla 2 – 3 x vyšší než na Facebooku. Pro představu: průměrná CPM v ČR činí 400 – 500 Kč.
Inzerce na LinkedIn
Má tedy smysl inzerovat na této síti, když je o tolik dražší než reklamy na Facebooku či TikToku? V B2B segmentu určitě. Nezapomeňte, že platíte za možnosti specifického úzkého cílení, které nikdo jiný nenabízí. Předem si zodpovězte následující otázky:
- Je moje cílová skupina na LinkedIn aktivní? Viz poznámka výše: registrace nerovná se aktivita. Pokud je někdo registrovaný na LinkedIn a nenavštěvuje tuto síť pravidelně, může být váš cílový zákazník, ale šance k oslovení se blíží nule.
- Dokážu efektivně zacílit? Mám dostatek dat?
- Vyplatí se mi inzerce? Mám spočítaný konverzní poměr? Kolik můžu maximálně zaplatit na jeden lead?
- Jaké zvolím formáty reklamy? Vytvořím sám nebo zadám externě?
- Nevztahují se na moji nabídku nějaké restrikce?
Taktiky pro B2B inzerci na LinkedIn
Než se pustíte do samotné tvorby reklam, potřebujete kromě firemní stránky na síti LinkedIn také registraci ve Správci kampaní. Najdete zde vedle cílení různé formáty reklam (dynamické, formuláře, textové, promování postů vašich kolegů apod.).
Retargeting
Návštěvu vašeho webu v RTG chápeme jako projevení zájmu. Retargetingový seznam můžeme nastavit např. podle pozice, seniority, interakce s reklamou… zkrátka tak, aby bylo toto publikum pro váš business co nejvíce relevantní. Pro spuštění RTG kampaní je třeba minimálně 300 členů. Tedy potřebujete minimálně 300 uživatelů, které jste již nějakým způsobem „nasbírali“.
Tzv. dlouhý retargeting (např. 90 dnů) využijeme v situaci, kdy se chceme připomenout těm, kteří sice nebyli 3 měsíce na našem webu, ale stále jsou pro nás zajímaví.
Comment Gating
Pokud tvoříte kvalitní obsah, je škoda ho nevyužít. Na LinkedIn máte několik možností, jak s ním naložit, nejčastěji:
- zveřejněte post jako sponzorovaný příspěvek s přesměrováním uživatelů na váš web,
- použijte obsah jako lead magnet přes formulář pro sběr kontaktů. Pokud i zde podpoříte placenou propagací, zvýšíte tím dosah (tj. reálně uvidí váš příspěvek více uživatelů ⭢ zvyšujete šanci ke konverzi).
Lze zvýšit organický dosah příspěvků i zadarmo? Ano: komentáři, sdílením s komentářem, přesdílením atd. LinkedIn zatím příliš nefunguje pro firemní stránky, ale pro osobní profily ano. Využijte toho – zveřejněte pod svým jménem příspěvek, kolegové ho olajkují, přesdílí nebo označí další osoby a zvyšuje se šance, že se váš post stane virální :).
Využití známého jména
LinkedIn je profesní síť, proto velmi pomůže vašemu podnikání spojení s autoritou v oboru. Spojení nefunguje na bázi přátelství, jak známe z Facebooku, jde skutečně o spojení v profesním slova smyslu. Nabízená pozvání tedy přijímejte, nikdy nevíte, kam vás nové kontakty nasměrují. Navíc díky tomu uvidíte, jaký obsah zveřejňují vaši kolegové v oboru a můžete se inspirovat.
Zmínky
Zmínky souvisí s využitím autorit. Best practise: komentujte příspěvek od nějaké autority, označte ji, příp. přesdílejte. Ostatní lidé vás uvidí společně interagovat a vy tak nenápadně posílíte svůj brand (důvěryhodnost).
Osobní brand
LinkedIn je ideální místo pro budování tzv. osobního brandu neboli značky daného člověka (čím je a co dělá). Firmy tvoří lidé. Obsah netvoří MarketingPPC, ale Filip, Michal, Kamila atd. Větší zásah a visibilitu příspěvků na LinkedIn dosáhnete postováním jednotlivců ze svých osobních profilů a tím, že jejich dosah podpoří ostatní členové týmu komentáři a sdílením. Posílíte nejen svůj osobní brand, ale také pozici firmy jako takové.