Google tento rok oslavil krásných dvacet let, ale dárek dal spíš on nám. Nám, kteří se snaží skrze něj nejen hledat odpověď na základní otázku vesmíru, života a vůbec, ale také pomoci si sem tam k nějaké kačce navíc. Jasně, málokdo s vlastním byznysem má ještě čas po nocích studovat obrovské množství nápověd a článků, aby se potom v těchto úžasných službách vyznal. Nu a od toho jsme tu přeci my:)
Takže co to vlastně bylo za dárek? Ve službě Google Analytics spustil Chytré cíle. Analytics to je vůbec skvělá věc, ale o tom zase jindy. Chytré cíle by nám měly usnadnit měření výkonu kampaní v případě, kdy nemůžeme měřit konverze.

A jsou opravdu chytré. Využívají strojové učení k vyhodnocování návštěv, aby určily, které z těchto návštěv pro nás mají největší hodnotu. Vlastně je to taková umělá inteligence. Podobný způsob navíc využívá i k poznávání takzvaných „nejlepších uživatelů“ ve službě Chytrých seznamů pro Remarketing.
A teď konečně něco ohledně fungování
Každé návštěvě na webu je přiděleno určité skóre, přičemž „nejlepší“ návštěvy jsou přeloženy jako Chytré cíle. Pár příkladů, co do nich může být zahrnuto: doba trvání návštěvy, počet stránek na návštěvu, lokalita, zařízení, prohlížeč atd.
K určení těch nejlepších návštěv Chytré cíle stanoví hranici výběru přibližně 5% návštěv vašeho webu, které pocházejí ze služby AdWords. Když je určena tahle hranice, začnou Chytré cíle fungovat pro všechny návštěvy webu, ať už tam daná návštěva přišla odkudkoli. Samozřejmě stejně jako u klasických Analytics cílů, i Chytré cíle můžeme potom převést do AdWords.
Ale abychom vám jen nemazali med okolo úst, je třeba říct, že jako všechno, ani tahle funkce není dokonalá. Proto dovolte pár slov i o jejích limitech.
Jaké jsou nedokonalosti Chytrých cílů?
- Není možné je žádným způsobem upravovat.
- Můžete mít pouze jeden Chytrý cíl na jeden výběr dat. (Výběr dat je úroveň v účtu Analytics, ze které se dostanete k různým přehledům a nástrojům.)
- Jeden Chytrý cíl zabírá jedno z dvaceti míst pro cíle určené. (Více jich v jednom Výběru dat nastavit nelze.)
- Dají se momentálně použít jenom pro zobrazování webových stránek. (Nejde je tedy použít pro zobrazení v mobilních aplikacích.)
- Nejsou k dispozici pro zobrazení, která obdrží více než 1 milion návštěv denně.
- Nepodporují konverze po zhlédnutí, ani konverze napříč zařízeními v AdWords.
No a taky tu nesmí chybět pár podmínek
- Je potřeba, abyste měli aktivní účty Google AdWords a Google Analytics a aby byly propojeny. (Opět malé řekvapení :) )
- Pokud chcete funkci Chytré cíle používat, musí daný účet AdWords odeslat do Analytics alespoň 1000 kliknutí za posledních 30 dní. Pokud účet za posledních 30 dní neodešle ani 250 kliknutí, funkce se vypne, dokud zase nepřesáhne alespoň 500.
- Výběr dat nesmí mít více než 10 miliónů návštěv za posledních 30 dní (Ale jaký menší účet na takové číslo dosáhne, že…)
- Ve vašich Analytics musíte mít zapnuto sdílení údajů pro služby Google.

I přes malé nedostatky a kladení podmínek se pořád jedná o velké ulehčení začátečníkům i pokročilým uživatelům, kteří nedokáží nebo nemohou jasně definovat konverze. Sledování konverzí je stěžejní pro správné fungování a efektivní správu vašich kampaní, ale to právě může být pro mnoho podniků složité.
Faktem však zůstává, že špatné nebo zkreslené údaje o konverzích jsou horší než žádná. Ale od teď si zase s čistým svědomím můžeme říct: „Lepší něco, než nic.“