fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Google Ads » Co je Google Search Console a proč ji využívat?

Co je Google Search Console a proč ji využívat?

Co je to GSC

Pokud jste majitelé e-shopu nebo provozujete nějaký web, možná vás napadla otázka, jak si stojíte ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Jestliže ano, pokusíme se vám odhalit tajemství silného nástroje, který odpovídá například na to, jak si stojí mé vyhledávací dotazy ve výsledcích organického vyhledávání.

Začínáme s Google Search Console

Google Search Console (dále jen GSC) je jednoduchý a bezplatný nástroj, který Vám pomůže pochopit a vylepšit Váš web. Prvním krokem k použití GSC je ověření vlastnictví webu, bez kterého se na začátku neobejdeme.

Google poskytuje několik různých způsobů, jak provést ověření webu. Ověření závisí na tom, zda ověřujete web, doménu, web Google nebo web hostovaný Bloggerem. Domény registrované u Googlu se do GSC přidávají automaticky.

Většina uživatelů ověřuje své stránky pomocí jedné z těchto metod:

  • Nahrání souboru HTML
  • Meta tag
  • Sledovací kód Google Analytics
  • Správce značek Google

Více k ověření webu si řekneme níže.

Přihlášení do GSC

  1. Přihlaste se ke svému účtu Google. Ujistěte se, že používáte svůj firemní (nikoli osobní) účet, pokud se jedná o firemní web.

2. Přejděte na stránku GSC

3. Zde máme na výběr z voleb Doména nebo Předpona adresy URL. Co vybrat?

Doména – zde stačí zadat doménu vaši stránky s GSC začne okamžitě získávat data z vašeho celého webu včetně subdomén. Obecně se doporučuje použít tuto metodu.

Nastavením služby na úrovni Domény tak nastavujeme účet jako službu na úrovni domény. Jinými slovy vytváříte službu, která zahrnuje všechny subdomény s předponami protokolů přidružené k vaší doméně.

Metoda předpony adresy URL se používá v případě, pokud chcete získávat data pouze z konkrétní webové stránky (nikoli z celé domény).

Poznámka:

Metoda DNS ( volba pomoci domény) je považována za jeden z nejlepších způsobů, jak ověřit vlastnictví webu. Důvod je jednoduchý – následně není vyžadováno opětovné ověření. V budoucnu vám to třeba umožní se rozhodnout mezi používáním stránek s www nebo bez www. Níže v článku vám vysvětlím, jak tato volba může ovlivnit vaše SEO a také technické nastavení vašeho webu.

Ověření prostřednictvím poskytovatele názvu domény znamená toto:
URL adresa přidávané domény neobsahuje protokol http/https a ignoruje www (pokud by jste přidali www.marketingppc.cz, GSC vytvoří tuto službu jako marketingppc.cz). Zároveň ale tímto typem vložení pokryjeme všechny subdomény.

Zvolte si metodu, která vám bude více vyhovovat a dejte Pokračovat.

Jak nastavit ověření vlastnictví domény

Předpokládejme, že zvolíte službu pomoci volby doména.

Ve výchozím nastavení vám GSC zobrazí nápovědu k ověření domény, která odpovídá vašemu poskytovateli DNS služby. Pokud máte doménu registrovanou u Forpsi a také používáte Forpsi pro hostování DNS, můžete v GSC vidět konkrétní pokyny jak postupovat:

K ověření vlastnictví se musíte přihlásit ke svému poskytovateli DNS záznamů a vytvořit nový TXT záznam ve vašem DNS rozhraní s odkazem na hodnotu uvedenou v dialogovém okně.

Po uložení tohoto nového TXT záznamu můžete kliknout na tlačítko Ověřit. Provedení změn DNS často trvá několik minut (někdy i déle), takže nebuďte překvapeni, když se po prvním kliknutí na Ověřit zobrazí zpráva, že ověření selhalo. Věřte, že kafe a chvilka trpělivosti vám pomůže uvidět toto okno :) :

Nástroje v GSC

GSC je výkonná platforma, která nabízí mnoho různých nástrojů, projděme si ve zkratce alespoň některé z nich.

Měření návštěvnosti v GSC

Mnoho firem využívá GSC z důvodu přehledu výkonu webu. Jak název napovídá, tato část platformy poskytuje obchodníkům a podnikovým webům důležité informace o jejich organické výkonnosti. Může jim pomoci sledovat důležité KPI zvolené pro obchodní úspěch, popřípadě sledovat nárůst dat v čase.

Přehled výkonu zobrazují metriky organického provozu, který přichází na webové stránky (příp. jednotlivé URL adresy) vašeho webu. GSC poskytuje podrobnosti o kliknutích, zobrazeních, míře prokliku a průměrném hodnocení klíčových slov.

Kliknutí

Tato metrika znázorňuje počet kliknutí z vyhledávání Google, které vedly k tomu, že uživatelé navštívili váš web. Na rozdíl od Google Analytics tato kliknutí nemusí nutně znamenat návštěvy uživatele (třeba celkové období, kdy si uživatel prohlíží web) nebo zobrazení stránky (celkový počet zobrazení stránek uživatelem).

Kliknutí je zde pouze kliknutí na odkaz ve výsledcích vyhledávání navázané na vyhledávací dotaz. To je důvod, proč počet kliknutí, která vidíte v GSC, nemusí vždy odpovídat návštěvám, které vidíte v přehledu Google Analytics. Metriky GSC a GA měří mírně odlišným způsobem.

Zobrazení

Zde se jedná o zobrazení počtu odkazů na vaše stránky, které mohl uživatel vidět ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Ukazují se zde i pozice mimo viditelnou oblast. Zobrazení uvádí, kolikrát se váš web objeví ve výsledcích vyhledávání, i když na něj nikdo neklikl. Zobrazení se do výsledků nepočítá, pokud se objeví na další stránce s výsledky vyhledávání.

CTR

Míra prokliku a je měřítkem počtu kliknutí, které web zaznamenal, vydělený počtem získaných zobrazení.

Průměrná pozice

Určuje průměrnou pozici vyhledávacího dotazu ve výsledcích vyhledávání. Průměr používáme z důvodu kolísání pozice vyhledávacích dotazů.

K čemu a jak využít tyto metriky je na každém z nás. Díky GSC můžeme objevit klíčová slova s vysokou mírou prokliku, abychom pochopili, který vyhledávací dotazy přivádí lidi na váš web. Klíčová slova s vysokou hodnotou zobrazení, ale relativně nízkou mírou prokliku by mohla představovat nedostatky ve vyhledávacích dotazech – zobrazujete se, ale lidi to moc nezajímá, proto neklikají.

Naopak klíčová slova s nízkým počtem zobrazení nebo velmi malým počtem kliknutí mohou znamenat, že se váš web na tyto slova a fráze nezobrazuje a je zde prostor pro zlepšení.

SEO konzultanti mohou tyto data využít k analýze, která klíčová slova nabízejí nejlepší míru prokliku. Internetové obchody mohou optimalizovat svůj stávající obsah stránek, aby vylepšily míru prokliku a zvýšily tak návštěvnost.

GSC neslouží pouze ke zkoumání nových příležitostí pro klíčová slova nebo k nastavování SEO kampaní. Může také poskytovat zpětné informace, která lze použít k úpravám a dalšímu rozvoji SEO kampaní. GSC vám umožňuje třídit jednotlivé metriky dle potřeb, např. od nejvyšší k nejnižší. Pro určení trendů lze také porovnávat výkony za jednotlivá období. Samozřejmostí je možný export a následná práce se získanými daty.

Technický stav webu

Kromě statistických údajů, které mohou pomoci při formování vašich marketingových strategií, je GSC navržena tak, aby zkontrolovala, že vaše stránky neobsahují žádné chyby, které by mohly váš web v očích Googlu poškodit.

Zde Google nabízí několik reportů, které mohou webům pomoci zajistit, aby nebyly penalizovány za porušování pravidel. Jedna z nejčastějších penalizací je špatné zobrazení na mobilních zařízeních.

Indexační report

Přehled pokrytí indexace umožní vlastníkům webu zjistit, jak dobře jsou jejich stránky v Google síti zaindexovány (to znamená, kolik stránek webu Google prošel a vyhodnotil jako v pořádku a 100 % funkční).

V ideálním případě byste měli vidět, jak vašemu webu v průběhu času přibývají počty „platných“ stránek, které Googlebot zaindexoval. V reportu můžete vidět toto hodnocení:

Chyba: Zde vidíte stránky, které nebyly z nějakého důvodu zaindexovány. Kliknutím na přehled zobrazíte popis konkrétních chyb, které můžete použít k diagnostice problémů na vašem webu. Doporučuji řešit tyto problémy jako první.

Upozornění: Indexace stránky proběhla, ale Googlu se něco nelíbí a bude to potřeba opravit.

Vyloučeno: Stránka není indexována z nějakého důvodu. Například vlastník webu si nepřeje, aby konkrétní stránka byla zaindexovaná.

Platné: Toto jsou stránky, které jsou v pořádku a indexované.

Příklad indexačního reportu:

Dále můžete vidět report, který vysvětluje, proč nejsou stránky indexovány:

GSC můžeme využít pro zjištění chyb a problémů s indexováním na webu, které lze předat webmasterovi nebo vývojáři webu k případné opravě. Firmám také umožní získat vhled na jejich přítomnost ve výsledcích vyhledávání v Googlu.

Přehled pokrytí webu

GSC neumí zjištěné chyby na webu opravit. Umožňuje ale webům sledovat jejich zdraví a také poskytuje možnost ověřování funkčnosti, třeba jednotlivých URL adres. K indexaci můžete odeslat stránky jednotlivě třeba pomoci URL adresy a nebo hromadně pomoci Sitemapy.

Nástroj kontroly URL adres umožňuje uživatelům zjistit, že jejich stránka je v indexu Googlu (nebo zjistit, zda není). Můžete také požádat o její zaindexování.

Přehled souboru sitemap

Sekce Sitemap ve službě GSC používáme k odeslání celkového seznamu stránek webu. Google je může následně snadněji a rychleji procházet.

Pomocí přehledu Sitemap můžete Google informovat o nových souborech Sitemap pro vaši doménu. Můžete si zkontrolovat, jak často je tento soubor procházen, a najít zde všechny chyby, na které Google narazil při analýze souborů Sitemap.

Naleznete zde také informace o tom, kolik nových URL adres Google objevil přímo ve vašem souboru Sitemap.

Core Web Vitals Report

Dříve se tomuto reportu říkalo „Přehled rychlosti webu“. Tento report poskytoval vlastníkům webu informace o rychlosti načítání stránek s hodnocením „Pomalý“, „Střední“ a „Rychlý“. Tato oblast se však dočkala změn k lepšímu, nyní poskytuje konkrétní údaje o některých důležitých metrikách.

Google měří hodnoty LCP, FID a CLS pro stránky napříč doménou. Metriky jsou navrženy tak, aby poskytovaly informace o tom, jak si web vede v klíčových hodnotách. V posledních letech Google prosazuje klíčové hodnoty jako důležitý prvek. Patří zde například rychlost načítání webu. Nové informace napovídají, že hodnoty LCP, FID a CLS budou také začleněny do hodnotícího algoritmu.

Co tyto metriky znamenají:

LCP je „vykreslování obsahu stránek“- jak dlouho trvá, než se na stránce objeví smysluplný obsah.
FID je „zpoždění prvního vstupu“ – jak dlouho trvá, než může koncový uživatel se stránkou začít pracovat.
CLS je „kumulativní posun rozvržení“ – jak moc se rozvržení stránky během načítání mění.

Tyto indexy firmám umožní kontrolovat metriky rychlosti načítání stránek na jejich webu. Údaje o výkonu se vypočítávají z údajů skutečného výkonu stránek, které Google shromažďuje.

Jak je použití přehledů Core Web Vitals v GSC navázané na SEO?

V posledních letech Google bere rychlost načítání stránek jako jeden z hodnotících faktorů výsledků vyhledávání na počítačích a mobilních zařízeních. Stránky s extrémně nízkou dobou načítání by mohly skončit ve výsledcích vyhledávání o něco níže. Samozřejmě také delší doba načítání stránky zvyšuje míru okamžitého opuštění.

Obecně je známo, že:

  • Pokud se doba načítání stránky zvýší z 1 sekundy na 3 sekundy, míra okamžitého opuštění se zvýší o 32 %,
  • pokud se doba načítání stránky zvýší z 1 sekundy na 6 sekund, míra okamžitého opuštění se zvýší o 106 %.

Shrnutí závěrem

GSC je bezplatný online nástroj poskytovaný společností Google, který vám umožní spravovat a monitorovat výkon vašich webových stránek ve vyhledávači Google. Tento nástroj vám poskytne důležité informace o tom, jak jsou vaše stránky indexovány a jaké jsou pozice klíčových slov ve výsledcích vyhledávání.

Některé z funkcí a možností, které GSC nabízí:

  1. Indexace: Můžete sledovat, kolik stránek z vašeho webu je indexováno ve vyhledávači Google a zjistit, zda nejsou problémy s indexací některých stránek.
  2. Výkonnost: Získáte informace o tom, jak se vaše stránky umisťují ve výsledcích vyhledávání, kolik kliknutí a zobrazení získávají, jaká klíčová slova a dotazy přinášejí návštěvníky.
  3. Odkazy: Můžete zjistit, které webové stránky odkazují na váš web, a sledovat, jaké odkazy máte ve svém obsahu.
  4. Mapy webu: Můžete odeslat mapy webu, což jsou soubory obsahující seznamy stránek na vašem webu, což může pomoci Google urychlit indexaci.
  5. Pokyny pro webmastery: GSC může poskytovat pokyny a varování ohledně problémů, které by mohly mít negativní vliv na viditelnost vašich stránek ve vyhledávači.
  6. Přehled o mobilním zařízení: Zjistíte, zda jsou vaše stránky optimalizovány pro mobilní zařízení a zda Google nemá s mobilní verzí stránek problémy.
  7. Oprávnění: Můžete přidávat a spravovat uživatele, kteří mají přístup k účtu GSC.

Pomocí těchto informací a funkcí můžete lépe porozumět tomu, jak vaše webové stránky interagují s vyhledávačem Google, a optimalizovat je tak, aby se zlepšila jejich viditelnost a návštěvnost ve výsledcích vyhledávání.

Nezapomeňte také, že další zajímavá témata můžete najít na našem blogu.

Článek napsal/a Michal Kartaš

Michal pomáhá klientům zejména s PPC kampaněmi na Googlu či Skliku a rád prohlašuje: „PPCčka buď miluješ nebo nesnášíš.“ Jeho silnou parketou je i psaní článků a detailní audity Google Ads kampaní.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Přihlaste se na bezplatný webinář 26.11. ve 14:00: nastavení Google Ads

Přihlaste se na náš bezplatný webinář a zjistěte, jak snadno zvládnete vytvářet poutavé vizuály pro vaše online kampaně.

Nepropásněte bezplatný webinář 10. 12. 2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.