Proč vás duplicitní klíčová slova v AdWords připravují o peníze

duplicitni-klicova-slova

Protože soutěžíte sami proti sobě. Protože nemáte kontrolu nad tím, kterou reklamu uživatel uvidí. V celém účtu byste měli použít konkrétní klíčové slovo včetně variant klíčového slova ve volné shodě pouze jednou. Příklad: Klíčová slova ve volné shodě červené auto a auto červené jsou duplicitní a budou si navzájem konkurovat.

 

JAK FUNGUJE AUKCE REKLAM ADWORDS

Nejprve si zopakujme, jak funguje aukce reklam. Máme 4 inzerenty, kteří sází na stejné klíčové slovo. V jakém pořadí Google reklamy seřadí a kdo kolik platí za jedno kliknutí? Google reklamy neseřazuje podle nabídky za kliknutí, ale podle hodnocení reklam.

Hodnocení reklamy je číslo, které Google počítá při každé aukci reklam. Tedy pokaždé, když někdo napíšete do Google výraz, který spouští AdWords reklamy. Hodnocení reklamy je součin nabídky za kliknutí a skóre kvality. Nabídka za kliknutí je jasná, o skóre kvality si můžete přečíst v článku, který se stručně věnuje skóre kvality v AdWords. Pokud mají dva nebo více inzerentů stejnou nabídku a skóre kvality, jako třetí ukazatel vstupuje do hry ještě rozšíření reklam AdWords.

Tímto mechanismem Google určí pořadí reklam a v dalším kroku vypočítá, jaká bude pro jednotlivé inzerenty skutečná cena za klik. Nabídka za kliknutí, kterou máte v AdWords nastavenou, je totiž jen maximální limit ceny za kliknutí. Skutečná cena bývá zpravidla nižší, někdy docela výrazně. Cenu za kliknutí Google počítá tak, že vezme hodnocení reklamy, která v pořadí skončila za vámi, vydělí je vaším skóre kvality a přičte jeden cent (tedy asi 0.20 Kč). Za kliknutí neplatíte, co jste nabízeli, ale jen tolik, kolik je potřeba na přeskočení vašeho konkurenta.

aukce-reklam-adwords

Jak je vidět v tabulce, díky tomuto mechanismu může vaše reklama skončit na prvním místě, i když vás kliknutí stojí výrazně méně, než kolik za ně platí ostatní inzerenti. Cena za kliknutí posledního inzerenta není známa, Google ji uvádí jako minimální částku, kterou je potřeba za kliknutí zaplatit, aby se reklama zobrazila a při každé aukci se bude lišit.

Možná vás napadá, proč Google počítá pořadí reklam tímto způsobem a nebere v úvahu jen nabídku za klik, vydělal by přece víc peněz? Ve skutečnosti je tento mechanismus geniální. Pokud jste si přečetli zmíněný článek o skóre kvality, je vám jasné, že Google tímto způsobem zajišťuje, aby se nezobrazovaly špatné reklamy. Reklamy, které nejsou zajímavé pro uživatele.

Pokud by reklamy byly nezajímavé, uživatelé by na ně klikali méně, inzerenti by méně využívali AdWords a Google by přicházel o peníze. Díky skóre kvality jsou „dobří“ inzerenti odměňováni v podobě levnějších kliknutí a vyšších pozic svých reklam. Uživatelé více klikají, Google má více peněz a méně zkušení inzerenti se musí snažit na své AdWords kampani zapracovat, aby byli konkurenceschopní.

 

PROČ VÁS DUPLICITNÍ KLÍČOVÁ SLOVA STOJÍ PENÍZE

A co když je jedno klíčové slovo vícekrát v jednom účtu? Protože se u jednoho klíčového slova může zobrazit jen jedna reklama, musí Google nejprve určit, které vaše klíčové slovo „vyhraje“ vaši vlastní miniaukci. Jinak řečeno, než vstoupíte do aukce reklam a začnete soutěžit s ostatními o co nejlepší pozici, budou nejprve soutěžit vaše duplicitní klíčová slova mezi sebou. Až na výjimky vyhraje to, které má vyšší hodnocení.

Takže co když máte jedno klíčové slovo v účtu třikrát, všechna mají stejné skóre kvality, ale rozdílné nabídky za jedno kliknutí? Google vybere vaše nejdražší klíčové slovo a může se stát, že z dlouhodobého hlediska vás bude AdWords kampaň stát víc, než by musela.

„V celém účtu byste měli použít konkrétní klíčové slovo včetně variant klíčového slova ve volné shodě (a včetně klíčových slov ve frázové a přesné shodě, pokud jste se nerozhodli zúžit cílení ve frázové a přesné shodě) pouze jednou. Příklad: Klíčová slova ve volné shodě červené auto a auto červené jsou duplicitní a budou si navzájem konkurovat.“ (Zdroj – oficiální nápověda k AdWords)

Druhá věc je, že nemáte kontrolu nad tím, která reklama se v danou chvíli zobrazí. Ani toto nepřispěje k dobré výkonnosti AdWords kampaně.

 

CO JSOU DUPLICITNÍ KLÍČOVÁ SLOVA

Pokud nevíte, co je shoda klíčových slov, doporučujeme vám přečíst si nejprve článek o tom, co je a jak funguje shoda klíčových slov AdWords.

 

RŮZNÉ VARIANTY SLOVA VE VOLNÉ SHODĚ

Ve volné shodě AdWords nerozlišují diakritiku, překlepy, množná čísla, synonyma ani podobné výrazy. Nemá proto smysl mít ve svém účtu klíčová slova marketingové poradenství, marketingove poradenstvi, marketingový poradce a rady o marketingu. Pro AdWords je to všechno stejné. Tedy duplicitní klíčové slovo. Pokud se v současné době taková slova ve vaší kampani nachází, nechte si jen jedno nejvýkonnější a ostatních se zbavte.

 

STEJNÉ KLÍČOVÉ SLOVO V RŮZNÝCH FORMÁCH ZÁPISU

Pokud máte ve svém účtu výraz v přesné shodě [klíčové slovo], ve volné shodě klíčové slovo a ve frázové shodě „klíčové slovo“, většinou to nevadí. V AdWords se uplatňují různá pravidla, která v tomto případě do značné míry eliminují problém s duplicitou. AdWords by automaticky měly upřednostnit klíčové slovo v přísnější shodě, nicméně pokud chcete mít jistotu, je lepší se zamyslet i nad těmito případy a použít vylučující klíčová slova – dát do jedné reklamní sestavy klíčová slova jen v přesné shodě a v reklamních sestavách s volnějším typem shody je vyloučit.

 

PŘEKRÝVAJÍCÍ SE VÝRAZY

Klíčová slova nábytek a prodej nábytku jsou do určité míry také duplicitní. Pomíjíme teď skutečnost, že jednoslovná klíčová slova jsou ve většině případů nevhodná. Podle pravidel AdWords se při zadání výrazu prodej nábytku použije klíčové slovo, které mu přesně odpovídá. Jenomže co v případě výrazu obchod s nábytkem? Tady už může nastat situace, že soutěžíte sami proti sobě.

 

JAK SE ZBAVIT DUPLICIT V ADWORDS ÚČTU

Záleží na rozsahu vašich kampaní. Pokud máte v kampani klíčových slov pár, snadno odstraníte duplicity ve svém AdWords účtu. Jestli máte rozsáhlou kampaň s několika stovkami klíčových slov, bude jednodušší použít Google Ads editor. Ten vám sice nepomůže s vyhledáním překrývajících se výrazů, ale zvládne najít všechna duplicitní klíčová slova bez ohledu na to, v jaké shodě jsou zapsána.
duplicitni-klicova-slova-adwords

V menu Nástroje zvolíte položku Vyhledat duplicitní klíčová slova. V dalším kroku si zvolíte kampaně, které chcete prohledat. Vynechte kampaně v reklamní síti, ty do aukcí ve vyhledávací síti nezasahují, takže se o duplicitu nejedná. Stejně tak pokud máte dvě kampaně se stejnými klíčovými slovy, jedna se zobrazuje jen lidem v Praze a druhá lidem v Brně. Nejedná se o duplicity, pokud se každá kampaň zobrazuje na jiném území.

V nastavení doporučujeme zahrnout libovolný slovosled a jiné typy shody. Další nastavení je na vás, jestli budete prohledávat všechny kampaně nebo jen některé reklamní sestavy, případně jestli zahrnete i pozastavené kampaně. Potom stačí kliknout na Hledání duplicitních klíčových slov a hlavně něco udělat s výsledkem – zbavit se duplicit.

klicova-slova-adwords-editor

 

POTŘEBUJETE POMOCI S KLÍČOVÝMI SLOVY V ADWORDS? POŽÁDEJTE NÁS O POMOC.

Mám zájem o nezávaznou konzultaci

 

Flickr Creative Commons Image via Simon_sees