Jak získat vylučující klíčová slova z historie Google Ads účtu

vylučující klíčová slova z historie

Vylučující klíčová slova můžou ušetřit nemalou část rozpočtu. Jak je ale najít? Nenasytné ztrátové dotazy, ti úlisní penězožrouti, přežívají někde v hlubinách historických dat. Maskováni v souslovích a různých tvarech.

A my si na ně dnes došlápneme. Ukážeme si postup, jak z vyhledávacích dotazů vydolovat nadějná vylučující klíčová slova. A taky vytáhneme na světlo pár překvapivých úlovků, ať je trošku veselo :-)

Pokud si chcete nejdříve osvěžit základní znalosti o VKS, doporučuji malé opáčko v podrobnějším článku o vylučujících klíčových slovech.

Nechcete-li se týrat čtením článku a rýpáním v historii Google Ads, zkuste rovnou náš automat na vytipování vylučujících klíčových slov

Kde se vylučující klíčová slova berou ?

Vylučující klíčová slova lze získat třemi hlavními způsoby, jejichž výsledky se budou částečně překrývat, ale především doplňovat. A hned předesílám – vždycky bude nutná vaše kontrola! Přidávat VKS bez jakéhokoliv dohledu považuji za nezodpovědné.

První dva postupy lze aplikovat již před spuštěním kampaní. Můžeme

  • VKS vymyslet. Tedy přemýšlet nad tím, co nežádoucího by asi mohlo spustit reklamu (s ohledem na použitá klíčová slova či produkty) a zkusit nežádoucím zobrazením a kliknutím předejít. Jděte do Google vyhledávače, testujte dotazy, sledujte konkurenci. Ne všechno ale vymyslíte. Třeba v nákupech máte kouzelnickou hůlku Harryho Pottera a v xml feedu popis, že Harryho hrál Daniel Radcliffe. A tak se stane, že když někdo zadá “Daniel Hůlka”, v nákupech se vedle CD-éček a biografie pana umělce zobrazí vaše magická pomůcka z Bradavic… No napadlo by vás to?
  • Použít univerzální seznam VKS; jedná se o slova, která se nám již dříve prodražila a my předpokládáme, že jejich vyloučení předem je obecně žádoucí (slova jako zdarma, použité, návod,…); odkaz na náš seznam naleznete zde. Nicméně opět pozor! V seznamu naleznete třeba slovo “bazar”, což se nám osvědčilo… tedy pokud zrovna nespravujete účet nějakému bazaru či sekáči. Takže opět, nedělat nic bezhlavě, projít a nehodící se odstranit!

Pak je tu třetí přístup, který je schopen nejen podchytit obě předešlé kategorie, ale navíc ještě mnohonásobně více ušetřit. Má jedinou slabinu – odhaluje až chyby, za které jste zaplatili. A za které nejspíš stále platíte. Jsou to

  • VKS z historie Google Ads účtu, tedy ze skutečných vyhledávacích dotazů. Dolování informací z historie vlastního Google Ads účtu je jistota. A pokud svůj účet již nějaký ten měsíc provozujete a měříte konverze, je to jasná volba. Takže pojďme na to.

odkaz na automat pro vks

Účet, kampaň nebo sestava?

Ještě než se zanoříme do vyhledávacích dotazů, je třeba si vyjasnit, v jakých vodách lovit. Na úrovni účtu, kampaně nebo sestavy? Záleží samozřejmě na šíři záběru vašeho byznysu, nicméně pro drtivou většinu účtů, které nám prošly rukama, platí jednoznačná odpověď: sestava.

Na úrovni sestavy spojujeme společnou reklamou skupinu klíčových slov nebo produktů,  u kterých předpokládáme jejich vzájemnou tématickou podobnost. A tedy u sestavy očekáváme i podobnost nežádoucích vyhledávacích dotazů, ze kterých chceme rekrutovat do řad VKS. Na úrovni kampaně se tato citlivost ztrácí, na úrovni účtu již prakticky neexistuje. Takže jediný důvod, proč hledat VKS na úrovni vyšší než sestava je nedostatek dat nebo času.

Co má smysl řešit na úrovni účtu (technicky kampaně), je výše zmíněný univerzální seznam VKS. Seznam vložíte do každé kampaně a pokud do seznamu přidáte nějaké nové obecně platné VKS, projeví se v celém účtu.

Vylučující klíčová slova z historie Google Ads účtu

Postupujte v těchto krocích (píšu krok za krokem, tak se to zdá delší, než je ve skutečnosti):

  1. Nastavte období (používáme rok, stačí pár měsíců).
  2. Zobrazte sestavy (vyhledávací i nákupy dohromady).
  3. Seřaďte sestavy podle ceny (kde utrácíte nejvíc nejspíše nejvíce ušetříte).
  4. Zobrazte průměrnou hodnotu konverze, tedy sloupec “hodnota/konverze”.
  5. Otevřete první sestavu s největší útratou (např. pomocí CTRL+klik na odkaz).
  6. Vyberte “klíčová slova” a v nich “vyhledávací dotazy”.
  7. Vyfiltrujte si dotazy s “hodnotou konverze” < 1.
  8. Sledujte jen dotazy do určité ceny (tu si určete v % z průměrné hodnoty konverze).
  9. A teď vidíte adepty na VKS v přesné shodě.
  10. Každý dotaz, který je podle vás hoden být VKS v přesné shodě, označte vlevo zaškrtnutím.
  11. Zároveň si bokem vypište každé jednotlivé slovo, které se vám „nezdá“.
  12. U dotazů s nízkou cenou nebo nízkým počtem kliknutí již jen vypisujte bokem „podezřelá“ slova.
  13. Nyní přidáte VKS v přesné shodě – tedy ta, která jste označili zaškrtnutím. Klikněte na “Přidat jako vylučující klíčové slovo”, vyberete „úroveň sestava“ a označená slova přidejte do sestavy.
  14. Nyní zrušte filtr s “hodnotou konverze” < 1.
  15. Vytvořte filtr „vyhledávací dotaz“, v něm zvolte „obsahuje“ a vložte první podezřelé slovo.
  16. Zobrazí se jen dotazy, které podezřelé slovo obsahují (pokud je slovo krátké, může bohužel zachytit i falešné dotazy).
  17. Přinesly vyfiltrované dotazy slovo obsahující konverze? Pokud ne a celková útrata je velká (např. tři průměrné konverze by ztrátu nezvrátily), vidíte adepta na VKS ve volné shodě.
  18. Pokud se rozhodnete slovo jako VKS ve volné shodě přidat, zkopírujte si jej bokem.
  19. A zpět k bodu 15. až do vyčerpání podezřelých slov.
  20. Svůj právě vytvořený seznam VKS ve volné shodě přidejte v menu sestavy „Vylučující klíčová slova“.

No, a máme prošlou jednu sestavu. A teď šupky zpátky k bodu (5.), jen otevřeme sestavu druhou, třetí, čtvrtou… Je to pracné, stojí to hromadu času, ale pokud ušetříte desítky procent nákladů, prostě se to vyplatí. Nebo zkuste náš automat, který výběr VKS v přesné i volné shodě, napříč sestavami, provede za vás. Na 14 dní zdarma a nalezená VKS vám už zůstanou. Není co ztratit :-)

Které dotazy vybrat jako VKS?

V zásadě si u každého potenciálního vylučujícího klíčového slova položíme otázky:

  • Je dotaz nesmysl? Pokud ano, slovo přidáme do VKS, a to i ve tvarech např. bez diakritiky.
  • Je dotaz žádoucí? Pokud ano, slovo necháme, máme prostor pro zamyšlení se nad zlepšením sestavy.
  • Nebo jsme na vážkách. Pak se podíváme na průměrnou konverzi v sestavě a cenu, kterou jsme za dotaz utratili. Pokud vidíme, že dvě průměrné konverze by stále vedly ke ztrátě, dotaz přidáme do VKS v přesné shodě; pro VKS ve volné shodě si představíme spíš tři až čtyři průměrné konverze.

Úsměvné ukázky VKS nalezené až díky volné shodě

Jako prémii za výdrž až do konce článku dvě roztomilé ukázky.

Ta první je z nákupů. Co vidíte?

Ano, je to krásná vikingská helma. Její jedinou slabinou je, že není určena k nošení; je to atrapa do akvária… Jedna z tisíců položek ve feedu v nákupech, která přilákala spousty dárkuchtivých rodičů bez jediné konverze. Ale za slušný balík… :-)

I ve vyhledávací síti můžou přijít nečekaná překvapení. Prodej náramků pro děti na Slovensku přinesl nečekané slovo, které bylo vyloučeno ve volné shodě.

To slovo zní „urieknutie“, tedy něco jako prokletí. Je až k nevíře, kolik dotazů obsahovalo slovo urieknutie a jak zarputile na reklamu s náramky uživatelé klikali. Až to svádělo k myšlence některé z náramků za kouzelné prohlásit… :-)

Závěrem

Ukázali jsme si, jak v Google Ads hledat vylučující klíčová slova z dotazů, které nic nepřinesly. Je to ale jen slabý odvárek od toho, co přijde příště :-) Regulární výrazy, Analytics, drahé konverze – nebudete se stačit divit, kde vám hlava stojí. Ale lepší vrabec v hrsti než-li holub na střeše – takže nečekejte a vylučujte již dnes :-) A nechte si ty návrhy vygenerovat a přidat do účtu automatem, vyzkoušení nic nestojí a ušetříte spoustu času.

odkaz na automat pro vks