Domů » Google Analytics » 5 ukazatelů, které se vyplatí sledovat u e-shopu

5 ukazatelů, které se vyplatí sledovat u e-shopu

Jestli váš e-shop prosperuje poznáte sami v podobě zisku. Aby vás konkurence nepředběhla ani v budoucnu, zanalyzujte si důvody úspěchu. Vaše motto by mělo znít: Měřím, tedy jsem. Bez monitoringu online aktivit totiž jen těžko zjistíte, které věci fungují a které je potřeba doladit (nebo úplně odladit :-)). 

Ve většině případů si vystačíte s Google Analytics. Tento nástroj je zdarma a poskytuje základní statistiky (více podrobností najdete v článku 6 důležitých reportů). Pokud propagujete pomocí placené reklamy, mnohé vám napoví i výstupy v samotných PPC systémech (Google Ads, Sklik).

Na co se zaměřit?

1. Průměrná hodnota objednávky

Zobrazí se v Google Analytics po přepnutí do režimu „Elektronický obchod“ a její výše je velmi důležitá pro posouzení celkových nákladů na reklamu. Říká nám, kolik peněz průměrně utratil jeden zákazník za naše produkty.

Průměrná hodnota objednávky

Příklad: prodáváte potřeby pro kutily v hodnotě od 50 – 10.000 Kč. Ve statistice vidíte, že průměrná hodnota objednávky činí 1.500,- Kč. Z toho vyplývá fakt, že lidé u vás nakupují převážně levnější zboží. Nabízí se otázky: Vědí o veškerém nabízeném sortimentu? Proč nekupují i dražší položky? Jak si stojíte ve srovnání s konkurencí? 

Tip: Porovnejte náklady na reklamu a pokud jsou vyšší než průměrná objednávka, něco změňte – optimalizujte stávající propagaci nebo zvolte jinou marketingovou strategii.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

2. Návštěvnost stránky

Neboli kolik lidí zavítá na váš e-shop a odkud přišli, tzv. zdroj návštěv.

V Google Analytics tuto informaci najdeme ve statistice Zdroj / médium, kde vidíme dvě základní rozdělení:

  • Placená návštěvnost (to znamená z PPC kampaní)
  • Neplacená návštěvnost (tzv. organická)
Zdroje návštěv

Příklad: do placené reklamy v Skliku (tedy ve vyhledávači Seznam) dáváte měsíčně 5.000,- Kč a utržili jste za dané období 2.000,- Kč. Ve statistice Zdroj / médium vidíte, že celé 2.000,- Kč jsou v kolonce „Google / organic“ – tj. dotyční zákazníci vás našli na základě organického hledání (vyhledávací síť Google). S tímto vědomím si placené kampaně v Seznamu zaslouží optimalizovat.

3.Míra opuštění košíku

K jejímu výpočtu slouží tento jednoduchý vzorec:

Výpočet míry opuštění košíku

Tento ukazatel nám říká, kolik procent lidí nedotáhne objednávku do zdárného konce. Noční můra snad všech e-shopů – zákazník přidá položky do košíku, vyplní dodací údaje, vybere dopravu a … odejde. A vy se ptáte proč.

Následující obrázek demonstruje nastavené cíle v Analytics, tj. celou cestu košíku. Jen upozornění – pokud si nenastavíte, budete mít tuto statistiku prázdnou, sama se nevytvoří. 

Doporučení: je ve vašem zájmu vždy zjistit, proč se tak děje. Nejlepší strategií je zmapování celého nákupního procesu (viz výše). Tak zjistíte, ve kterém kroku zákazníci košík nejčastěji opouští. V kroku dopravy? Mohla je odradit její vysoká cena. Opouští stránku v okamžiku platby? Možná nenabízíte jimi preferovaný druh platby.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Možností je spousta a bez správné analýzy se náprava dělá jen těžko. 

U placené reklamy nezapomeňte používat remarketing, nenápadné připomenutí neuškodí nikdy :-) Existuje speciální e-mailing pro opuštění košíku – zákazníkovi přijde e-mail s textem: Nezapomněl jste něco v košíku?

Poznámka: Míru opuštění košíku si nepleťte s mírou okamžitého opuštění stránky (ang. Bounce Rate). 

Míra okamžitého opuštění

4. Konverzní poměr  

Konverzní poměr nám v procentech říká, z kolika návštěvníků e-shopu se stali zákazníci. Určit optimální hodnotu není jednoduché, závisí na mnoha faktorech (např. ceně nabízeného produktu). Platí, že konverzní poměr hodnotíme srovnáním s různým obdobím – pokud procento roste, náš e-shop si vede dobře.

Příklad: na váš web zavítá 1000 návštěvníků a 30 z nich nakoupí, konverzní poměr činí 3%. Jestliže objedná při stejné návštěvnosti jen 5 zákazníků, konverzní poměr se rapidně sníží na 0,5%. Nic moc, že? Existuje řešení – optimalizace konverzního poměru. Optimalizace zahrnuje různé techniky vylepšení vašeho webu (texty, grafika, design..).

5. Rychlost načítání webu

Jedna z věcí, která spolehlivě odradí od návštěvy stránky již na samotném začátku. Většina lidí vydrží standardní dobu načítání, tj. 1 – 3 vteřiny. Čím delší dobu načítání trvá, tím roste pravděpodobnost, že k otevření webu vůbec nedojde.

Rychlost načítání webu

Doporučení: otestujte si rychlost načítání vašeho e-shopu například zde: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Pokud se váš e-shop načítá pomalu, obraťte se na programátora. Vy můžete pro začátek optimalizovat velikost obrázků s využitím tohoto free nástroje.

Kamila Hájková

Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Štítky: