Domů » Online marketing » 6 osvědčených tipů, jak napsat newsletter, aby neskončil v koši

6 osvědčených tipů, jak napsat newsletter, aby neskončil v koši

S e-mailingem, potažmo newslettery se v poslední době roztrhl pytel. Na internetu najdete bezpočet „zaručených“ návodů a rad, jak na to.

Jenže ani sebelépe vyladěný obsah newsletteru nezaručí, že neskončí ve virtuálním koši. Abyste tuto možnost minimalizovali, přečtěte si náš článek. Přinejmenším se vyvarujete školáckých chyb :-)

Jak napsat newsletter, aby ho lidi četli, to je přesně to, oč v tomto článku půjde. Hlavní motto totiž zní: „Když by tento e-mail přišel mě, chtěl bych si ho přečíst?“ Tato jednoduchá otázka je dobrým vodítkem pro všechny vaše e-mailové aktivity.

1. Jak často newsletter posílat, komu a jak

E-mailing nevnímejte jako povinnost, ale jako možnost. Neexistuje žádný návod, jak často sdělení posílat (týdně považuje většina lidí za spamování a za půl roku už na vás zapomněli). Řiďte se jednoduchým pravidlem – newslettery rozešlete v okamžiku, kdy máte co říct. A nezáleží úplně na tom, zda se jedná o slevy, novinky, nabídku něčeho zdarma..

A který vybrat den? Nám se osvědčil čtvrtek dopoledne. Proč zrovna tento den? Začátek týdne je pro většinu pracujících hektický a málokdo si ještě odpoledne po práci dobrovolně otevře poštu. Pátek už většina řeší nadcházející dny volna. Víkendové zasílání newsletterů rovná se zpravidla jistotě, že spamujete.

Čtvrtek je tedy jasná volba a dopoledne se nabízí – naše zajímavé články se nejlépe čtou v pracovní době nad šálkem kávy :-) Nebo když mají děti online výuku a vy tak trochu času.

Komu newsletter posílat

Na čem ale záleží vždy je vaše publikum. Píšete někomu novému? Nebo vašemu stálému zákazníkovi? Případně někomu, kdo o vás sice ví, ale ještě nenavštívil web? Ideální stav samozřejmě je, pokud se vám podaří vaše publikum takto rozdělit a otestovat, na která sdělení daná skupina nejlépe reaguje. A pokud máte opravdu hodně času (a baví vás to), posílat tři typy newsletterů :-) Proč je to důležité? Kvůli zvoleným cílům – viz bod 4.

Komunikační tón

Jakým jazykem v online prostoru komunikujete – formálně nebo se špetkou ironie? Dovolíte si sem tam fórek nebo striktně dodržujete profesionalitu a odbornost?

Prioritně záleží na vašem poli působnosti a pocitech, které chcete v budoucích zákaznících vyvolat. Renomovaný plastický chirurg osloví bezchybným projevem, což zvýší jeho důvěryhodnost.Naopak pokud například prodáváte spodní prádlo s Homerem Simpsonem, můžete se doslova vyřádit co do žertovných popisků (jste prostě parta fanoušků sitcomu, co prodává trencle).

Ať už si vyberete jakýkoli tón, myslete na to při tvorbě obsahu na vašem webu. Obvykle se na textech podílí více psavců, z nichž každý píše svým osobitým stylem. I ten by však měl alespoň částečně kopírovat „hlas“ vašeho webu.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

2. Příjemce versus odesílatel

Nepodceňujte sílu křestního jména. V záplavě anonymních reklamních spamů rozhodně více zaujme zpráva s oslovením, proto myslete již při sběru kontaktů na to, aby vaši budoucí odběratelé uváděli i křestní jména. Nemusíte je pak do kolonky „Komu“ samozřejmě vypisovat ručně – existují různé nástroje, které tuto personalizaci ohlídají za vás, vč. správného skloňování (např. Ecomail, SmartEmailing).

Stejné pravidlo platí i pro odesílatele: snažte se, aby vaše odesílající adresa obsahovala konkrétní jméno – tak se svým čtenářům zase o něco více přiblížíte. Může to být „styčný důstojník pro komunikaci v online světě“ nebo autor daného newsletteru, to už záleží na vás.

Odesílací adresy typu info@ nebo obchod@ rovnou pro potřeby newsletteru zrušte. Stejně tak se nezapomeňte na konci textu podepsat (např. Tom z Fitness007 + jeho fotka = to je ono :-))

3. Předmět a hlavička newsletteru

Skoro se mi chce říct, že je to nejdůležitější sdělení. Často právě předmět rozhodne o dalším osudu newsletteru. Co funguje?

  • Snažte se zaujmout emocí – probuďte zvědavost nebo touhu (Nabídka, která se neodmítá, Zažijte nezapomenutelnou dovolenou)
  • Apelujte na zdravý životní styl (Jezte s námi – zdravě a s chutí)
  • Zkuste sílu připodobnění (S našim jídlem budete mít postavu jako Twiggy)
  • Použijte otázku (Víte, co dnes nabízíme zdarma?)
  • Vyzkoušejte moc číslovek (3 tipy, jak bezbolestně zhubnout)

Naopak se vyhněte zažitým frázím typu: Akce, Sleva apod. Ty jsou obecně vnímány jako spam, takže asi tušíte jejich další osud.

Nezapomeňte na tzv. pre-header (česky hlavička nebo záhlaví). Jedná se o popisek, který je viditelný v náhledu e-mailů:

Pre-header

I zde je dobré promyslet, co uvedete. Nejčastěji se doporučuje:

  • Nabídněte něco lákavého, exkluzivního (1+5 produktů zdarma)
  • Uveďte, v čem jste jiní (lepší) než konkurence (Objednejte si a do půl hodiny vám přistane horká pizza na stole)
  • Zdůrazněte aktuální událost (Sleva 80% pouze do dnešní 15,00 hod)
  • Sdílejte příběh (Přečtěte si, jak se Jirka odnaučil kouřit za dva dny a už rok si nezapálil)
  • Vsaďte na zkušenosti svých zákazníků (Ověřeno již 950 spokojenými uživateli)

Pokud necháte prázdné, riskujete, že se objeví tato nelichotivá věta:

Pre-header

A to nechcete.

4. Důležité prvky obsahu newsletteru

Nyní se pustíme do samotného obsahu newsletteru. Na co nezapomeňte:

  • Logo a vizuál – tyto grafické prvky nejen posilují vnímání vaší značky, ale také fungují pro většinu lidí jako snadno zapamatovatelný prvek. Schválně: když se řekne Alza, všichni si určitě vybaví zeleného (a otravného) ufona.
  • Oslovení – opět využijte starou dobrou personalizaci, tj. začněte oslovením křestním jménem.
  • Úprava textu – snažte se text strukturovat (max 3 věty do odstavce), je-li to možné, přidejte obrázky, které podpoří vaše sdělení (zde nezapomeňte přidat popisky pro případ, že se nezobrazí). Pozor na gify – zpomalují načítání stránky!

Relevantní obsah

Při tvorbě textu si představte obrácenou pyramidu – nahoře začněte tím nejdůležitějším, co chcete sdělit. Důvod, proč vlastně newsletter posíláte. Dále popište výhody, které čtenářům nabízíte i to, jak mu konkrétně zlepšíte život. Buďte srozumitelní – nesnažte se ohromit příliš sofistikovanou češtinou. Ideálně by vašemu textu měl rozumět teenager i babička.

Nezapomeňte také na to, komu píšete (Stálý zákazník? Někdo, kdo vás nezná?)

Např. Chceme vám představit nového robota XY, který vám uklidí celý byt. On gruntuje, vy odpočíváte.

Možné rozšíření

V rámci textu můžete umístit (nejčastěji ve spodní části) tlačítka s odkazem na sociální sítě nebo nabídnout možnost sdílení.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

5. Výzva k akci v newsletteru

Nezapomeňte na důležité tlačítko CALL-TO-ACTION neboli výzvu k akci. Tlačítko svým pokynem vyjadřuje, co chcete, aby čtenář udělal. Samotné výrazy typu: Koupit, Kliknout, Zjistit více.. mnohdy nestačí. Zkuste být více konkrétní.

Například:

Chcete, aby čtenáři nezávazně poptali robota na zkoušku? Bezplatné vyzkoušení robota na 14 dnů

Chcete, aby si přečetli článek? Otevřít článek o..

Chcete, aby se podívali na video? Klikněte zde pro přehrání videa

Tyto tlačítka C-A-T jsem našla ve své e-mailové korespondenci – sami posuďte jejich účinek:

Výzva k akci
Výzva k akci
Výzva k akci
Výzva k akci
Výzva k akci

Důležité pravidlo zní: 1 e-mail = 1 cíl. Nesnažte se v jednom newsletteru sdělovat příliš mnoho informací, to je raději rozdělte a naplánujte na pozdější odeslání (nebo zvolte jiný komunikační kanál).

6. Na co nezapomenout v závěru

  • na konci textu se můžete zmínit, na co (a kdy) se čtenáři mohou těšit v příštím newsletteru,
  • vedle podpisu připojte také kontaktní údaje, kde vás příjemce nejsnáze osloví,
  • připojte proklikové tlačítko k odhlášení z odběru.
Odkazy a odhlášení
  • A pro vás nejdůležitější věc – nezapomeňte vložit měřící kód, ať si v Analytics ověříte, zda vám e-mailing splnil vaše cíle.

Jestli jsem na něco v tomto článku zapomněla a myslíte, že by zde mělo být, klidně mi napište na kamila@marketingppc.cz, budu ráda za zpětnou vazbu.

Takže utřít prach z klávesnice a s chutí do toho! Přeji vám nápady a rostoucí řady spokojených odběratelů :-).

Kamila Hájková

Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.
Štítky: