Co umí Facebook reklama plus 10 tipů pro její úspěšné využití

co umi facebook reklama

Facebook reklama umožňuje v České republice oslovit 4.9 mil dospělých. Kliknutí můžete nakupovat za směšné peníze, v některých odvětvích i za korunu. Facebook ví o svých uživatelích téměř vše, díky tomu nabízí neuvěřitelné možnosti cílení, včetně možnosti „naklonovat“ stávající zákazníky.

Pokud máte pocit, že Facebook je jen záležitost teenagerů, kteří od vás stejně nic nekoupí, že jediná možnost Facebook reklamy je získávání „lajků“ nebo že pro vás Facebook nemá smysl, protože vaši zákazníci jsou převážně firmy, tento článek vás vyvede z omylu.

Tento článek je spíše pro začátečníky a mírně pokročilé. Pokud o Facebook reklamě už něco víte, můžete zkusit novější článek s pokročilejšími postupy „6 bodů, jak vytvořit reklamu na Facebooku jako profesionál“.

 

Jak vypadá Facebook reklama

Nebo spíš jak vypadala v době vzniku článku, protože nové formáty přibývají každý měsíc; a je to dobře! Možných typů reklamy je dnes víc než deset.

Bez ohledu na cíl nebo typ kampaně, nejčastěji použijete tyto formáty:

  • Menší reklama, která se zobrazuje většinou na pravé straně na počítači.
  • Větší reklama, která se zobrazuje v kanálu vybraných příspěvků (na zdi) uživatelům na počítači.
  • Velmi podobná reklama jako příspěvek pro mobily, která se liší od PC jen velikostí a menším prostorem pro text.
  • Reklama pro Instagram, který Facebook také vlastní.

Tyto formáty se mohou zobrazovat jen na síti Facebook respektive Instagram. Novinkou roku 2017 jsou reklamy i mimo Facebook, na webech třetích stran, v článcích některých zpravodajských serverů nebo ve Facebook mesengeru.

Takže jen pro úplnost, kde všude se Facebook reklama může zobrazovat:

možnosti umístění na facebooku

 

Facebook reklama v pravém sloupci na PC

Reklama napravo umožňuje malý obrázek, nejčastěji lze využít 40 znaků pro nadpis a 90 znaků pro text, ale záleží i na délce odkazu, pro jistotu si reklamy vždy zkontrolujte v náhledu.

Rozměry obrázku by měly být v poměru 1,91 : 1. Doporučuji připravit si pro Facebook vždy obrázky v rozměru 1200 x 628. V realitě jsou pak sice daleko menší, ale větší rozměr zaručí kvalitní obrázek.

facebook reklama pravý sloupec

U reklamy na pravé strane se na rozdíl od jiných formátů nezobrazí logo Facebook stránky, takže není hned poznat, komu patří. Pokud je to pro vás důležité – typicky u remarketingu, můžete logo vložit rovnou do obrázku.

Výhoda reklamy na pravé straně je snadné vytvoření, nižší cena za kliknutí a rychlé oslovení velkého počtu lidí. Nevýhoda je jasná na první pohled: musíte být hodně struční a malý obrázek moc nezaujme, navíc často přitahuje kliknutí bez valné hodnoty. Je potřeba vždy otestovat, hlavně v remarketingu někdy přináší daleko lepší výsledky, než jiné typy reklam.

 

Reklama ve vybraných příspěvcích na počítačích a mobilech

Větší reklama se zobrazuje lidem na zdi, mezi ostatními příspěvky. Nedá se přehlédnout a můžete se rozepsat daleko víc.

velká facebook reklama

Na rozdíl od malé reklamy můžete místo obrázku použít i video. Pro text lze využít nadpis, popis pod nadpisem a prostor nad obrázkem.  Nad obrázkem se můžete rozepsat, pod nadpis se vejdou dva až tři řádky textu. Dejte si ale pozor u reklamy pro mobil, ať tam nemáte text useknutý nebo ať vám tam nechybí něco, co považujete za podstatné.

facebook prispevek na mobilu

 

Na co pamatovat při tvorbě Facebook reklamy

tvorba facebook reklamy

  1. Zobrazená URL je nepovinná. Facebook do reklamy automaticky dosadí jen název domény, pokud chcete URL upravit, tady máte možnost.
  2. Text nad obrázkem je také volitelný. Stojí za to otestovat, jestli u konkrétní nabídky je lepší textem šetřit nebo naopak být sdílnější.
  3. Titulek je po obrázku nejdůležitější část reklamy. Měl by sám o sobě umět vysvětlit, co reklama nabízí.
  4. Popis pod titulkem může potom navázat a poskytnout více detailů.
  5. Tlačítko je nepovinné, většinou mírně zvýší počet kliknutí, ale ubere trochu prostoru pro popis.
  6. UTM parametry jsou důležité pro správně měření výsledku v Google Analytics.
  7. Ikonka vpravo nahoře slouží ke zobrazení reklamy, jak vypadá „ve skutečnosti“. Pokud vám nefunguje, je potřeba reklamu nejprve uložit.
  8. Rozbalovací menu umožní změnit umístění náhledu, abyste se mohli podívat, jak reklama vypadá na PC, mobilu apod. Pokud reklamu tvoříte s náhledem na PC, na mobilu může být text useknutý.

 

Facebook pravidlo 20% textu

Obrázek musí upoutat pozornost. Pokud nabízíte něco nehmotného, třeba službu, je někdy složité vybrat popisný obrázek. V tom případě není od věci do obrázku přidat i text.

množství textu

Potíž je, že pokud dáte textu více než 20% plochy, Facebook bude reklamu ukazovat méně až vůbec. Obrázek si dopředu raději zkontrolujte pomocí tohoto nástroje. Jinak se může stát, že budete muset reklamu dělat znovu.

 

Co Facebook reklama umí

Při zakládání nové kampaně se vás Facebook zeptá, čeho chcete dosáhnout. Správný výběr je důležitý, různé kampaně nabízí různé možnosti nastavení. Projdeme si volby, které budou zajímat většinu inzerentů.

typy facebook kampaní

 

Návštěvnost

Je základní PPC reklama na síti Facebook. Ukazujete lidem svoji reklamu a pokud na ni někdo klikne, ocitne se na vašem webu. Pokud to dává smysl a váš web umožňuje měřit konverze, použijte raději kampaň Konverze na webu.

 

Konverze

Jak jste možná zvyklí z AdWords, měření konverzí je základní předpoklad pro účinné vylepšování kampaně. Umožní vám to i Facebook reklama, můžete změřit počet prodaných kusů nebo odeslaných poptávek. Pokud máte e-shop, Facebook vám umožní měřit i hodnotu transakcí v Kč.

Při zakládání kampaně si vytvoříte pixel pro sledování konverzí. Jedná se o část kódu, který můžete umístit na svůj web a měřit díky němu počty konverzí. Ujistěte se, že je kód vložen na stránce, která se uživatelům zobrazí po úspěšném dokončení nákupu nebo odeslání formuláře.

 

Projevený zájem

Příspěvek na firemní stránce můžete propagovat třemi způsoby. První možnost je přejít na příspěvek na své firemní stránce Facebook a kliknutím na Propagovat příspěvek spustit propagaci. Tento postup je rychlejší a jednodušší, pokud si ale chcete pohrát s cílením, tato cesta vám neumožní využít všechna nastavení reklam.

Druhá možnost je propagovat příspěvek pomocí kampaně Projevený zájem. Tato možnost je daleko lepší, umožní vám využít všechny možnosti nastavení. Můžete ale propagovat jen příspěvek, který bude zveřejněný na vaší firemní Facebook stránce.

 

OZNAČENÍ STRÁNKY JAKO TO SE MI LÍBÍ

Je užitečná kampaň hlavně pro začínající společnosti. Příznivci jsou k ničemu, pokud s nimi nebudete komunikovat. Pokud se budete o svoji firemní stránku starat a psát na ni hodnotné příspěvky, vytvoříte si časem skupinu lidí, která pro vás bude mít cenu i z obchodního hlediska. Někteří z nich se stanou klienty nebo zákazníky, jiní vás budou doporučovat svým známým. Nejrychlejší způsob, jak získat od nuly nové příznivce, je vytvoření placené kampaně.

Jestli to se svojí firemní stránkou myslíte vážně, vyhněte se hromadnému kupování příznivců. Stejně tak se nesnažte získávat Like od lidí, kteří nemají o vaši firemní stránku skutečný zájem. Mít 10.000 příznivců je dobré jen k tomu, abyste se tím mohli chlubit. Z marketingového pohledu vám to naopak může uškodit.

Algoritmus organického šíření příspěvků (neplaceného) funguje tak, že čím víc lidí váš příspěvek zaujme (dají Like, přidají komentář nebo příspěvek sdílí), tím víc lidem Facebook váš příspěvek ukáže. Pokud většinu vašich příznivců nebude zajímat, co na firemní stránce sdílíte, vaše příspěvky se nebudou organicky šířit.

 

VYUŽITÉ NABÍDKY

Je zajímavá možnost hlavně pro firmy, které řeší většinu obchodů v kamenné prodejně. Můžete vytvořit nabídku na síti Facebook a nabídnout lidem třeba akční slevu. Uplatní ji tak, že přijdou s kupónem do vaší prodejny.

Nabídky mohou využívat i majitelé e-shopů. Jestli máte časově omezenou slevovou akci, zkuste ji propagovat pomocí této kampaně.

 

MOŽNOSTI CÍLENÍ, KTERÉ VÁM NIKDO JINÝ NENABÍDNE

Facebook o nás ví spoustu věcí, které mu dobrovolně sdělujeme. Díky tomu nabízí Facebook reklama možnosti neuvěřitelně podrobného cílení:

  • podle věku
  • podle pohlaví
  • podle geografického umístění na úrovni států nebo měst
  • podle jazyka
  • podle zájmů
  • podle demografických údajů, jako jsou úroveň vzdělání nebo stav
  • podle chování (například vlastníci iPhone 4 nebo lidé používající browser Safari)
  • můžete cílit na minulé návštěvníky vašeho webu prostřednictvím Facebook remarketingu
  • nebo na konkrétní uživatele pomocí seznamu emailů (musíte mít emaily, pod kterými jsou uživatelé na síti Facebook zaregistrováni)

cileni-facebook-reklam

Samozřejmě Facebook není jasnovidec, takže o nás ví jen to, co mu sami sdělíme. Ať už výslovně, vyplněním profilu, nebo nepřímo, svým chováním na síti Facebook nebo mimo ni. Možná teď sami přemýšlíte, jestli toho o sobě dobrovolně neprozrazujete víc než chcete. Už víte, proč se nás Facebook snaží přimět, abychom vyplnili všechny kolonky na svém profilu?

Možnosti cílení se dají kombinovat. Některé kombinace vytvoří natolik malý počet uživatelů, že pro ně nepůjde vytvořit kampaň. Například těžko oslovíte všechny svobodné muže, kteří bydlí v Dolní Lhotě a zajímají se o včelařství. Ale můžete reklamu zacílit třeba na všechny lidi v ČR ve věku 20 – 40 let, kteří jsou ve vztahu, mají ukončené střední vzdělání, vlastní telefon iPhone nebo Samsung a budou mít do týdne narozeniny.

Pamatujte, že čím přesnější cílení, tím většinou lepší výsledky. S nabídkou slevy na hračky nemá smysl cílit na celou republiku, když můžete zacílit přímo na rodiče dětí. Čím větší zájem o vaše reklamy, tím větší dosah a levnější cena za kliknutí.

 

Několik strategií pro úspěch s Facebook reklamou

  1. Jestli s Facebook reklamou začínáte, můžete zkusit propagaci příspěvku ze své firemní Facebook stránky. Nastavení je snadné. Zkusíte si to a časem se vrhnete na složitější kampaně.
  2. U Facebook reklamy je nejdůležitější obrázek. Pokud nezaujmete obrázkem, textem to nenapravíte. Vyzkoušejte víc variant, dopředu se těžko odhaduje, který obrázek bude mít největší úspěch. Pokud můžete, otestujte i video.
  3. Zkuste u každé reklamy vytvořit několik variant s odlišným obrázkem nebo textem. Testování reklam je efektivní nejen v AdWords.
  4. Pokud chcete rychle upravit rozměr obrázku, přidat text nebo něco podobného, můžete vyzkoušet jednoduchý grafický editor Canva. Funguje jako online aplikace a v základu je zdarma.
  5. Nezapomeňte, že obrázek by měl obsahovat maximálně 20% textu. Ověřte si předem, že toto pravidlo neporušujete. Jinak může mít vaše reklama daleko menší dosah.
  6. Vyzkoušejte Facebook remarketing. Stejně jako AdWords remarketing, i Facebook vám umožní ukazovat reklamu cíleně lidem, kteří v minulosti navštívili váš webu.
  7. Používáte ve své marketingové strategii emailing? Facebook vám umožní vytvořit publikum pomocí seznamu emailů, můžete tak své zákazníky oslovit zároveň emailem i reklamou na síti Facebook.
  8. Pokud chcete získat víc fanoušků své Facebook stránky, zaměřte se na lidi, kteří vás už znají. Použijte remarketing nebo seznam emailových adres svých zákazníků.
  9. Vyzkoušejte Podobný okruh uživatelů. Máte minimálně 100 fanoušků firemní stránky? Facebook dokáže vytvořit publikum, ve kterém budou lidé se stejným profilem. Podobné publikum můžete vytvořit i na základě publika pro remarketing nebo z měření konverzí.
  10. Reklamu pravidelně obměňte. U Facebook reklam se dostaví syndrom únavy, na reklamu bude klikat čím dál méně lidí. Někdy stačí změnit obrázek a procento kliknutí výrazně stoupne. Záleží na velikosti publika, u malých publik každé dva týdny, u širokých publik může stačit jednou za dva měsíce.
  11. S placenou reklamou má smysl cílit i na vlastní fanoušky. I hodně úspěšné příspěvky v rámci organického dosahu často neuvidí ani čtvrtina vašich fanoušků.
  12. Neignorujte video reklamu. Pokud nemáte vlastní video, přímo ve Facebook rozhraní můžete udělat jednoduché „video“ ze série obrázků, které bude Facebook v reklamě automaticky měnit.
  13. Pravidelně kontrolujte skóre relevantnosti. Pokud uvidíte u některé reklamy čísla 5 a nižší, pokuste se skóre zvednout.

 


Jak to udělat jednodušeji?

Jestli si na Facebook reklamu netroufáte, stačí se nám ozvat. Kolegyně s vámi probere vaše marketingové cíle, vhodnost Facebook reklamy, kampaně připraví a postará se o ně.

FB článek

 

Flickr Creative Commons Image via Ksayer1 and Frits Ahlefeldt-Laurvig