Domů » Online marketing » Generace versus marketing v ČR

Generace versus marketing v ČR

V marketingu se snaží většina marketérů přizpůsobit reklamu jednotlivým věkovým skupinám. Protože každá věková skupiny reaguje na reklamu jinak.

Toto chování ovlivňuje mnoho aspektů. Nejvýraznějším aspektem je to, co jednotlivé věkové skupiny zažily. Některé se prolínají, a proto se podíváme na to, jak jednotlivé generace vnímají online svět a jak je efektivně oslovit v rámci marketingu.

Ideální generace v rámci online marketingu jsou generace X, Y, Z a v budoucnu hodně chování ovlivní generace ALFA. Abychom jim rozuměli, tak si jednotlivé generace charakterizujeme.

GeneraceRočníkVěkPočet% zastoupení v ČR
Předválečná1925 – 194576 – 96767 7307,18%
Baby boomers1946 – 196457 – 752 396 76822,41%
X1965 – 198041 – 562 590 32224,22%
Y1981 – 199427 – 402 034 47019,02%
Z1995 – 20147 – 262 114 93619,77%
Alfa2015 – 20210 – 6792 9387,41%
Jednotlivé generace podle roku narození

Generace X

Tuto generaci bychom mohli nazvat také jako Husákovy děti. Celosvětově tato věková skupina činí 35 % populace.

V ČR je tako skupina zastoupena podobným procentem, a to 24,22%. Pokud budeme do statistiky započítávat pouze generace X, Y a Z, je zastoupení této populace 39%.

Tato generace se hodně nechá ovlivnit generací Z (tedy svými dětmi, kteří jim rádi kecají do toho, kam mají jet na dovolenou nebo jak na internetu nakupovat). Jde o cílovou skupinu, která je velmi zodpovědná a myslí na budoucnost, a to i z pohledu finančního. Zažili finanční i rodinné nejistoty, protože v době jejich dospívání došlo k nárůstu rozvodovosti.

Telefony a počítače v dětství nezažili a nyní k nim přistupují jako k technologii potřebné k práci a podobně. Nehledejte u nich žádné extra aplikace ani hry. Soustředí se hlavně na to, aby měli klidný život, bydlení a zabezpečenou rodinu a její potřeby. Zde na ně musíte zapůsobit a přesvědčit je, PROČ si danou věc mají koupit. Potřebují zkrátka pádné argumenty :).

Co je generaci X vlastní: 

  • Nakupování: Než nakoupí, hledají všechny možné informace a až poté nakoupí. Tento proces u nich trvá týdny. Co se týká rozhodování o nákupech, v ČR je to 50/50 ženy versus muži, často celá rodina.
  • Práce: Razí moto nejdřív práce, potom zábava. Jsou zvyklí pracovat přesčas. V pátek chtějí pracovat max do 15 hod. Je to dáno historicky – na víkend se jezdilo na chatu.
  • Moderní technologie: Walkman, video, dial up. Poslední pamětníci, kteří zažili vyvolávání fotek v koupelně. S mobilem a PC se seznámili až v pozdější dospělosti.
  • Kontakt: Pravděpodobně mají Facebook, ale spíše volají, než píší. Generace, která posílala (a někteří stále ještě posílají) pohledy a dopisy.
  • Muzika: Vytvořte video s písničkami z jejich doby a hned je zaujmete: Holky z naší školky, Michal David, Elán, Kroky Františka Janečka a podobně (pozor na autorská práva).
  • Hračky: Céčka, Mončičáci, Igráček nebo autodráhy.
  • Jídlo: Jedí to, co jim chutná a rádi pijí.
  • Dovolená: Po revoluci vyrazili za hranice. Cestují hlavně s CK.
  • Symboly té doby: Večerníček, panelák, Disco, Spartakiáda, Mladý svět.

Díky těmto informacím, které jsme si definovali, můžeme lépe charakterizovat naši cílovou skupinu a lépe pro ně připravit marketingové strategie a kampaně.

Zde jako příklad můžeme uvést pana Nováka. Pan Novák je velmi zodpovědný a neriskuje. Pokud mu však řeknete proč by měl investovat do Vašeho produktu/služby a přesvědčíte ho o přidané hodnotě, kterou tím získá – například úspora času/minimum rizika (nemusí vařit jídlo nebo CK zařídí vše od A do Z) a on si rád Váš produkt koupí.

Vzhledem k tomu, že se na internetu pohybuje hlavně kvůli informacím, je vhodné mu reklamu zobrazit přímo na portálech, které souvisí s daným produktem či službou. Čím dál častěji se tato cílová skupina nachází i na YouTube kanálu, kde si hledají návody jak něco vyrobit, vypěstovat a podobně. Proč toho tedy nevyužít a nevytvořit video s podkladovou muzikou z jeho mládí? Věřte nebo ne, minimalizujete tím riziko, že se na reklamu nedodívá do konce.

Generace Y

Jde o první generaci, která vyrůstala v klidném, stabilním prostředí a vše berou jako samozřejmost. Z pohledu generace X působí arogantně, rozmazleně, nezodpovědně a líně.

V ČR je tako skupina zastoupena podobným procentem, a to 19,02%. Pokud budeme do statistiky započítávat pouze generace X, Y a Z, je zastoupení této populace 30%. Tento poměr vůči generaci X se do pár let změní a generace Y bude tvořit převážnou část populace.

Tato cílová skupina přistupuje k životu velmi benevolentně a chce si hlavně užívat, nikoli sedět v práci. Kariérní růst si představují jako Hurvínek válku. Prostě, že se to stane bez zásluhy. Peníze potřebují proto, aby si užívali života. A že jejich život není zrovna zadarmo – milují moderní technologie, biopotraviny a materiály šetrné k přírodě.

Zakládají si na dlouhodobém vzdělávání a získávání zkušeností z různých oblastí. Proto často střídají zaměstnání a nikde dlouho nevydrží. Co se týče rodiny, oproti generaci X, odkládají ji na později, aby si mohli užívat života co nejdéle, než se usadí. Tato generace slyší na služby a produkty z kategorií cestování, zážitků a je ochotna si připlatit za kvalitu. 

Co je jim vlastní: 

  • Nakupování: Vydělávají peníze, aby si mohli užívat (cestování, nákupy apod.).
  • Práce: Práce musí být zábava, jinak je nebaví. Jsou noční můrou zaměstnavatelů a snem každého odboráře – nechtějí pracovat přesčas a chtějí více volna. 
  • Moderní technologie: Mobilní telefon, Internet, PC cca od 15 let.
  • Kontakt: Netelefonují! Komunikují hlavně skrze sociální sítě.
  • Muzika: Vytvořte video s písničkami z jejich doby a hned je zaujmete: Kelly Family, Dáda Patrasová, Šmoulové. Zde bych byla opatrná a zaměřila se i na zahraniční skupiny jako Queen, Michael Jackson, ABBA, ACDC, Chinaski, Nirvana, Red Hot Chili Peppers atd.
  • Hračky: Barbie, lego, game boy, tamagoči.
  • Studium: Chtějí studovat, co je baví. Mají víc informací než předchozí generace. Jezdí na Erasmus.
  • Jídlo: Experimentují s jídlem ze zahraničí a jsou vybíraví.
  • Dovolená: Cesty si plánují po celém světě sami bez CK.
  • Symboly: Bravo, Superstar, Nova, Leoš Mareš, ESO s T. Pergnerovou

V této skupině máme pana Novotného, které neřeší, co bude za měsíc či rok. Chce si užívat života a pokud mu do cesty přijde něco zajímavého, hned to koupí. Je ochotný si připlatit za kvalitu. Touží po vzdělání a nových informacích.

Pokud mu nabídnete například kurz s rodilým mluvčím, který je dražší než tuctový kurz, určitě sáhne po kurzu s rodilým mluvčím. Jako další příklad si můžeme uvést kvalitní wellness – rád si připlatí za noc, pokud bude mít lepší služby nebo větší výběr služeb. Nutno dodat, že generace Y je na internetu častěji než generace X, a proto je můžete lépe oslovit právě tam.

Generace Z neboli generace N (Net Generation)

Chování se začíná teprve formovat, ale částečně již nyní víme, s kým máme tu čest. Jde o generaci, která je od mládí online a život bez internetu si neumí představit.

V ČR je tako skupina zastoupena podobným procentem, a to 22,41%. Pokud budeme do statistiky započítávat pouze generace X, Y a Z, je zastoupení této populace 30%.

Tato generace od malička sedí u počítačů a mobilů, na kterých hrají hry. Běhání po venku jim nic moc neříká. Komunikují v 90% přes sociální sítě při setkání tváří v tvář znejistí. Názory tato generace vyjadřuje převážně na sociálních sítích a vše, co zažije, sdílí.

Studium považuje za zbytečnost. Hlásá, že všechno potřebné se dá najít na internetu. Na počítání má kalkulačku, na cizí jazyk překladač a co nezná, najde Google. Ideální zaměstnání? Influencer nebo YouTuber. Oproti předchozím se tato generace hodně zajímá o ekologii, bio, globální oteplování, udržitelnost, stav planety a chce to řešit/zlepšit.

Slyší hodně na velké a tradiční značky nebo ty značky, které mají potenciál a jméno (např. Apple). Neřeší menšiny a dají hodně na názor Influencerů. Tato generace nakupuje převážně emočně (líbí x nelíbí), tedy rychle.

Co je jim vlastní: 

  • Nakupování: Musí mít vše, co je trendy. Peníze mají od rodičů – nemusí nic řešit.
  • Práce: Nepracují. Brigády jim nic neříkají.
  • Moderní technologie: Smartphone, který nedají z ruky.
  • Kontakt: Komunikují skrze zprávy a videa na sociálních sítích.
  • Muzika: Justin Bieber, Mirai, (Když nemůžeš přijde víc), Billie Eilish, The Weeknd, Lana del Rey, Drake, Juice WRLD, J. Cole, Travis Scott, K-pop.
  • Hračky: Minecraft, XBox, Twitch.
  • Studium: Učí se online (Covid), hledají vlastní zdroje (Google, YouTube).
  • Jídlo: Jedí zdravě.
  • Dovolená: Jezdí všude s rodiči na prodloužené víkendy (Francie, Itálie, Rakousko). 
  • Symboly: Youtubeři, Selfie.

Tuto generaci si dokáže už představit asi naprosto každý. Jednají impulzivně. A pokud je to trendy, in, má to jejich kamarád, oblíbený Influencer či Youtube, musí to mít i oni – ideálně hned, nejlépe včera.

Zde se vyplatí inzerovat v rámci Youtube s jejich oblíbenými interprety (hudba v pozadí) nebo navázat spolupráci s Influencery, aby Vaše produkty propagovali. 

Generace Alfa

Tato generace je narozena po roce 2015 a nejde je nazvat jinak než jako tabletové děti. Tyto děti vyrůstají od mala s tabletem v ruce a tablet (příp. smartphone) je pro ně jako součást těla.

V ČR je tako skupina zastoupena malým procentem to 7,41%. Díky této generaci můžeme v budoucnu očekávat změnu v podílu používání technologií.