Pokud chcete být na internetu vidět, optimalizaci pro vyhledávače (SEO) jistě v nějaké míře řešíte. Tím, že vaše webové stránky a obsah ladíte, zvyšujete svoji viditelnost na stránkách s výsledky vyhledávání (SERP), roste vám organická návštěvnost a s ní i potenciální zákazníci.
S neustálým vývojem digitálního prostředí se objevují nové přístupy k SEO. Jedním z nich je GEO – generativní optimalizace pro vyhledávače, která využívá AI a strojové učení na základě chování a preferencí uživatelů. Jedná se o moderní přístup, reflektující nárůst umělé inteligence v online prostoru.
Rozdíl mezi SEO a GEO
GEO představuje relativně nový koncept v oblasti digitálního marketingu. Na rozdíl od SEO, které se tradičně spoléhá na předem definované sady pravidel, techniky a cílí na klíčová slova, stojí GEO na AI. Algoritmy pomáhají lépe rozumět a reagovat na individuální potřeby uživatelů, příp. trendy ve vyhledávání. Zvyšuje se tak užitečnost a relevance obsahu, což v konečném důsledku znamená spokojeného zákazníka. A ten zase rostoucí konverze :).
Výhody GEO
- Zlepšení umístění ve vyhledávačích. Klasické SEO se zaměřuje na klíčová slova, GEO díky analýze chování a preferencí uživatelů dokáže přizpůsobit obsah webových stránek tak, aby lépe odpovídal vyhledávacím dotazům. Zvýšením relevance roste i vyšší umístění.
- Růst organické návštěvnosti webových stránek. Pochopení potřeb a preferencí cílové skupiny umožňuje tvořit přesvědčivý a personalizovaný obsah. Tento přístup logicky vede ke zvýšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávání a přiláká na webové stránky více návštěv.
- Vyšší míra konverze. GEO zajišťuje, že se uživatelům ve správný čas zobrazí správný obsah, produkty nebo služby, což výrazně zvyšuje šance na konverze. Vše se točí kolem personalizace – obsahem „na míru“ budujete důvěryhodnost, takže návštěvníci s větší pravděpodobností provedou požadované akce.
Kroky k implementaci GEO do praxe
1. Komplexní průzkum klíčových slov
Bez důkladné a precizní analýzy klíčových slov se neobejdete. Zjistěte vyhledávací výrazy a fráze, které vaše cílová skupina používá k vyhledávání produktů nebo služeb podobných těm vašim. Pomocí nástrojů pro výzkum klíčových slov (např. Google Search Console) získáte důležitá a frekventovaná klíčová slova. Tento průzkum tvoří základ pro optimalizaci obsahu a struktury webu.
2. Využití nástrojů a algoritmů AI
Tyto platformy zažívají boom a obsahují různé úrovně AI a automatizace, od jednoduchých pravidel po složité algoritmy pro zpracování dat a personalizaci. Ověřte si předem, co přesně nástroj umí, zda vám bude jeho nabídka vyhovovat.
Níže uvádím příklady praktického využití a konkrétních nástrojů, které můžete vyzkoušet:
- E-mailing (segmentace publika, personalizace emailových kampaní, optimalizace času rozesílky) – např. Ecomail, SmartEmailing, Mailchimp.
- Online reklama (personalizace obsahu reklam a optimalizace kampaní na Facebooku nebo Google) – např. ROI Hunter, Marketo, Feedo.
- Viditelnost ve vyhledávačích (data o hledanosti klíčových slov, sledování pozic a analýza konkurence) – např. Marketing Miner, Collabim, Google Search Console.
- Sociální média (plánování příspěvků s ohledem na výkon a benchmarking, efektivní správa) – např. ZoomSphere, Buffer.
- Kontakty (generování leadů pomocí AI) – např. Leadspicker.
- Komunikace se zákazníky (live chat v reálném čase, chatbot služba) – např. Smartsupp, Drift.
3. Webové stránky
Zajistěte, aby vaše webové stránky byly uživatelsky přívětivé, rychle se načítaly a reagovaly na mobilní zařízení (responzivita). Uspořádejte svůj obsah logicky a intuitivně, aby se v něm snadno orientovaly vyhledávače i uživatelé. Věnujte pozornost prvkům on-page SEO, jako jsou Meta Tagy, nadpisy a Alt Tagy, abyste zvýšili svoji viditelnost v online prostoru.
4. Průběžné vyhodnocování
Měřte, analyzujte, vyhodnocujte a s těmito daty dále pracujte. Ať už sledujete pozice ve vyhledávačích, organická návštěvnost nebo konverzní poměr, pravidelně tato KPI kontrolujte. Jedině tak uvidíte, zda vaše úsilí vede k požadovanému výsledku a současně včas odhalíte oblasti, které je potřeba vylepšit.
5. Možné problémy
- Technické složitosti – v praxi nejběžnější potíž: zavedení pokročilých algoritmů zpravidla vyžaduje IT znalosti a patřičné zdroje. Změna webových stránek podle požadavků GEO se bez zásahů vývojářů mnohdy neobejde.
- Integrace – hladký proces zajistíte spoluprací s programátory nebo použijte takové typy platforem, které jsou uživatelsky přívětivé a jejich rozhraní zvládnou i běžní smrtelníci :). Jde především o přenos dat a kompatibilitu jednotlivých systémů. Hledejte řešení, která poskytují rozhraní API, dopředu otestujte funkčnost.
- Algoritmy – protože se jedná o neustále se vyvíjející funkcionalitu, musíme brát v úvahu také časté aktualizace algoritmů. Ty mohou dočasně ovlivnit pozice ve vyhledávání a tím i viditelnost vašich stránek. Sledujte renomované zdroje a připravte se na případné změny včas.
Budoucnost SEO
Oblast SEO prochází kvůli nástupu umělé inteligence proměnou a objevuje se pojem GEO. Stále více uživatelů hledá informace prostřednictvím AI služeb (např. ChatGPT). V budoucnu se očekává, že GEO získá na významu a začne ovlivňovat tradiční SEO.
Čím častěji využijí uživatelé k nalezení informací AI, tím více klesne návštěvnost webu v organiku, protože tazatelé získají odpovědi přímo od AI. Co s tím? Optimalizujte svůj obsah pro AI odpovídače tak, aby zahrnoval prokliky na web.
SEO specialisté se postarají o technickou připravenost webu. Nesmíme zapomenout ani na důvěryhodnost a aby AI správné pochopila náš obsah. Optimalizace pro AI zahrnuje taktiky jako přidání citací, důvěryhodných zdrojů a datově založených důkazů.
I když se mohou vyskytnout problémy spojené se zaváděním GEO (technická složitost nebo přizpůsobení se vyvíjejícím se algoritmům), díky školení a informovanosti nejsou nepřekonatelné. Zahrňte GEO do své marketingové strategie – zvýšíte cílenou návštěvnost, zlepšíte pozice v organiku a celkově se zviditelníte v online světe.
Zdroj: https://zorbasmedia.com/understanding-generative-engine-optimization-geo-a-new-era-for-seo/