Google Tag Manager a Facebook pixel

GTM a facebook pixel

V minulém článku o Google Tag Manageru jsme si prošli základní nastavení. V tomto článku se zaměříme na Facebook pixel a měření Facebook konverzí. V příštím článku se podíváme na sledování událostí jako jsou kliknutí na tlačítko na webu, odeslání formuláře anebo kliknutí na odkaz vedoucí ze stránky.

Pro stručnost budeme v textu používat zkratku GTM (= Google Tag Manager, česky Správce značek Google). Většinu obrázků lze zvětšit kliknutím na ně.

 

Facebook pixel a Google Tag Manager

Pokud máte na webu GTM, je moudré co nejvíc kódů na web vložit přes něj. Vždy si raději u poskytovatele kódu ověřte, že přes GTM bude fungovat. U Facebook pixelu nemusíte mít obavy.

Začnete vložením nové značky.

vlozeni html znacky

V kroku Konfigurace značky si jako typ značky vyberete Vlastní HTML. Tuto volbu budete používat při vkládání většiny vlastních kódů, například takhle vložíte i kód pro Sklik retargeting. Značku je dobré si rovnou pojmenovat.

pojmenovani znacky

V dalším kroku vložíte do prázdného pole Facebook pixel ze SVÉHO Facebook reklamního účtu. Ve Facebook účtu jej najdete v menu PoložkyPixely; kliknete na tlačítko Akce a zvolíte Zobrazit kód pixelu. Více informací nejen k Facebook pixelu, ale i k dalším strategiím pro Facebook reklamu najdete v tomto článku.

V GTM rozkliknete Rozšířená nastavení a u volby Možnosti spuštění značky vyberete Jednou za stránku. Tím zabráníte tomu, aby se pixel na stránce aktivoval vícekrát.

rozšířená nastavení

V posledním kroku na této stránce Spustit při vyberete Všechny stránky. Kliknete na Vytvořit značku a máte hotovo.

všechny stránky

Tedy téměř hotovo, v tuto chvíli se občas stane i mně, že novou verzi GTM s přidanou značkou zapomenu publikovat a potom se divím, proč na webu není. Nezapomeňte novou verzi GTM publikovat! Popsáno v předchozím článku v kapitole Náhled a publikace GTM.

Funkčnost vloženého Facebook pixelu můžete ověřit pomocí náhledu GTM nebo ve Facebook rozhraní nebo ještě lépe pomocí rozšíření do Chrome s názvem Facebook Pixel Helper.

 

Facebook standardní události

U měření Facebook konverzí máte dvě možnosti. Využít vlastních konverzí nebo do pixelu přidat standardní události. Vlastní konverze jsou daleko snazší na nastavení, ale umožní měřit jen počet návštěv konkrétní URL adresy. Typicky je můžete použít pro měření počtu návštěv na stránce s poděkováním za registraci, za nákup apod.

vlastní konverze

Někdy si s měřením návštěv URL nevystačíte, protože po provedení konverze není uživatel přesměrován na samostatnou stránku s poděkováním. Například pokud vyplníte kontaktní formulář na našem webu, objeví se potvrzení o odeslání pod formulářem. V tomto případě budete potřebovat nastavit měření Facebook konverzí pomocí standardních událostí.

standardní události

Měření pomocí standardních událostí je někdy lepší i v případě existence stránky s poděkováním, protože vám usnadní práci s remarketingovými publiky v případě většího počtu konverzních událostí stejného typu. Abych to zjednodušil – pokud vás zajímá u vaší kampaně více než jedna konverze (např. měříte zvlášť odeslání poptávky a zvlášť přihlášení k odběru newsletteru), většinou je lepší nasadit standardní události.

Bližší informace k jednotlivým událostem najdete ve Facebook nápovědě, my se podíváme na to, jak můžete události nastavit v GTM.

 

Facebook standardní události v Google Tag Manageru

Nejprve se ujistěte, že už máte v GTM nainstalován Facebook Pixel. Pro kteroukoliv ze standardních událostí v GTM vytvořte novou značku, jako typ opět vyberete Vlastní značka HTML. Vložte kód zvolené standardní události. Značku pojmenujte třeba FB Dokončení registrace.

dokončení registrace

Kód může být napoprvé trochu matoucí, takže si jej popíšeme

  • Část <script> obsahuje zvolenou standardní událost, na obrázku je použito CompleteRegistration – dokončení registrace.
  • Text ve složené závorce {content_name: ‚6chyb‘} je volitelný parametr a pomáhá rozlišit konverze v případě, že byste událost CompleteRegistration používali pro více odlišných konverzí.
  • Část <noscript> je také volitelná a pomáhá měřit události v prohlížečích se zakázaným JavaScriptem, kde část <script> nefunguje. Jedná se asi o 2% webů, takže u webů s menší návštěvností můžete tuto část vypustit. Pokud ji chcete ponechat, musíte změnit ID podle svého Facebook pixelu a dosadit standardní událost, případně volitelné parametry.

Pro úpravu dalších důležitých nastavení rozkliknete Rozšířená nastavení. U Možnosti spouštění značky vyberte Jednou za událost. U Sekvence značek nastavte, aby se před aktivací značky s konverzní událostí vždy nejprve aktivoval základní Facebook pixel.

rozšířená nastavení

Nakonec je potřeba nastavit, kdy se značka standardní události spustí. U Facebook pixelu jsme použili volbu Všechny stránky, což je samozřejmě u měření konverzí hloupost. Pokud máte stránku s poděkováním, je to snadné. Vytvoříte v GTM nové Pravidlo, které bude konverzní událost spouštět jen při návštěvě stránky s poděkováním.

pravidlo dekujeme

K pokročilým možnostem spuštění značky (odeslání formuláře, kliknutí na tlačítko) se dostaneme v příštím článku o GTM.

 

Dynamické dosazování hodnot konverzí

Někdy chcete vědět nejen počet konverzí, ale i hodnotu. Typicky u e-shopu je hodnota prodejů daleko zajímavější než jen jejich počet. I v tomto případě lze použít GTM, ale teď se už neobejdete bez pomoci webmastera.

V prvním kroku je potřeba na web ještě před samotný GTM vložit datovou vrstvu

<script>dataLayer = [];</script>

Do této datové vrstvy bude e-shop propisovat proměnné jako jsou ID zboží a hodnota nákupu.

proměnné pro hodnotu nákupu

V GTM si proměnné potom „odchytnete“ a díky tomu pošlete do Facebook rozhraní např. konkrétní hodnotu konverze. Na obrázku použitá proměnná {{hodnota_konverze}} je pouze příklad, její konkrétní podoba ve vašem případě závisí na tom, v jaké podobě ji budete mít přidánu do datové vrstvy.

Konkrétně tuto konverzní událost budete chtít často aktivovat při kliknutí na tlačítko dokončení nákupu. Jak na najdete v příštím článku o GTM.

 

Flickr Creative Commons Image via sophie & cie.