Domů » Online marketing » Rozhovor v Clubhouse na téma: PPC strategicky (11. 8. 2021)

Rozhovor v Clubhouse na téma: PPC strategicky (11. 8. 2021)

Ve druhé polovině prázdnin náš marketingový ředitel Michal přijal pozvánku k rozhovoru na Clubhouse do klubu Podnikej strategicky od Daniely Podolkové.

Téma bylo jasné: PPC reklama. V téměř hodinovém rozhovoru Michal přiblížil posluchačům svět PPC reklamy a došlo i na několik příkladů z praxe.

Daniela Podolková pracuje jako nezávislá PR specialistka, moderátorka a networkerka.

Mgr. Michal Ševčík je jedním z partnerů firmy a marketingovým ředitelem v jedné osobě. V MarketingPPC s klienty řeší komplexní marketingové strategie, projektové řízení a věnuje se internímu vzdělávání PPC specialistů.

Daniela: Kdo je typický klient vaší agentury?

Michal: Ze 70% tvoří naši klientelu malí a střední podnikatelé, e-shopy i weby nabízející služby. Vyjádřeno marketingovým slovníkem – je to naše cílová skupina :). Tito zákazníci si nás našli většinou sami, ať už je zaujal nějaký článek na blogu či webinář zdarma nebo odebírají náš NL. 

Co si máme představit pod pojmem PPC reklama? Dá se vůbec nějak jednoduše vysvětlit? 

Podle mého názoru se jedná o nejefektivnější nástroj online marketingu, který umožňuje většině podnikatelům vidět rychlé výsledky. Samotná zkratka vychází z anglického Pay Per Click, tedy platba za kliknutí, konkrétně kliknutí na Vaši webovou stránku. Využívá systémů od Googlu, Seznamu, Facebooku nebo třeba Pinterest. 

V online prostoru platí, že být vidět znamená prodávat. Právě ve zviditelnění je placená reklama neocenitelný pomocník. 

Pro koho je PPC reklama vhodná? V jaké fázi podnikání? 

Placená reklama by měla mít své místo již na počátku podnikatelské cesty. Určitě by se s ní mělo počítat i finančně při stanovování cílů a nastavování strategie. V podnikání samozřejmě pomůže kdykoli – v průběhu např. když potřebujete navýšit obraty, zvýšit zásah nebo rozšířit povědomí o značce. 

Je nějaká překážka, u koho PPC reklama nebude fungovat?

Zde bych rád zmínil jednu podstatnou – věc v online bussinesu, bohužel v praxi často podceňovanou, a to funkční a zákaznicky přívětivý web. Ve více než polovině případů s klienty ještě před započetím samotné spolupráce řešíme nedostatky jejich webové prezentace. Pokud totiž nebude web fungovat alespoň na 90%, výsledný efekt z PPC reklam bude nižší. Co mám na mysli konkrétně? Funkční prokliková tlačítka, fungující cesta nákupním procesem, volba doručení do stále oblíbenější Zásilkovny a další. 

Dá se vůbec v dnešní době obejít bez webu? Jsou lidé, kteří mají pouze Instagram nebo stránku na Facebooku.

Řekl bych, že tato éra pomalu končí. V začátku podnikání do jisté fáze stačí pouze účet na sociálních sítích, ale doba vás dotlačí k tomu web si zařídit. Už jen z praktického důvodu – abyste byli dohledatelní Googlem nebo Seznamem.

Můžeš uvést nějaké konkrétní příklady, v jakých oblastech jste vašim klientům vylepšili podnikání?

Pomohli jsme již stovkám klientů, s mnoha spolupracujeme dlouhodobě a u některých stačily konzultace, které pomohly nastartovat jejich podnikání tím správným směrem. 

Ale zpět k otázce – vybral jsem tyto tři, protože jsem pyšný na to, co jsme společně dokázali :)

  • Klient s elektronikou, začínal jako PPC samouk. Nastavoval si reklamy podle návodů, které sice nebyly úplně špatné, ale drahé. Stačilo „jen“ změnit strukturu účtu a jeho nákladovost klesla během tří měsíců z původních 60 % PNO na 5 až 7 % a co je důležité, na tomto čísle se drží dlouhodobě. 
  • Firma, nabízející českou bižuterii, chtěla navýšit tržby ročně o polovinu. Nám se podařilo o 140 % a největší zásluhu na tomto nárůstu lze přičíst úpravě webu. Teprve poté se stala placená reklama efektivní.
  • Estetická stomatologie, tedy služba. Stanoveného cíle – navýšení poptávek – jsme dosáhli během tří měsíců a meziroční nárůst činil více než 60 %. V tomto případě toto číslo znamená plný pracovní diář na 4 až 5 měsíců dopředu. Díky zvolené strategii budování povědomí o značce negenerovala poptávky jen PPC reklama, ale i přímá návštěvnost.

Zmínil jsi dlouhodobou strategii, kvalitní web. Bez čeho se ještě jako online podnikatel neobejdu? 

Svým klientům radíme nejdříve si ujasnit, zda a kolik financí jste ochotni a schopni do marketingu vložit. Stanovení rozpočtu je důležité i z hlediska rozdělení mezi různé kanály – např. kolik investujete do Google reklam, placených příspěvků na sociální sítě nebo zbožových srovnávačů. 

S marketingovými kanály dále úzce souvisí vaše cílová skupina – kde ji můžete oslovit. Mějte rovněž promyšlené vaše unikátní konkurenční výhody, čím se lišíte od konkurence a ideálně jste lepší. 

Dále byste si měli položit otázku, čeho chcete reklamou dosáhnout – navýšit obrat, zvýšit povědomí o značce, vybudovat brand. Každý cíl totiž znamená jiné cílové zákazníky. Navíc se i vaše podnikání nachází v různých fázích a cíle se vyvíjí a mění s časem i u vás.

PPC reklama je pouze jeden díl z celého puzzle jménem marketingu. Nefunguje slepě kopírovat konkurenci nebo bezmyšlenkovitě platit kliky jen kvůli tomu, že vašemu známému PPC šlapou.

Nezapomeňte na cenotvorbu, spočítejte si dopředu, jaké náklady do reklamy vám přinesou zisk a počítejte s tím, že některé typy propagace samy o sobě tržby negenerují (typicky akviziční kampaně).

Jaké jsou nejčastější problémy, se kterými se setkáváš u vašich klientů?

Musím říct, že i přes značnou osvětu (minimálně na našem blogu :)) s klienty řešíme podobné záležitosti. Špatně (nebo vůbec) stanovené cíle, které od placené reklamy očekávají. Často slyším „chci být vidět na internetu“, ale už nezazní kde, jak, jak často, za kolik. Podobně cíl „chci navýšit obrat o 200 %“ je bez předchozí důkladné kalkulace nereálný. 

Další problém představují data, která klient sbírá. Nejznámější systém pro měření dat je Google Analytics, což je naprostý základ a divil jsem se, že např. firma (mimochodem docela úspěšná), která funguje 7 let na online trhu, neměla založené Analytics. 

Jen samotné měření nestačí, je třeba pravidelně vyhodnocovat a hlavně podle dat přijímat opatření. Mnohdy se také stává, že se nějaká metrika měří špatně, vůbec nebo, pro jistotu, dvakrát.

Neznalost cílové skupiny neomlouvá. Přitom jak chcete cílit v PPC kampaních, když nevíte, koho oslovit? Honba za lajky vám zisky nepřinese. Příklad z praxe – klient si myslel, že jeho zákazníci jsou ve středním věku, přitom z dat v Analytics vyplynulo, že věková skupina je úplně jiná. A co s tím? Reklamu jsme zacílili místo Facebook na Instagram. A tržby konečně začaly růst.

Jak tedy vypadá spolupráce s vámi jako agenturou?

Zakládáme si na tom, že klientům dokážeme pomoci komplexně. Často je nasměrujeme správným směrem ještě před započetím spolupráce. To je i důvod, proč hned po úvodním kontaktu žádáme o přístup do Google Analytics. Na základě analýzy z těchto tvrdých dat (nikoli jen domněnek klientů) doporučíme optimální strategii pro jejich e-bussines. Dokonce se stalo, a ne jednou, že jsme zákazníkovi investici do PPC reklamy rozmluvili. Jeho web totiž vykazoval z naší zkušenosti fatální chyby, investice do reklamy by v tomto případě zřejmě nepřinesly očekávaný cíl.

Jednu věc je třeba zmínit – ani my nemáme věšteckou kouli a neumíme predikovat vývoj trhu nebo konkurence. Umíme nastavit online placenou reklamu, poradit s výběrem strategie či pomoci s dalšími oblastmi internetového podnikání (SEO, linkbuilding, emailing, copywriting, tvorba obsahu). Ale výsledek se nedá nikdy dopředu stoprocentně garantovat. Jsme schopni odhadnout výsledek a prakticky vše nastavíme tak, aby fungovalo.

Zvládnu si jako začínající podnikatel nastavit PPC reklamu sama?

(Michal se usmívá) Záleží na tom, kolik času jsi ochotná věnovat samostudiu placené reklamy. Na internetu existuje spousta rad zdarma, není nutné hned od začátku utrácet peníze za drahé kurzy, např. Sklik má skvěle propracovanou nápovědu. Do určité fáze tak reklamy nastavíš. Z našeho pohledu vítáme, když jsou klienti alespoň trošku obeznámení s touto problematikou, lépe se pak komunikují reporty.

Co se týká delší práce na účtech, tam si nejsem jistý, zda je v silách běžného podnikatele zvládnout ještě svépomocí. Prostředí v Googlu i dalších providerů se mění takřka ze dne na den a na rozdíl od specialistů, kteří jsou v problematice denně a sledují trendy, si neumím představit průměrného podnikatele, který by toto stíhal.

Michale, jak zní Tvoje doporučení na závěr?

Definujte si cíle, stanovte rozpočet, poznejte cílovou skupinu a promyslete celou marketingovou strategii. Nebojte se oslovit odborníky, mají zkušenosti a vy se nebudete zbytečně zasekávat na snadno řešitelných problémech. 

Děkuji za rozhovor a ať se daří!

Nápodobně Danielo, ať se daří Tobě i všem podnikajícím nejen v online prostoru.

Michal Ševčík

Michal Ševčík

Zabývám se strategickým řízení marketingových kampaní a komplexními marketingovými konzultacemi u našich klientů. Dále spravuji marketingové kampaně v Google Ads, Skliku nebo Zbožových srovnávačích.