UX, neboli User Experience (česky uživatelská zkušenost) neoddělitelně patří do marketingu. Znalost UX vám pomůže lépe rozumět potřebám a chování vašich zákazníků i běžných uživatelů webu. UX se soustředí na optimalizaci používání webu tak, aby byl web pro uživatele co nejvíce příjemný, intuitivní a bezproblémový.
Hlavní principy UX
V praxi se UX specialista zaměřuje na několik oblastí, aby zajistil, že konečný produkt nebo služba poskytuje optimální uživatelskou zkušenost.
- Uživatelský výzkum. Bez něj to nepůjde. Sbírejte data prostřednictvím rozhovorů, průzkumů, nástrojů pro měření chování na webu apod.
- Testování. Pravidelně testujte návrhy s reálnými uživateli a na základě zpětné vazby web vylepšujte.
- Jednoduchost, srozumitelnost. Intuitivní design, snadno pochopitelná navigace, logické menu, minimalizace zbytečných kroků a kliknutí.
- Konzistence. Jednotné barvy, styly, předvídatelné informace (např. košík umístěn vpravo nahoře).
- Emoce. Popište váš příběh, pohrajte si s barvami, nalaďte uživatele na pozitivní vlnu.
- Přístupnost. Zajistěte, aby váš web mohli používat i osoby s různým typem omezení.
- Obsahová strategie. Relevantní obsah vytvořte na míru cílové skupině.
Kvalitní UX design přispívá k zákaznické spokojenosti a tím i ke zvýšení počtu konverzí. Důvody nepřekvapí: zjednodušení nákupního procesu (např. objednávání na jedno kliknutí) povede k rychlejšímu nákupu.
Rychlá navigace pomáhá uživatelům najít to, co hledají. Tím klesá riziko, že odejdou ke konkurenci. Rychlost načítání webu a responzivní design jsou stálice nejen v UX. Jejich 100 % funkčnost už očekáváme.
Nástroje pro UX design
Prototypování
Nástroje pro prototypování v oblasti UX jsou speciální softwary, které pomáhají designérům vytvářet modely (prototypy) webových stránek nebo aplikací předtím, než jsou skutečně naprogramovány a spuštěny. Umožňují tak rychlé a efektivní testování a navíc sdílení nápadů.
Grafika
Grafické nástroje se postarají o vizuál webových stránek, mobilních aplikací či jakéhokoli digitálního produktu. Vytváří a upravují prvky na obrazovce. Jedná se např. o tvorbu ikon, rozvržení stránek, volbu písma a barev, vizuální styl…
Testování
Pro uživatelské testování využíváme softwary nebo služby, které zjistí, jak skuteční lidé používají a reagují na naše webové stránky. Hlavním cílem je pochopit uživatelskou zkušenost a zjistit, jak ji vylepšit.
Měření
Základní analytický nástroj Google Analytics 4 nám změří návštěvnost, cestu uživatelů, míru opuštění stránky, interakce nebo úspěšnost nastavených cílů.
Nejčastější chyby v UX a jak se jim vyhnout
1. Přehlcení uživatele informacemi
Možná jste se už také setkali na vlastní oči. Všeho moc škodí a u informací, byť důležitých, to platí také. Dejte si pozor zejména v klíčových momentech jako je nákupní košík, ať kupujícího neztratíte v cílové rovince.
Tip: Používejte čistý, jednoduchý design a zobrazujte informace postupně, podle důležitosti. Nesnažte se odlišit za každou cenu proti zavedeným zvyklostem. Zákazníci jsou poměrně konzervativní a jen neradi přemýšlí víc, než je nutné.
2. Složitá navigace
Nejasná, zmatená, přehnaně robustní. Takovou navigaci nechceme. Uživatelé se nedokáží zorientovat a nepřehledně působící web nevypne jen majitel webu nebo jeho žena.
Tip: Ujasněte si navigaci a podobu vodorovného i svislého menu. Umožněte jednoduchý návrat o krok nazpět, přidejte vyhledávací pole a položky v menu pravidelně dle potřeby aktualizujte.
3. Příliš mnoho funkcí
Pamatujte, že když přidáte např. chatovací okénko, lidé očekávají rychlou odpověď TEĎ. (jinak by poslali e-mail nebo zavolali). Zvažte, zda-li je u vašeho businessu online dostupnost 24/7 nezbytná a ještě více, jestli jste schopni ji zajistit.
Přihlášení nebo registrace – co uživatel získá, když se zaregistruje? Odkazy na cizí weby – proč návštěvníka ponoukat k odchodu z našich stránek?
Tip: Zaměřte se jen na ty funkce, které přináší uživatelům skutečnou přidanou hodnotu. Nechtějte mít všechna „udělátka“ jen proto, že je má konkurence nebo jsou momentálně in. Méně je v tomto případě více.
4. Špatná čitelnost a kontrast
Nemluvíme pouze o čitelnosti pro běžného uživatele. Otestujte si barvy tlačítek versus písma v nich nebo pozadí např. na Color Review. Jedná se o nástroj na zjištění dostatečného kontrastu a čitelnosti barevných kombinací. Některé postřehnete vlastním okem, u jiných si ani nevšimnete, že je něco v nepořádku.
Tip: Na barevné kombinace se vyplatí myslet hned od začátku. Otestujte barvy při vytváření nového designu nebo zrevidujte stávající.
5. Nekonzistentní design
Každý pes, jiná ves u webové stránky nebo e-shopu nefunguje. Používejte max. 3 barvy, 3 velikosti písma, 2 typy písma a sjednoťte tlačítka. Nechcete působit lacině a neprofesionálně.
Tip: Vytvořte a dodržujte Style Guide (pravidla a sjednocení stylu).
Trendy UX v roce 2024
Se změnami používání internetu se mění i způsob, jakým vnímáme webovou prezentaci jako takovou. Nejde jen o AI a její stále rostoucí význam v našem každodenním životě.
- Umělá inteligence. AI podporuje personalizované interakce (umí vzbudit dojem zájmu) a v tomto duchu pokračuje i dále. Hlasové příkazy, předvídatelné interakce, využití vlastních fotografií pro simulaci produktu (např. virtuální zrcadlo pro koupi brýlí) – to vše díky strojovému učení a dostupnosti mnoha dat. Právě data představují pro mnohé uživatele hrozbu – jsou v bezpečí? Jak jsou naše citlivá data zabezpečena?
- Design pro všechny. Každý musí mít přístup k digitálním produktům, proto se UX soustředí také na zdravotně znevýhodněné uživatele. Hlasové příkazy, skryté titulky, alternativní text, nastavitelná velikost písma znamenají jen začátek.
- Napříč platformami. Bezproblémové interakce přes všechna zařízení uživatele. Ať už používáte tablet, mobil, stolní počítač, chytré hodinky nebo televizi, UX se postará o bezproblémové přechody a konzistentní interakce. Zdaleka nejde jen o responzivní zobrazení – důraz se klade na přizpůsobivost, návaznost akcí a kompatibilitu.
- UX inovátoři. Uživatelé chtějí čím dál víc. Profesionálnímu UX designerovi nestačí jen technické dovednosti, musí myslet strategicky a sledovat trendy. Např. bezproblémové integrace virtuální reality do uživatelského prostředí. Znalost uživatelské cesty mimo obrazovku, tedy reálného světa, se jeví jako přidaná hodnota č. 1.
- Interaktivní animace. Co se hýbe, přitahuje pozornost. Např. Duolingo, jazyková aplikace, která gamizuje výuku a tím ji činí atraktivnější. Primárním cílem je uživatele potěšit, zaujmout a současně dodat značce novou konotaci.
- Využití rozšířené a virtuální reality. Tyto technologie umožňují zážitky s použitím digitálních prvků do reálného světa (AR) nebo vytváří zcela virtuální prostředí (VR). Zatím není dostatek uživatelů s přístupem, nicméně AR/VR představuje možnosti, jak poutavě vyprávět příběh vaší značky.
- Typografie. Návrhy písma se stále drží jako primární forma vyjádření značky a designu. Vytváří se vlastní jedinečná písma, jejichž typografie slouží současně jako základní designový prvek. Písma na míru znamenají exkluzivitu, posilují značku a vyjadřují kreativitu.
- Udržitelnost. Udržitelnost ovlivňuje design a v poslední době vyžaduje ekologicky uvědomělé postupy. Posun společnosti Apple od lightning kabelu k USB-C u svých iPhonů je nedávným příkladem toho, jak se design přizpůsobuje ekologickým aspektům a upřednostňuje dlouhou životnost a recyklovatelnost. Dejte i vy svým zákazníkům vědět, proč je váš obal vyroben z jiného materiálu.
- Design řízený daty. Bez dat neexistuje návrh uživatelského prostředí. Je to pouze představa jednotlivců v designerském týmu. Testování je pro UX specialisty klíčové. Využívejte analytické nástroje pro měření chování uživatelů na webu, preferencích a zmapujte nákupní proces.
- Hlasové uživatelské rozhraní. Dříve se komunikace mezi uživatelem a digitálním systémem omezovala na dotykovou obrazovku, klávesnici nebo myš. Hlasová komunikace rozšiřuje možnosti – dostupnost, pohodlí a samozřejmě také pro uživatele s fyzickým omezením.
Budoucnost UX designu poroste s tím, jak se společnosti snaží inovovat zkušenosti a produkty. Současně kladou důraz na udržitelnost a etiku v oblasti nakládání s osobními údaji.
Praktické UX tipy
- Domovská stránka: uveďte vaše výhody (USP) – max 4, dbejte na přehlednost, jednoznačnost, při robustní navigaci používejte pro jednotlivé kategorie ikony.
- Možnost řazení produktů na e-shopu: podle abecedy už nikdo nehledá, lepší je podle oblíbenosti nebo ceny.
- Filtrace produktů: podle skutečného hledání, vyhněte se příliš složitého členění.
- Detail produktu: vždycky kvalitní fotografie, nejen od výrobce, reálné fotky produktu ze všech úhlů.
- Popisek produktu: nejen od výrobce, uveďte tam, co vaše zákazníky skutečně zajímá, proč je produkt skvělý. Zobrazte i další varianty produktu a vždy uvádějte skladovost, velikost produktu a balení. Uživatel by se měl vždycky někam prokliknout, když si produkt nevloží do košíku.
- Blog: zobrazení na stránce max 3 článků vedle sebe.
- Logo: čitelné, pozor na barvy, co nejvíce zapamatovatelné, většinou vlevo nahoře na homepage.
- Telefonní číslo: vždy oddělujte mezerami.
- Napište nám: na e-shopu moc nefunguje.
- Velikost písma: min 13 px, nadpisy větším písmem.
- Odkazy: jednoznačně poznatelné, co je proklikávací odkaz a co jen zvýraznění. Šedá barva je obecně vnímána jako neaktivní.
- Nadpisy jednotlivých sekcí: místo jednoslovného použijte emoční (např. Jídelní soupravy – Nejoblíbenější jídelní soupravy našich zákazníků).
- O nás: podělte se o svůj příběh, reálná fotka vašeho týmu a toho, co děláte.
- Důležité informace v textech: vytučněte, pomůžete SEO i čitelnosti textu.
- Hodnocení, recenze, reference: uvádějte vždy.
- Fotografie: zmenšené, sjednocená velikost u produktů.