Domů » PPC Automatizace » PPC Optimizer – inteligentní nabídky za kliknutí pro Google Ads

PPC Optimizer – inteligentní nabídky za kliknutí pro Google Ads

Google automaty na správu cen za kliknutí jsou v Google Ads zdarma. Po jejich testování v roce 2018 a po proškolení v Google programu “Automation Hero” na přelomu roku 2018/19 jsme již věděli, že to chceme zkusit jinak. A věděli jsme i proč.

A tak vznikl automat pro správu nabídek za kliknutí PPC Optimizer.

Na co se Google neptá … a měl by …

V čem máme do začátku proti Google náskok, v čem jsme lepší?

Umělé inteligenci, strojovému učení, jejich vývoji i zavádění do praxe se věnuji bezmála 20 let. Za tu dobu jsem se naučil, že existuje jedna univerzální a přitom fatální chyba, která se stále opakuje a která srazila do kolen řadu projektů a produktů. Shrnul bych ji do jedné věty asi takto: Technicky perfektně zpracované, ale na základě chybného zadání…

Co tím konkrétně myslím? Zkuste odpovědět na tuto otázku. Zadali jste automatu, aby udržoval PNO=10%. Automat ale může zdvojnásobit obrat, pokud PNO vzroste na 15%. Jinými slovy, lze dosáhnout dvojnásobného obratu, ale zaplatíte z něj cenu 15% místo 10%. Má automat zvýšit PNO na 15% a zdvojnásobit obrat?

… schválně se zkuste zamyslet, přesně toto dilema totiž (ne)řeší Google ROAS automat…

Tady je odpověď:

  • Pokud si můžete v Google Ads dovolit utratit nejvýše 12% z obratu, tedy ztrátové PNO = 12%, tak reálné PNO = 15% znamená, že proděláte přibližně 3% z obratu. Zdvojnásobení obratu v takovém případě ztrátu ještě prohloubí. Takže je lepší nechat PNO = 10%.
  • Pokud je však vaše ztrátové PNO = 25%, máte tedy proti zadanému PNO = 10% slušnou rezervu, vyplatí se PNO zvýšit i na 15%, pokud tak bude dosaženo dvojnásobného obratu. Budete mít větší zisk. Takže je výhodnější PNO = 15%. Mimochodem, váš zisk tak vzroste o jednu třetinu…

Jednou nechat, jednou zvýšit… A právě v tom se liší zadání, které řeší Google proti tomu, které řešíme my.

Google automat netuší, jaký je váš limit. Ptá se, jaký chcete ROAS a ten se snaží v horizontu 30 dnů trefit. Celkem úspěšně.

My řešíme jiné zadání. Naše otázka zní: jaké je vaše ztrátové PNO? Z něho si totiž automat dopočítá odhad zisku. A tento zisk se snaží maximalizovat.

A co byste raději vy? Přesný ROAS nebo větší zisk?

Mimochodem, možná je teď vhodná chvilka zmínit, že náš automat se jmenuje PPC Optimizer :-) A pokud nevíte, co je ztrátové PNO, zkuste tento článek.

Jak PPC Optimizer funguje

Už víme, že PPC Optimizer maximalizuje zisk. Máme tedy smysluplné zadání. Ale jak na to?

Technický popis

PPC Optimizer používá rekurzivní algoritmus, který účet interpretuje jako stromovou strukturu tvořenou identickými, hierarchicky uspořádanými entitami. Každá entita umí kvantifikovat svou výkonnost, predikovat pomocí strojového učení svůj vývoj a navrhovat vlastní optimální cenovou nabídku. Využívá k tomu nejen svá historická data, ale také údaje od entity sobě nadřazené.

Jak to tedy funguje

Představte si, že manuálně spravujete cenové nabídky a snažíte se navrhnout ideální MaxCpc (cenovou nabídku) u klíčového slova v přesné shodě. Zapomeňte na chvíli na vše ostatní, žádné segmenty, ani skóre kvality, texty reklam, rozšíření apod. Jen vy a MaxCpc.

Otevíráte historii vybraného klíčového slova. Podíváte se na metriky jako konverze a jejich hodnota, cena apod. Jak si vedly včera, posledních pár týdnů, měsíců, rok. Pomocí limitního PNO si spočítáte, kolik jste kdy vydělávali (prodělávali). Pokusíte se z těchto dat predikovat vývoj cen, počtu kliknutí, konverzní poměr. Ptáte se, při jaké nabídce MaxCpc a očekávaném vývoji vyděláte nejvíc. Dále se zamyslíte, jestli je váš účet jako celek v zisku nebo ve ztrátě. To je důležité, protože pokud jste celkově v zisku, můžete si dovolit pohybovat se na optimistické hranici odhadů vývoje. Pokud jste však celkově ve ztrátě, budete se držet při spodní hranici odhadů, v případě nekonverzních nebo málo zobrazovaných klíčových slov s jejich oživením zatím počkáte. To vše se vám prožene hlavou. Až všechny tyto informace propojíte a vyhodnotíte, nastavíte u klíčového slova novou hodnotu MaxCpc.

Náš automat dělá něco takového.  S každým klíčovým slovem, s každou skupinou produktů. Ale také s každou sestavou, kampaní, virtuálním účtem (tak říkáme součtu výkonu všech kampaní, které jste svěřili do péče PPC Optimizeru). A právě tato myšlenka, že stejně pracujeme na všech úrovních vašeho účtu, ať už jde o kampaň nebo klíčové slovo, vyjadřuje ono slovo „rekurzivní“ algoritmus. Jednotlivé entity (kampaně, klíčová slova, …) pracují na stejném principu, s vlastní minulostí a s ohledem na výkon entity nadřazené (např. sestava bere v potaz výkon nadřazené kampaně). Koncové entity jako je klíčové slovo pak navíc navržené MaxCpc reálně zapisují do Google Ads účtu.

Účet očima PPC Optimizeru není soubor jednotlivých nezávislých položek. Díky výše popsanému principu se do jisté míry vzájemně ovlivňují všechny jeho části. PPC Optimizer váš účet interpretuje jako konzistentní, vzájemně provázaný celek, spravovaný společnou a sdílenou obchodní strategií.

Jaké má PPC Optimizer výhody a jaká omezení

Proč využívat PPC Optimizer:

  • nemusíte se starat o cenové nabídky
  • jeden automat spravuje všechny základní typy kampaní
  • obchodní strategie spravuje vybrané kampaně jako jeden sourodý celek
  • lze ovlivňovat agresivitu strategie
  • můžete manuálně zasahovat do MaxCpc bez vypínání automatu
  • změny jsou transparentní, všechny najdete v historii účtu
  • pokud automat zastavíte, nevrátí nastavení na hodnoty před svým spuštěním

PPC Optimizer má oproti Google automatizaci určitá omezení:

  • MaxCpc se mění 1x denně
  • až na zjevné průšvihy a příležitosti jsou prováděné změny postupné
  • ze segmentů dochází k úpravám pouze u zařízení
  • nemá přístup k nabídkám konkurence
  • nemá přístup do služby Merchant center

Použít – ano či ne?

Kdybychom neměli při správě klientských účtů ověřeno, že se nasazení PPC Optimizeru vyplatí, tak bychom jej nenabízeli. Nic však není dokonalé a dokud si automat sami nevyzkoušíte, těžko se rozhodovat, ano či ne.

Po více než půl ročním testování spravuje PPC Optimizer většinu kampaní našich klientů. Ale jsou i výjimky, kdy se ukázal být vhodnější automat od Google. Univerzální super-řešení tedy nemáme. Ale to nemá ani Google, takže za nás dobrý :-)

V duchu rčení „za vyzkoušení nic nedáš“ nabízíme proto možnost vyzkoušet si PPC Optimizer na 2 měsíce zdarma. Pokud vám automat pomůže, budete se mít líp vy, a my také. Takže nač to odkládat: klikněte zde :-)