Akvizicí v prostředí marketingu rozumíme takový proces, kterým přivedeme na náš web či e-shop nové uživatele. Nejčastěji se setkáváme s akvizicí v souvislosti s placenou reklamou. Zde využíváme tzv. akviziční kampaně, které osloví naši cílovou skupinu a tím zvýšíme šanci k provedení konverze.
Akviziční kampaně na Facebooku
Sociální sítě jsou pro akvizici ideální prostředí. Facebook i Instagram soustřeďuje velké množství uživatelů různého věku nebo zájmů. Nastavením jednoduché akviziční kampaně na Facebooku (a Instagramu – je to jedna platforma) můžeme efektivně a relativně levně (tento údaj platí v čase napsání tohoto článku, tedy červen 2022) oslovit relevantní cílovou skupinu (např. Váš e-shop nabízí prodej kosmetiky – akviziční kampaní oslovíte ženy ve věku 20 – 50 let se zájmy o kosmetiku).
Akvizice v PPC reklamě
Akvizici v placené reklamě využíváme v obsahové síti, kde oslovujeme lidi, kteří o nás nikdy neslyšeli. Už z podstaty věci tedy nečekejte konverze, cílem je zvýšení povědomí, aby lidé Váš e-shop či web zaregistrovali. Propagace v obsahové síti nabízí různé formáty reklamy, např.: banner, kombinovaná reklama či branding nebo videoreklama.
Z naší praxe se více osvědčil Sklik, který nabízí atraktivnější umístění pro grafickou reklamu než Google Ads. Pod Seznam Sklik patří např. Novinky, Seznam Zprávy nebo Super.cz, které patří mezi hojně navštěvované a čtené weby. Grafická reklama na těchto místech mívá zpravidla větší šanci na oslovení nového publika.
Další možnosti akvizice
Kromě placené reklamy existují další způsoby zviditelnění:
- Tvorba obsahu – nepodceňujte SEO. Pravidelná informační nálož je přidaná hodnota, která k vám přitáhne ty správné uživatele. Ať už píšete blog, natáčíte videa, postujete na sítích – dělejte to soustavně, dlouho a lidé dříve či později zaznamenají vaši existenci.
- Affiliate programy – můžete vyzkoušet a zapojit se tzv. affiliate programů. V současné době nabízí tento program velké nákupní galerie typu Alza, Mall nebo Heureka. Umožní vám se zviditelnit na místě, které zákazníci vnímají jako ověřené a s garancí bezproblémového nákupu.
- Poskytování nástrojů zdarma – platí zejména pro weby, poskytující služby. Nabídněte něco navíc a zdarma, na to lidé slyší. My například nabízíme audit PPC účtů, webináře a konzultaci zdarma. Samozřejmě i tady se připravte, že pro vás jejich „zdarma“ rozhodně zdarma není :).
- Pozice experta – vybudujte si pozici experta ve vašem oboru. Veřejnost vás bude vnímat jako profíka a zvýší se pravděpodobnost, že vás v případě potřeby osloví s poptávkou. Vás to bude stát úsilí, čas a nikdy nekončící práci statutu dosáhnout a při stálé konkurenci udržet.
- Influenceři – vyberte si pečlivě a takové, kteří nějak souzní s vaší nabídkou a mají dostatek sledujících. Písemně si vyjasněte podmínky spolupráce a nezapomeňte, že si nesprávnou volbou můžete poškodit vaše jméno a značku.
- Offline prostor – vše je o penězích. Můžete vyzkoušet reklamu v rádiu či televizi, bilboard, leták nebo tištěný banner v tisku. Nevýhodou je fakt, že tyto aktivity nijak nezměříte.
Akviziční kampaně jsou nezbytné pro získání nových zákazníků. Z logického důvodu – když Vaši firmu, značku nebo produkt nikdo nezná, nebude jej ani hledat, tudíž kampaně ve vyhledávací síti jsou v této fázi zbytečné.
Pro celkovou marketingovou strategii si promyslete kromě celkové útraty i další otázky: jak dlouho jste schopni akvizici financovat, jaké marketingové kanály zvolíte, kdy je spustíte a jakým způsobem budete vyhodnocovat úspěšnost.