Domů » Slovníček pojmů v PPC marketingu » Co je to Analýza klíčových slov (AKW) a co dělat, když ji nemáte k dispozici

Co je to Analýza klíčových slov (AKW) a co dělat, když ji nemáte k dispozici

Jak už sám název napovídá, jde o zjištění, jaká slova, dotazy či fráze lidé hledají na internetu pomocí vyhledávačů (v ČR na Google a Seznamu) a jakém objemu. Jedná se o naprosto zásadní výstup nejen pro SEO specialisty, data využijete např. i při přípravě PPC reklamy.

Využití AKW

AKW nabízí široké využití. Ať už optimalizací stávajícího obsahu vašeho webu či jako inspiraci pro nový obsah, pomůže vám také přiblížit své aktivity co nejvíce tomu, co uživatelé chtějí a vyhledávají. Díky analýze také zjistíte aktuální stav vašich SEO aktivit (např. aktuálnost nastavení nadpisů na cílových stránkách) a lépe se zorientujete v tom, jaká je na které vyhledávací dotazy konkurence.  

Slovo „aktuální“ je zde podstatná informace – AKW jako výstup je nejvíce platná v době jejího vytváření, protože chování i vyhledávání uživatelů se v čase mění. Pokud ale nedojde k zásadním změnám na trhu nebo situace ve společnosti, nemusíte se bát. Vaše články a struktura webu vytvořené podle AKW aktuální po nějakou dobu zůstanou. I přes tento časový „handicap“ AKW poskytuje hlavní informace pro plánování dlouhodobé strategie.

Jak dlouho trvá zpracování AKW

Záleží samozřejmě na množství dat, tj. velikosti vašeho webu co do počtu klíčových slov i samotných témat. Sběr dat je pouze začátek celého procesu. Bez pročištění slov a kategorizace by AKW poskytla mnohem menší využití. Proto počítejte řádově 15 – 40 hodin čistého času. Pro příklad: AKW našich stránek MarketingPPC trvala 20 hodin.

Podoba AKW

AKW se předává v podobě excelovského souboru, kde (když to zjednoduším) naleznete všechna relevantní klíčová slova, hledanost a začlenění do kategorií. Součástí analýzy od MarketingPPC je také průvodní dokument, který vám pomůže získaná data ihned implementovat do praxe.

Příklad - AKW
Příklad – AKW

7 možností, čím nahradíte chybějící AKW

Dobrá zpráva je, že se chybějící AKW dá alespoň z části nahradit. Existuje celá nástrojů (placených i neplacených), s jejichž pomocí zjistíte klíčová slova a příbuzné vyhledávací dotazy. Níže najdete ty zdarma a dostupné každému, bez nutnosti širší znalosti SEO problematiky.

1. Samotné vyhledávače

První volba je jasná – inspiraci najdete přímo ve vyhledávačích. Zadáte např. litinová pánev a na spodní straně Google vyhledávání uvidíte Související vyhledávání:

Související vyhledávání
Související vyhledávání

V případě Seznamu najdete na spodním okraji stránky s vyhledáváním v záložce Statistika hledanosti všechny podrobnosti o zadaném výrazu:

Seznam - statistika hledanosti
Seznam – statistika hledanosti
Seznam - konkrétní výsledky
Seznam – konkrétní výsledky

2. Našeptávače

Další možnost se nabízí sama – využijte vyhledávače, tedy Google a Seznam. Možná jste si všimli, že po zadání nějakého dotazu vám systémy sami nabízí možnosti, na co se asi chcete zeptat, tzv. našeptávají. Tyto volby vychází z dat, co lidé před vámi nejvíce hledali, proto můžeme tyto „hlasy sítě“ s klidem použít.

Našeptávač Google
Našeptávač Google

3. Operátoři ve vyhledávačích

Tuto možnost využijete v okamžiku, kdy už máte nějakou konkrétní představu o tvořeném obsahu. Např. prodáváte kuchyňské potřeby a chcete zjistit, jaké stránky má 4home (jakožto vaše konkurence) zaindexované na Googlu. Napíšete do vyhledávače: Site: 4home.cz.

Operátoři ve vyhledávačích
Operátoři ve vyhledávačích

Dále vás zajímá, jaké titulku 4home používá v kategoriích, např. pánev, napíšete do vyhledávače: 4home.cz intitle: pánev.

Operátoři ve vyhledávačích
Operátoři ve vyhledávačích

Pokud vás zajímají blogy konkurence o vybavení domácnosti, napíšete do vyhledávače: Kuchyňské nádobí intitle: blogy

Operátoři ve vyhledávačích
Operátoři ve vyhledávačích

4. Skript Jaroslava Hlavinky

Jaroslav Hlavinka, zkušený SEO specialista, stojí za vytvořením skriptu, který dal k dispozici všem a zadarmo. Díky tomuto „okénku“ můžete odchytávat další klíčová slova navíc k těm uváděných ve vyhledávačích:

Skript J. Hlavinky - okénko
Skript J. Hlavinky – okénko

si můžete stáhnout zde: https://chrome.google.com/webstore/detail/extract-people-also-searc/jepjhbfaflooeafdniebnnjfdpcdkejd

5. Plánovače klíčových slov

Výborná možnost pro ty z vás, kteří aktivně inzerujete na Google Ads či Skliku. Oba systémy ve svém rozhraní nabízí Plánovač klíčových slov, který směle využijete i pro soukromou AKW :). Jedinou podmínku představuje účet s kreditem.

V Google Ads najdete zde:

Google Ads - Plánovač klíčových slov
Google Ads – Plánovač klíčových slov

Po zadání klíčového slova „litinová pánev“ výsledky vypadají takto:

Plánovač klíčových slov
Konkrétní výsledek Plánovače KW v Ads

Seznam Sklik nabízí Návrh klíčových slov:

Sklik - Návrh klíčových slov
Sklik – Návrh klíčových slov

Výsledky najdete v přehledné tabulce. Stejně jako Google i zde vidíte hledanost, roční trend, konkurenci či průměrnou cenu za kliknutí:

Návrh klíčových slov
Návrh klíčových slov

6. Google Analytics

V záložce Akvizice – Organická KW – uvidíte ta klíčová slova, která fungují už teď:

Organická KW v Google Analytics
Organická KW v Google Analytics

7. Další neplacené nástroje

Pokud si chcete počíst o SEO hlouběji, doporučuji tento článek přímo od SEO specialistů:

https://www.collabim.cz/akademie/knihovna/analyza-klicovych-slov-pro-seo-kompletni-pruvodce-postupem/#prakticke-vyuziti-analyzy-klicovych-slov

Zdroj: školení SEO pro copywritery (Pavel Ungr)

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku