Co je to ROAS

Co je to ROAS

ROAS je zkratka anglického Return on ad spend, přeloženo jako návratnost prostředků vložených do reklamy. Jedná se o jedno z nejdůležitějších čísel v online marketingu, protože dává odpověď na otázku: Kolik mi přinese jedna koruna investovaná do online reklamy?

ROAS se snadno vypočítá pomocí vzorečku Příjmy/Náklady. Pokud tedy vložím do reklamy 1 Kč a přinese mi 5 Kč, můj ROAS je 5 nebo v procentech 500%. Čím vyšší číslo, tím lépe. Zatímco zjistit náklady na reklamu je snadné, pro zjištění příjmů je potřeba mít aktivní měření konverzí kampaní.

V praxi se ROAS využije zejména při vyhodnocení úspěšnosti konkrétní reklamní kampaně a při rozhodování, jak rozdělit rozpočet mezi více reklamních kampaní. Podle porovnání ROAS jednotlivých kampaní se snadno pozná, které kampaně si zaslouží vyšší rozpočet a které naopak je lepší z důvodu ztrátovosti (nízkého ROAS) oslabit nebo zastavit.

Jedna správná hodnota ROAS neexistuje, zatímco některý podnik může být ziskový při ROAS 300% (1Kč vložená do reklamy přinese 3Kč na obratu), jiný kvůli nízkým maržím může být ztrátový i při ROAS 2000%.

ROAS strategie v Google Ads

S termínem ROAS se můžete setkat v nastavení Google Ads kampaní u výběru strategie nabídek. Jedna z chytrých nabídek v Google Ads se jmenuje Cílová návratnost investic do reklamy (ROAS).

Teoreticky stačí zadat cílovou ROAS a Google se automaticky postará o řízení nabídek za kliknutí.

V praxi na uživatele čekají určité nástrahy:

  • Pokud byste nastavili ROAS příliš optimisticky, počty kliknutí výrazně poklesnou, někdy se kampaně pozastaví úplně.
  • ROAS neumí zázraky, prodělečnou kampaň většinou zázrakem na výdělečnou nezmění. U prodělečné kampaně je často chyba jinde, než jen ve strategii nabídek.
  • Čím menší počet konverzí, tím menší šance, že budou mít automatické nabídky dobré výsledky. Google se svými produkty primárně cílí na firmy s obraty v milionech dolarů. Pokud něco funguje dobře firmám, které mají stovky konverzí denně, nemusí to fungovat stejně dobře u menších kampaní.