ROAS je zkratka anglického Return on ad spend, přeloženo jako návratnost prostředků vložených do reklamy. Jedná se o jedno z nejdůležitějších čísel v online marketingu, protože dává odpověď na otázku: Kolik mi přinese jedna koruna investovaná do online reklamy?
ROAS se snadno vypočítá pomocí vzorečku Příjmy/Náklady. Pokud vložím do reklamy 1 Kč a přinese mi 5 Kč, můj ROAS je 5 nebo v procentech 500%. Čím vyšší číslo, tím lépe. Zatímco zjistit náklady na reklamu je snadné z rozhraní reklamního systému, pro zjištění příjmů je potřeba mít aktivní měření konverzí kampaní.
V praxi se ROAS využije zejména při vyhodnocení úspěšnosti konkrétní reklamní kampaně a při rozhodování, jak rozdělit rozpočet mezi více reklamních kampaní. Podle porovnání ROAS jednotlivých kampaní se snadno pozná, které kampaně si zaslouží vyšší rozpočet a které naopak je lepší z důvodu ztrátovosti (nízkého ROAS) oslabit nebo zastavit.
Jedna správná hodnota ROAS neexistuje, zatímco některý podnik může být ziskový při ROAS 300% (1 Kč vložená do reklamy přinese 3 Kč na obratu), jiný kvůli nízkým maržím může být ztrátový i při ROAS 2000%.
Zatímco Google Ads používají v přehledech sloupeček Hodnota konverzí / Cena (tedy v podstatě ROAS), Sklik používá obrácenou hodnotu – PNO.
ROAS strategie v Google Ads
S termínem ROAS se můžete setkat v nastavení Google Ads kampaní u výběru strategie nabídek. Jedna z chytrých nabídek v Google Ads se jmenuje Cílová návratnost investic do reklamy (ROAS).
Teoreticky stačí zadat cílovou ROAS a Google se automaticky postará o řízení nabídek za kliknutí.
V praxi na uživatele čekají určité nástrahy:
- Pokud byste nastavili ROAS příliš optimisticky, počty kliknutí výrazně poklesnou, někdy se kampaně pozastaví úplně.
- ROAS neumí zázraky, prodělečnou kampaň většinou zázrakem na výdělečnou nezmění. U prodělečné kampaně je často chyba jinde, než jen ve strategii nabídek.
- Čím menší počet konverzí, tím menší šance, že budou mít automatické nabídky dobré výsledky. Google se svými produkty primárně cílí na velké firmy, protože z nich má nejvíce peněz. Pokud něco funguje dobře firmám, které mají stovky konverzí denně, nemusí to fungovat stejně dobře u menších kampaní.
- ROAS strategie neumí dostatečně rychle reagovat na časté výkyvy ve výkonu kampaní. Než zareaguje na pokles kampaní, kampaně mohou mezitím již dávno růst.
- Při použití ROAS strategie nelze nijak ovlivnit ceny za kliknutí. Můžete sice změnit hodnotu ROAS, ale reakční doba na takovou změnu bývá klidně v týdnech.
- Není možní krátkodobě zvýšit viditelnost reklam např. po dobu časově omezené akce.