Dropshipping je obchodní model, který umožňuje majiteli e-shopu prodávat zboží bez nutnosti mít ho na skladě a přímo ho vlastnit. Prodejce spolupracuje s dodavatelem, který zboží skladem má.
Je vhodný pro začínající podnikatele, kteří nemají dostatek prostředků na nákup zboží a jeho následné uskladnění.
Jak funguje dropshipping
Dodavatel (jiný e-shop) vám umožní import svých produktů do vašeho obchodu, většinou skrze XML feed.
Zákazník si provede objednávku, prodejce ji předá smluvnímu dodavateli, který následně objednané zboží odešle koncovému zákazníkovi.
Výhody
- Nízké počáteční náklady – umožní vám snadný vstup na trh bez nutnosti velké investice.
- Zisk – jako prodejce platíte pouze za zboží, které si zákazník objednal. Tudíž jen za to, z čeho vám plyne zisk.
- Široký sortiment – díky tomu, že nemáte zboží skladem, se můžete rychle přizpůsobit poptávce na trhu a nabídnout potenciálním zákazníkům to, co je zrovna populární. A ušetříte si starosti se zásobami na skladě.
- Spolupráce s více dodavateli – ta vám umožní nabízet širokou škálu produktů bez nutnosti investice.
Nevýhody
- Reklamace a vrácení zboží – zde to může být pro prodejce náročnější proces. Zákazník reklamuje zboží u prodejce a prodejce následně musí komunikovat s dodavatelem.
- Omezená kontrola nad kvalitou a zásobou zboží – pokud dodavatel posílá poškozené zboží nebo jiné produkty, než jsou uvedeny v objednávce, tak prodejci může poškodit jeho jméno a pověst. Prodávající tuto situaci nemůže dopředu ovlivnit.
- Nízké marže – vysoká konkurence na trhu s dropshippingem vám může snížit zisk z objednávek. A proto pokud jste v roli prodejce, věnujte velkou pozornost nákladům a cenám.
- Konkurenceschopnost – ve většině případů nebudete jediný prodejce, který prodává zboží od stejného dodavatele. Bude pro vás složité se odlišit od konkurence.
- Závislost na dodavatelích – jelikož se jedná o spolupráci dvou subjektů, úspěch je závislý hlavně na spolehlivosti dodavatele. Pokud se dodavatel ocitne v problémech, tak to na prodejce může mít špatný dopad.
Dropshipping může být odrazovým můstkem zejména pro začínající podnikatele. Nicméně nelze se spoléhat jen na něj. Pokud se chcete posouvat vpřed a vybudovat si své jméno na trhu, je třeba přijít s unikátní nabídkou, která bude vaše produkty odlišovat od konkurence.
I v případě dropshippingového modelu je třeba věnovat čas marketingové strategii, ať už placené nebo neplacené. Nemusíte být na ni sami. S marketingem pomáháme již více než 10 let a rádi pomůžeme i vám.