Konverzní poměr (angl. Conversion Rate) je procento návštěvníků webu, kteří provedli požadovanou akci, například nákup nebo vyplnění formuláře. Vypočítá se jako podíl počtu konverzí a celkového počtu návštěvníků, vyjádřený v procentech. Konverzní poměr je podstatným ukazatelem efektivity vaší webové stránky nebo marketingové kampaně.
Konverze představuje cíl, v případě e-shopu dokončení objednávky. Pokud nabízíme službu, konverzi může představovat vyplnění poptávkového formuláře nebo kliknutí na telefon.
Výpočet konverzního poměru
Konverzní poměr = Počet konverzí⁄Počet návštěvníků webu * 100Například: pokud na váš web zavítá celkem 1000 návštěvníků a 20 z nich objedná, konverzní poměr činí 2 %.
Jaký je správný konverzní poměr
Ideální konverzní poměr neexistuje. Číslo samo o sobě nic moc neřekne, můžete však použít pro srovnání výkonu webu s předchozím obdobím, se stejným obdobím loni nebo srovnání napříč různými zdroji návštěv. Pokud poměr narůstá, je to známka dobře fungujícího webu i plnění cílů.
U e-shopů se setkáte nejčastěji s konverzním poměrem mezi 1 – 5 %. Jinak řečeno – ze 100 návštěv bývá jeden až pět nákupů. Jedná se ale o průměr, velmi záleží na podobě webu a na tom, co prodáváte.
Např. náš konverzní poměr 0.16 % neznamená, že je s naším webem něco „špatně“. Je to dáno jednak typem služeb, které nabízíme a také rozsáhlým blogem o marketingu, kde hledá spousta lidí informace, bez aktuálního zájmu o naše služby.
Využití konverzního poměru v praxi
Znalost konverzního poměru umožňuje optimalizovat váš web tak, aby plnil stanovené cíle KPI. Pokud konverzní poměr dlouhodobě vykazuje sestupný trend, je třeba analyzovat příčinu, nejčastěji s využitím Google Analyticscs 4.
Například: Zjistíte, že konverzní poměr na určitých stránkách vašeho webu je nižší než jinde. Zkoumejte důvody tohoto poklesu. Může se jednat o nejasné výzvy k akci (Call to Action), složité formuláře nebo nekvalitní obsah. Úpravou těchto prvků můžete zvýšit míru konverzí.
Konverzní poměr je také užitečný při hodnocení úspěšnosti různých marketingových kanálů, jako jsou placené reklamy, e-mailové kampaně nebo sociální média. Porovnáním konverzního poměru napříč těmito kanály můžete identifikovat, které z nich jsou nejefektivnější, a následně přesměrovat své investice tam, kde přinášejí nejvyšší návratnost.
V praxi tedy konverzní poměr poskytuje hodnotný přehled o tom, jak efektivně váš web nebo marketingová strategie fungují. Současně nabízí konkrétní oblasti pro zlepšení, které mohou mít přímý dopad na váš zisk.
Jak často sledovat konverzní poměr
Konverzní poměr se doporučuje sledovat v měsíčním intervalu, častěji nemá smysl. Nedokáže predikovat vývoj do budoucna, vždy odráží minulý stav s přihlédnutím k sezonním výkyvům.
Pokud vás zajímá, jak vylepšit konverzní poměr, doporučuji článek o optimalizaci konverzního poměru.
Faktory ovlivňující konverzní poměr
Kvalita nabídky
Největší vliv na konverzní poměr webu bude mít to, co nabízíte a jak nabídku komunikujete. Pokud nabízíte kvalitní produkty nebo služby, přirozeně to povede k vyššímu konverznímu poměru.
Tuto na první pohled samozřejmost zdůrazňuji proto, že někteří začínající podnikatelé jsou natolik přesvědčeni o kvalitě svých produktů, že nedokáží pochopit, proč je nikdo nekupuje :-)
Vedle kvalitní nabídky je potřeba ji dobře uchopit i z marketingového pohledu a zdůraznit, co uživatelé získají, pokud u vás koupí nebo něco poptají.
Kvalita návštěv
Správné zacílení reklamy má větší šanci přilákat uživatele, kteří provedou konverzi. Znamená to mít co nejpřesněji zvolená klíčová slova u reklam ve vyhledávání nebo vhodně zvolené publikum u obsahových reklam a na sociálních sítích.
UX a UI webové stránky
Uživatelská přívětivost (UX) a design (UI) webu mají velký vliv na to, jak se zákazníci na vašem webu cítí. Přehledný web a vizuálně přitažlivý design mohou pozitivně ovlivnit uživatelskou zkušenost a přispět k lepšímu konverznímu poměru.