Zkratka pochází z anglického Unique Selling Propositon, nejčastěji se překládá jako jedinečný prodejní argument. USP je to, čím se vaše firma liší od vaší přímé konkurence. Lépe řečeno USP je to, v čem je vaše firma na první pohled lepší.
Ve praxi je USP odpověď na následující otázku od zájemce o vaše produkty nebo služby: Proč bych ze všech možností, které mi trh nabízí (včetně možnosti nevybrat si vůbec žádnou nabídku), měl zvolit nabídku zrovna vaší firmy.
Firma, která neumí tuto otázku uspokojivě zodpovědět a vysvětlit ji zákazníkům, většinou nemá dlouhou existenci. Bohužel realita je taková, že většina firem USP vůbec neřeší a další část firem ji začne řešit pozdě.
Ve skutečnosti pokud nemáte kvalitní USP už před vstupem na trh, je často moudřejší s podnikáním vůbec nezačínat. Další tuctový e-shop s oblečením, s kabelkami nebo hodinkami nikdo nepotřebuje.
USP v online marketingu
Pokud máte web, první odpověď na zmíněnou otázku se většinou bude nacházet ve vrchní části vaší domovské stránky. Jestli váš web není schopen během pár sekund lidem vysvětlit, v čem jste jedineční, zaručeně přicházíte o zákazníky.
USP samozřejmě není jen to, co napíšete na web. Jakékoliv tvrzení musíte poté při styku se zákazníky obhájit svým přístupem a chováním.
Webů a e-shopů je v dnešní době taková záplava, že zákazníci mají velmi těžké rozhodování. Firmy, které jsou schopny se výrazně odlišit a nabídnout něco navíc, mají obrovskou výhodu.
Jak napsat vlastní USP
Napsat vlastní USP není práce na jedno odpoledne. Zároveň je složité nabídnout nějaké konkrétní rady, protože každý obor je jiný a každá firma musí nakonec vymyslet něco unikátního, jinak se nebude jednat o USP.
Vžijte se svého ideálního zákazníka. Co od vás lidé skutečně chtějí. Lidé nekupují produkty nebo služby, potřebují vyřešit nějaký problém nebo uspokojit nějakou potřebu či touhu. Jak jim vaše služba nebo produkt pomůže?
Je něco, v čem se od konkurence odlišujete? Jedna či dvě věci, v čem jste lepší nebo jiní, než průměrná firma ve vašem oboru?
Můžete zákazníkům slíbit něco, co nikdo jiný neslibuje? Nabídnout nějakou nadprůměrnou záruku nebo garanci?
Podívejte se, jaké USP nabízí konkurence. Nedoporučuji od konkurence opisovat, spíš se můžete inspirovat, co je ve vašem oboru běžné a zamyslet se, jak nabídnout něco ještě lepšího.
Ideální USP lze říci větou, maximálně dvěma větami. Zároveň bude fungovat samo o sobě, bez nutnosti další omáčky okolo.