Úvod do PPC marketingu

PPC marketing se stal oblíbeným a efektivním nástrojem internetového marketingu. Zkratka PPC znamená Pay Per Click, v překladu platba za kliknutí. PPC reklama vás většinou stojí peníze jen tehdy, pokud někdo projeví zájem o vaši nabídku formou kliknutí na reklamu. Tím se liší od většiny ‚klasických‘ marketingových nástrojů, kde většinou platíte za shlédnutí (TV reklama, billboard, tisk atp.).

Je třeba dodat, že i většina PPC systémů nabízí formáty reklamy, u kterých se platí za shlédnutí reklamy, nikoliv za kliknutí. I u platby za shlédnutí lze ale zjistit počty kliknutí na reklamu a snadno dopočítat cenu za kliknutí.

Samozřejmě kliknutí na reklamu není většinou cílem PPC kampaně. Konečným cílem bývá konverze. Konverze je dokončení nějaké akce na webu – nejčastěji prodej zboží nebo služby, zisk poptávky, telefonický kontakt atp.

Aby nezůstalo jen u platby za kliknutí, ale následovaly i nějaké konverze, je klíčové PPC systémům rozumět, vědět, které kdy použít a umět PPC kampaně dobře nastavit. V opačném případě můžete sice snadno získat hromadu kliknutí, ale žádné výsledky.

Cílem tohoto průvodce je pomoci zejména začínajícím uživatelům zorientovat se v základech PPC marketingu.

Podrobnější postupy, které jsou určeny i pokročilým uživatelům, si můžete přečíst na našem blogu. Můžete se přihlásit i k odběru novinek z oblasti PPC.

Výhody PPC marketingu

Mezi největší výhody PPC marketingu patří:

  • Příliv nových návštěvníků webu může začít doslova během několika desítek minut.
  • Stačí vám výrazně nižší rozpočet, než je potřeba na ‚tradiční‘ marketingové aktivity.
  • Jste schopni cíleně oslovit velké množství lidí – možných zákazníků.
  • Můžete se zaměřit na zákazníky, kteří sami dají najevo zájem o konkrétní zboží nebo službu.
  • Platíte jen tehdy, když zákazník projeví zájem kliknutím na vaši reklamu.
  • Díky měření konverzí můžete rychle a jednoduše zjistit, jak si vaše reklamní kampaň vede.
  • Můžete kampaň podle potřeby kdykoliv upravit nebo zastavit.
  • Oproti jiným formám marketingu dokážete většinou snadno a přesně změřit, jak je vaše reklama účinná.
  • Můžete si vypočítat návratnost investic (přesněji ROAS).

PPC systémy v ČR

Celosvětově nejrozšířenější systém PPC reklamy je systém Google Ads (dříve AdWords), provozovaný společností Google. Google Ads mají i v ČR a SR největší podíl na trhu. V České republice vás bude zajímat ještě systém Sklik společnosti Seznam.

K PPC systémům můžeme zařadit i srovnávače zboží Heureka nebo Zboží.cz protože oba umožňují režim, ve které na základě nabídky za kliknutí dokážete ovlivnit pozici vámi nabízeného produktu (reklamy).

Stejně tak Facebook a Instagram reklama umožňují platbu za kliknutí, případně platbu za zobrazení s přepočtem na cenu za kliknutí.

PPC reklama není omezena jen na stolní počítače a notebooky, velký podíl dnes mají tablety a mobilní telefony. Vyplatí se na to myslet a mít kampaň uzpůsobenou i pro mobily.

V tomto průvodci se budeme věnovat jenom systému Google Ads, konkrétně zejména textové reklamě ve vyhledávání v prohlížeči Google.

Na českém trhu používá k vyhledávání na internetu více než polovina lidí vyhledávač Google, Seznam má asi třetinový podíl. Na ostatní vyhledávače zbývá přibližně 10% (jedná se o odhady, neexistuje přesná metoda na zjištění skutečných čísel).

Jakmile Google Ads zvládnete, přechod na Seznam Sklik vám nebude dělat potíže. Nabízí méně možností a je snadnější ho nastavit. Navíc spoustu nastavení můžete importovat rovnou z vytvořené Google Ads kampaně.

Pravda je, že nastavit PPC kampaň dokáže téměř každý. Stejně jako dokáže každý investovat na burze. V obou případech přichází většina nových uživatelů o peníze, protože nemají dost zkušeností a znalostí.

PPC versus SEO >