Google Ads reklamy a klíčová slova
Kampaň jste nastavili, je čas na vytvoření reklamní sestavy, reklamy a klíčových slov. Logika Google Ads je taková, že každá kampaň může obsahovat libovolný počet reklamních sestav.
Aby se reklama rozjela, je potřeba vytvořit alespoň jednu reklamní sestavu, jednu reklamu a přidat alespoň jedno klíčové slovo. Ve většině případů si s tím samozřejmě nevystačíte.
Jak na Google Ads reklamy
Kolik reklam na jednu reklamní sestavu? Dvě až tři. Jedna reklama sice stačí, ale pokud bude její text špatný, nezjistíte to.
Proto je potřeba vytvořit jí ‚konkurenci‘ v podobě dalších reklam. Google se bude snažit automaticky zobrazovat výkonnější reklamu.
Více než tři reklamy většině inzerentů nedoporučuji. Jednak se v tom potom hůře vyznáte, za druhé je potřeba delšího časového období na to, abyste zjistili, která reklama je výkonná a kterou raději rovnou smazat.
Co vás ještě může zmást jsou dva typy reklam. Jeden typ se jmenuje Textová reklama, ten druhý Responzivní reklama ve vyhledávání. Název je trochu zavádějící, v žádném případě to neznamená, že by druhý formát byl určen pro mobily.
Zatímco textová reklama obsahuje 3 nadpisy a dva popisy, do responzivní reklamy můžete přidat až 15 nadpisů a 4 popisy, ze kterých se bude Google snažit poskládat co nejvýkonnější reklamu. Nevýhodou je, že nikdy nevíte, které nadpisy a v jakém pořadí se zobrazí. Přesto doporučuji otestovat, někdy mívá dobré výkony.
Jak napsat Google Ads reklamu
Při psaní reklamy se soustřeďte na nadpisy. Samotný popis moc lidí nečte ani u zajímavé reklamy, tím spíš jej budou lidé ignorovat u reklamy s nudným nadpisem.
Přemýšlejte, na co vaši zákazníci slyší. V čem jste nejlepší, jak se lišíte od konkurence. Proč by si ze všech možností měli vybrat zrovna vás?
Nejvíce se snažte v první části nadpisu. Někdy je to jednodušší, než se zdá – nabídnout lidem v první části reklamy přesně to, co hledají, je často dobrý začátek.
Ve druhé části nadpisu lidem řekněte, proč dělat business zrovna s vámi popř. co od nich čekáte. Třetí část nadpisu se nemusí vždy zobrazit, takže ji nechte pro méně podstatné informace.
Nezapomeňte ani na cestu reklamy (viditelná URL adresa). Dobrou taktikou je dosadit do cesty klíčové slovo. Lidem tak dáte najevo, že je reklama zavede na správné místo.
Jak vybrat klíčová slova
Klíčová slova slouží ke spuštění vaší reklamy. Pokud uživatel zadá do vyhledávače termín, který se shoduje s některým s vašich klíčových slov, může se mu vaše reklama zobrazit.
Jestli se doopravdy zobrazí, na to má vliv konkrétní nastavení vaší kampaně, výše vaší nabídky za kliknutí a další faktory. Proto věnujte výběru klíčových slov zvýšenou pozornost.
Pokud vyberete malý počet klíčových slov, můžete zbytečně přicházet o zákazníky, které by vaše nabídka zajímala. Naopak velký počet klíčových slov nebo hodně obecná slova vás mohou zbytečně stát peníze.
Snažte se vybírat klíčová slova tak, aby měla se zobrazovanou reklamou co nejvíc společného. Uživatel, který zadá do vyhledávače vaše klíčové slovo, potom hned pozná, že se ho vaše reklama týká.
Jestli chcete mít hodně dobré výsledky, rozdělte klíčová slova do víc reklamních sestav. Každá sestava bude obsahovat jen několik hodně podobných klíčových slov a jim na míru napsanou reklamu.
Pokud možno se vyhněte používání jednoslovných klíčových slov. Tato slova jsou příliš obecná a vaše reklama se bude často zobrazovat i lidem, kteří hledají něco jiného. Zároveň se nenechte zmást výrazem klíčové slovo; jak vám jistě už došlo, ve skutečnosti to může být i hodně dlouhá fráze.
Ujistěte se, že opravdu rozumíte typům shody klíčových slov. V opačném případě to bude slabé místo vaší kampaně a přijdete zbytečně o peníze.
Shoda klíčových slov
Klíčová slova mají několik možností zápisu; Google tomu říká shoda klíčových slov. Myslí se tím, jak moc se vaše klíčové slovo shoduje s výrazem, který uživatel napsal do vyhledávače.
Podle toho, jakou shodu zvolíte, se vaše reklama může zobrazovat každému, kdo napíše výraz i jen trochu odpovídající vašemu klíčovému slovu. Anebo naopak ji uvidí jen uživatelé, kteří se do klíčového slova trefí přesně.
Shodě klíčových slov věnujte velkou pozornost. Zobrazovat reklamu lidem, kteří o ni nemají zájem, vás připravuje o peníze. Neukazovat ji těm, které by zajímat mohla, vás připravuje o zákazníky – tedy taky o peníze.
Volná shoda
Zadání klíčového slova ve formátu Google Ads reklama je nejvolnější typ shody.
Jak moc musí být klíčové slovo podobné vyhledávacímu dotazu:
- Záleží na pořadí slov: NE
- Může vyhledávací dotaz obsahovat další slova: ANO, před, za i uprostřed
- Zahrnuje i synonyma: ANO
- Zahrnuje překlepy, množné a jednotné číslo: ANO
- Rozlišuje se diakritika: NE
U volné shody máte nad svou kampaní nejmenší kontrolu. Dopředu přesně nevíte, které dotazy uživatelů mohou reklamu spustit. Asi se zobrazí i v případě zadání Google Ads inzerce, ale možná i při zadání Google reklama.
Pokud pro to nemáte dobrý důvod a nedáte si práci s vytvořením seznamu vylučujících klíčových slov, používání prosté volné shody se raději vyhněte. Zacílíte sice na nejširší okruh uživatelů, ale vaše reklama se bude až moc často zobrazovat i lidem, kteří o ni nebudou mít zájem. Daleko lepší je využít modifikovanou volnou shodu.
Modifikovaná volná shoda
Pokud chcete cílit na široký počet vyhledávacích výrazů, daleko lepší než volná shoda je použít modifikovanou volnou shodu: +Google Ads +reklama. Stačí před jedno nebo více slov přidat znaménko plus. Na pořadí slov nezáleží.
Jak moc musí být klíčové slovo podobné vyhledávacímu dotazu:
- Záleží na pořadí slov: NE
- Může vyhledávací dotaz obsahovat další slova: ANO, před, za i uprostřed
- Zahrnuje i synonyma: NE
- Zahrnuje překlepy, množné a jednotné číslo: ANO
- Rozlišuje se diakritika: NE
Vyhledávací výraz v tomto případě musí obsahovat slovo Google Ads a slovo reklama. Slova mohou být v libovolném pořadí a výraz může obsahovat i jakákoliv další slova. Použití modifikované volné shody je rozumný kompromis. Na jednu stranu přehnaně neomezíte počet uživatelů, kterým se vaše reklama bude zobrazovat. Na druhou stranu zajistíte, že se nebude tak často zobrazovat lidem, kteří hledají něco s reklamou naprosto nesouvisejícího. Ani tady nezapomínejte na vylučující klíčová slova.
Frázová shoda
Pokud dáte klíčové slovo do uvozovek, máte frázovou shodu „Google Ads reklama“.
Jak moc musí být klíčové slovo podobné vyhledávacímu dotazu:
- Záleží na pořadí slov: ANO
- Může vyhledávací dotaz obsahovat další slova: ANO, pouze před a za
- Zahrnuje i synonyma: NE
- Zahrnuje překlepy, množné a jednotné číslo: ANO
- Rozlišuje se diakritika: NE
Přesná shoda
Dokonalé shody klíčového slova a vyhledávaného výrazu docílíte použitím přesné shody [Google Ads reklama]. Slovo nebo frázi dáte do hranatých závorek (na české klávesnici buď AltGr + F a AltGr + G nebo levý Alt + 91 a levý Alt + 93; čísla píšete na numerické klávesnici se zapnutým Num Lock).
Jak moc musí být klíčové slovo podobné vyhledávacímu dotazu:
- Záleží na pořadí slov: většinou ANO – neplatí, pokud odlišné pořadí zachová stejný význam
- Může vyhledávací dotaz obsahovat další slova: omezeně – pouze spojky, předložky apod.
- Zahrnuje i synonyma: NE
- Zahrnuje překlepy, množné a jednotné číslo: ANO
- Rozlišuje se diakritika: NE