Opomenutí této úpravy často nepříjemně zkresluje data hlavně u e-shopů. Někdy se mezi transakcemi objeví zdroje návštěv s podezřele vysokým konverzním poměrem:
![platebni brana v GA prehledech](https://www.marketingppc.cz/wp-content/uploads/2019/04/platebni-brana-v-GA-prehledech-1.jpg)
Jestli je konverzní poměr e-shopu většinou jedno až dvě procenta, tak 62.71% je příliš dobré na to, aby to byla pravda.
Nejčastěji lze takový zázrak vysvětlit snadno – uživatel přejde z nákupního košíku na platební bránu (která je mimo váš web). Provede on-line platbu a platební brána jej vrátí na váš web na stránku s poděkováním za nákup.
Protože uživatel web opustil a vrátil se na něj z jiného zdroje než původně, Google Analytics mu přidělí novou session a jako zdroj návštěvy je uvedena platební brána. Nám ale takový řádek udělá v přehledech pěknou paseku, protože se nedozvíme, kdo je za uskutečněnou transakci skutečně zodpovědný.
Mám navýšit nebo snížit výdaje na Google Ads? A co Facebook reklamy? Poslat více newsletterů? Těžko říct, pokud je třetina obratů přiřazena platební bráně.
Jak vyloučit platební brány v Google Analytics 4
Řešením je drobná úprava v nastavení Google Analytics 4: Administrátor -> Datové streamy -> kliknout na stream -> Konfigurace nastavení značky -> Zobrazit vše -> Vytvoření seznamu nežádoucích odkazujících zdrojů.
Přidejte domény všech platebních bran nebo bankovních institucí, které v nákupním procesu používáte. Díky tomu se přestanou v přehledech objevovat.
Video návod najdete na Youtube.
Seznam nejčastějších platebních bran pro vyloučení
Toto jsou nejčastější platební brány pro vyloučení; abyste je nemuseli vypisovat jednu po druhé, můžete použít následující regulární výraz:
(.+mbank\..+)|(.+kb\..+)|(.+moneta\..+)|(.+rb\..+)|(.+fio\..+)|(.+payu\..+)|(.+paypal\..+)|(.+platba24\..+)|(.+csob\..+)|(.+comgate\..+)|(.+gopay\..+)|(.+thepay\..+)|(.+gpwebpay\..+)|(.+shoptetpay\..+)
Vysvětlím na příkladu mbank:
- .+ znamená, že před ‚mbank‘ může být jeden až nekonečno znaků (tedy např. https://)
- \. tady to lomítko před tečkou říká, že tečka (která jinak má sama o sobě význam libovolného znaku), tu není jako součást regulárního výrazu, ale je třeba ji brát doslova (tedy že musí být mbank. a nikoliv třeba mbanka)
- .+ za tečkou opět znamená jeden až nekonečno znaků
Smyslem tohoto výrazu je, aby doména zahrnovala variantu s www i bez www a všechny domény, protože některé platební brány jsou na .cz, .com, .eu….