Co je to CTA a jak ji napsat

Zkratka CTA pochází z anglického Call to action – výzva k akci. CTA je výzva, která návštěvníka webu vybízí, aby provedl nějakou požadovanou akci.

Kvalitní výzva k akci navíc popisuje, jak přesně danou akci provést a zejména uživatelům nabízí nějaký benefit, proč by ji měli provést.

Nejčastěji najdeme CTA na webech jako tlačítko nebo text s odkazem. Například i na konci tohoto článku najdete výzvu, která vybízí k přihlášení se k odběru newsletteru.

Nezbytnost kvalitní CTA

Představte si, že navštívíte stránku e-shopu, najdete lákavý produkt a chcete jej koupit. V tu chvíli výzvu k akci ve formě tlačítka „Vložit do košíku“ očekáváte. Naopak byste byli nepříjemně překvapeni, pokud by takové tlačítko chybělo.

Zatímco u e-shopu samozřejmost, u webů nabízejících služby se výzva k akci často opomene. Přitom by stačilo na stránku s představením služeb přidat poptávkový formulář nebo kontaktní e-mail s výzvou k akci „Napište si o nezávaznou nabídku“.

Z pohledu majitele webu je CTA velmi důležitý prvek, protože pomáhá splnit jeho cíl – získat více objednávek, telefonátů, prodat více. CTA je užitečná i pro návštěvníky webu, protože pokud je nabídka zaujme, potřebují vědět, co mají udělat v dalším kroku.

Jak má kvalitní CTA vypadat

Kvalitní výzva se nespokojí s obecnými výrazy typu odeslat nebo přihlásit. Měla by obsahovat akčně zaměřené sloveso v rozkazovacím způsobu: získejte, přihlaste se, objednejte, objevte atp.

Pokud to místo umožňuje, výzva k akci by měla přesně popisovat, co může návštěvník webu po provedení akce očekávat. Zároveň by měla být doplněna nějakou motivací, proč by uživatelé danou akci měli provést.

Například náš formulář na konci stránky, který má jako výzvu přihlášení se k odběru newsletteru, nabízí jako motivaci kvalitní informace z oblasti online marketingu.

Z grafického pohledu by CTA měla být nejvýraznější prvek na stránce. Zároveň platí, že pokud nemáte dobrý důvod toto pravidlo porušit, měla by na jedné stránce být jen jedna výzva k akci.

Každé pravidlo má své výjimky, např. na stránkách blogu často můžete lidi lákat na odběr novinek, představit jim svoji hlavní službu nebo produkt a navíc vybízet k návštěvě stránky s cenami.

Naopak na důležitých stránkách, jako je stránka s formulářem pro odeslání poptávky, v žádném případě nechcete návštěvníky rozptylovat větším počtem výzev k akci. Pokud je odeslání poptávky z pohledu webu jeho hlavní cíl, nemá smysl na stránce ještě lákat na nejnovější webinář.

CTA má své využití i v reklamách. Např. Facebook reklama umožňuje přidání tlačítka s textem výzvy k akci. U textové Google Ads nebo Sklik reklamy je dobré výzvu k akci přidat do textu reklamy.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku