fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Slovníček pojmů v on-line marketingu » Long Tail a proč jej tvořit

Long Tail a proč jej tvořit

V angličtině znamená „dlouhý ocas“, ale nenechte se mýlit, nespletli jste si rubriku s veterinou :).

Co to je

S termínem Long Tail se setkáte nejčastěji v souvislosti se SEO (optimalizací pro vyhledávače) nebo PPC reklamou. Týká se klíčových slov, která jsou hodně konkrétní a zahrnují i dlouhé vyhledávací dotazy. Ty jsou na jednu stranu méně hledané, ale při správném nastavení více konverzní.

Obecná x konkrétní klíčová slova

Na příkladu si ukážeme, jak funguje vyhledávání různých klíčových slov. Zůstaneme v našem oboru – jako obecné KW bychom zvolili PPC reklama:

Vyhledávání formou obecného KW

Vidíme, že se toto klíčové slovo pojí ve vyhledávači na Google s 658tis. výsledky hledání. 

Ze zadaných slov ale není patrné, na co se dotyčný uživatel ptá: Chce vědět, co to znamená? Nebo kolik stojí PPC reklama? Případně jak se dělá?

Pokud použijeme tři a více slovná klíčová slova, složená z obecných výrazů, dostáváme se k Long Tail. Například: „kolik stojí PPC reklama“

Vyhledávání formou Long Tail

4 důvody, proč tvořit klíčová slova jako Long Tail

1. Ušetříte

Pokud cílíte na obecná slova, sice se zobrazíte více lidem, ale s jakou relevancí? Lidé obvykle přeceňují sílu obecných výrazů. Snažte se jim proto při nastavování SEO vyhnout – ušetří vám čas i peníze. A výsledek nelze zaručit, protože se na obecné výrazy zaměřují všichni. A všichni na horních pozicích být nemohou.

Totéž platí i pro PPC reklamu. Klíčová slova jako „daňové poradenství“ konkurence vyhnala do závratných výšin, není výjimkou ani 100 Kč za kliknutí.

2. S Long Taily prodáte

Abychom pochopili druhou výhodu, připomeneme si nákupní cyklus a model STDC. Představte si, že sháníte digitální kameru. Zadáte tedy výraz „kamera do auta“ a probíráte se odkazy, čtete recenze, srovnáváte. Až si vyberete konkrétní typ, zadáte ve formě Long Tail: „kamera CEL-TEC K4 Dual GPS“. Už jste si vybrali a chcete koupit, pokud možno co nejlevněji. Tento výraz tedy povede s největší pravděpodobností ke konverzi.

3. Optimalizujete i pro SEO

Z nastavení SEO možná víte, jak je důležité mít popsánu každou stránku vašeho webu. K tomu se používá titulek, angl. TITLE. Titulek je nejdůležitější část stránky, podle něj stránku vyhledávače indexují a zařazují mezi výsledky vyhledávání. 

S Long Tailovým titulkem zlepšíte svoji pozici ve vyhledávání, proto nevolte primárně obecná klíčová slova, ale již konkrétní výrazy, které vám pomohou k získání relevantních kliknutí.

Jak psát titulek

Vyplnění titulku a dalších údajů pro SEO najdete v každém webovém rozhraní. Může vypadat například takto:

Admin WordPressu

Optimalizujte titulek na klíčové slovo v jeho nejhledanější podobě. V našem případě vypadá titulek takto:

„Kompletní návod, jak zviditelnit svůj e-shop v roce 2021: MarketingPPC“

Můžete vyzkoušet také kombinaci titulku + výzvy k akci. V tomto případě by pak vypadal třeba takto:

Jak zlepšit výkon e-shopu: přečtěte si naše rady“.

U hledanějších frází doporučujeme použít metodu „jedna fráze = jedna stránka“. Využijete např. na blogu u sekce slovníčku pojmů.

U méně hledaných frází (složených ze 4 a více slov) optimalizujeme budování obsahu: píšete blog se články z vašeho oboru a tyto texty přirozeně pokryjete Long Taily. 

Příklad z naší blogové praxe

V článku ze série o Heurece uděláte prokliky na předchozí kapitoly tím, že vypíšete celý název, o čem daná část pojednává. Vyhněte se hojně používaným odkazům „1. díl“ apod. 

„V předchozích dílech jsme vás seznámili se základním nastavením Heureky, dozvěděli jste se, jak získat odznak Ověřeno zákazníky a přiblížili jsme vám proces párování. Tento díl vás posune zase o kus dál. Odhalíme tajemství navýšení prodejů.“ 

Další metodou je využití obsahu od samotných uživatelů vašeho webu nebo přímo zákazníků. Použijte komentáře u příspěvků na sociálních sítích, diskuze, dotazy z chatu u webinářů. Výhodou tohoto způsobu je vytipování frází, které by vás jakožto znalé problematiky ani nenapadly. Nebo byste je pojmenovali jinak. A o to jde – zjistit, co vaše zákazníky zajímá a na to se při tvorbě obsahu zaměřit.

4. Long Tail v PPC

Pokud nemáte zpracovanou Analýzu klíčových slov, hodí se na vytipování frází pro Long Taily Plánovač KW z Skliku nebo Google Ads. Tyto nástroje vám řeknou i průměrnou cenu daného výrazu, jestli se hledá a jaká je konkurence.

Návrh klíčových slov v rozhraní SKLIKU:

SKLIK

Plán klíčových slov v rozhradní Google Ads:

(poznámka: musíte mít účet aktivní a s kreditem, jinak se vám KW nezobrazí).

Google Ads

Nevýhoda Long Tail

Tvorba Long Tail je tvrdá práce. Určitě využijte Analýzu klíčových slov, ale i zde se připravte, že musíte jít skutečně do hloubky. Zapojte také svoji kreativitu a uvědomte si i fakt, že samotní uživatelé někdy hledají takové fráze, které by vás nikdy nenapadly. Zejména pokud nabízíte nějaký produkt, který je obecně znám pod jiným názvem, mějte toto na paměti.

Samostatnou kapitolou zůstává obsah na vašem webu. Roboti poznají text, který je psán pouze s cílem získání dobré pozice, proto pište sdělení, které skutečně mají co říci. Do dlouhého článku se Long Tail umístí snadněji a mistrovský kousek se vám podaří, že si Long Tailu nevšimnou ani vaši čtenáři.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50