Zkratka ROI pochází z anglického Return on investment – návratnost investic. Jedná se o poměr mezi čistým ziskem a náklady.
Tedy platí: ROI = (čistý zisk)/(náklady) x 100
ROI primárně slouží k relativnímu porovnání přínosu jednotlivých investic.
ROI v marketingu
V marketingu většinou hledáme odpověď na otázku, jaká je návratnost našich investic do marketingových aktivit. Na základě tohoto výpočtu se můžeme rozhodnout, jestli jsou naše investice do marketingu smysluplné nebo ne.
Provozovat marketing se ztrátou si nemůže dovolit žádná firma, proto je ROI naprosto klíčovým ukazatelem. Na druhou stranu přesný výpočet ROI je složitý. Co všechno započteme do nákladů na marketing a jaký podíl na zisku jednotlivé marketingové aktivity mají?
Marketing je cokoliv, co pomáhá zvýšit prodeje, včetně např. designu kamenné prodejny, způsobu odpovídání na telefonáty nebo rychlost posílání zásilek. Na takhle komplexní výpočty je potřeba pomalu tým lidí, proto je pro menší a střední firmy praktičtější počítat ROI pro jednotlivé marketingové kampaně.
Je tedy lepší se zamyslet nad tím, jestli se vrací čas a prostředky vložené do jednotlivých marketingových aktivit. Někdy si musíme vystačit s kvalifikovaným odhadem, protože přesný výpočet je příliš složitý nebo nemožný.
V každém případě pokud nějakou marketingovou aktivitu měřit můžeme, typicky PPC kampaně, tak je nemoudré na toto rezignovat.
ROI v PPC reklamě
Při vyhodnocování výkonu PPC reklamy se namísto ROI používá spíš metrika ROAS nebo PNO.
Potíž s použitím ROI je v tom, že u online reklamy většinou nelze vyčíslit čistý zisk a výpočet ROI nedává smysl.
Vedle nákladů na reklamu by bylo potřeba započítat i další faktory, jako je vynaložený čas, odpovídající poměr fixních nákladů firmy a dále např. část mezd, nájmu skladových prostor atp., jinak řečeno i náklady, které by nevznikly samy o sobě bez zvýšení prodejů díky online reklamě.