Opportunity to See OTS (česky „Možnost zhlédnutí“) je termín v offline marketingu, který označuje frekvenci expozic (počet vystavení) vybraného publika dané reklamě/kampani. Tedy kolikrát měla cílová skupina možnost zaznamenat naše reklamní sdělení, ať již během celé kampaně nebo zvoleného časového úseku.
Výpočet OTS
OTS slouží ke sledování úspěšnosti reklamy. Výpočet závisí na způsobu měření (můžeme vypočítat z různých hodnot), ale OTS se nejčastěji počítá jako podíl TRPs (kumulovaná sledovanost v konkrétní cílové skupině) a Net Reach (čistý zásah = procento cílové skupiny zasáhnuté během kampaně alespoň jednou).
OTS = TRPs / Net Reach
Vysvětlení zkratek:
TRPs = Target Rating Points = kumulovaná sledovanost v konkrétní cílové skupině. Například televizní spot č. 1 dosáhl v cílové skupině sledovanosti 35 %, spot č. 2 dosáhl sledovanosti v cílové skupině 30 %. TRPs bude hodnota jejich součtu, tedy 65.
Net Reach = čistý zásah označuje část cílové skupiny, která byla zasažena reklamní kampaní (např. viděla alespoň jeden TV spot). Většinou se uvádí v procentech. Například Net Reach 33 % znamená, že alespoň 33 % z konkrétní cílové skupiny vidělo alespoň jednu inzerci. Hodnota nemůže být vyšší než 100 %.
Daná kampaň má 65 TRPs a Net reach v Cílové skupině 33 %. OTS má pak hodnotu 65/33, tedy cca 1,97 a značí, že členové naší cílové skupiny byl vystaveni našemu sdělení 1,97x.
Variantně se můžeme setkat např. se zkratkou OTH, což značí Opportunity To Hear (příležitost slyšet) a je stejným ukazatelem, jako OTS, ale pro rádia a jiná zvuková média.
TIP: V praxi nemusí být vždy nejvhodnější snažit se pouze plošně maximalizovat dosah. Účinnější je zvýšit frekvenci tak, aby sdělení zanechalo ty správné „následky“ – např. oslovit 90 % diváků TV stanice s reklamou uvedenou 1x je obvykle méně účinné než oslovit 60 % diváků, kterým ukážete reklamu 5x.