RTB neboli programatická reklama je založena na principu internetové dražby. Systém RTB (angl. Real Time Bidding), česky přihazování v reálném čase, vznikl v roce 2006 v USA a u nás se objevil na podzim roku 2012.
Jedná se o nástroj na nákup a prodej reklamy. Ve stručnosti: majitel reklamního prostoru vstupuje do aukce s nabídkou svého prostoru pro reklamu a určí vyvolávací cenu, inzerenti pošlou své nabídky a ta nejvyšší vyhrává. Tento proces se děje v řádu mikrosekund.
Cílení v RTB reklamě
Největší výhodou je cílení na uživatele napříč online prostorem – systémy dokáží rozpoznat uživatele v reálném čase a zobrazí mu reklamu cílenou přesně na něj. Například sportovcům bannery s běžeckou obuví.
RTB reklama umožňuje prakticky neomezené cílení – kromě klasického remarketingu (tedy zpětné oslovování uživatelů, kteří navštívili váš web) nebo dynamického rematketingu (prohlíželi konkrétní produkt) můžeme vybrat tématický okruh webových stránek (např. majitelé domácích mazlíčků). Šance na oslovení relevantního publika tak narůstá.
Nebo naopak, lze cílit na historii v prohlížeči. Tedy jaký obsah uživatel hledal v minulosti a my mu pak můžeme např. banner s reklamou na hrnec zobrazit třeba u stránek s dovolenou.
Samozřejmostí je nastavení cílení podle lokality (země, region, PSČ), dokonce s přesností 100 metrů (tzv. hyperlokální cílení).
RTB versus PPC reklama
Principem se RTB hodně blíží PPC reklamě, v několika oblastech ji však předčí:
- Exkluzivní reklamní plochy, které PPC reklama nemusí nabízet
- Přesné cílení a zásah relevantního publika (reklama „na míru“), což vede k vyšší míře prokliku i lepšímu konverznímu poměru
- Efektivní plánování kampaní (možnost určit konkrétní počet zobrazení pro danou kampaň)
- Pro majitele webu příležitost obsadit i takové plochy, které nevyužije pro svoji nabídku
Rozdíl je také v nabídkové ceně – v Google Ads je zpravidla formou CPC (cena za proklik), v RTB jedinou možností nabízené ceny CPM (cena za tisíc zobrazení). Cena u RTB reklamy za zobrazení tak bývá zpravidla nižší než u klasické PPC reklamy.
Co se týká cílení, Google Ads využívá pro svoji obsahovou síť nejvíce Google AdSense. RTB reklama na Googlu funguje pomocí DoubleClick Bid Manager, který zahrnuje rozsáhlejší síť (99 % českých a velké množství zahraničních) partnerských webů než AdSense.
Kolik stojí RTB reklama
Zaujala vás myšlenka na RTB reklamu? Pak počítejte s dalšími náklady navíc. Kromě klasické ceny za zobrazení, kterou známe z PPC reklamy, se částka navyšuje o výdaje za zprostředkování (provize za zadávání kampaně) i obsluhu systému. V ČR mezi nejznámější RTB platformy patří E-target, ze zahraničních např. Taboola.
Kde najdeme RTB reklamu
Kromě Facebooku na všech velkých českých portálech, jako je iDnes, Super.cz, Databáze knih nebo diskuzních fórech typu Modrý koník a Bazoš.
Možná komplikace
V souvislosti s ukončením platnosti cookies třetích stran došlo samozřejmě ke komplikaci cílového publika. Kdo neodsouhlasí cookie lištu, toho by správně systémy měly ignorovat a neřadit do žádného segmentu.
Seznam přišel koncem roku 2021 s 9 tematicky zaměřenými kategoriemi, které mají z části suplovat či nahradit chybějící cookies. V praxi jde o cca 300 stránek, rozdělných dle kontextu a do RTB seznamu seřazeny podle různých kritérií. Jedná se například o tyto kategorie:
- Ženy, krása, zdraví
- Zábava
- Auto-moto
- Zprávy, business, finance
Zdroje: