SERP (z angl. Search Engine Results Page) můžeme přeložit jako stránku s výsledky vyhledávání. Nejčastěji se s touto zkratkou setkáte v souvislosti se SEO, kdy se SEO specialisté pomocí různých technik snaží dostat webové stránky do vyhledávačů na přední pozice v organickém vyhledávání, bez nutnosti platit za PPC reklamu.
Jak vypadá SERP
Ve výsledcích vyhledávání se podle typu dotazu setkáte s různými výsledky vyhledávání. Například pokud hledáte adresu, vyhledávač vám ukáže mapu. Google i jiné vyhledávače pracují s jistou mírou personalizace a také si pamatují, co jste v minulosti hledali a snaží se vám vždy dát podle nich co možná nejvíce relevantní odpověď.
Například vyhledávání pojmu „online marketing“ na Googlu. Základní dva prvky každého vyhledávání činí placené a neplacené výsledky. V horní části stránky vidíme placenou (PPC) reklamu. Obvykle zabírá první 4 (5) pozic a spodní až 3 pozice. Pod placenou reklamou jsou zobrazeny výsledky SEO, tedy organické vyhledávání.
Další prvky SERPu
1. Vybrané úryvky (angl. Featured Snippets)
Jedná se o zobrazení rychlé odpovědi na dotaz a v praxi se setkáme s úryvkem odstavce, seznamu nebo tabulky. Úryvky jsou nadřazeny organickému vyhledávání a vytvářejí tak tzv. nulovou pozici.
2. Strukturované úryvky (angl. Rich Snippets)
Stejně jako v první případě i zde jde o rychlé odpovědi, nejčastěji formou konkrétního zobrazení. Například při zadání čísel Google nabídne kalkulačku:
Při zadání „knihy Michal Viewegh“ vyběhne na první pozici výpis děl:
3. Nákupy (angl. Shopping)
Nákupy jsou zřejmé na první pohled – fotografie produktu, ceny, recenze a prodejce. Jelikož se jedná o kampaň PPC reklamy, nejčastěji se Nákupy zobrazí na první pozici, případně vpravo vedle výsledků vyhledávání.
4. Odkazy na podstránky (angl. Sitelinks)
Sitelinks se zobrazí v okamžiku, kdy uživatel hledá konkrétní značku, obchodní název nebo doménu. Přitom se nejedná o placenou reklamu (kde můžeme tyto odkazy nastavit jako rozšíření reklamy), ale o výsledek organického vyhledávání. Odkazů může být max 10.
5. Sada obrázků (angl. Image Packs)
Sady se zobrazují na libovolné pozici v rámci organického vyhledávání ve službě Obrázky Google.
6. Tématické články (angl. In-depth Articles)
Google zobrazí v případě, že je dotaz dlouhý nebo není úplně jasné, na co se uživatel ptá. V bloku vidíme tři články, které vypadají jako standartní výsledky organického vyhledávání, ale pro účely SERP se započítávají jako jedna pozice. Tyto články pochází nejčastěji od vydavatelů s vysokou autoritou.
7. Informační karty (angl. Knowledge Cards)
Karty vidíme obvykle na horní části stránky SERP a obsahují většinou obecné informace, které čerpají z veřejně dostupné domény. Na rozdíl od snippetů se nedají upravovat.
8. Panel znalostí (angl. Knowledge Panel)
Tento panel najdete napravo od organických výsledků vyhledávání a obsahuje informace z různých zdrojů, např. Wikipedia, firemní profil Google apod. V rámci SEO můžete ovlivnit, co se zobrazí po zadání vaší značky nebo společnosti.
9. Místní data (angl. Local Pack)
Místní data se zobrazí v případě, že dotaz obsahuje zadání místa nebo polohy. Ukáže se mapa, kde je uvedená adresa a telefon. Typicky se jedná o zobrazení restaurací či lékařů.
10. Zprávy (angl. News Box)
Zprávy obsahují aktuální události a jsou stahovány ze zpráv Google. Tento blok poznáte podle označení „Hlavní událost“ a najdete tam odkazy na články k hledanému tématu.
11. Související dotazy (angl. Related Questions)
Najdeme ve výsledcích hledání v samostatném boxu s nápisem „Lidé také hledají“. Po rozkliknutí se navíc dozvíte odpovědi na dané konkrétní otázky.
12. Tweety
Krátké zprávy, napsané na Twitteru (tzv. Tweety) se zobrazují současně s výsledky organiky, nelze je optimalizovat, ale jejich zobrazení vám může pomoci dostat vaši značku do povědomí.
13. Videa
Videa (nejen z YouTube) jsou další možností odpovědi, kterou vyhledávače nabídnou na váš dotaz.
Na každé stránce vyhledávání se zobrazují vedle placené reklamy také výsledky z organického hledání. Kromě toho můžete vidět výše jmenované prvky v jakékoli kombinaci.
Zdroj: collabim.cz