fbpx
Přeskočit na obsah

SERP (z angl. Search Engine Results Page) můžeme přeložit jako stránku s výsledky vyhledávání. Nejčastěji se s touto zkratkou setkáte v souvislosti se SEO, kdy se SEO specialisté pomocí různých technik snaží dostat webové stránky do vyhledávačů na přední pozice v organickém vyhledávání, bez nutnosti platit za PPC reklamu.

Jak vypadá SERP

Ve výsledcích vyhledávání se podle typu dotazu setkáte s různými výsledky vyhledávání. Například pokud hledáte adresu, vyhledávač vám ukáže mapu. Google i jiné vyhledávače pracují s jistou mírou personalizace a také si pamatují, co jste v minulosti hledali a snaží se vám vždy dát podle nich co možná nejvíce relevantní odpověď.

Například vyhledávání pojmu „online marketing“ na Googlu. Základní dva prvky každého vyhledávání činí placené a neplacené výsledky. V horní části stránky vidíme placenou (PPC) reklamu. Obvykle zabírá první 4 (5) pozic a spodní až 3 pozice. Pod placenou reklamou jsou zobrazeny výsledky SEO, tedy organické vyhledávání.

Náhled – SERP

Další prvky SERPu

Jedná se o zobrazení rychlé odpovědi na dotaz a v praxi se setkáme s úryvkem odstavce, seznamu nebo tabulky. Úryvky jsou nadřazeny organickému vyhledávání a vytvářejí tak tzv. nulovou pozici.

Featured Snippet

2. Strukturované úryvky (angl. Rich Snippets

Stejně jako v první případě i zde jde o rychlé odpovědi, nejčastěji formou konkrétního zobrazení. Například při zadání čísel Google nabídne kalkulačku:

Rich Snippet – ukázka č. 1

Při zadání „knihy Michal Viewegh“ vyběhne na první pozici výpis děl:

Rich Snippet – ukázka č. 2

3. Nákupy (angl. Shopping)

Nákupy jsou zřejmé na první pohled – fotografie produktu, ceny, recenze a prodejce. Jelikož se jedná o kampaň PPC reklamy, nejčastěji se Nákupy zobrazí na první pozici, případně vpravo vedle výsledků vyhledávání. 

Nákupy

Sitelinks se zobrazí v okamžiku, kdy uživatel hledá konkrétní značku, obchodní název nebo doménu. Přitom se nejedná o placenou reklamu (kde můžeme tyto odkazy nastavit jako rozšíření reklamy), ale o výsledek organického vyhledávání. Odkazů může být max 10.

Odkazy na podstránky

5. Sada obrázků (angl. Image Packs

Sady se zobrazují na libovolné pozici v rámci organického vyhledávání ve službě Obrázky Google.

Sada obrázků

6. Tématické články (angl. In-depth Articles

Google zobrazí v případě, že je dotaz dlouhý nebo není úplně jasné, na co se uživatel ptá. V bloku vidíme tři články, které vypadají jako standartní výsledky organického vyhledávání, ale pro účely SERP se započítávají jako jedna pozice. Tyto články pochází nejčastěji od vydavatelů s vysokou autoritou.

Tématické články

7. Informační karty (angl. Knowledge Cards

Karty vidíme obvykle na horní části stránky SERP a obsahují většinou obecné informace, které čerpají z veřejně dostupné domény. Na rozdíl od snippetů se nedají upravovat.

Informační karta – Apple

8. Panel znalostí (angl. Knowledge Panel

Tento panel najdete napravo od organických výsledků vyhledávání a obsahuje informace z různých zdrojů, např. Wikipedia, firemní profil Google apod. V rámci SEO můžete ovlivnit, co se zobrazí po zadání vaší značky nebo společnosti.

Firemní profil Google

9. Místní data (angl. Local Pack

Místní data se zobrazí v případě, že dotaz obsahuje zadání místa nebo polohy. Ukáže se mapa, kde je uvedená adresa a telefon. Typicky se jedná o zobrazení restaurací či lékařů.

Zobrazení – místní data

10. Zprávy (angl. News Box

Zprávy obsahují aktuální události a jsou stahovány ze zpráv Google. Tento blok poznáte podle označení „Hlavní událost“ a najdete tam odkazy na články k hledanému tématu.

Hlavní události

Najdeme ve výsledcích hledání v samostatném boxu s nápisem „Lidé také hledají“. Po rozkliknutí se navíc dozvíte odpovědi na dané konkrétní otázky.

Lidé se také ptají / Související dotazy

12. Tweety

Krátké zprávy, napsané na Twitteru (tzv. Tweety) se zobrazují současně s výsledky organiky, nelze je optimalizovat, ale jejich zobrazení vám může pomoci dostat vaši značku do povědomí.

Tweety

13. Videa

Videa (nejen z YouTube) jsou další možností odpovědi, kterou vyhledávače nabídnou na váš dotaz. 

Video

Na každé stránce vyhledávání se zobrazují vedle placené reklamy také výsledky z organického hledání. Kromě toho můžete vidět výše jmenované prvky v jakékoli kombinaci.

Zdroj: collabim.cz

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Přihlaste se na bezplatný webinář 26.11. ve 14:00: nastavení Google Ads

Přihlaste se na náš bezplatný webinář a zjistěte, jak snadno zvládnete vytvářet poutavé vizuály pro vaše online kampaně.

Nepropásněte bezplatný webinář 10. 12. 2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.