
Sklik produktové inzeráty a dynamický retargeting jsou výborné marketingové nástroje pro e-shopy.
Pokud máte skladem produkt, který někdo hledá na seznam.cz, můžete mu jej ukázat ve formě obrázku s názvem produktu a s cenou.
Pokud přijde na váš web a nekoupí, můžete mu produkt po nějakou dobu ukazovat pomocí dynamického retargetingu.
Produktové inzeráty Sklik
Na první pohled je jasné, že tento formát reklamy je lákavější, než klasické textové reklamy:
Uživatel hned pozná, jestli zobrazený produkt hledal a jestli je za zajímavou cenu.
Produktové inzeráty mají často i lepší návratnost investic, než textové reklamy. Znamená to na textové reklamy zcela rezignovat? Většinou spíš ne.
Textové reklamy jsou lepší pro obecnější dotazy. Pokud uživatel ještě přesně neví, který produkt shání, můžete jej s textovou reklamou navést na stránku s kategorií produktů. A i když hledá konkrétní produkt, zvýšíte své šance, pokud mu vedle produktového inzerátu zobrazíte i textovou reklamu.
V dobře strukturované Sklik kampani mají rozhodně prostor oba typy reklam.
Jak založit produktové inzeráty Sklik
Reklamy se vytváří automaticky z XML feedu pro Zboží.cz – prvním předpokladem je tedy kvalitní feed.
Tady záleží na řešení, které pro svůj e-shop používáte. Někdy vám feed v dobré kvalitě e-shop rovnou vygeneruje, někdy v něm budete muset udělat úpravy, jindy budete potřebovat pomoc programátora.
Pokud potřebujete XML feed upravit nebo vylepšit a nemáte po ruce programátora, nabízí se řešení pro správu XML feedu, nejznámějším je Mergado (jsme jedna z ceritifkovaných agentur, takže pokud byste si s aplikací Mergado nevěděli rady, můžete nás požádat o pomoc).
Pokud jste feed v dostatečné kvalitě do Zboží.cz nahráli, v Skliku oba účty propojte.

Vytvořte novou kampaň typu Produktová kampaň.

Kampaň pojmenujte a nastavte rozpočet. Denní rozpočet nastavuji u nové kampaně často jen na 100 Kč. Protože pokud na něco zapomenu nebo se něco pokazí, odhalím to dřív, než se utratí tisíce.

Zvolte síť Vyhledávací – Produktové inzeráty, nastavte cenu za kliknutí. Cena za proklik záleží na typu nabízeného produktu a počtu konkurentů. Nejčastěji začínám mezi 5 – 10 Kč, po pár dnech poznám, jestli je to moc nebo málo.
Název sestavy není tak podstatný, odvíjí se spíš od toho, jak budete kampaň dále strukturovat.
Dalším krokem je vytvoření produktové skupiny.

Kampaň a sestava vám může stačit jedna, počtem produktových skupin nešetřete. Čím víc skupin v produktové kampani vytvoříte, tím lépe můžete řídit nabídky jednotlivých skupin produktů.
U větších kampaní můžete z důvodu přehlednosti, vytvořit sestav víc, podstatná je ale segmentace na úrovni produktových skupin.
Rozdělení do produktových skupin
Při vytváření produktové skupiny použijete rozčlenění podle údajů z XML feedu. Nejčastěji vám Sklik nabídne členění podle ceny, dostupnosti, výrobce či kategorie. V produktové skupině můžete najít i další možnosti členění, záleží na podobě XML feedu.
Pokud potřebujete podrobnější členění, musíte upravit XML feed (i tady pomůže Mergado). U větších e-shopů je často dobré použít položky <CUSTOM_LABEL>, které umožní přidat do feedu vlastní parametry. Můžete tak zboží rozčlenit podle prodejnosti, marže, sezónnosti apod. Detaily najdete ve specifikaci feedu pro zboží.cz

Přesné rozčlenění vám neporadím, záleží na podobě feedu a nabízeném zboží. Jako úplný základ bych zboží rozčlenil podle dostupnosti, protože platit stejně za zboží skladem a zboží na objednávku pro většinu e-shopů nemá smysl. Druhým krokem je nejčastěji rozčlenění podle kategorie.
Takže pokud bych prodával běžecké kalhoty a běžecké boty, udělal bych minimálně čtyři produktové skupiny: běžecké kalhoty skladem, běžecké kalhoty na objednávku, běžecké boty skladem a běžecké boty na objednávku.
Produktové inzeráty se několikrát denně automaticky aktualizují podle údajů z feedu, takže pokud naskladníte něco, co skladem předtím nebylo, nebo změníte cenu, produkt se sám objeví ve správné kategorii.
Pro správnou optimalizaci kampaně se ujistěte, že měříte hodnotu Sklik konverzí. Jen tak budete vědět, kdy nabídky snížit nebo zvýšit s ohledem na návratnost investic.
Nezapomeňte na vylučující klíčová slova, reklamy se občas (spíš často) spouští na trochu nesmyslné výrazy. Nejde jen o zbytečné výdaje, ale pokud se reklamy zobrazují a nemají žádná kliknutí, Sklik je vyhodnotí jako pro uživatele nezajímavé a bude dávat přednost jiným inzerentům.
Vylučujte proto i dotazy, které mají hodně zobrazení a minimum nebo žádná kliknutí.
Dynamický retargeting Sklik
Tento typ kampaně si oblíbíte, nastavení je snadné, vyžaduje minimální údržbu a často přináší zajímavou návratnost investic.
Teorie retargetingu je taková, že pokud si někdo prohlížel konkrétní produkty na vašem webu, dost možná zvažuje jejich koupi. Proto má smysl mu po určitou dobu zobrazovat reklamu na ty produkty, které si prohlížel.
Nastavovat ručně retargeting na stovky produktů je na dlouho, s dynamickým retargetingem to máte raz dva.
Jak nastavit dynamický retargeting Sklik
Podmínkou je opět aktivní propojení se Zboží.cz, navíc musíte nahrát logo k profilu své firmy na firmy.cz. Chybějící nebo špatné logo bývá nejčastější důvod, proč dynamický retargeting nefunguje. Logo musí být v .png a mít rozměr 200 x 100 px.
Další podmínkou je přítomnost retargetingového kódu na vašem webu. Každý web má svůj vlastní kód, najdete jej v menu Nástroje -> Retargeting.

Pokud jste někdy nastavovali Google Ads dynamický remarketing, u Skliku si můžete vydechnout; Sklik nepožaduje žádné dodatečné úpravy kódu, stačí jej vložit na web a hotovo.
Pro vytvoření kampaně opět zvolte jako typ Produktová. V dalším kroku vyberete síť Obsahová – Dynamický retargeting, Dynamický banner.

U ceny za proklik to nepřežeňte, retargeting přinese hodně kliknutí i při nízkých nabídkách, často stačí mezi 2 – 4 Kč.
Kampaň je skoro připravena, je potřeba přidat retargetingový seznam na úrovni reklamní sestavy.

Při propojení Sklik účtu se Zboží.cz se automaticky vytvoří 7 denní seznam pro dynamický retargeting. Znamená to, že se reklama bude konkrétnímu uživateli zobrazovat 7 dnů od jeho poslední návštěvy webu.
POZOR – řada inzerentů je zvyklá vytvořit retargetingové seznamy a nejprve počkat, až se trochu naplní. U dynamického retargetingu byste čekali věčně. Dokud není DRTG seznam přiřazen k některé sestavě, plnit se nezačne!
Délku trvání můžete změnit, ale nepřehánějte to, s každým dalším dnem pravděpodobnost koupě výrazně klesá. U e-shopů s větším počtem návštěv je rozumné retargeting rozdělit.
Často vytvořím tři sestavy s odlišným trváním publik: na první tři dny s nejvyšší nabídku, na dny 4-7 s nižší nabídkou a na dny 8-14 s nejnižší.
Této struktury dosáhnu tak, že změním délku publika pro dynamický retargeting na 14 dnů, u první skupiny přidám do vyloučených seznamů publikum 4-14, u druhé skupiny 0-3 a 8-14 a u poslední 0-7. Publika 4-14 a 8-14 musíte nejprve vytvořit v nastavení publik jako kombinace.
Nezapomeňte vždy vyloučit publikum lidí, kteří dokončili nákup. Sami určitě víte jak je iritující vidět neustále reklamu na produkt, který jste právě koupili.