Klíčová slova jsou jednou z nejčastějších oblastí, kde se chybuje. Ať už nepochopením jejich shod či nesprávném použití, faktem zůstává, že klíčová slova dokáží doslova vyluxovat vaši peněženku – a bez užitku.
S klíčovými slovy se setkáváme především ve vyhledávací síti, kde zastupují vyhledávací dotazy, které spouští vaši reklamu. Klíčové slovo si proto nepředstavujte doslova jako jedno slovo, v praxi se jedná spíše o víceslovné výrazy.
Klíčová slova využijeme ve všech PPC systémech, tedy nejen v Skliku nebo Google Ads, ale také například ve zbožových srovnávačích.
Typy shody klíčových slov
Při vytváření textové reklamy ve vyhledávací síti můžete každému klíčovému slovu, které přidáte do svého účtu, přiřadit jednu ze tří* možných typů shody: volnou shodu, frázovou shodu nebo přesnou shodu. Každý typ shody má svá specifika, která si popíšeme podrobněji dále.
*Poznámka: Google Ads nabízel do 2/2021 také tzv. +modifikovanou +volnou +shodu. Nahradila ji shoda frázová.
1) Volná shoda
Řekněme, že prodáváte nafukovací balónky. Nastavíte si jako klíčové slovo nafukovací balónky. Volná shoda způsobí to, že Google si může s těmi dvěma slovy dělat takřka co se mu zlíbí. Zahrnout různá podobná slova, synonyma, měnit pořadí a další věci, které nám po zpětné kontrole přijdou zcela nelogická.
Volnou shodu poznáte ve výpisu klíčových slov nejen podle označení (Typ shody), ale podle zápisu – jedná se o klíčové slovo bez jakékoli modifikace.
V rozhraní Google Ads nám její použití bude neustále nabízet a podsouvat. Na obranu Google dlužno říci, že se v poslední době (10/2022) chová i volná shoda celkem rozumně.
Volnou shodu použijte v případě, kdy si chcete vytipovat klíčová slova. Zvolte proto obecnější výrazy, ale pozor na přílišné utrácení. Je zapotřebí účet nejlépe denně kontrolovat a vyhledávací dotazy procházet.
2) “Frázová shoda”
Při použití frázové shody je jasně dáno, jaká slova a v jakém pořadí se mají ve vyhledávacím dotazu objevit, bere v potaz také další slova před či za zadaným klíčovým slovem.
Frázová shoda se zapisuje uvozovkami a představuje jakýsi kompromis. Rovněž je vhodná pro vytipování dalších klíčových slov a další práci s nimi.
3) [Přesná shoda]
Přesná shoda se zobrazuje na přesné zadání klíčového slova. Například prodáváte luxusní vily na pobřeží Francie. V tomto případě při zadání klíčového slova [luxusní vily na pobřeží Francie] se zobrazí reklama jen a pouze, pokud někdo vyhledává do slova a do písmene tento text. Žádné vily Paříž, dům ve Francii atd.
Přesnou shodu uvozujete hranatými závorkami a její volba závisí mj. na hledanosti – pokud se vaše klíčové slovo nehledá, tak ani volná shoda nepomůže. Lépe použít jednu z předchozích variant a klíčové slovo si nejdříve vytipovat.
Pokud si nejste jistí, zda používáte klíčová slova správně, nabízíme bezplatný audit vašich PPC kampaní.