fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Marketingové strategie » Srovnávače zboží – výhodný marketingový kanál pro e-shopy?

Srovnávače zboží – výhodný marketingový kanál pro e-shopy?

srovnavace zbozi

Přiveďte nové zákazníky do svého e-shopu pomocí jednoho z nejvýhodnějších kanálů online marketingu. Srovnávače zboží se staly během několika posledních let velmi důležitým prodejním kanálem pro internetové obchody. 

V případě správného nastavení jsou srovnávače zbožím jednou z nejlepších forem propagace pro e-shopy.

  1. K čemu jsou srovnávače zboží a které využít
  2. Tipy k nastavení srovnávače zboží Heureka
  3. Tipy ke srovnávači Zboží.cz
  4. Proč používáme aplikaci Mergado

Co to je srovnávač zboží a k čemu slouží

Jedná se o webovou stránku, která shromažďuje nabídky zboží od jednotlivých prodejců na internetu. Informace o produktech získává obvykle z dat, které poskytují samotné e-shopy. Na srovnávači je možné porovnat nabídky různých e-shopů nejen z hlediska ceny, ale také z hlediska zákaznického servisu, dostupnosti, bonusů k nákupu, spokojenosti nakupujících atd.

Pro koho je vhodná inzerce na srovnávačích zboží? Pro většinu e-shopů nabízejících zboží, které má i konkurence. Tedy zboží, které nabízejí minimálně další 2 až 3 internetové obchody.

Komu inzerci na srovnávačích nedoporučujeme? Internetovým obchodům s nabídkou specifického nebo ojedinělého zboží, které není možné porovnat a technicky ani nepůjdou napárovat do kategorií atd. Takové produkty se na srovnávačích zřejmě ani nebudou vyhledávat.

Nicméně i v takovém případě lze využít placené reklamy na Heurece či Zboží.cz v podobě bannerů, produktových stránek a dalších možností.

Srovnávače zboží

Přehled nejpoužívanějších srovnávačů na našem trhu

Heureka.cz
Zboží.cz
Google Nákupy
Glami.cz (móda)
Biano (dekorace a nábytek)
Favi (dekorace a nábytek)

Mezi další, méně využívané srovnávače, patří:

  • Srovnanicen.cz
  • Hledejceny.cz
  • Hyperzboží.cz

Výhoda oproti ostatním prodejním kanálům

Oproti „konkurenčním“ službám (Google Ads, Sklik) je cena za konverzi ve většině případů nižší. Je to dáno tím, že srovnávač zboží leží na pomyslné cestě nákupního procesu až v její druhé polovině. Uživatelé stále častěji filtrují produkty na srovnávačích nejen podle ceny, ale podle recenzí.

Výkonnost marketingového kanálu měříme mimo jiné konverzním poměrem (tj. podíl mezi počtem prokliků do internetového obchodu a počtem objednávek). Míra konverze u srovnávačů zboží se běžně pohybuje mezi 1 až 3%, výjimkou nejsou ani e-shopy s mírou konverze i kolem 5%. Záleží na typu prodávaného produktu, odladěnosti e-shopu a dalších faktorech.

Možnosti inzerce na srovnávačích zboží

V prvé řadě je nutné se zaregistrovat u daného srovnávače a propojit jej s e-shopem. Propojení se srovnávačem zboží se děje pomocí tzv. XML feedu. XML feed je datový soubor, pomocí kterého se exportují produkty z e-shopu na jednotlivé srovnávače zboží. Každý srovnávač má více či méně odlišnou strukturu feedu, a proto je potřeba tuto strukturu co nejvíce dodržet. Zajistíte si tak větší míru prokliků (konverzí).

XML feed je možné vygenerovat a napojit prakticky z jakéhokoliv e-shopu. Obsahem feedu jsou přesné informace ke každému zboží jako je název, cena, popis, obrázek, skladová dostupnost a další. Data z feedu se pravidelně načítají na daný srovnávač a tím je zajištěna aktuálnost nabídky.

Má smysl být nejlevnější na srovnávačích cen?

V praxi se ukázalo, že cesta nejnižší ceny není pro zvýšení počtu objednávek nejlepší strategie.

Ačkoliv se srovnávače zaměřují primárně na cenové rozložení trhu, není to jediný ukazatel, podle kterého se zákazník řídí. Srovnávače nehodnotí pouze cenu zboží, velmi důležitými ukazateli jsou také recenze, skladová dostupnost, cena dopravy, počet komentářů, procentuální hodnocení uživatelů a další faktory.

Strategie být nejlevnější je obvykle cestou do pekel. Dobře fungující e-shopy zpravdila nepatří mezi nejlevnější a přesto mají mnoho zákazníků. S nejnižší cenou se může krátkodobě zvýšit počet prodejů, ale marže se blíží k nule a mnoho e-shopů kvůli této taktice zaniklo.

Zákazníci, kteří se orientují pouze podle ceny, bývají častěji „problémoví“ a obvykle nákup nezopakují. Jednou nakoupí u vás, příště přejdou tam, kde získají daný produkt za nejnižší cenu.

Které srovnávače mají smysl?

Lídrem trhu (a to již několik let) s poměrně velkým náskokem je srovnávač Heureka.cz, za ním následuje Zboží.cz a Google Nákupy. Tato placená kampaň se stala jistou obdobou srovnávače na první pohled. U zbylých srovnávačů je počet reálných návštěvníků oproti konkurentům velmi nízký.

Dále je zde celá řada menších srovnávačů, ale vzhledem k zanedbatelnému podílu na trhu nemá smysl se jimi příliš zabývat.

„Skladem“ – typický nešvar mnoha českých e-shopů

Důrazně nedoporučujeme uvádět informaci skladem u produktů, které opravdu skladem nemáte. Zaděláváte si tak na zbytečné problémy.

Nespokojený zákazník udělí negativní recenzi mnohem častěji, než zákazník spokojený recenzi pozitivní. Navíc s těmito objednávkami máte pak zbytečnou práci – obvolávání a obepisování zákazníků vás stojí čas i peníze. A poškozená reputace se napravuje velmi těžko.

Několik tipů pro srovnávač zboží HEUREKA

Klíčovým prvkem pro dosažení co nejvyššího počtu objednávek přivedených z jednotlivých srovnávačů, je spárovat produkty z vašeho e-shopu s již vytvořenými produktovými kartami na Heurece. O párování se stará přímo Heureka. Některé produkty se mohou párovat i několik týdnů.

V případě nového/sezónního zboží je vhodné ho umístit na web s dostatečným předstihem. V rozsáhlém seriálu o Heurece se dozvíte všechny potřebné informace pěkně pohromadě.

Spárovanost produktů

V rozhraní Heureky je možné v přehledu vašeho e-shopu vidět celkový počet produktů / počet spárovaných produktů. Když se prokliknete do přehledu spárovanosti, zobrazí se vám stav a důvody, proč některé produkty nebyly spárovány. Úpravou názvu, změnou kategorie nebo přidáním dalších povinných informací do názvu lze postupně zvýšit míru spárovanosti.

Jak docílit co nejvyšší spárovanosti?

Zaměřte se na správný název a kategorii, už tím zpravidla zvýšíte spárovanost. Tato rada se týká prakticky všech cenových srovnávačů zboží. U Heureky je nutné mít správný název a dodržet celý strom dané kategori, například u Zboží.cz stačí obvykle pouze správný název.

Zjistěte podle typu zboží, jaké jsou požadavky na název (typicky barva, hmotnost, objem, počet kusů apod.) a na kategorii tak, aby došlo ke spárování co největšího počtu produktů. Tyto informace lze získat přímo na webu jednotlivých srovnávačů. Obvykle není reálné docílit 100 % spárovanosti produktů.

Ke každému zboží doplňte EAN kód, pokud existuje. EAN kód je doplňujícím parametrem každého zboží. Kód má obvykle 13 číslic a je unikátní, nesmí se tedy opakovat u více typů zboží. Doplněním EAN kódu zvýšíte spárovanost, ale ani správný EAN kód u všech produktů však nezaručí 100 % spárování.

Spárování produktů

Ověřeno zákazníky

Jedná se o službu Heureky, kterou je možné aktivovat v rozhraní obchodu.

Jakmile je tato služba aktivována a zákazník provede objednávku na vašem e-shopu, po cca 10 dnech dorazí zákazníkovi e-mailem dotazník spokojenosti. Po vyplnění jednotlivých kolonek se započítá skóre spokojenosti v procentech a je viditelné na Heureka.cz.

V případě, že zákazník připojí i textové hodnocení, zobrazí se tato recenze u Vašeho e-shopu na Heureka.cz.

Dotazník spokojenosti dle aktuálních informací nemusí chodit všem kupujícím. Důrazně nedoporučujeme falšovat uživatelské recenze! Pokud to Heureka zjistí, recenze je smazána z důvodu porušení smluvních podmínek a tato informace je viditelná i u vašeho obchodu. Zbytečně můžete odradit další zákazníky a je i možná i blokace obchodu na srovnávači ze strany Heureky.

Na negativní recenze reagujte s klidem a rozvahou, vhodné je vysvětlit, kde se stala chyba popč. doplnit omluvu.

Pro získání certifikátu je nutné mít desítky kladných recenzí s více než 90% spokojeností.

Zlatý certifikát

Proč získat certifikát Heureka Ověřeno zákazníky

Máte-li aktivovanou tuto službu a získáte-li potřebný počet kladných hodnocení, máte k dispozici nejen ruční nabídky za kliknutí v režimu PPC, ale i další možnosti, jako je např. Heureka košík.

K získání certifikátu pomůže dodržování dodacích termínů, dobrá komunikace, přehledný web, kvalitní produkty a další aspekty.

Certifikát Ověřeno zákazníky

V současné době je bez tohoto certifikátu takřka nereálné zvyšovat počet konverzí ze srovnávače Heureka. Certifikát pomáhá při výběru u více než 70% zákazníků, 20% z nich nakupuje dokonce pouze u e-shopů s certifikátem Ověřeno zákazníky.

Aktivujte si Heureka košík

Zajímavou možností, jak zvýšit počet konverzí a tím i objednávek ze srovnávače Heureka, je služba Heureka košík.

Jedná se o nákup zboží přímo na Heurece, aniž by došlo k prokliku do e-shopu. Primárním důvodem zavedení této služby je zjednodušení nákupu. E-shopy s touto službou mají velmi vysoké hodnocení od nakupujících.

Dle dostupných informací se může počet konverzí zvýšit až o 30%. Podmínkou aktivace je certifikát Ověřeno zákazníky. Tato služba je placená, dle jednotlivé kategorie zboží platíte provizi za zprostředkování nákupu.

Pro spuštění služby je nutné:

  • obdržet certifikát Ověřeno zákazníky
  • vykazovat špičkové hodnocení
  • mít aktivovaný PPC režim
Heureka Košík

Jak zvýšit prokliky pomocí režimu PPC

Jedná se o placený režim nastavování nabídek podobný jako u Google AdWords. U jednotlivých kategorií a produktů je možné nastavit maximální cenu za proklik a díky tomu být viditelný na jedné z TOP4 pozic ve vyhledávači Heureka.

Konečné pořadí v TOP4 určuje:

  • hodnocení e-shopu v Ověřeno zákazníky
  • dostupnost zboží
  • cena zboží
  • cena za proklik uživatele
TOP 4 pozice

Podmínkou pro zapnutí PPC režimu je získání certifikátu oveřeno zákazníky a dobití kreditu minimálně ve výši 1000Kč bez DPH. Poté je možné nastavit pro jednotlivé produkty hodnotu maximální CPC. Bez dobití kreditu se bude e-shop zobrazovat pouze ve fulltextovém hledání a počet prokliků bude velmi malý.

Analýzou návštěvnosti bylo zjištěno, že ve FREE režimu je pouze 9% prokliků, kdežto u PPC činí počet prokliků 91%.

Snažte se být v PPC režimu na Heurece mezi TOP 4

Toto doporučení ale není vhodné aplikovat na veškeré produkty, levnější produkty nebo produkty s velmi nízkou marží nemá obvykle smysl tlačit na vysoké pozice. Z celkového počtu prokliků je cca 59% právě mezi pozicemi TOP4. Pátá pozice pokrývá přibližně 12% a zbytek je rozprostřen mezi ostatní pozice.

Tip: Pokud si nejste jisti správností vašeho XML feedu , zkuste si udělat MERGADO XML AUDIT, který je zdarma. Případně se obraťte s žádostí o pomoc na nás – prvotní konzultace je taktéž zdarma.

Pro úplnost přehled dalších možností placené reklamy na stránkách Heureka. Tyto doplňkové služby obvykle nabízíme klientům dle typu prodávaného zboží:

  • Reklamní bannery
  • ProductAds
  • Koutek značky
  • Partner sekce

Srovnávač Zboží.cz

Aktuálně je Zboží.cz číslo 2 na českém trhu, nicméně i tak z něj lze získat velmi zajímavé konverze. Možnosti inzerce nejsou tak široké jako na Heurece, proto zde uvádím jen několik tipů.

Využití elementu <EXTRA_MESSAGE>

Tento element je vhodné přidat do feedu v případě, že nabízíte nějaké speciální bonusy, díky tomu se můžete odlišit od konkurence.

Je možné si vybrat z těchto šesti doplňkových informací:

  • Prodloužení záruka zdarma
  • Příslušenství zdarma
  • Pouzdro zdarma
  • Doprava zdarma
  • Dárek zdarma
  • Montáž zdarma
Element <EXTRA_MESSAGE>

Zboží.cz nenabízí žádné certifikáty, ale je možné, aby vám zákazník udělil uživatelskou recenzi.

Možnost získání recenze jsou dvě. Buď zákazník provede nákup v obchodě, který navštíví přes Zboží.cz, a po provedení nákupu se vrátí zpět na Zboží.cz nebo se zákazník na službu Zboží.cz přihlásí pomocí uživatelského účtu Seznam.cz.

Jak na párování produktů do produktových karet

Párování nabídek obchodů do skupin k produktům v databázi Zboží.cz probíhá automaticky podle:

  • názvu produktu
  • EAN kódu
  • jména výrobce
  • produktového čísla (kódu výrobce)
  • popisu produktu
  • ceny položky
Zobrazení produktů

Pokud nabídka neobsahuje EAN kód, je vyžadována minimálně 90% shoda titulku nabídky s produktem na Zboží.cz. V opačném případě postačuje 40% shoda titulku. U některých produktů nemusíme mít evidovaný EAN kód – v tomto případě je nutné dodržet minimálně 90% shody titulku. Z tohoto důvodu je vhodné mít správný EAN kód u co nejvíce produktů.

Neuvádějte k produktům vymyšlený nebo chybný EAN kód, může se stát, že nedojde ke spárování ani u položek, který tento kód budou mít správně.

K párování položek na Zboží.cz je možné využít párovací nástroj přímo v administraci Seznamu. Ke každému produktu z e-shopu je nutné ručně přiřadit produktovou kartu na Zboží.cz. V případě, že váš e-shop čítá několik set či tisíc produktů, je vhodnější provádět párování pomoci aplikace Mergado. Ušetříte tím mnoho času.

Proč používáme aplikaci MERGADO

Aplikace Mergado je kvalitní nástroj na správu a úpravy XML feedů z e-shopů. Podporuje více než 400 prodejních kanálů vč. Heureky, Zboží.cz, Google, Facebooku a Glami.

Jak MERGADO funguje?

Mergado si načte XML feed z libovolného e-shop řešení, tento feed si pomocí nastavení a pravidel upravíte do vhodné podoby, následně jej Mergado automaticky exportuje na libovolné srovnávače zboží.

Čeho můžete za pomoci aplikace MERGADO docílit?

  • Komplexní optimalizace feedů z jakéhokoliv e-shop řešení.
  • Úprava feedů pro konkrétní inzertní kanály.
  • Zvýšení spárovanosti produktů ve srovnávači.
  • Vyhledání chyb ve feedu.
  • Hromadné nastavování libovolných elementů ve feedu.
  • Provádění hloubkových analýz, na základě které je možné lépe upravit nastavení jednotlivých produktů.
  • Posílení produktů s vyšší marží a utlumení produktů, na kterých tolik nevyděláváte.
  • Snížení ceny za reklamu a zvýšení CTR (click through rate nebo-li míru prokliku).
  • Hromadné nastavení nabídek za kliknutí a automatizace nabídek.

Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, má správné nastavení cenových srovnávačů mnoho úskalí. Potřebujete-li s nastavením pomoci, neváhejte se na nás obrátit.

Z nabízení nástroje Mergado nemáme žádnou provizi, přesto vám jej vřele doporučujeme. Pokud budete potřebovat pomoc s nastavením v aplikaci Mergado nebo s čímkoli ohledně online marketingu, kontaktujte nás pro nezávaznou nabídku.Sr

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Máte k článku dotaz nebo připomínku? Napište mi na LinkedIn

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Připojte se k praktickému webináři, kde se naučíte, jak oslovit firmy, překonat konkurenci a proměnit vaše B2B aktivity v profitabilní růst.

Přihlaste se na on-line webinář 17.9.2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.