Platit za online reklamy je do jisté míry pohodlnost, protože na rozdíl od většiny jiných strategií online marketingu, nemusíte na výsledky dlouho čekat a na první pohled to vypadá, že nastavení zvládne každý.
Udělat webinář nebo napsat článek na blog, to už chce trochu víc úsilí a odvahy. A navíc je jasné, že jeden webinář nebo článek nic nezmění, musíte jich udělat pár desítek. Spousta nepříjemné práce, do které se musí člověk často nutit.
Z tohoto pohledu jsou PPC reklamy skutečně pro „líné“. Google, Facebook a další firmy si to moc dobře uvědomují. Proto se na jednu stranu snaží udělat nastavení co nejsnazší, na druhou stranu nám postupně berou kontrolu nad kampaněmi – i tady se zdůvodněním, že budou kampaně pro uživatele snazší.
V článku se dozvíte, jak zapojit i jiné formy propagace a nespoléhat jen na placené reklamy:
- Proč nespoléhat jen na placené reklamy
- Proč váš online marketing nefunguje jak chcete
- Trh, sdělení, médium
- Fáze nákupního cyklu
- Jak cílit na zákazníky v odlišné fázi nákupního cyklu
- Nejčastější strategie online marketingu
Online marketing ≠ placená reklama
Samozřejmě jako PPC agentura placené reklamy nezavrhujeme, ale fakt je ten, že pokud se podíváme na investované prostředky a čas, PPC reklamy by se v případě naší firmy nedostaly ani do TOP3.
Plánujete tu být za rok, za dva, za pět? Potom byste měli většinu energie a prostředků zacílit jiným směrem, než do placené reklamy.
Pokud za tři roky zjistíte, že vám konkurence přebírá zákazníky díky dobrému obsahu na webu a pravidelnému newsletteru, těžko je doženete, když budou tři roky před vámi.
PPC reklamy jsou jeden z nejefektivnějších nástrojů pro rychlé výsledky. Zároveň velmi dobře fungují jako doplněk ostatních strategií. Např. pokud přidám nový článek na náš blog o online marketingu, téměř vždy jej potom propaguji za peníze na Facebooku.
Jinak ale platí, že online marketing se neomezuje jen na placenou reklamu a z dlouhodobého pohledu je vhodnější přibrat daleko více marketingových strategií.
Proč váš online marketing nefunguje jak chcete
Častým důvodem bývá použití „zaručených“ strategií. Vidím každý den reklamy konkurence na Facebooku? Další konkurence má masivní videoreklamu na Youtube? Přečetl jsem si někde na blogu případovou studii, jak někdo získal stovky zákazníků za pár korun?
To, že nějaká strategie online marketingu funguje podobné firmě, ještě neznamená, že ta stejná marketingová strategie bude fungovat i nám. Každý web je trochu jiný, cílí na jiné zákazníky nebo je v jiném stádiu rozvoje.
Alza není tak úspěšná proto, že má všude billboardy, reklamu v televizi a na internetu, v tisku… samozřejmě jim to funguje, ale pokud nemáte stejný výběr produktů, možnosti dopravy, vrácení zboží, skladovou dostupnost nebo distribuční síť, nemá smysl kopírovat jejich marketing.
Spíš než kopírovat konkrétní formy propagace je potřeba se zamyslet, co, komu, kdy a jak nabízíte. Online marketing nejčastěji nefunguje proto, že nabízíte:
- nevhodné produkty nebo služby,
- nevhodným lidem (publiku),
- v nevhodný čas,
- nevhodným způsobem.
V praxi velmi často více možností zároveň, ale stačí mít jedno špatně a šance na úspěch se bude blížit nule. Jak se tomu vyhnout vám přiblíží tento článek.
Prvním krokem je vědět, proč jsme na trhu (USP)
USP (Unique Selling Proposition) česky jedinečný prodejní argument. Naši zákazníci musí vědět, proč by si měli vybrat zrovna naši firmu, co zákazníkům pomáháme vyřešit. Jak jim to pomáháme vyřešit jinak a lépe než konkurence.
Proč by si zákazník ze všech možností, které mu trh nabízí (včetně možnosti nevybrat si vůbec žádnou nabídku), měl zvolit nabídku zrovna vaší firmy?
Problém je často v tom, že nejenže to neví naši zákazníci, ale nevíme to ani sami jako majitelé firmy a webu! Proč jsme na trhu? Jakou přidanou hodnotu nabízíme, čím zlepšíme lidem život? Jakmile toto máme vyřešeno, musíme mít jistotu, že to jsme schopni sdělit i potenciálním zákazníkům.
Trh, sdělení, médium
Mám dát více peněz do zlepšení webu? Nakoupit Google Ads kliknutí? Najmout SEO specialistu? Napsat více článků na blog? Věnovat se sociálním médiím?
Důležité otázky, problém ale je, že často přichází moc brzo. Kdo je moje cílová skupina, co jí chci nabídnout? Správná posloupnost otázek je následující:
- Trh. Koho chci oslovit, kdo je moje cílová skupina, komu chci prodat?
- Sdělení. Co lidem nabízím, jak zlepším jejich život?
- Médium. Až poslední je, kde je chci oslovit, pomocí jakých kampaní.
I když dvě z těchto tří věcí uděláme nejlépe na světě, stačí udělat chybu ve třetí věci a marketingová strategie nebude fungovat.
Např. pokud stanovíme špatnou cílovou skupinu (milovníci starých aut), můžeme mít sebelepší reklamu na fotoaparát NIKON napříč celým internetem, ale o zákazníka zakopneme víceméně omylem.
Fáze nákupního cyklu
Zákazníky můžeme rozdělit podle toho, v jaké fázi nakupování se nachází. Všimněte si, že obrázek má tvar pyramidy. Kupujících bude samozřejmě daleko méně, než všech potenciálních zákazníků.
- Všichni potenciální zákazníci – dnes nic nepotřebují. Ale co za týden, za měsíc?
- Lidé s konkrétní potřebou – potřebují vyřešit problém nebo něco chtějí.
- Lidé hledající informace – zjišťují možnosti, hledají recenze, zkušenosti jiných kupujících.
- Lidé zvažující alternativy – srovnávají, který produkt nebo služba je pro ně nejvýhodnější.
- Lidé ve fázi rozhodování – rozhodují se jen mezi několika variantami nebo přemýšlí, kde koupí.
- Nakupující – prodej uskutečněn. Pro chytré firmy toto není konec.
Lidé v určitých fázích nákupního cyklu představují zcela odlišný trh. Představte si, že někdo uvažuje o nové pračce. Zatím čistě ze zajímavosti, aby věděl, co se dnes nabízí.
Svoji má už 10 let a ona občas zapomene vyždímat, buben už je téměř za zenitem, šuplíky pamatují minulé tisíciletí, zkrátka to nejlepší už má za sebou. Náš potenciální zákazník čte recenze, srovnává parametry, sleduje ceny.
Zobrazovat dotyčnému v této fázi reklamu na konkrétní typ AEG L6FBG68SC s bočním plněním je předčasné, vždyť ani on ještě netuší, který typ si časem pořídí.
Jak cílit na zákazníky v odlišné fázi nákupního cyklu
Vraťme se k rozdělení na trh, sdělení, médium. Lidé v odlišné fázi nákupního cyklu jsou odlišný trh, kterému je potřeba přizpůsobit sdělení i médium. Nicneříkající věta, pojďme na praktické ukázky.
Všichni potenciální zákazníci
Např. v případě naší firmy se jedná se o kohokoliv, kdo může potřebovat pomoci s PPC reklamou. Tedy téměř všichni majitelé e-shopů nebo webů nabízejících služby. V praxi na takhle široké publikum necílíme, protože jako menší firma je to nad možnosti našeho rozpočtu.
Většina reklam v televizi nebo na billboardech spadá do této kategorie, v oblasti online marketingu lze využít video reklamu nebo bannerovou reklamu.
Pokud nám Mountfield zobrazí videoreklamu před hlavním spotem, tak s cílem, abychom si na ně vzpomněli někdy za půl roku, až budeme shánět novou sekačku.
Lidé s konkrétní potřebou
Tito lidé vědí, že něco chtějí nebo potřebují, jen ještě netuší, jak to vyřeší. K tomu jim pomůže další fáze.
Na tuto skupinu je možné zacílit např. s reklamou v obsahové síti s nadějí, že se trefím. Podobně jako v prvním případě tuto formu propagace moc nepoužíváme. Mohl bych ukazovat Facebook reklamu podnikatelům se zájmem o marketing, patrně bych na někoho s konkrétní potřebou PPC služeb natrefil, ale potřeboval bych příliš kliknutí (=peněz) na to, abych někoho zaujal.
Lidé hledající informace
Začíná zjišťování informací, aby se člověk v problematice zorientoval a zjistil, co vlastně chce. Budou mít otázky začínající na jak, proč, kdy, co…
Krásným příkladem, jak na tuto skupinu zacílit, je neplacené vyhledávání. Chcete vědět, jak zlepšit výkon e-shopu? Co jsou to Google Analytics 4? V takovém případě budete nejčastěji hledat odpovědi na Google nebo Seznamu.
Pokud vám v tuto chvíli v neplaceném vyhledávání nabídneme článek Jak zviditelnit svůj e-shop v roce 2021 respektive Úvod do Google Analytics 4, máme šanci vás zaujmout.
Lidé zvažující alternativy
V českém prostředí takový člověk zavítá často na Heureku. Aby zjistil, jaké produkty se v dané kategorii nabízí, porovnal základní parametry a zkušenosti zákazníků.
Stejně tak ale mohou zavítat na váš web, pokud tam najdou podrobné recenze produktů, porovnání několika variant produktu, zkušenosti zákazníků, zkrátka cokoliv, co lidem pomůže vybrat konkrétní produkt nebo službu.
Lidé ve fázi rozhodování
Zákazník se v problematice již orientuje a rozhoduje se jen mezi několika málo typy produktů popř. hledá poslední podstatné informace.
V této fázi už má smysl nabídnout konkrétní produkt např. ve formě reklamy v Google Nákupech.
Koupě
Poslední fáze, člověk už přesně ví co chce a zbývá jen vyřešit, kde konkrétně si koupí produkt nebo objedná službu.
Nejčastější strategie online marketingu
Můj seznam není úplný, zaměřuji se na oblasti, se kterými mám buď osobní zkušenost z pohledu podnikatele, nebo alespoň na mě pozitivně zapůsobily z pohledu spotřebitele.
- Měření výsledků
- Dobře fungující web
- Péče o stávající zákazníky
- E-mail marketing
- Neplacené vyhledávání (SEO)
- Blog
- Google Moje firma
- E-book nebo další materiály ke stažení
- CRO
- Placená reklama na internetu (PPC)
- Sociální sítě (neplacené)
- Webináře, online kurzy, Videa, Podcast
Seznam jsem se snažil seřadit podle důležitosti, ale neberte to příliš vážně, různé firmy budou mít různé priority. Některé oblasti se navíc do značné míry překrývají.
Přesto si dovolím doporučení, že první tři oblasti by měly být prioritou pro všechny; mám na mysli body 1 – 3; měření výsledků je bod nula = povinnost pro všechny.
Proč ne raději třeba SEO? Google zítra může změnit algoritmus a z první pozice vás pošle klidně na poslední stránku. Fanoušci na Instagramu a Facebooku? Facebook (pod který patří i Instagram), se zítra může rozhodnout, že váš obsah je závadný, a zablokovat váš profil.
Váš web, seznam vašich zákazníků a odběratelů jsou jedny z mála věcí, které vám skutečně patří a přes noc se nevypaří. U většiny ostatních marketingových kanálů si nemůžete být tak jisti.
A jak se nejlépe rozhodnout, kterou formu propagace používat dlouhodobě? Nejlepší je otestovat všechny smyspluplné za co nejméně peněz a pak si vybrat tu, která se jeví jako životaschopná.
V marketingu totiž více než v jiných odvětvích platí, že co nezměřím, tam nepoznám, jak (jestli) funguje. Nepomáhá ani „vžít se do zákazníka“ – bez otestování jsou to vždy jen domněnky.
Měření výsledků v online marketingu
Nikdo z nás nemá tolik peněz, aby si mohl dovolit neměřit výsledky. Než začnete cokoli propagovat a vymýšlet strategie online marketingu, ujistěte se, že měříte výsledky. Je to naprosto zásadní věc, přitom na ni stále spousta podnikatelů zapomíná.
Bez měření nikdy nezjistíte, co se na webu děje, která kampaň si jak vede, kde mohou utíkat peníze. Navíc dopředu nikdy nevíte, jaká reklama nebo marketingový nástroj zafunguje.
K měření se nejčastěji používá Google Analytics – je to zdarma a pro účely webové analýzy plně dostačující.
Dobře fungující web
Fungující z pohledu obsahu, rychlosti, uživatelské přívětivosti na všech zařízeních. Fungující z pohledu struktury a toho, že lidé podstatné informace najdou rychle.
Jedna z prvních věcí, kterou se zákazníkem probíráme, když má zájem o nastavení PPC reklamy. Je až k nevíře, kolik e-shopů má naprosto elementární chyby – pomalé načítání stránek, nepřehledné menu, nefunkčnost všech tlačítek, informace o skladové dostupnosti, ceně a způsobu dopravy, příp. datu dodání ukryté kdesi na spodní liště.
Naštěstí jsou snadno řešitelné a odstranitelné, jen o nich vědět. Samozřejmostí je kontrola obsahu – určitě nezapomeňte uvést, v čem jste jiní (lepší) než konkurence a proč si má zákazník objednat právě od vás.
Pokud máte e-shop, projděte si celou cestu nákupního procesu (přidejte zboží do košíku, vyplňte všechny potřebné údaje, vyberte druh dopravy a platby (ověřte, zda jsou funkční platební brány), zaplaťte a následně zkontrolujte informační maily (odeslání objednávky, potvrzení o úhradě, bylo vyexpedováno).
V případě webu na služby věnujte pozornost tomu, co chcete, aby u vás zákazník udělal – zavolal? Ať funguje proklikové tlačítko na volání rovnou z mobilu. Odeslal poptávkový formulář? Ať jej snadno najde a jednoduše vyplní. Stáhl e-book? Vhodně umístěte (funkční) tlačítko s výzvou k akci.
Péče o stávají zákazníky
Uvádí se, že získat nového zákazníka je 5x dražší, než udržet stávajícího. Na přesném čísle nesejde, statistiky a průměry neberme moc vážně. Pokud už nějaké číslo potřebujete, spočtěte si je pro svoji firmu.
Fakt je ten, že získat nového zákazníka je vždycky výrazně dražší.
Pokud se jedná o věci, u kterých jsou opakované nákupy málo časté (zateplení fasády, svatební salony atp.), tam asi nemá smysl budovat nějaký dlouhodobý vztah s konkrétním zákazníkem. Spíš je potřeba poskytnout mu služby v takové kvalitě, aby vás doporučil komukoliv
Jak se starat o své zákazníky? Na prvním místě jsou prvotřídní služby.
E-mail marketing
Z pohledu návratnosti investic a konverzního poměru se jedná o jednu z nejefektivnějších strategií online marketingu. Velmi úzce souvisí i s předchozí strategií, protože část kontaktů budou stávající a minulí zákazníci či klienti.
A když mám v e-mailovém seznamu člověka, který od nás nikdy nic neobjednal, minimálně o něm vím to, že se zajímá o oblast našeho podnikání.
Jedna ze strategií, se kterou je potřeba začít co nejdříve. Řekněme, že máte e-shop s konverzním poměrem 1%. I kdyby měl newsletter nadprůměrná 3%, pokud máte v e-mailovém publiku jen pár set lidí, podíl na celkových obratech bude zanedbatelný. Jestli se vám po pár letech podaří nasbírat publikum s desítkou tisíc členů, bavíme se o daleko optimističtějších číslech.
Teď vás určitě napadne otázka, jak lidi přimět, aby vám dali svůj e-mail. Nabídněte jim zajímavý obsah zdarma, nalákejte je na zábavné nebo vzdělávací informace. Vždy ale přemýšlejte pár kroků dopředu, potřebujete mít vytvořenou strategii, jak s kontakty dále pracovat.
Samostatnou kapitolu tvoří stávající zákazníci. V praxi jde o velmi podceňovanou oblast, přitom neoprávněně – prodat tomuto zákazníkovi je zpravidla vždy levnější než získat nového. Péči o něj proto věnujte pozornost a čas, vrátí se vám to v podobě zisků (velká část obratů se generuje právě z opakovaných nákupů).
Rozhodně nepodceňujte komunikaci, nabízejte mu formou newsletteru akce, které by ho mohly zajímat, výhodné balíčky, skvěle fungují také věrnostní programy (zejména u produktů, které se nakupují pravidelně – např. krmivo pro domácí mazlíčky). Spokojení zákazníci vám rovněž rádi dají recenze, což se hodí vždycky.
SEO – optimalizace pro vyhledávače
Při tom množství reklam se snadno zapomene na to, že Google Ads reklamy přilákají jen jednotky procent kliknutí. Zatímco u silně komerčně zaměřených výrazů (správa Google Ads kampaní) je v reklamách obrovská konkurence, na obecné dotazy, kterých je většina, se často nezobrazí jediná reklama.
Tady vstupuje do hry SEO, jehož cílem je dostat web na vyšší pozici v neplaceném vyhledávání. Zvládnout a umět SEO je běh na dlouhou trať, rozhodně nečekejte výsledky hned a často si na to budete muset najmout experta. Na druhou stranu nemusíte platit za kliknutí a nemusíte mít strach, že vám zamítnout reklamu nebo vás dostane ze hry konkurence s vyššími nabídkami.
Placené vyhledávání cílí na kvalitu – řada lidí je připravena brzy koupit. Neplacené cílí na kvantitu. Přivede lidi, kteří častěji nic koupit nechtějí, ale to se může za pár měsíců změnit.
Proto je potřeba se dobře zamyslet, jaký obsah budete tvořit, jak často, jakou formou, kam umístíte. Správně fungující SEO nicméně funguje pro zákazníky jako cenný zdroj informací (návody, recenze, videa s odborníky).
Blog nebo jiný obsah
Mám na myslí jakýkoliv kvalitní, bezplatný, vzdělávací nebo zábavný obsah na webu. Jestli to pojmenujete jako blog nebo budete mít na webu sérii průvodců, na tom až zase tolik nesejde.
Blog má několik funkcí, zejména:
- Řada zákazníků vás může najít jen díky blogu. Obsah se bude zobrazovat v neplaceném vyhledávání, můžete jej použít na sociálních sítích, v newsletterech nebo i v placené reklamě. Nejkvalitnější články mohou přilákat odkazy z jiných webů, lidé je mohou sdílet.
- Přesvědčí nové návštěvníky vašeho webu, že oblasti rozumíte. Pokud o vás v životě neslyšeli a najdou na vašem webu kvalitní obsah, mohou předpokládat, že i vaše služby budou kvalitní.
- Vybudujete komunitu lidí, kteří o vás budou vědět a budou se na web vracet sami od sebe. Pokud časem zjistí, že potřebují vámi nabízené řešení, máte daleko větší šanci, že si vyberou vás na úkor konkurence.
- Zviditelnění vaší značky, vybudování vztahu se zákazníky. U lidí, kteří vás neznají, v podstatě nemáte šanci soutěžit se známými firmami. Pokud vámi nabízené produkty má za stejnou cenu Alza, nemáte moc šanci. Jestli ale dotyčný párkrát zavítal na váš blog, tak i když jste oproti Alze malá firmička, mohli jste jej zaujmout natolik, že najednou nebude mít šanci Alza.
Služby
V případě služeb je to jednoduché, vždy lze vymyslet nějaké návody, které lidem pomohou vyřešit jejich problém.
Proč lidem radit zadarmo s něčím, za co vám mohou jinak zaplatit? Potenciální zákazníky lze rozdělit do tří skupin.
Nejmenší skupina zahrnuje lidi, kteří jsou rozhodnuti vaše služby objednat okamžitě. Neumí nebo nechtějí věci řešit sami, např. z důvodu nedostatku znalostí nebo času. Bezplatný obsah na vašem webu je utvrdí v tom, že oblasti rozumíte, že jste do jisté míry autorita.
Druhá skupina lidí služby objedná až časem, ale ještě nepřišel jejich čas. Třeba právě začínáte s podnikáním, hledáte nové informace, možná zrovna čtete tento článek. Dnes vám nemáme co nabídnout, třeba vůbec o placené reklamě neuvažujete nebo na ni nemáte rozpočet. Za půl roku nebo rok může být všechno jinak.
Zkrátka, zapomeňte na to, že musíte něco prodat dnes. Prodej není jednorázová záležitost, jedná se o proces.
Poslední skupina neobjedná nic. Buď je vaše služby vůbec nezajímají, nemají ani nebudou mít dostatečný rozpočet, nebo si to chtějí za každou cenu řešit sami.
E-shop
U e-shopu záleží na sortimentu. Pokud prodáváte potřeby pro zvířata, velmi snadno můžete připravit užitečný obsah, lidé vlastnící domácí mazlíčky se setkávají s celou řadou problémů.
Někdy to může být složitější, někdy blog nemá smysl vůbec. Pokud prodáváte např. oblečení, které najdete na dalších desítkách e-shopů, originální obsah na blog se hledá těžko.
Tady bych zdůraznil, že lepší žádný blog, než blog se třemi krátkými články. Pokud ale dokážete pravidelně tvořit kvalitní obsah, který vzdělává nebo pobaví, je to výborný prostor, kde můžete zákazníkům přiblížit své produkty (např. návody, rady, tipy, doporučení, zkušenosti ostatních zákazníků, hovory s odborníky apod.).
Mnohdy vás zákazníci najdou díky blogu a navíc je přesvědčíte, že dané problematice opravdu rozumíte. Díky tomu si můžete vybudovat komunitu lidí, kteří už o vás vědí a budou se k vám vracet. Zviditelníte vlastní značku a budujete vztah se zákazníkem. Zbavíte se závislosti na placené propagaci.
Google Moje firma
Google Moje firma je bezplatný nástroj od Google, který se hodí zejména (nejen) pro firmy s lokální působností. Výsledky vyhledávání lze vidět na Google mapách nebo po pravé straně výsledků vyhledávání na Google.
Vy si doplníte fotografii, mapu, otvírací dobu, fotografie a další informace. Jak jsem zmínil, užitečné zejména pro služby s lokální působností (řemeslníci), protože ve vyhledávání vyběhne mapa podle polohy a seznam recenzí.
Na Seznamu fungují na podobném principu Firmy.cz.
E-book nebo další materiály ke stažení
Jedná se o výborný lead magnet – něco, co nabízíte zdarma pro navázání komunikace s vaším publikem, nejčastěji výměnou za povolení k zařazení do databáze e-mailů.
Výhodou je nenásilná forma. Nutit někomu své služby často nefunguje (s ohledem na fáze nákupního cyklu), leč bezplatný e-book nebo případová studie slouží jako výborný nástroj pro otevření si dveří.
I bezplatný e-book musí mít svou kvalitu. V současné době nabízí bezplatné e-booky každý druhý, většina z nich je nevalné kvality. Osobně jsem z toho důvodu od e-booku upustil už před lety a text z něho jsem zpřístupnil na webu formou dlouhého článku o úvodu do PPC marketingu.
CRO – optimalizace konverzního poměru
Pokud máme děravý kanystr (web), než do něj nalít více vody (více návštěvníků), je lepší nejprve zalepit díru (zlepšit konverzní poměr). Této disciplíně se říká CRO a spousta firem vůbec netuší, že něco takového existuje.
Pokud máte velké procento okamžitého opuštění webu nebo se zhoršil konverzní poměr, je potřeba zjistit příčinu. Minimálně jednou za čas projít celý web nebo v případě e-shopu nákupní proces, všechny formuláře, kontaktní e-mail – na počítači i mobilu.
Placená reklama na internetu PPC
Nejčastěji se k placené propagaci používají Google Ads, Seznam Sklik, Google Ads, Facebook/Instagram a srovnávače zboží, které nabízí PPC režim (Heureka, Zboží, Favi atd.).
Za reklamu platíte jen tehdy, když přivede někoho na váš web. Na první pohled výborný nápad, leč pokud jste již otestovali, víte, že tak jednoduché to není.
Konverzní poměr webů se pohybuje v jednotkách procent, u e-shopů nejčastěji kolem 1 – 3%. Znamená to, že na jeden uskutečněný prodej potřebujete 30 – 100 návštěv webu. Při cenách za kliknutí průměrně kolem 5 Kč (pro dražší produkty klidně i kolem 20 Kč), si snadno spočtete, že ziskové PPC kampaně nejsou žádná legrace.
Pokud k tomu přidáte fakt, že často se v PPC perete s konkurencí z řad největších e-shopů, kteří navíc na PPC mají vysoce vyškolené specialisty, řada inzerentů nemá šanci PPC kampaně provozovat se ziskem. Pokud nehodláte trávit studiem PPC nastavení svůj drahocenný čas, můžete požádat o pomoc třeba nás, PPC je náš denní chléb.
Nedoporučuji stavět své podnikání jen na placené reklamě. Váš produkt nebo služby se mohou reklamním společnostem znelíbit a ze dne na den můžete přijít o zákazníky. I některé zcela legální obory, jako např. potravinové doplňky, se často potýkají se zamítáním reklam. Navíc ceny za kliknutí rok od roku rostou, takže pokud vám reklama funguje dnes, za tři roky může být situace opačná.
Sociální sítě (neplacená forma)
U neplacených příspěvků na Facebooku nebo Instagramu je dnes dosah minimální. Buď to budete muset nahnat počtem a frekvencí příspěvků, nebo za propagaci některých příspěvků zaplatit.
Což může být dobrá strategie. Pokud na některé sociální síti publikujete často, sledujte, jak si jednotlivé příspěvky vedou. Jakmile se objeví nějaký, na které publikum reaguje nadprůměrně dobře, zpropagujte jej za peníze.
Sociální sítě samozřejmě nejsou jen Facebook nebo Instagram, ty další ovšem mají výrazně nižší zásah. Nesnažte se být aktivní na všech sítích – otestujte, vyberte jednu nebo dvě a na ty se zaměřte.
Webináře, online kurzy, Videa, Podcast
Tento způsob propagace je pracný a časově náročný. Výsledky se nedostaví hned, je to běh na dlouhou trať, protože je potřeba vybudovat dostatečně velké publikum a vypilovat kvalitu přednesu.
Což je výhoda i nevýhoda. Pokud vás některý z těchto formátů baví, můžete být první ve vašem oboru, kdo se mu bude věnovat a konkurence vás na tomto poli snadno nedožene.