V marketingu termín „cílová skupina“ (nebo neformálně „cílovka“) používáme k označení nebo identifikaci skupiny osob, kterou chceme oslovit svým produktem nebo službou.
Určení cílové skupiny je nezbytný klíčový krok při plánování marketingové strategie i marketingového plánu. Směle můžeme říci, že cílová skupina představuje „jádro“ marketingových aktivit, neboť pochopení zákazníka, jeho motivace a potřeby, vede k celkovému rozvoji podnikání.
Definice cílové skupiny
Při definici cílové skupiny vycházíme z analýzy několika prvků:
- demografických údajů (věk, pohlaví, lokace),
- behaviorálních vzorců (nákupní návyky, zájmy, zvyklosti),
- vyznávaných hodnot,
- životního stylu.
Tímto způsobem si vytvoříme ucelený obraz o lidech, kteří potenciálně mohou být našimi zákazníky. Lépe přizpůsobíme komunikaci a nabídku, aby co nejlépe odpovídala tomu, co lidi ve skutečnosti chtějí.
Segmentace je v tomto ohledu důležitý krok, který se skládá z několika fází:
- Identifikace. Nejprve vezměte stávající zákazníky. Ti tvoří první skupinu. Poznejte je. Kdo jsou lidé, kteří s vámi sympatizují a co mají společného? Může to být například zájem o určitý produkt, stejná životní situace nebo podobné vyznávané hodnoty. Demografické údaje jako jsou věk, pohlaví, místo, kde se nacházejí – další důležité informace ke správné identifikaci.
- Potřeby a preference. Při analýze tohoto bodu je třeba brát v potaz nejen to, co lidé chtějí, ale také PROČ to chtějí. Jde vašim zákazníkům o kvalitu, cenu, chtějí být originální nebo dávají přednost bezchybnému zákaznickému servisu?