fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Online marketing » E-mailing a jak na něj – všechno, co jste chtěli vědět o e-mail marketingu

E-mailing a jak na něj – všechno, co jste chtěli vědět o e-mail marketingu

emailing marketing hero image

Co že to ten e-mailing je? Nudně řečeno je e-mailing typ marketingové aktivity, který používá k rozesílání (většinou) obchodních sdělení e-mailovou korespondenci. A prakticky řečeno je e-mailing typ marketingové aktivity, kterou byste rozhodně měli zvážit, pokud ji ještě nevyužíváte. 

Dříve e-mail marketing připomínal (a i se k ní připodobňoval) obdobu klasických letákových kampaní v poštovních schránkách. To již dnes naštěstí většinou neplatí. Proč tedy e-mailing zahrnout do marketingových aktivit? A jak na něj, aby opravdu fungoval? 

  1. 6. pádných důvodů, proč využívat e-mailing
  2. Jak vybrat ten správný e-mailingový nástroj
  3. Technická nastavení
  4. Jak najít ty správné čtenáře vašich newsletterů aneb komu posílat
  5. Jak na obsah aneb co posílat
  6. Automatizace
  7. Práce s kontakty
  8. Vyhodnocování e-mailů
  9. Doručitelnost e-mailů

6 pádných důvodů, proč využívat e-mailing

Pokud e-mail marketing ještě nevyužíváte (nebo ne naplno), sepsali jsme pro vás několik důvodů, proč byste s ním měli začít:

1. Oslovujete lidi, kteří o to stojí 

Pokud je databáze poctivě a správně posbíraná, oslovujete pouze ty uživatele, kteří o vaše e-maily stojí. Díky segmentaci navíc můžete oslovit čtenáře takovým sdělením, které jim bude nejblíž. To znamená, že konverzní poměr e-mailingu je mnohdy lepší než u jiných kanálů – obzvlášť v porovnání s např. těmi zmiňovanými letáky v poštovních schránkách.

2. Budujete vztahy

S čtenáři svých e-mailů si budujete vztah. V online světě platí dvojnásob, že než u vás zákazník nakoupí, musí vás poznat. Uvádí se, že by se s vámi měl setkat nejméně 8×, než získá nějakou důvěru a povědomí – a s každým dalším setkáním roste šance, že si od vás něco koupí. Pokud se vám do databáze podaří nalákat uživatele, který vás ještě nezná, můžete si pár takových setkání realizovat přes e-mailové schránky.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

3. Informujete 

Newslettery jsou další informační kanál, který s minimálními náklady umožní hromadně sdělit zajímavé informace, jako jsou např. slevy, akce nebo upozornění na nové produkty. Můžete ale (a měli byste) posílat i obecně užitečné informace neprodejního charakteru – tím pomáháte budovat vztah i vaši pozici expertav očích čtenářů.  

4. Motivujete k nákupu

Správně zvoleným a načasovaným e-mailem můžete svého čtenáře také popostrčit k nákupu či jeho dokončení. Existuje možnost automatického nastavení odeslání e-mailu v okamžiku, kdy zákazník nedokončí nákup a nechá produkty z nějakého důvodu v košíku.

5. Budujete databázi kontaktů

V poslední době se o nutnosti mít kontakty i jinde než např. na Facebooku mluví čím dál tím více – a má to něco do sebe. Při výpadku sociálních sítí či Googlu vám e-mailová databáze zaručí další prostor, odkud můžete komunikovat se svými zákazníky. 

6. Budujete značku

V neposlední řadě posíláním newsletterů pomáháte svému brandu. Ať už se jedná o vizuál, barvy nebo slogany a tón komunikace, vše by mělo být jednotné – čtenáři vás budou zase o něco lépe rozpoznávat, ať vás a vaši komunikaci potkají kdekoliv.

Nevýhody e-mailingu

Pokud tušíte, že e-mail marketing má i stinné stránky, tušíte správně. Ty kladné sice pořád převažují, ale nebylo by fér nevýhody nezmínit: 

Časová náročnost

E-mailing je sice relativně levný (obzvlášť např. v případě, že podnikáte v hodně konkurenčním odvětví, kde jsou prokliky z PPC reklam drahé), ale je také časově náročný. A to zejména v začátcích, než se vám podaří vymyslet obsah, promyslet návaznost jednotlivých e-mailů a nastavit všechny automatizace. Později už pak většinu e-mailů můžete posílat pomocí automatů a z psaní toho ostatního si udělat zábavný návyk (nebo si na to někoho najmout). 

Je potřeba se odlišit

E-mailing není v online prostoru co do potřeby odlišení žádná výjimka. Každému z nás chodí denně několik (občas i desítek) newsletterů a buďme upřímní, málokdy je otevřeme všechny. 

Právní záležitosti nejsou zábava

Tedy, pro někoho možná ano – pak máte nespornou výhodu. V e-mailingu je potřeba právní náležitosti řešit také (a ne málo) – jako bonus se názory právníků na některé oblasti občas úplně neshodují.

Jak vybrat ten správný e-mailingový nástroj

Doba, kdy se k rozesílce newsletterů používal Outlook a příjemci navzájem viděli své e-mailové adresy, je naštěstí už dávno pryč. Dnes je na trhu velké množství nástrojů, které vám umožní dělat e-mailing jednoduše a především správně. Proč některý z nich potřebujete i vy a podle čeho byste si ho měli vybírat?

Proč potřebujete profi nástroj  

Rozesílka e-mailů přes nástroje, které jsou k tomu určené, má mnoho výhod. My vybrali 5 nejdůležitějších: 

  1. Pohodlnost. Posílání většího množství e-mailů tak, aby se příjemci vzájemně neviděli, nemusí být komplikované ani časově náročné. Stejně tak se správným nástrojem nemusí být složité dodržet vše, co vám v souvislosti s rozesíláním e-mailů ukládá zákon. Třeba následující bod: 
  2. Jistota, že posíláte maily lidem, kteří je chtějí číst. Specializované nástroje umožňují tzv. double opt-in, kdy při přihlášení k odběru newsletterů příjemce potvrdí, že je opravdu dostávat chce (a že je e-mail opravdu jeho). A také mají možnost jednoduchého odhlášení, kdy vám na jedno kliknutí systém nezahrne do dalších rozesílek, aniž byste museli cokoliv hlídat. 
  3. Ochrana proti tomu, aby vaše e-maily padaly do spamu. E-mailingové nástroje mají celou řádku opatření, která zvyšují doručitelnost vašich zpráv. Třeba to, že se e-maily rozesílají postupně tak, aby všechny neodešly ve stejnou chvilku.
  4. Automatizace, segmentace kontaktů. Zní to možná děsivě, ale věřte nám, jsou to funkce, které chcete mít. Umožňuje to zařídit rozesílku některých pravidelných e-mailů bez toho, abyste se museli o cokoliv starat, a posílat správné e-maily správným zákazníkům. V překladu to znamená: méně práce a lepší výsledky.  
  5. Hezké e-maily! Možná to na první pohled nevypadá jako ten nejpádnější důvod, ale e-maily, které odpovídají vizuálnímu stylu vaší značky, vám přinesou lepší výsledky. A taky se na ně dobře dívá😊 

A na co se tedy dívat při výběru? 

Teď už víte, proč k životu (a rozesílce e-mailů) potřebujete specializovaný nástroj. Podle čeho ho ale vybírat? 

  • Jazyk a podpora 

Jazyk nástroje ovlivňuje nejen to, jak vypadá jeho rozhraní. České nástroje jsou lépe uzpůsobené pro doručování na e-mailové adresy např. u Seznamu nebo jiných českých e-mailových služeb. A jazyk má samozřejmě vliv i na to, jakou řečí s vámi bude mluvit podpora – pokud si tedy angličtinou nejste jistí, budou české nástroje lepší volbou.  

A co se podpory týče, může vás zajímat i to, jak dlouho budete čekat na její reakci – i v tomhle se jednotlivé nástroje mohou lišit. 

  • Možnosti a vlastnosti  

Při zvažování možností, které vám jednotlivé nástroje umožní, je dobré vzít v úvahu, co od nich vlastně očekáváte. Jste e-shop, nebo podnikatel? Jaký typ e-mailů budete svým kontaktům posílat? Nezapomeňte při rozhodování myslet i trochu dopředu – možnosti, které vám stačí teď, vám v budoucnu stačit nemusí.

Mezi základní vlastnosti, které u většiny nástrojů najdete, jsou již zmiňované možnosti automatizace rozesílek a segmentace kontaktů. Rozhodující při výběru pro vás tak může být to, jak dobře se vám tyto vlastnosti budou využívat. Anebo třeba to, jak si nástroj poradí se skloňováním jmen nebo úpravou obrázků.  

V úvahu při výběru vezměte i to, jak dobře se vám orientuje v programu jako celku. Jsou pro vás reporty dostatečně přehledné, ukazují vám to, co chcete vidět? Dokážete e-maily naplánovat tak, aby odpovídaly vašim představám? I to může hrát roli, pokud si rozesílku e-mailů plánujete zajišťovat sami. 

  • Cena 

Cenu jako kritérium zmiňuji úmyslně až na posledním místě – všechna předchozí kritéria by totiž měla být při výběru důležitější. Platit méně za nástroj, který nesplňuje vaše požadavky a nenabízí využít plný potenciál e-mail marketingu, se totiž vůbec nevyplatí.  

Ceny jednotlivých nástrojů se většinou odvíjí od počtu lidí, které máte v databázi, případně od počtu odeslaných e-mailů. U některých nástrojů také narazíte na možnost tarifu zdarma do určitého počtu kontaktů. I tady ale platí rada: myslete dopředu.

Nenechte se zlákat tím, že prvních několik set zákazníků můžete oslovovat zdarma. Jednak proto, že ceny po překročení tohoto limitu bývají často o to vyšší a jednak proto, že vaším cílem by nemělo být v tomto limitu zůstat, ale naopak databázi rozšiřovat o další a další (relevantní!) kontakty. 

Jak už bylo zmíněno, většina nástrojů nabízí možnost si nástroj vyzkoušet a “osahat” – ať už na pár kontaktech, nebo s nějakým časovým limitem. Využijte toho. Zjistěte, ve kterém nástroji pro vás příprava a rozesílka e-mailů nebude stres a který nástroj splňuje to, co od něj očekáváte. Často osobní vyzkoušení řekne víc než sebepodrobnější popisný článek. 

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

NÁŠ TIP: Ecomail 

Pokud byste přeci jen chtěli jedno univerzální doporučení, jaký nástroj vyzkoušet, za nás je to český Ecomail. Důvodů, proč s ním rádi pracujeme, je hned několik:  

  • Je skvěle uzpůsobený pro použití na e-shopy – ať už jde o propojení třeba se Shoptetem, nebo možnost využití xml feedu.  
  • Dobře a intuitivně se ovládá.  
  • Prostředí i podpora je v češtině. 
  • Podpora navíc reaguje rychle a návrhy a připomínky opravdu zapracovávají. 

Ani cena by vás neměla odradit, a to bez ohledu na velikost databáze. A možná je na místě říct, že se u těchto tvrzení nejedná o žádnou domluvenou spolupráci, ale o několik let využívání 😊  

Po vybrání vhodného nástroje vás však před odesláním prvního e-mailu čeká ještě několik záležitostí, které budete muset vyřešit – od technických nastavení po vyřešení otázky komu a co posílat.

Technická nastavení

Jste rozhodnutí začít, nástroj máte vybraný. Než se však vrhnete do samotného psaní (a posílání) e-mailů, je potřeba ještě vyřešit ověření domény, ze které budete maily odesílat.

E-maily vždy posílejte z doménového e-mailu (např. mail@vasedomena.cz) – e-maily odesílané z freemailů (jako je gmail, seznam apod.) by měly velké problémy s doručitelností a většina systémů by vám jejich odeslání ani nepovolila. 

Vaši doménu bude potřeba ověřit u poskytovatele hostingu – jde o tzv. SPF záznamy, které systémům umožní ověřit, že vámi rozesílané e-maily nejsou spam a nikdo neodesílá e-maily z vaší domény proti vaší vůli. E-mailingové nástroje mívají v nápovědě zpracované návody a postupy. 

Pokud odesíláte transakční e-maily ze své hlavní domény (vasedomena.cz), je dobré pro potřeby rozesílky obchodních sdělení ověřit i tzv. doménu třetího řádu = bounce doménu (např. newslettery.vasedomena.cz). Je to z toho důvodu, že newslettery chodí do složky Hromadné/Promo, a transakční e-maily je žádoucí doručovat do hlavní složky, kde je klienti nemohou přehlédnout. Rozlišení domén může systémům pomoci v rozlišení těchto dvou typů e-mailů a jejich správnému doručování.

Některé systémy vám také umožní nastavení tzv. trackovací (sledovací) domény – určitě doporučujeme ji nastavit. Všechny prokliky z e-mailů jsou totiž přesměrovávány přes domény, které mají za úkol tyto prokliky změřit. Pokud si takovou trackovací doménu nastavíte vlastní, zlepšujete svoji reputaci a důvěryhodnost v očích nejen příliš zvídavých příjemců, ale i systémů.

Jak najít ty správné čtenáře vašich newsletterů aneb komu posílat

Máte vyřešenou otázku, zda s e-mailingem vůbec začínat, vybraný nástroj a vyřešené technické nastavení. Teď přichází na řadu další důležitá otázka: komu e-maily posílat? I tady máte několik možností. 

Zákazníci jako příjemci vašich e-mailů

První (a velmi často využívanou možností) je databázi vybudovat z aktuálních zákazníků. Možná jste se v souvislosti s tím již setkali s pojmem oprávněný zájem. Ten vás zjednodušeně řečeno opravňuje k posílání e-mailů, které mají přímou souvislost s produkty/službami, které si u vás příjemci zakoupili. Pokud tedy na jednom místě prodáváte pračky a zahradní sekačky, neměli byste zahradníkům posílat informace o slevách na pračky (a obráceně). 

A pokud se přeci jen rozhodnete s oprávněným zájmem pracovat, nesmíte zapomenout dát svým zákazníkům možnost toto vaše rozhodnutí předem odmítnout. V praxi to znamená dát do posledního kroku objednávky zaškrtávátko, které zákazníkovi umožní odmítnout jakákoliv obchodní sdělení.

Pokud si k tomu přidáte další checkbox, který naopak zákazníkovi umožní přihlásit se ke všem obchodním sdělením (tedy i těm, které nespadají pod váš oprávněný zájem), začíná to být trochu chaos.

Jednoznačně nejjednodušší variantou je za nás oprávněný zájem nevyužívat a sbírat do databáze takové zákazníky, kteří souhlasí se všemi obchodními sděleními. Ušetříte si tím povinnost hlídat si, kteří zákazníci spadají do které skupiny, a navíc ušetříte jedno zakšrtávátko v nákupním procesu :) 

Nové kontakty 

Další možností, kterou máte, je budování databáze z lidí, kteří ještě vaši zákazníci nejsou (a ideálně by měli být). Jak od nich ale e-mail získat? 

Úplně nejlepší variantou je nalákat kontakty na samotné newslettery. Můžete např. slíbit pravidelné informace z vašeho oboru, nebo (úplně nejlépe) mít takový produkt, o kterém se budou všichni chtít dozvídat úplně dobrovolně :) 

Dalším obvyklým způsobem je budování databáze na základě tzv. lead magnetu. Nabídněte uživatelům něco, co vyměníte za jejich kontakt. Může jít o e-mailovou sérii, e-book, checklist, webinář, kvíz atd. Na landing page s takovou nabídkou pak můžete vést lidi skrze Facebook/Google reklamu/příspěvek na Pinterestu atd. Výběr konkrétního magnetu závisí především na předmětu vašeho podnikání a vaší cílové skupině. Vždy ale mějte na paměti, že 

  • magnet musí souviset s podnikáním,
  • musí být hodnotný, jinak může zanechat špatný dojem a spíš uškodit.

Jedním z častých lákadel, které však nedoporučujeme využívat, je sleva výměnou za e-mail. Toto řešení se jeví jako bezpracné a lákavé pro svoji jednoduchost. Tak proč jej nevyužít? V praxi totiž povede pouze k zaplnění vaší databáze kontakty, které jsou naprosto nerelevantní.

Lidé ve snaze získat slevu budou uvádět stále nové a nové e-maily, navíc pokud lákáte pouze na snížení ceny, ve skutečnosti s nimi s největší pravděpodobností žádný hlubší vztah nevybudujete. Slevy si proto nechte pro kontakty, které již v databázi máte.

Proč nekupovat databáze

Pokud jste někdy přemýšleli o nákupu databáze klientů, zase na tuhle variantu rychle zapomeňte. Důvodů vám dáme hned několik:

  1. Je to nelegální. Newslettery můžete odesílat takovým uživatelům, kteří vám k tomu dali souhlas, nebo k takovému rozesílání máte tzv. oprávněný zájem. Ani jedno není v případě zakoupené databáze realita. 
  2. Nepřinese vám to žádné výsledky. E-maily odejdou lidem, kteří o vás mnohdy nikdy neslyšeli a žádný e-mail od vás neočekávají. Pokud se vám podaří projít přes spam kontrolu a váš e-mail se doručí, je minimální šance, že ho dotyčný člověk otevře. A ještě menší šance je, že se i v případě doručení trefíte do jeho potřeb a dotyčný se stane vaším zákazníkem. Navíc s naopak velkou pravděpodobností příjemci označí váš e-mail jako spam, což vám může výrazně zhoršit reputaci.
  3. Riskujete, že si reputaci nezhoršíte, ale úplně pokazíte. V nakupovaných databázích se často skrývají tzv. spam pasti, které mají za úkol odhalit právě takovéhle praktiky. Pokud na některou z těchto pastí odešlete e-mail, systém jej rozpozná a může vám znemožnit doručování e-mailů i v případě sebelépe získaných kontaktů. Např. Seznam je v tomto velmi nekompromisní.

Sběr kontaktů

A jak tedy vyřešit sběr kontaktů tak, aby byl správný a funkční? 

Formuláře

Pro sběr kontaktů budete s největší pravděpodobností využívat formuláře. Jak je nastavit tak, aby fungovaly co nejlépe? 

Čistý formulář s jedním okénkem pro zadání e-mailu a nápisem “Přihlaste se k odběru našich newsletterů” pravděpodobně nebude fungovat, pokud nemáte vybudované jméno. Tento problém ale vyřešíte již zmiňovaným lead magnetem, který za kontakt vyměníte. I v tomto případě se snažte formulář držet co nejjednodušší – např. podmiňovat odeslání formuláře dalším checkboxem se souhlasem se zpracováním osobních údajů již není potřeba.

Stejně tak se snažte optimalizovat množství informací, které o kontaktu sbíráte. Tady pozor, optimalizace může jít oběma směry. Není tedy potřeba zjišťovat informace, které nebudete mít v plánu využít – typicky např. datum narození, celé jméno, telefonní číslo atd. – obzvlášť pokud jsou tato pole povinná, může to spoustu lidí od přihlášení odradit.

Na druhou stranu ale můžete do formuláře přidat něco, co vám následně pomůže v lepší segmentaci a personalizaci. Např. preference ohledně frekvence e-mailů, jméno (nebo druh) domácího mazlíčka, pohlaví (pokud se neptáte na křestní jméno) atd. 

Pokud se rozhodnete formulář pro sběr vyřešit pop up okny, nezapomeňte na to, že by měla být promyšlená a dobře nastavená – např. by neměla vyskakovat ihned po otevření stránky a neměla by vyskakovat lidem, kteří se k odběru newsletterů již přihlásili.

Double opt-in e-maily

Velmi diskutovanou součástí sběru kontaktů je i tzv. double opt-in. Jde o souhlas, který musí na svém e-mailu člověk potvrdit před tím, než bude zařazený do databáze. My rozhodně doporučujeme jej využívat. Důvodů je hned několik: 

  • pro vás je to v podstatě jediný způsob prokázání, že vám daný člověk udělil souhlas (např. že e-mail nevyplnil nikdo jiný, nebo jsme si ho tam nedali sami atd.);
  • double opt-in zabraňuje tomu, abyste v databázi měli neplatné e-maily (a jejich zadavatelům umožňuje odhalit svůj omyl); 
  • také vás chrání před tím, aby se do databáze dostaly spamové pasti.

Nevýhodou je jisté procento e-mailů, které vám zákazníci nepotvrdí – z velké části půjde právě o špatně vyplněné e-maily, díky kterým se pak ale mají lidé šanci přihlásit znovu (a správně).

Množství nepotvrzených e-mailů také můžete snížit tím, že po vyplnění kontaktu nezapomenete zmínit, aby si příjemce zkontrolovat v poště také složku hromadné či spam, a že bez potvrzení e-mailu nebude do databáze zařazen.

Příklad nevyužitého prostoru po vyplnění formuláře bez upozornění na spam (kam mimochodem e-mail dorazil) a složku hromadné:

Double opt-in

V samotném double opt-in e-mailu se pak snažte držet co největší jednoduchosti

  • informujte, kdo jsteproč daný e-mail posíláte co se s kontakty bude po potvrzení dít (ideálně s odkazem na zásady zpracování osobních údajů) – a že se případně nebude dít vůbec nic, pokud k potvrzení nedojde (třeba proto, že dotyčný e-mail vůbec obdržet neměl);
  • nezapomeňte také na výrazné tlačítko pro potvrzení – a s výjimkou odkazu na zásady zpracování osobních údajů jej nechte jako jediný odkaz v e-mailu. Tedy žádné prokliky na váš web, sociální sítě, nebo cokoliv dalšího, co by člověka mohlo dovést k čemukoliv jinému, než k potvrzení;
  • v tomto e-mailu také není potřeba mít tlačítko pro odhlášení z databáze (protože v tuto chvíli v ní kontakt zatím není). 

Naopak po potvrzení kontaktu využijte možnost přesměrování – na landing page poté poděkujte a využijte toho, že máte další stránku, na které můžete navázat nějakou další interakci. Zeptejte se na preference, získejte další info k segmentaci, nebo jen dotyčné odkažte na své sociální sítě/e-shop/cokoliv dalšího. 

Nezapomínejte také na to, že s nasbíranými kontakty je potřeba dále pracovat.

Jak na obsah aneb co posílat

Když už máte vyřešenou otázku komu své e-maily posílat, je potřeba si položit také otázku jak by měly e-maily vypadat.

Nezbytnou součástí každého odeslaného e-mailu představují právní náležitosti. Konkrétně:

  • identifikace odesílatele, 
  • označení, že se jedná o obchodní sdělení (newsletter, akce, slevy…) 
  • jednoduchá možnost odhlášení (zde je důležité slovo JEDNODUCHÁ).

Pojďme se ale na ideální podobu e-mailů podívat o něco podrobněji: 

Nezapomínejte, že nejdůležitějším aspektem každého e-mailu, který odešlete, by mělo být to, že je pro čtenáře něčím zajímavý. Snažte se, aby e-maily měly nějakou informační hodnotu a jejich čtenáři si zapamatovali, že e-mail od vás = e-mail, který stojí za přečtení.

Nejčastěji si pod pojmem newslettery a e-mailing asi představíte prodejní e-maily s upozorněním na nové zboží, slevy a akce. Není ale od věci lidem občas nabídnout i něco víc, co pomůže v budování jejich vztahu k vám. 

Zajímavé tipy, které souvisí s vaším oborem; nějakou užitečnou informaci, upozornění na nový článek na blogu, webinář a podobně. Všechny e-maily nemusí (a neměly by) být prodejní. Nebo alespoň ne na první pohled – odkaz na nějaký produkt či kategorii můžete šikovně zakomponovat i do té užitečné informace.

Recyklace obsahu

Nebojte se také recyklovat obsah – když už jednou něco vytvoříte (článek, video, prezentaci), vytěžte to na maximum. Nevadí, že stejné věci postujete na Facebooku či TikToku. 

Drobně je poupravte, přizpůsobte sdělení a zahrňte do newsletteru. 99 % vašich fanoušků stejně nesleduje naprosto důkladně vaše aktivity, navíc např. Facebook algoritmus zobrazuje příspěvky čím dál tím menšímu počtu sledujících, čímž zvyšuje pravděpodobnost, že vaše sdělení skrze e-mail pro ně bude novinka. 

Více tipů na obsah, tentokrát ten automatizovaný, najdete v sekci o automatizacích.

Na co ještě nezapomenout?

Když se vám podaří vyřešit otázky ohledně toho co, komu a jak často posílat, přichází na řadu tvorba newsletteru jako takového. Ještě před vytvořením samotného obsahu (kterému se budeme věnovat později) je na místě si zmínit něco o odesílateli, preheaderu a předmětu e-mailu: 

Odesílatel: Začneme odesílatelem – doporučujeme už zde uvést jméno (příp. příjmení) a to, odkud jste – naše e-maily třeba odesílá kolegyně Kamila, a příjemcům se tak jako odesílatel zobrazuje Kamila z MarketingPPC. Na první pohled je tak vidět, kdo e-mail posílá. Jméno vám pomůže dodat e-mailům trochu více osobního kontaktu, firma zase dodá důvěryhodnost a vědomí, že píše někdo, od koho s doručením mailů příjemce souhlasil. 

Co se týče e-mailu odesílatele, nikdy nepoužívejte k odesílání noreply adresy. Odpovědi na newslettery jsou totiž žádoucí – více se tomu věnujeme v rámci vyhodnocování úspěšnosti.

Předmět e-mailu: Zatímco odesílatele stačí vyřešit jednou, předmět e-mailu budete řešit při každém e-mailu znovu – a občas to bývá ta nejnáročnější část. Do předmětu patří hlavní sdělení, tedy to, co se čtenář dozví v e-mailu. Zároveň má ale za úkol nalákat čtenáře k otevření e-mailu.

K tomu můžete využít např. CTA (call to action) – přímo v předmětu říct lidem, co mají dělat; nebo se pokusit probudit ve čtenářích emoce (ideálně nějaké kladné). Opatrní buďte při používání emotikonů (když jich použijete příliš mnoho, mohou systémy vyhodnotit váš e-mail jako spam) a rozhodně nepoužívejte vykřičníky a předměty psané kapitálkami (tam je to vyhodnocení jako spam téměř 100% jistota). 

Preheader: Dalším prvkem, který může pomoci přesvědčit čtenáře k otevření newsletteru, je tzv. preheader – text, který se zobrazí za předmětem, ale v samotném textu e-mailu může být skrytý. Preheader určitě doporučujeme využívat, rozšiřuje totiž pole, ve kterém můžete příjemce seznámit s obsahem e-mailu. Proto pro něj nevyužívejte kopii předmětu, ale opravdu jeho rozšíření.

Příklady využití preheaderu v praxi:

Příklad preheaderu
Příklad preheaderu
Příklad preheaderu

A příklad využití preheaderu jako kopie předmětu:

Příklad preheaderu jako kopie předmětu

Možnost odhlášení

Jedním z nejdůležitějších prvků celého e-mailu je pak možnost odhlášení. Kromě toho, že je odkaz k odhlášení z databáze v e-mailu ze zákona povinný, je také užitečný.

Pomineme-li fakt, že obecně není důvod posílat e-maily někomu, kdo je nechce číst, je tu zase riziko poškození reputace. Člověk, který nenajde na první pohled možnost odhlášení z odběru, může začít označovat vaše e-maily jako spam, nebo – v tom horším případě – podá stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů. 

Pokud jde o odkaz k odhlášení, platí jedno zásadní a nejdůležitější pravidlo – udělejte to co nejjednodušší. Tedy žádná povinnost přihlášení do účtu, aby se člověk mohl odhlásit z odběru, žádné složité potvrzování, že to myslí opravdu vážně a podobně.

Pokud byste přeci jen chtěli z odhlášení ještě něco vytěžit, můžete se (až po úspěšném odhlášení!) zeptat např. na důvod odchodu. Pokud by se odpovědi opakovaly, mohl by to být dobrý tip na zlepšení sběru kontaktů/frekvence rozesílky/obsahu e-mailů. 

Posbírali jsme pro vás nějaké příklady textace odkazů pro odhlášení z databáze:

Příklad textace odhlášení
Příklad textace odhlášení
Příklad textace odhlášení

Jak poskládat e-mail

Konečně se dostáváme k samotnému obsahu newsletteru. Jak na něj, abyste z jeho psaní vytěžili co nejvíc? 

Během dne se na nás (a tudíž i čtenáře vašich e-mailů) hrne tolik informací, že čtení souvislých textů je věc, na kterou si málokdo najde čas a energii. I proto je při psaní e-mailu dobré počítat s tím, že čtenáři jej nebudou číst, ale jen skenovat. A velmi pravděpodobně k tomu budou používat mobilní telefon.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Proto je dobré mít na paměti, že to, co v počítači vypadá jako krátký text, může být na mobilu otázka několika obrazovek. A je proto docela velká pravděpodobnost, že spousta příjemců bude i přes to, že mail otevře, mít problém ho dočíst až do konce. Co z toho vyplývá?

  1. Stejně jako u článků na blog (nebo jakéhokoliv jiného textu) je dobré dbát na logické plynutí. Tedy žádné skákání z jednoho tématu k druhému, ale ideálně jen jedno téma zpracované tak, aby čtenář zvládnul udržet pozornost.
  2. Myslete na vzdušnost textu a jeho formátování. Používejte odstavce, odrážky, podnadpisy a zvýraznění textu. Ideální je používat i krátké věty (ovšem za předpokladu, že hrabalovská souvětí nejsou nedílnou součástí vašeho brandu).
  3. Důležité informace dejte hned na začátek. To pro případ, že by čtenáře přestalo bavit čtení dřív, než se dozví, co mu vlastně chcete sdělit.
  4. Používejte CTA (call to action) prvky jako jsou tlačítka. Nebojte se jich používat klidně víc v průběhu celého textu e-mailu, ale nezapomeňte na to, že je dobré dávat čtenářům jen jednu akci, ke které je budete vyzývat. 

Nechceme vaše čtenáře rozhodně připodobňovat k akvarijním rybičkám, ale doporučujeme vám si je tak představit, když budete plánovat výzvy k akci ve svých e-mailech. Jakmile čtenář totiž splní jednu výzvu a čtení e-mailu přeruší, velmi pravděpodobně už si nevzpomene na to, aby se k tomu vrátil. Stejně to platí i naopak – pokud bude číst dál a nalákáte jej na něco dalšího, už si nevzpomene, co jste po něm chtěli na začátku e-mailu.  

Tlačítka mají navíc tu výhodu, že je můžete barevně sladit se svojí značkou a na rozdíl od obrázků se zobrazí všem. 

  1. S obrázky v e-mailech zacházejte opatrně a spíše s nimi šetřete – e-mail by jinak mohl být vyhodnocený jako spam. Udává se, že by poměr text:obrázky měl být maximálně 60:40. Zlaté pravidlo používání obrázků navíc zní: nedávejte do nich důležité informace. Spousta mailových klientů má v základu vypnuté zobrazování obrázků, proto je dobré myslet na to, aby e-mail fungoval a dával smysl i bez nich. Celoobrázkové e-maily tak mohou vypadat hezky, ale my je rozhodně nedoporučujeme používat. Mimochodem, blokování zobrazení obrázků ovlivňuje i měření míry otevření – více se tomu věnujeme v části o vyhodnocování e-mailů

K obrázkům je dobré vyplnit tzv. alternativní text, ve kterém popíšete, co na obrázku je. Kromě toho, že může některé čtenáře přimět ke zobrazení blokovaných obrázků, funguje také jako pomoc pro zrakově postižené – speciální čtecí zařízení pak mohou přiblížit jejich obsah těm, kteří si jej nemohou prohlédnout sami. 

Dobře také působí, pokud k obrázkům doplníte odkaz. Obrázky sice neslouží jako náhrada tlačítek, ale spousta lidí na ně kliká – a byla by škoda toho nevyužít a čtenáře nepřivést na web/produkt/akční nabídku. 

Pár ukázek CTA tlačítek z mailů, které nám chodí:

Příklad CTA
Příklad CTA
Příklad CTA
Příklad CTA
  1. Buďte konzistentní. Vaše e-mailová komunikace by se měla co nejvíce blížit komunikaci na ostatních kanálech. Jedná se především o tón komunikace (Přátelský? Formální?), a používání brandových barev (v šabloně, u tlačítek…). Pomůžete tak příjemci, aby vás neomylně poznal při komunikaci přes jakýkoliv kanál.
  2. Nezapomínejte na kontrolu. Než e-mail odešlete, ujistěte se, že všechny odkazy vedou tam, kam mají a jsou funkční. Samozřejmostí je jazyková korektura, hrubky nikdo číst nechce ani v žertu.

Tip: Chcete zjistit, jestli jste to nepřehnali s obrázky, nebo vašim e-mailům nehrozí složka SPAM z nějakého jiného důvodu? Některé e-mailingové nástroje mají přímo v sobě k dispozici nástroj, který vám s tím pomůže. Pokud si to chcete zkontrolovat sami, můžete využít např.  Mail tester

Stačí jen odeslat testovací newsletter na e-mail, který vám vygeneruje:

Spam test

A výsledek pak může vypadat třeba takto:

Výsledek spam testu

Obecně platí, že skóre vyšší než 8, je pro dobrý výsledek. Pokud vám systém zahlásí skóre 6–7, doporučujeme projít doporučení a e-mail upravit. A pokud je váš výsledek 5 a méně, e-mail rozhodně nerozesílejte.

Automatizace 

Ne všechny e-maily, které budete posílat, musíte vymýšlet a rozesílat “čerstvé”. Existuje celá řada situací, kde můžete opakovaně využívat jeden a ten samý e-mail. A dokonce jej ani nemusíte rozesílat ručně… Máme pro vás 5 tipů na e-maily, které můžete s naprostým klidem automatizovat. 

1. Uvítací série

Jak název napovídá, jde o sérii e-mailů, které rozešlete novým kontaktům, které se ocitly ve vaší databázi. Úplně ideální jsou pro tento typ e-mailů kontakty získané přes lead magnet – e-book, registrace na webinář, atd.

Zde je důležité, abyste si definovali cíl uvítací série nejlépe už před samotnou tvorbou magnetu. Celý proces pak může vypadat třeba takhle: 

Nabízíte poradenství, váš nabízený magnet bude checklist. Po přihlášení ke stáhnutí následuje 5 automatických e-mailů:

1. e-mail – Double opt-in e-mail. Poděkování a přivítání, odkaz k potvrzení e-mailu s přesměrováním na stažení checklistu. 

2. e-mail – Představení. E-mail představí vás, vaše produkty a váš příběh – ideální pro navázání trochu osobnějšího vztahu s příjemcem. Čím propracovanější se vám podaří tento e-mail udělat, tím větší pravděpodobnost je, že jeho příjemce zůstane ve vaší databázi a bude vaše e-maily otevírat a číst. 

3. e-mail – Řekněte, co od vás čtenář může čekat, co a jak často mu budete posílat. Můžete přidat i tlačítka, která čtenáři umožní sdělit vám svoje preference (ať už jde o obsah nebo frekvenci newsletterů). 

4. e-mail – Příležitost poznat čtenáře ještě o něco lépe. Zeptejte se, co váš zákazník řeší, co potřebuje, co by ho potěšilo… jako poděkování za jeho čas při vyplňování např. dotazníku mu nabídněte slevu nebo dopravu zdarma.

5. e-mail – E-mail, který se automaticky odešle pouze v případě, že se ze čtenáře stal zákazník. Požádejte ho o recenzi.

2. Přání k narozeninám / svátku

Přání k narozeninám a svátku je jeden z nejčastějších automatizovaných e-mailů. A velmi často jej doprovází dárek v podobě slevy na nákup. Bohužel často bývá tato sleva podmíněná např. výší objednávky – což je na jednu stranu pochopitelné, na tu druhou to ale na zákazníka nemusí působit ani trochu upřímně. Přeci jen, 5% sleva při nákupu nad 5 000 Kč  tak trochu napovídá, že z toho budete mít prospěch především vy jakožto prodejce. Pokud si nemůžete dovolit poskytnout slevu bez podmínek, mnohem lépe působí „jen“ osobní přání.

3. Zapomenutý košík

Nejkonverznější typ e-mailu je bezesporu ten, který který uživateli připomene, že nedokončil svůj nákup. Může se stát, že zákazník nedotáhl do konce svůj nákupní proces – na vině může být cokoliv od roztržitosti po fakt, že si chce nechat čas na rozmyšlenou. Avízem (příp. QR kódem pro rychlou platbu nebo nabídnutím slevy) mu můžete usnadnit rozhodnutí a přimět ho k dokončení. 

Ulovili jsme pro vás jeden případ upomínkového e-mailu (již několikátého v pořadí) s motivační slevou na nákup v podání Knihy Dobrovský:

Zapomenutý košík – automatizace

4. Nabídka doplňkových produktů

Odešlete zákazníkovi několik dní po uskutečnění nákupu navazující e-mail s nabídkou produktů, které by se mu mohly hodit k těm zakoupeným. Např. při objednávce dioptrických brýlí náhradní pouzdro, šňůrka na brýle, sprej na čištění, kupon se slevou na nákup slunečních brýlí apod.

Pokud se vám k tomu podaří zajistit kód na dopravu zdarma, abyste se vyhnuli naštvání, že si věci nenakoupil najednou, máte poměrně vysoké šance na úspěch.

5. Upozornění na koupi stejného zboží

E-mail s upomínkou na opakovaný nákup využijete nejčastěji u takových produktů, u kterých dochází ke spotřebě přímo úměrně s časem. Zákazníky potěší připomínka, aby nezapomněli objednat nové balení granulí pro svého pejska či kontaktní čočky (pro sebe) – nejlépe, pokud nákup provede na pár kliknutí rovnou z e-mailu.

Jak často posílat

Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Platí zde však 2 základní pravidla – posílejte e-maily tak často, jak jste slíbili a tak často, jak často máte co říct.

Pokud svým odběratelům řeknete při přihlášení k odběru newsletteru, že od vás mohou čekat elektronické zprávy každý týden, pak se snažte tento interval dodržet. Pokud jste ten slib dali jen sami sobě, neposílejte něco za každou cenu jen proto, abyste dodrželi předepsaný počet odeslaných zpráv.

Třeba my o letních prázdninách posíláme pouze jeden newsletter, a to tip na knihu. Na druhou stranu, pokud se chcete podělit o nějakou novinku nebo tip a jste si jistí, že to vaše fanoušky zajímá, přečtou si rádi i druhý e-mail v týdnu (i přesto, že jste slíbili jen jeden).

Jak na práci s kontakty

Tím, že nalákáte lidi do své databáze, práce s kontakty zdaleka nekončí. O e-mailovou databázi a kontakty v ní je totiž potřeba se starat. Co to v praxi znamená? 

1. Personalizujte (nebo ne)

Lidé chtějí slyšet své vlastní jméno. Platí to také pro čtení. E-mail snáze zaujme, pokud čtenáře oslovítekřestním jménem (nebo příjmením). Systémy dnes už většinou umí skloňovat, je ale dobré jejich přesnost kontrolovat – zkomoleniny by příjemce naopak mohly odradit.

Pravdou ale je, že tento psychologický trik už využívá v e-mailingu kde kdo. Pokud tedy místo oslovení vymyslíte něco, čím se jednoznačně odlišíte a upoutáte pozornost, nemusí být na škodu jej vůbec nepoužít

Personalizace e-mailů však nemusí souviset jen se jménem zákazníka – Mall např. využívá k personalizaci jméno domácího mazlíčka (a za nás je to skvělý krok).

Příklad personalizace

2. Využívejte segmentaci

Nejdůležitější krok hned po sběru kontaktů je správné rozřazení čtenářů do skupin podle nějakého společného znaku neboli segmentace. Výrazně si ulehčíte život, pokud provedete základní rozdělení už v první fázi, tedy sběru – můžete se zeptat třeba na pohlaví, preference nebo třeba druh domácího mazlíčka. Díky tomu se pak nestane, že majiteli rybiček pošlete akční nabídku na granule pro psa. 

Ukázka sběru preferencí přímo při vyplnění e-mailu:

Segmentace

Se segmentací pracujte také v čase. Můžete své kontakty segmentovat podle aktivity (Přečetli všechny e-maily v úvodní sérii? Zajímali se o konkrétní produkty v posledním akčním e-mailu? Pravidelně proklikávají odkazy na určitý typ zboží? Navštěvují konkrétní části vašeho webu?), podle lokality (pokud máte tato data k dispozici např. z objednávek), pohlaví (tady nezapomínejte na to, že i v případě prodeje pánských věcí můžou být poměrně silnou cílovou skupinou ženy a naopak). Na základě této informace poté můžete zasílat sdělení přímo na míru jejich zájmu. 

Se segmentací úzce souvisí i pozornost věnovaná kontaktům a jejich chování. Takže:

3. Zajímejte se o své kontakty

Brát v potaz předchozí chování své databáze je nutnost, na kterou se často zapomíná. Např. poslat e-mail se slevou zákazníkům, kteří v posledních několika dnech provedli nákup za plnou cenu, je docela jistý způsob, jak je nepotěšit. Snažte se proto dodržet logickou návaznost procesů v rámci různých skupin vašich kontaktů

Samostatnou skupinou, které je potřeba věnovat pozornost, jsou lidé se špatnou zákaznickou zkušeností – takové kontakty totiž mají daleko větší pravděpodobnost, že váš e-mail označí jako spam. Pokud se tedy s nějakým zákazníkem nepohodnete, je na místě zvážit, zda jej z databáze preventivně neodebrat.

Obecně platí, že získat nového zákazníka je vždy dražší než pečovat o ty stávající. Proto o ně opravdu pečujte – ptejte se, co je zajímá. Když se rozhodnete rozdávat dárky (k svátku, narozeninám, nebo třeba k výročí účasti ve věrnostním programu), rozdávejte takové dárky, které opravdu potěší. A pokud vaše kontakty nejsou aktivní, zkuste zjistit proč. Doručují se e-maily? Zajímá je jejich obsah? Nechodí jim e-maily příliš často?

4. Nebojte se s nimi rozloučit

V případě e-mailingových databází rozhodně neplatí, že čím více, tím lépe. U většiny systémů platíte úměrně velikosti své databáze a příliš neaktivních kontaktů může mít negativní vliv na vaši reputaci. Databázi proto udržujte aktivní a soustřeďte se na její kvalitu spíš než kvantitu

Pravidelně jednou za čas tedy vyčleňte neaktivní kontakty a pokuste se o tzv. reaktivaci. A pokud se reaktivace nepodaří, nebojte se je z databáze smazat.

Jak často databázi čistit? 

To závisí na několika faktorech – její kvalitě, způsobu sběru a také četnosti rozesílky. U velmi kvalitních databází a u občasných rozesílek může stačit pročištění jednou za rok i déle. U častých rozesílek pak můžete přijít na to, že je ten interval vhodný třeba jednou za tři měsíce.

Jak na reaktivaci?

Udělejte si segment kontaktů, které za určité období (tři měsíce, půl roku, rok – podle toho, jak často se takovou čistku rozhodnete dělat) nijak nereagovaly na vaše e-maily – neotevřely je, neklikly na odkazy, neodpověděly, ani neprovedly nákup. Těmto kontaktům pak rozešlete reaktivační e-mail.

Jeho obsah je na vás – můžete se zeptat, s čím příjemce potřebuje pomoci, nabídnout slevu, apod. Vždy upozorněte na to, že další e-maily už nebude dostávat. A přidejte tlačítko, kterým bude moci dát najevo, že o setrvání v databázi stojí. Je dobré dát upozornění už do předmětu, aby se z reaktivačního e-mailu nestal jen další domnělý (a ignorovaný) newsletter. Dejte si ale pozor na citové vydírání a výčitky – občas se totiž může stát, že dotyčný kontakt e-maily čte, jen vy se o tom nedozvídáte.

Vyhodnocování e-mailů

Informace o tom, jak čtenáři interagují s vašimi e-maily, je naprosto klíčová pro vyhodnocování jejich úspěšnosti. Připravili jsme pro vás proto 6 základních metrik, které můžete sledovat při vyhodnocování e-mailových kampaní. 

1.    Míra otevření

Začneme od té metriky, která v poslední době ztrácí na významu, a to je míra otevření. E-mail se totiž detekuje jako otevřený na základě načtení neviditelného obrázku, který je do e-mailu automaticky vložený. Už asi tušíte, že pokud má někdo zakázané zobrazování obrázků, do systému se jeho otevření e-mailu nedostane (za předpokladu, že nekliknul na žádný odkaz – pak systému dojde, že se sice obrázek nenačetl, ale pro kliknutí musel být e-mail otevřený :)).

Apple navíc svými aktualizacemi postupně bojkotuje detekci i při načtených obrázcích nebo proklicích, takže pokud máte databázi z velké části s iOS, mohou být reálná čísla úplně někde jinde. 

2.    Míra doručitelnosti

Další ošemetnou metrikou je míra doručitelnosti. To, že se e-mail nevrátí (a tudíž ho systém nemůže detekovat jako nedoručený) totiž neznamená, že se doopravdy doručil. Někdy se může e-mail ztratit, nebo být zachycený spam filtry bez toho, aby se o tom systém dozvěděl – reálný počet doručených e-mailů tak může být nižší, než vám tahle metrika ukazuje. 

Systémy pak nedoručené e-maily označují jako tzv. soft nebo hard bounce. Hard bounce jsou nedoručitelné e-maily, třeba z důvodu neexistujícího mailu (takové kontakty vám některé nástroje z databáze automaticky odstraní, případně je na místě je odstranit ručně). Soft bounce je označení pro e-maily, které se nedoručily třeba z důvodu plné schránky (mailové nástroje pak takové e-maily většinou zkusí doručit znovu).

3.    Míra prokliku

Zatímco míra otevření vám dá informaci především o úspěšnosti použitého předmětu nebo věrnosti databáze, míra prokliku vám pomůže vyhodnotit, jestli čtenáře zaujal i obsah. Míra prokliku určuje, kolik lidí kliklo na odkaz, který jste jim naservírovali.

Výhodou je navíc fakt, že ani skryté obrázky tuhle metriku nezkreslí. O nastavení iOS už se totéž říct nedá… :) Pokud proklik vede na váš web, na kterém máte navíc dobře nastavené Google Analytics (třeba podle našeho článku), můžete navíc sledovat chování své databáze ještě o něco podrobněji.

Pro zlepšení téhle metriky se nebojte používat tlačítka – jejich výhody už jsme zmiňovali v sekci o podobě e-mailů.

4.    Míra odhlášení 

Tahle metrika vám ukazuje počet lidí, kteří odešli z vaší databáze. Určitá míra odhlášení je normální a není důvodem k panice. Pokud by to ale u nějakého e-mailu bylo najednou o dost vyšší číslo, je na místě popřemýšlet nad tím, co jste udělali jinak a co ten odchod způsobilo. (Jinými slovy: jakou skupinu příjemců jste posledním e-mailem naštvali.)

5.    Odpovědi

Odpovědi na e-maily jsou dost netypickou metrikou, kterou vám žádný z mailingových nástrojů nezměří. To ale neznamená, že není důležitá – naopak. Odpovědi jsou skvělá zpětná vazba pro vás – že lidé vaše e-maily čtou, že se jim líbí; nebo naopak, že děláte něco, co je naštvalo natolik, aby jim stálo za to vám o tom napsat.

Ale stejně tak důležitá zpětná vazba je to i pro roboty, kteří určují vaši reputaci jako odesílatele. Odpovědi totiž znamenají, že se vaše e-maily čtou a že je vaše databáze angažovaná – a to je hodně výrazný plusový bod.

6.    Konverze

Konverze jsou asi nejtypičtější a nejčastěji zkoumanou metrikou (obzvlášť, jste-li majitel e-shopu). Velmi jednoduše vám dokáže říct, jak si vaše e-maily vedou v řeči peněz. Jak už jsme ale nastínili, ne všechny e-maily by měly být prodejní, a budování značky je obtížně změřitelné. Konverze by proto neměla být jediná metrika, kterou budete při vyhodnocování brát v potaz.

Doručitelnost e-mailů

Tipy na to, jak zajistit co nejlepší doručitelnost e-mailů jsme už zmínili. Protože ale sebelepší a sebenápaditější e-mail bude k ničemu, když se k příjemci nedostane, raději je zopakujeme. Co tedy dělat, abyste zvýšili pravděpodobnost doručení na maximum? 

  • Neposílejte spam. Tzn. nekupujte databáze a neposílejte e-maily, ke kterým nemáte souhlas. Nejjistějším způsobem, jak mít jistotu, že souhlas máte, je nastavení double opt-inu.
  • Neposílejte ani nic, co by se jako spam mohlo tvářit. Nepište předmět velkými písmeny a nepoužívejte příliš mnoho obrázků. Stejně tak neposílejte přílohy e-mailu – pokud potřebujete k příjemcům dostat soubor (a nejedná se zrovna o fakturu u transakčního e-mailu), uložte ho třeba na Google disk nebo na svůj web a rozešlete odkaz.
  • E-maily posílejte z doménového účtu – k rozesílce využijte vždy firemní adresu, tedy e-mail na vaší doméně.
  • Možnost k odhlášení z odběru neskrývejte, naopak udělejte odhlášení co nejjednodušší.
  • Hlídejte si relevanci svých odběratelů. Doručitelnosti prospěje pravidelné čištění databáze od neaktivních kontaktů, které vám zbytečně snižují míru otevření.
  • Snažte se vyhnout spamovým pastem.

Spamové pasti

Spamové pasti jsme již zmínili několikrát, takže je na čase se na ně podívat trochu víc zblízka. Takže co jsou to ty spamové pasti a jak do nich nespadnout?

Spamové pasti jsou e-maily, které mají za úkol odhalit nekvalitní databáze. Jedná se jak o e-maily, které slouží jen k tomuto účelu, tak o e-maily, které byly dříve normálně využívané a nyní slouží jako spamová past.

První typ slouží k odhalení kupovaných databází – jakmile odešlete newsletter na takovouto spamovou past, můžete si trvale poškodit reputaci (a třeba Seznam se nijak netají tím, že domény, které se chytí do spamové pasti, už mají trvale znemožněné doručování na “seznamácké” e-maily).

Druhý typ pak odhaluje problémy s nekvalitní a neopečovávanou databází – dlouho nepromazávaná databáze může obsahovat kontakty, které se časem proměnily v pasti, a rozesílkou na ně můžete ublížit své reputaci. 

Spamovou past nemáte jak odhalit. Můžete se jim ale vyhnout tím, že nebudete kupovat databáze, nastavíte si double opt-in a své kontakty budete pravidelně promazávat. Pokud se přeci jen do nějaké pasti chytíte, dostanete se na tzv. blacklist – z některých je nemožné se dostat, u jiných je možné si reputaci časem zase zlepšit. 

Tip: Pokud si nejste jistí, jestli na některém blacklistu nejste, existují online nástroje, které to za vás ověří – např. tento.

A co dělat, pokud vaše databáze není v pořádku? 

Obecně záleží na tom, jak moc špatná vaše databáze je. V některých případech se škody napravují velmi špatně, ale vždycky doporučujeme začít pročištěním databáze (a nebát se smazat drtivou většinu kontaktů) a pokračovat tím, že se budete snažit zlepšit reputaci domény (= dodržovat všechny zmiňované tipy pro co nejlepší doručitelnost). 

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Článek napsal/a Anička Šídová

Anička se PPC reklamu naučila jako samouk a jak říká, „na PPCčkách mě baví, že je stále co objevovat“. V MarketingPPC se stará kromě PPC reklamy o newslettery klientů nebo analýzu klíčových slov.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50