Google Analytics 4 (dále v textu většinou jen GA4) je nejnovější verzí oblíbeného bezplatného analytického nástroje od Google, který slouží k získávání statistických dat o návštěvnosti webových stránek.
V článku se podíváme nejprve na založení nebo přechod na GA4, zorientujeme se v rozhraní a podíváme se na všechna důležitá nastavení. Konkrétně se dozvíte:
- K čemu slouží Google Analytics
- Jak založit Google Analytics 4
- Jak se v Google Analytics 4 vyznat
- Nastavení Google Analytics 4
- Propojení s Google Ads, UTM parametry
- Nejdůležitější statistiky v GA4
- Publika v GA4 a Google signály
- Přidání kódů GA4 na web
Vzpomínám si, když jsem se před lety poprvé dostal ke Google Analytics stylem „používají to všichni, tak to asi bude dobrý“. Registrace a přidání kódu na web nebylo nic složitého, začínalo se mi to líbit.
Ještě větší radost přišla v okamžiku, kdy se v přehledech objevily první statistiky. Celých 24 návštěv? Vypadá to, že web má první fanoušky! Pravda, 22 návštěv bylo ode mě, minimálně jednou na web zavítal nějaký bot a jednou moje máma.
Naštěstí jsem toho tehdy věděl málo na to, aby mi zbytečné vědomosti mohly pokazit náladu.
Potom přišlo na řadu prozkoumání jednotlivých přehledů. „Toto nevím, co znamená, tady je potřeba ještě něco nastavit, tady mi to ukazuje nevím proč samý nuly“. Další půlrok jsem se do Google Analytics ani nepodíval.
Bylo to sice jako koupit si Porsche a jezdit jen na jedničku se zataženou ruční brzdou, ale byl jsem spokojen. Dneska s Google Analytics pracuji denně, protože úspěšný online marketing se bez kvalitních statistik neobejde.
K čemu slouží Google Analytics
Pro ty, kdo se s Google Analytics ještě vůbec nesetkali: jedná se o bezplatný nástroj společnosti Google, který vám poskytne řadu zajímavých statistik o návštěvnících vašeho webu.
Některé jsou jednoduché, jako počty návštěvníků nebo průměrná doba jedné návštěvy. Jiné jsou komplexní a složitější na nastavení, například sledování obratů e-shopu podle zdrojů návštěv.
Nenechte se odradit, jestli vám budou GA4 připadat na začátku složité. Začněte používat jednodušší funkce a přehledy, časem se do toho dostanete.
Proč Google Analytics číslo 4
Google Analytics se vyvíjí, skutečně se jedná již o čtvrtou verzi, přestože občas se ještě setkávám s weby, které stále používají první verzi.
GA1 – jednalo se o klasické Google Analytics, které používaly k měření knihovnu ga.js. Nejsou od roku 2014 udržovány, což neznamená, že by nefungovaly, ale postrádají řadu funkcí z novějších Google Analytics.
GA2 – přišly s názvem Univerzální Analytics a knihovnou analytics.js.
GA3 – jsou také Univerzální Analytics, jediný rozdíl je v měřicím kódu, GA3 používají novou Globální značkou gtag.js. GA3 přestanou být k 1.7.2023 použitelná, protože již nebudou sbírat data.
GA4 – používají také gtag.js, navíc ale přináší řadu změn v rozhraní i jinou logiku měření a umožňují do jedné služby zkombinovat měření webu a aplikace.
Výhody Google Analytics 4 oproti Universal Analytics (GA3)
Za vznikem verze GA4 stojí snaha zjednodušit měření mobilních aplikací, včetně možnosti měřit a kombinovat pomocí jednoho analytického nástroje statistiky z aplikace a webu. Dříve museli majitelé webu + aplikace používat dva analytické nástroje, nově jim bude stačit jen GA4.
Přestože většina z nás nepotřebuje měřit mobilní aplikace, neznamená to, že GA4 se nás netýká. Na aplikaci klidně zapomeňte, GA4 budou plnohodnotný nástroj i pro měření provozu na webech a dříve či později na GA4 přejdeme všichni.
Jestli přejít a jak na to vám představím v tomto článku. Protože drtivá většina z nás mobilní aplikace neřeší, budu se soustředit na nastavení GA4 pro webové stránky.
Pokud se chcete na GA4 podívat, aniž byste je museli dávat na svůj web, můžete využít ukázkový účet Google Analytics.
Kdy přejít na Google Analytics 4
Nejlépe již včera! Pokud stále používáte starší Universal Analytics (GA3), doporučuji co nejrychleji přejít na Google Analytics 4, protože GA3 přestanou 1.7.2023 shromažďovat data o návštěvnosti webu.
Nemusíte se při tom bát, že přijdete o historická data. Naštěstí přechod na nové GA4 funguje tak, že stávající GA2/3 i všechna historická data jsou zachována a pro GA4 se vytvoří nová samostatná služba. Tedy přejít na GA4 můžete s klidem v duši, o žádná historická data ani nastavení nepřijdete.

Jak založit Google Analytics 4 od nuly
Přechodu na GA4 z GA3 popisuji dále v článku. Pokud potřebujete založit nové Google Analytics od nuly, Google vám automaticky nabídne už jen GA4.
Do Google Analytics se přihlásíte na adrese https://analytics.google.com/. Pokud zatím nepoužíváte žádnou službu společnosti Google (Google Ads, Gmail apod.), budete vyzváni k vytvoření nového Google účtu. Jinak se můžete do GA4 zaregistrovat se stávajícím Google účtem.
Jestli používáte Google Ads, Google Search Console nebo AdSense, přihlaste se do Google Analytics pod stejným emailem, usnadní vám to propojení služeb.
Při zakládání nového GA4 účtu vytváříte i novou Službu (pro většinu uživatelů platí, že jedna služba = jeden web), ve které zvolíte web, pro který GA4 nastavujete. U nastavování nezapomeňte správně zvolit časové pásmo a měnu, abyste neměli zkreslené statistiky.
Pro další nastavení můžete přejít na kapitolu o datovém stramu.
Jak přejít na Google Analytics 4
Přechod na GA4 je velmi jednoduchý, Google nám připravil snadno pochopitelného průvodce. Navíc pokud již používáte globální značku gtag, nemusíte ani řešit kódy na webu.
Ještě jednou zopakuji, že přechodem na GA4 se ve stávajících GA nic nezmění, takže nemusíte mít strach o svá data (minimálně do konce roku 2023 zůstanou přístupna).
Přihlaste se do svých Google Analytics a ve Správci (ozubené kolečko vlevo dole) hledejte Asistenta pro nastavení GA4.

V dalším kroku kliknete na tlačítko začínáme…

…a vytvoříte GA4 službu.

Na obrázku vidíte oranžovou hlášku, která se vám může a nemusí zobrazit. Pokud máte na webu globální značku gtag, tak hláška se nezobrazí a budete mít možnost zatrhnout šedý text. Tím se GA4 propojí s globální značkou a nemusíte na web přidávat žádný kód. Neznamená to ale, že automaticky bude fungovat nastavené posílání události nebo měření elektronického obchodu.
Po vytvoření nové GA4 služby můžete pokračovat kliknutím na tlačítko a podívat se na službu GA4.

Jak se v Google Analytics 4 vyznat
Hlavní menu po levé straně je celkem jednoduché:

- Domovská stránka obsahuje několik vybraných karet se statistikami, které slouží spíš jen pro povrchní orientaci.
- Volba Přehledy bude nejnavštěvovanější, protože v ní najdete vše potřebné pro analýztu návštěvnosti webu.
- Pokud vám základní přehledy nebudou vyhovovat, můžete si vytvořit libovolné vlastní přehledy pod volbou Prozkoumat.
- Název Reklama je trochu zavádějící, najdete zde nejen údaje o inzerci, ale i atribuční modely a konverzní trasy.
- Vesměs všechna nastavená najdete na obrazovce Správce.
Správce v Google Analytics 4
Stejně jako Universal Analytics, i GA4 má Účet a Službu.
Účet vám zpravidla stačí jeden, i v případě, že máte více webů je to praktičtější. Počet služeb potom bude záviset od počtu webů. Z GA2/3 jsme zvyklí na výběry dat, které v GA4 nenajdeme a s ohledem na odlišné pojetí GA4 ani příliš chybě nebudou.

V levém sloupci najdete předvolby pro celý účet, které většinou stačí nastavit jen při zakládání GA4 a dále neřešit. V pravém sloupečku je spousta užitečných nastavení, na které se podíváme dále v článku.
Nejdůležitější nastavení jsou ukryta pod volbou Datové streamy.
Nastavení Google Analytics 4
Logika nastavení je trochu jiná. Dříve měly Google Analytics několik Výběrů dat, které v GA4 zmizely a na oplátku nám přibyly Datové streamy. Právě v nastavení datových streamů najdeme nejdůležitější volby.
Datový stream v Google Analytics 4
Jedna věc je v GA4 úplně nová, jmenuje se datový stream. Zbytečně složitý název, jedná se o místo, kde definujete, který web (nebo aplikace, více webů) chcete v dané GA4 službě měřit.

Zpravidla definujete jen jeden datový stream (jeden web). Pokud ale chcete nastavit měření napříč více doménami se stejným GA4 ID nebo máte i aplikaci, vložíte na tomto místě streamů více. V přehledech můžete pomocí filtrů zobrazit data jen pro konkrétní streamy.
Po založení streamu se vám zobrazí i ID měření GA4 potažmo přes pokyny ke značce se dostane na celý GA4 kód.

Vylepšené měření v Google Analytics 4
V datovém streamu také nastavíte některé podstatné věci, zejména Vylepšené měření. Toto je obrovská výhoda GA4. V předchozích GA3 bylo potřeba všechny události ručně nastavovat, což znamenalo nutnost zásahu do kódu nebo nastavení událostí přes GTM.
GA4 umí automaticky měřit řadu událostí, stačí v datovém streamu nechat zapnuto vylepšené měření.

V přehledech se vám tak vedle zobrazení stránek objeví i další události.
Událost posunutí (scroll) se aktivuje v okamžiku, kdy uživatele zobrazil 90% stránky. Pokud byste chtěli měřit třeba 50% načtení stránky, je potřeba to nastavit ručně (nejsnáze v GTM).
Odchozí kliknutí měří kliknutí odkazy, které vedou na jinou doménu (lze použít i pro měření kliknutí na telefonní číslo nebo e-mail).
Vyhledávání na webu se aktivuje, když uživatel na webu něco vyhledává. Nebude fungovat ve 100% případů, je potřeba mít v hledané URL jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword). Pokud web používá jiný parametr, můžete jej v nastavení přidat.
Interakce s videem sleduje spuštění videa a různá procenta shlédnutí. Opět nemusí fungovat vždy, např. u videích vložených přes iframe.
Stažení souboru měří počty stažení souboru běžného typu.
Interakce s formulářem je jediná událost, kterou v 99% případů doporučuji vypnout. Někdy odešle do GA4 událost i v případě, když k žádné interakci nedojde. Jindy interakci s formulářem nezměří, i když k ní dojde.
Vedle těchto automaticky měřených událostí můžete nastavit měření jakékoliv další interakce s vaším webem, leč tady už bude potřeba si pohrát s kódem webu nebo měření nastavit v GTM (vč. formulářů).
Důležitá nastavení v Google Analytics 4
V podrobnostech o webovém streamu najdete další nastavení pod volbou Konfigurae nastavení značky, kde doporučuji udělat několik změn.

Pokud byste chtěli jeden stream používat na více doménách, je potřeba je specifikovat pod volbou Konfigurace vašich domén (1).
Jestli příliš neměníte IP adresu (např. PC v práci), je vhodné ji vložit do vyloučení interní návštěvnosti (2), abyste si nezkreslovali statistiky vlastními návštěvami webu.

Pro e-shopy je zcela klíčové vyloučení domén platebních bran (3), aby se vám v přehledech nezobrazovaly jako zdroje návštěv/nákupů.
Můžete i upravit časový limit (4), kde jednak můžete prodloužit dobu trvání relace (pro e-shopy můžete ponechat, pro weby s rozsáhlým obsahem jako je třeba náš blog o marketingu můžete prodloužit třeba na dvě hodiny.
Dále pod stejným bodem můžete prodloužit časovač pro relace se zapojení. Přednastavených 10 vteřin je zpravidla příliš málo, většinou doporučuji zvýšit na 30 vteřin.
Poslední věc, kterou doporučuji vždy změnit, je zvýšení doby uchování dat ze 2 měsíců na 14. Toto můžete udělat ve Správci – Nastavení dat – Uchování dat.

Propojení Google Analytics s Google Ads
V Google Ads nemáte bez kvalitních statistik šanci. Řadu zajímavých statistik najdete přímo v Google Ads, propojení obou systémů vás posune na další úroveň.
Pokud máte v Google Analytics nastaveno měření elektronického obchodu nebo cíle (typicky vyplnění formuláře s poptávkou), můžete je po propojení do Google Ads importovat jako konverze a nemusíte dávat na web další kód pro měření konverzí.
Uvidíte v GA všechny své kampaně s údaji, jako je procento nových návštěv, doba pobytu návštěvníků na webu nebo míra okamžitého opuštění. Zároveň můžete snadno porovnat výkonnost Google Ads kampaní s ostatními zdroji návštěv.

Propojení GA s Google Ads je snadné:
- Ujistěte se, že máte oba účty pod stejným emailem s oprávněním k úpravám.
- Přihlaste se do svého účtu Google Analytics.
- Zvolte v levém menu dole dole možnost Správce.
- Vyberte si Účet a Službu, kterou chcete propojit (pokud máte jen jeden web, tak netřeba nic vybírat).
- Ve sloupečku Služba klikněte na možnost Propojení Google Ads.
- Klikněte na modré tlačítko PROPOJIT.
- Zvolte Google Ads účet, který chcete propojit a klikněte na Další.
- U volby Konfigurace dat můžete nechat vše zapnuto, jen co se týče personalizované inzerce pozor na to, ať máte všechny potřebné souhlasy (GDPR, cookie lišta).
Propojení GA4 s Google Search Console
Kdysi dřív jsme v Google Analytics našli přehled výrazů, které návštěvníci webu používají v organickém vyhledávání na Google. Bohužel Google dává, Google bere; v GA takový přehled už nenajdeme.
Naštěstí část vyhledávaných výrazů lze získat z Google Search Console. Můžete si je sice prohlédnout rovnou tam, je ale praktičtější vidět je v Google Analytics se všemi podrobnými statistikami včetně např. splněných cílů.
Google Search Console s GA propojíte podobně jako Google Ads. V menu Správce v prostřední sekci Služba najdete volbu Propojení se službou Search Console. E-mail, pod kterým se do GA4 přihlašujete, musí mít administrátorská práva i v Google Search Console. Potom můžete obě služby snadno propojit a přehledy Search Console v GA4 začnou fungovat.
Důsledné používání UTM parametrů
UTM parametry vám pomohou sledovat statistiky většiny kampaní. GA často netuší, odkud uživatelé na web přišli. Někdy sice umí přiřadit zdroj, ale nerozeznáte placené a neplacené návštěvy. Proto je potřeba ve všech kampaních mimo Google Ads používat UTM parametry.
UTM parametry předají do GA informaci o zdroji návštěv. Statistiky o kampani najdu pomocí UTM parametrů v sekci Akvizice > Akvizice návštěvnosti, v prvním sloupečku změním na Relace – zdroj/médium.

V Google Ads UTM parametry nepoužívejte. Pokud propojíte GA s Google Ads, budou se všechny potřebné informace předávat automaticky. V Sklik kampaních můžete parametry zapnout v menu Nástroje – Automatické tagování.
Pro ostatní kampaně si můžete UTM parametry vytvořit pomocí nástroje na tvorbu UTM parametrů.
Nejdůležitější statistiky v Google Analytics 4
Názvy statistik v Google Analytics 4 jsou trochu odlišné od přechozích GA, některé statistiky chybí, spousta věcí je nových, takže jak se v tom vyznat a na co se dívat?
Pokročilé reporty pod volbou Prozkoumat
Nejprve něco pro pokročilé/zvídavé. Zatímco předchozí GA nám nabízely do značné míry rigidní reporty o dění na webu, GA4 nabízí neuvěřitelnou variabilitu, kde se nikdo nemůže vymlouvat na chybějící přehled.

Pokud komukoliv standardně nabízené přehledy v GA4 nestačí, může si pod volbou Prozkoumat sestavit vlastní přehled.
Nebudu předstírat, že se tu orientuji jako ryba ve vodě, nicméně podrobnějšího průvodce nachystám v nějakém z dalších článků. Zatím si můžete pohrát s připravenou galerií přehledů.
Co znamenají nejdůležitější statistiky v GA4
- Návštěvy či relace – zahrnují nové i vracející se uživatele. Pokud byl jeden uživatel na webu 5x, započte se mu 5 návštěv.
- Uživatelé – počet lidí, kteří web navštívili. I když byl jeden uživatel na webu 5x, započte se do statistiky Uživatelé jen jednou.
- Relace se zapojením – je nová statistika v GA4. V základním nastavení se započtou návštěvy, při kterých si uživatel zobrazil alespoň dvě stránky nebo provedl konverzi nebo byl na webu alespoň 10 vteřin.
- Zobrazení – celkový počet zobrazení stránek ze všech návštěv. Včetně těch, kdy si jeden návštěvník prohlédl stejnou stránku víckrát. Někteří návštěvníci web hned opustí, jiní si prohlédnou třeba pět stránek.
- Průměrná doba zapojení – jak dlouho průměrně trvá jedna návštěva na webu. Oproti GA3 umí GA4 zjistit, kdy uživatel web opustil, takže statistika je výrazně přesnější než dříve.
- Počet událostí – relativně nezajímavé metrika, protože mezi událostmi je započteno vše od zahájení relace, zobrazení stránek až po shlédnutí videa.
- Míra zapojení – jako procento ze všech návštěv byly návštěvy (relace) se zapojením. Pokud jste v předchozích GA spoléhali na míru okamžitého opuštění (bounce rate), můžete ji nahradit touto statistikou, protože je přesnější (jen tu platí, že čím vyšší procento, tím lépe).
Co vám tyto statistiky řeknou? Samy o sobě celkem nic. Je míra zapojení 45% dobrá nebo špatná? Znamená průměrná doba zapojení, že je váš web zajímavý, nebo jen návštěvníci webu nenajdou, co potřebují?
Smysl dává porovnávat statistiky mezi sebou – tedy ne jako absolutní hodnoty, ale jako relativní ve vztahu k jinému časovému období nebo jinému zdroji návštěv. Pokud máte míru zapojení z organického vyhledávání 55% a z Google Ads 25%, na první pohled je jasné, že s Google Ads je něco špatně. Nebo pokud jste ji loni měli 55%, předělali jste mezitím web a nyní máte 59%, předělání webu bylo asi úspěšné (to ‚asi‘ tam patří proto, protože důležitější metrikou jsou častěji konverze nebo obraty).
V mnoha případech bude tou nejdůležitější statistikou počet konverzí, případně konverzní poměr. Máte e-shop? Asi vás budou zajímat hlavně obraty. Máte na webu poptávkový formulář? Počet vyplněných poptávek bude nejzajímavější statistika.
Publika v GA4 a Google signály
Stále častěji se stává, že uživatelé najdou váš web na mobilu, výběr produktu i nákup dokončí na notebooku, protože větší obrazovka je pohodlnější. Google si je toho vědom a přidal do Google Analytics funkci, která nám dá o takovém chování uživatelů podrobnější statistiky.

Další výhodou zapnutí signálů je možnost podrobnějších statistik co se týče demografických údajů. Můžete zjistit, jak se na vašem webu chovají jednotlivé věkové skupiny, muži vs. ženy či uživatelé z jednotlivých měst.
- Uvidíte v Analytics přehledech věk, pohlaví a zájmy návštěvníků webu. Google tato data u všech návštěvníků nezná, přesto získáte statisticky významný vzorek a docela dobrou představu o lidech, kteří na váš web chodí. Získané údaje můžete použít ke zlepšování obsahu webu nebo při dalších marketingových aktivitách, například ve Facebook reklamě nebo v obsahové síti Google Ads.
- Remarketingová publika z Google Analytics mají daleko víc možností než remarketingová publika z Google Ads, protože při tvorbě můžete použít GA segmenty. Lze např. vytvořit publikum vracejících se návštěvníků nebo uživatelů, kteří na webu strávili alespoň 5 minut atp.
- Získáte statistiky o uživatelích, kteří navštěvují váš web z více zařízení. Můžete jim dokonce ukazovat remarketing reklamu na více zařízeních. Funkce je logicky omezena jen na uživatele, kteří jsou na zařízeních přihlášeni přes stejný Google účet.
Remarketingová publika v Google Analytics 4
Google Ads remarketing můžete spustit pomocí publik přímo s Google Ads a pro většinu menších webů to bude zcela dostačující. Pokud ale máte desítky nebo stovky tisíc návštěv měsíčně, daleko lepší je vytvořit publika v GA4. V případě propojení GA4 s Google Ads je můžete v Google Ads kampaních použít.

Hlavní výhodou je možnost daleko podrobnější segmentace. Můžete např. zacílit jen na lidi, kteří byli v poslední době aktivní, spustili konkrétní událost nebo naopak pokusit se přivést zpět uživatele, kteří aktivní nebyli.
Přidání kódu Google Analytics 4 na web
Aby začal web do GA4 odesílat data, je potřeba mít na webu globální značku gtag. Pokud máte nějaký hotový systém typu Shoptet, v administraci najdete kolonku na ID z GA4 a nemusíte se s kódy zabývat.
U bezplatných řešení jako WordPress, Prestashop atp. většinou můžete kód vložit pomocí nějakého modulu.
U ostatních webů můžete GA4 měřicí kód vložit buď přímo do kódu webu, nebo v lepším případě pomocí Google Tag Manageru.
Nasazení GA4 pomocí Google Tag Manageru
Pokud používáte Google Tag Manager (GTM nebo Správce značek Google), je nejjednodušší přidat na web GA4 pomocí něj. Pokud jej nepoužíváte a nemáte z kódů vyloženě hrůzu, doporučuji se seznámit se základy GTM a přejít na něj, usnadníte si tím život do budoucna.
Přidání GA4 přes GTM je skutečně jednoduché. Jako typ značky vyberete Google Analytics: konfigurace GA4, přidáte ID měření.
ID měření GA4 najdete v datovém streamu v podrobnostech webového streamu.

Přidáte ID do GTM, zvolíte spouštění na všech webových stránkách a máte hotovo. U GA4 není potřeba nastavovat anonymizaci IP, je to vestavěná funkce.

Přidání kódu Google Analytics 4 na web bez GTM
Globální značku pro GA4 najdete v datovém streamu v podrobnostech o webovém streamu.

Zkopírujete ji, vložíte na web a hotovo.
Rád bych zdůraznil, že vložení základního kódu GA4 nevyřeší všechny situace. Pokud jste měli na webu nastaveno měření vlastních událostí, konverzí pomocí cílů nebo elektronického obchodu, zpravidla bude potřeba toto ještě dořešit samostatně. Např. měření elektronického obchodu v GA4 používá zcela odlišné parametry.