Domů » Google Analytics » Jak nastavit Google Analytics 4

Jak nastavit Google Analytics 4

google analytics 4

Google Analytics 4 (dále v textu většinou jen GA4) je nejnovější verzí oblíbeného bezplatného analytického nástroje od Google, který slouží k získávání statistických dat o návštěvnosti webových stránek.

Za vznikem verze GA4 stojí snaha zjednodušit měření mobilních aplikací, včetně možnosti měřit a kombinovat pomocí jednoho analytického nástroje statistiky z aplikace a webu. Dříve museli majitelé webu + aplikace používat dva analytické nástroje, nově jim bude stačit jen GA4.

Přestože většina z nás nepotřebuje měřit mobilní aplikace, neznamená to, že GA4 se nás netýká. Na aplikaci klidně zapomeňte, GA4 budou plnohodnotný nástroj i pro měření provozu na webech a dříve či později na GA4 přejdeme všichni.

Jestli přejít a jak na to vám představím v tomto článku. Protože drtivá většina z nás mobilní aplikace neřeší, budu se soustředit na nastavení GA4 pro webové stránky.

Pokud se chcete na GA4 podívat, aniž byste je museli dávat na svůj web, můžete využít ukázkový účet Google Analytics.

Proč Google Analytics číslo 4

Google Analytics se vyvíjí, skutečně se jedná již o čtvrtou verzi, přestože občas se ještě setkávám s weby, které stále používají první verzi.

GA1 – jednalo se o klasické Google Analytics, které používaly k měření knihovnu ga.js. Nejsou od roku 2014 udržovány, což neznamená, že by nefungovaly, ale postrádají řadu funkcí z novějších Google Analytics.

GA2 – přišly s názvem Univerzální Analytics a knihovnou analytics.js. Podle mých zkušeností i statistik jsou v současné době nejrozšířenější verzí.

GA3 – jsou také Univerzální Analytics, jediný rozdíl je v měřicím kódu, GA3 používají novou Globální značkou gtag.js. Ocení uživatelé, kteří na webu měli více kódů od Google (např. GA + Google remarketing), pomocí globální značky je mohou sjednotit.

GA4 – používají také gtag.js, navíc ale přináší řadu změn v rozhraní i jinou logiku měření. A jak bylo uvedeno, umožňují do jedné služby zkombinovat měření webu a aplikace.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Kdy přejít na Google Analytics 4

Zejména pro e-shopy je v době vzniku tohoto článku GA4 stále celkem nepoužitelné, protože stále chybí velký počet přehledů a funkcí, na které jsme zvyklí z předchozích Google Analytics (dále v textu GA2/3).

V žádném případě tedy nedoporučuji zbavovat se předchozích Google Analytics. Naštěstí přechod na nové GA4 funguje tak, že stávající GA2/3 i všechna historická data jsou zachována a pro GA4 se vytvoří nová samostatná služba. Tedy přejít na GA4 můžete s klidem v duši, o žádná historická data ani nastavení nepřijdete.

Co tedy doporučuji uživatelům stávajících GA2/3 je založit GA4 co nejdříve, abyste se s nimi mohli seznámit a začali sbírat data, ale osobně stále budu spoléhat daleko více na dosavadní GA2/3.

Pokud ale na GA4 nemáte čas nebo náladu, v klidu to odložte někdy na druhou polovinu roku 2021. Jak jsem psal, GA4 jsou stále nedospělé a odhaduji, že i v roce 2021 budou stávající GA2/3 stále nabízet větší přidanou hodnotu.

Jak založit starší Universal Analytics

Pokud zakládáte nové Google Analytics od nuly, Google vám automaticky nabídne GA4. Je ale možnost při zakládání služby v rozšířených možnostech zvolit založení služby pro Universal Analytics (GA2/3).

Pokud máte jednodušší web a nepotřebujete nějaké pokročilejší věci, které GA4 zatím neumí, klidně založte jen GA4 a na starší GA2/3 zapomeňte. Pokud jste ale zvyklí na některé přehledy z GA2/3, opět bude moudré mít nějakou dobu souběžně GA2/3 s GA4, založte tedy dvě služby.

Struktura Google Analytics 4

Stejně jako Universal Analytics, i GA4 má Účet a Službu. Účet vám zpravidla stačí jeden, i v případě, že máte více webů. Počet služeb potom bude záviset od počtu webů.

Z GA2/3 jsme zvyklí na výběry dat, které v GA4 zatím bohužel nenajdeme. Google slibuje, že něco podobného jako výběry dat v budoucnu v GA4 najdeme.

Chybějící výběry dat mohou být samy o sobě pro řadu uživatelů důvod, proč zatím na GA4 nebudou příliš spoléhat.

Obejít chybějící výběry dat pomocí většího počtu služeb není příliš praktické, protože každá služba má vlastní ID, tedy je to něco jako kdybyste na web přidali více samostatných GA kódů.

Datový stream v Google Analytics 4

Jedna věc je v GA4 úplně nová, jmenuje se datový stream. Zbytečně složitý název, jedná se o místo, kde definujete, který web (nebo aplikace, více webů) chcete v dané GA4 službě měřit.

Zpravidla definujete jen jeden datový stream (jeden web). Pokud ale chcete nastavit měření napříč více doménami se stejným GA4 ID nebo máte i aplikaci, vložíte na tomto místě streamů více. V přehledech můžete pomocí filtrů zobrazit data jen pro konkrétní streamy.

Vylepšené měření v Google Analytics 4

V datovém streamu také nastavíte některé podstatné věci, zejména Vylepšené měření. Toto je obrovská výhoda GA4. V předchozích GA2/3 bylo potřeba všechny události ručně nastavovat, což znamenalo nutnost zásahu do kódu nebo nastavení událostí přes GTM.

GA4 umí automaticky měřit řadu událostí, stačí v datovém streamu zapnout vylepšené měření.

V přehledech se vám tak vedle zobrazení stránek objeví i další události.

Událost posunutí (scroll) se aktivuje v okamžiku, kdy uživatele zobrazil 90% stránky. Pokud byste chtěli měřit třeba 50% načtení stránky, je potřeba to nastavit ručně (nejsnáze v GTM).

Odchozí kliknutí měří odkazy, které vedou na jinou doménu.

Vyhledávání na webu se aktivuje, když uživatel na webu něco vyhledává. Nebude fungovat ve 100% případů, je potřeba mít v hledané URL jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).

Interakce s videem sleduje spuštění videa a různá procenta shlédnutí.

Stažení souboru měří počty stažení souboru běžného typu.

Vedle těchto automaticky měřených událostí můžete nastavit měření jakékoliv další interakce s vaším webem, leč tady už bude potřeba si pohrát s kódem webu nebo měření nastavit v GTM.

Jak přejít na Google Analytics 4

Přechod na GA4 je velmi jednoduchý, Google nám připravil snadno pochopitelného průvodce. Navíc pokud již používáte globální značku gtag, nemusíte ani řešit kódy na webu.

Ještě jednou zopakuji, že přechodem na GA4 se ve stávajících GA nic nezmění, takže nemusíte mít strach o svá data.

Přihlaste se do svých Google Analytics a ve Správci (ozubené kolečko vlevo dole) hledejte Asistenta pro nastavení GA4.

V dalším kroku kliknete na tlačítko začínáme…

…a vytvoříte GA4 službu.

Na obrázku vidíte oranžovou hlášku, která se vám může a nemusí zobrazit. Pokud máte na webu globální značku gtag, tak hláška se nezobrazí a budete mít možnost zatrhnout šedý text. Tím se GA4 propojí s globální značkou a nemusíte na web přidávat žádný kód. Neznamená to ale, že automaticky bude fungovat nastavené posílání události nebo měření elektronického obchodu.

Po vytvoření nové GA4 služby můžete pokračovat kliknutím na tlačítko a podívat se na službu GA4.

Nyní vás čeká někdy nejsložitější úkol, přidání značky na web (tedy pokud tam již nemáte zmíněný gtag).

Přidání Google Analytics 4 pomocí Google Tag Manageru

Pokud používáte Google Tag Manager (GTM nebo Správce značek Google), je nejjednodušší přidat na web GA4 pomocí něj. Pokud jej nepoužíváte a nemáte z kódů vyloženě hrůzu, doporučuji se seznámit se základy GTM a přejít na něj, usnadníte si tím život do budoucna.

Přidání GA4 přes GTM je skutečně jednoduché. Jako typ značky vyberete Google Analytics: konfigurace GA4, přidáte ID měření.

ID měření GA4 najdete v datovém streamu v podrobnostech webového streamu.

Přidáte ID do GTM, zvolíte spouštění na všech webových stránkách a máte hotovo. U GA4 není potřeba nastavovat anonymizaci IP, je to vestavěná funkce.

Přidání kódu Google Analytics 4 na web bez GTM

Globální značku pro GA4 najdete v datovém streamu v podrobnostech webového streamu.

Zkopírujete ji, vložíte na web a hotovo.

Rád bych zdůraznil, že vložení základního kódu GA4 nevyřeší všechny situace. Pokud jste měli na webu nastaveno měření vlastních událostí, konverzí pomocí cílů nebo elektronického obchodu, zpravidla bude potřeba toto ještě dořešit samostatně. Např. měření elektronického obchodu v GA4 používá zcela odlišné parametry.

Další nastavení v Google Analytics 4

V podrobnostech datového streamu najdete další nastavení, kde doporučuji udělat dvě věci. Do záložky Configure your domains přidejte URL své domény (nebo domén v případě měření napříč doménami).

Pokud máte zapnuto vylepšené měření a chcete sledovat odchozí kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény.

Pod tímto nastavením můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.

Článek napsal/a Filip Hvízdal

Filip se on-line marketingu začal věnovat v roce 2012, kdy vyzkoušel své první Google Ads kampaně za vlastní peníze. V současné době aktivně spravuje kampaně našich VIP klientů s měsíční útratou přes 4.300.000 Kč.
LinkedIn