Většina z nás má jistě svoji oblíbenou značku, na kterou nedá dopustit. Přitom se nejedná pouze o logo nebo název firmy.

Co je to brand nebo značka? Bez ohledu na oficiální definice je značka hlavně pocit. Co si představíte, když se řekne Coca-Cola, Škoda nebo Alza. Jaké emoce ve vás tyto firmy vyvolávají.

Firmy s takhle silnou značkou neprodávají, ale budují značku = brand. Většinou si nejdete koupit sluchátka do Alzy proto, že na vás zacílili reklamou nebo že jsou nejlevnější. Nakoupíte tam kvůli jejich značce, která představuje zkušenost s touto firmou.

Víte, že na stránkách Alzy najdete co potřebujete, doručí vám to dříve než kdokoliv jiný vč. neděle, mají spoustu poboček a boxů pro osobní vyzvednutí, nebudou dělat problémy s reklamací nebo vrácením. Ten jejich zelený skřet v televizi se vám nesnaží nic prodat, jen se stará o to, abyste na tyto věci při příštím nákupu elektroniky nezapomněli.

Vaše značka tvoří vaši pověst a za úspěšnou značkou stojí image a vystupování všech zúčastněných, od majitele firmy až po zaměstnance call centra.

Značku můžeme definovat jako prostředníka. Mezi firmou, výrobcem, zákazníkem nebo širokou veřejností. Sílu značky demonstruje její moc – milovaná a všemi známá značka je největší bohatství firmy.

4 hlavní funkce značky

  • Snadno zapamatovatelná – značka vás na první pohled odliší od konkurence,
  • zdroj informací – díky značce víte, co od daného produktu / služby očekávat,
  • nositel zkušeností – značka vyvolává očekávání, která je schopna opakovaně uspokojit,
  • tvůrce myšlenek a pocitů – každá značka vypráví svůj vlastní příběh.

Co všechno je brand neboli značka

  • Obal, označení, popisky
  • Výloha, obchod nebo kancelář, zkrátka prostředí
  • Webová prezentace
  • Prodej a servis pro zákazníky
  • Komunikace v online prostoru (jednotný styl)
  • Hlas v reklamě (vzpomeňte na Nespresso a Jana Kanyzu :)
  • Majitel firmy a zaměstnanci

Brand přispívá ke snadnějšímu zapamatování firmy, slouží pro lepší orientaci v obrovské konkurenci podobných produktů nebo služeb. Většina zákazníků funguje na základě minulé zkušenosti – pokud byla pozitivní, nemusí dlouho vybírat a zkrátka sáhne po osvědčené značce.

Existuje celá řada možností, jak vybudovat úspěšnou značku, cíl je však stále stejný – dostat vaši značku do povědomí.