Většina z nás má jistě svoji oblíbenou značku, na kterou nedá dopustit. Přitom se nejedná pouze o logo nebo název firmy.
Co je to brand nebo značka? Bez ohledu na oficiální definice je značka hlavně pocit. Co si představíte, když se řekne Coca-Cola, Škoda-auto nebo Alza. Jaké emoce ve vás tyto firmy vyvolávají.
Firmy s takhle silnou značkou neprodávají, ale budují značku = brand building. Většinou si nejdete koupit sluchátka do Alzy jen proto, že na vás zacílili reklamou nebo že jsou nejlevnější. Nakoupíte tam kvůli jejich značce, která představuje zkušenost s touto firmou.
Víte, že na stránkách Alzy najdete co potřebujete, doručí vám to dříve než kdokoliv jiný vč. neděle, mají spoustu poboček a boxů pro osobní vyzvednutí, nebudou dělat problémy s reklamací nebo vrácením. Všechno toto je součást brandu s názvem Alza.
Ten jejich zelený skřet v televizi nemá za úkol vám něco prodat, spíš se stará o to, abyste při příštím nákupu elektroniky nezapomněli na značku Alza ( branding).
Co je to brand
Vaše značka tvoří vaši pověst a za úspěšnou značkou stojí image a vystupování všech zúčastněných, od majitele firmy až po zaměstnance call centra.
Značku můžeme definovat jako prostředníka. Mezi firmou, výrobcem, zákazníkem nebo širokou veřejností. Sílu značky demonstruje její moc – oblíbená a známá značka je největší bohatství firmy.
4 hlavní funkce značky
- Snadno zapamatovatelná – značka vás na první pohled odliší od konkurence,
- zdroj informací – díky značce víte, co od daného produktu / služby očekávat,
- nositel zkušeností – značka vyvolává očekávání, která je schopna opakovaně uspokojit,
- tvůrce myšlenek a pocitů – každá značka vypráví svůj vlastní příběh.
Co všechno je brand neboli značka
- Obal, označení, popisky
- Výloha, obchod nebo kancelář, zkrátka prostředí
- Webová prezentace
- Prodej a servis pro zákazníky
- Komunikace v online prostoru (jednotný styl)
- Hlas v reklamě (vzpomeňte na Nespresso a Jana Kanyzu :)
- Majitel firmy a zaměstnanci
Brand přispívá ke snadnějšímu zapamatování firmy, slouží pro lepší orientaci v obrovské konkurenci podobných produktů nebo služeb. Většina zákazníků funguje na základě minulé zkušenosti – pokud byla pozitivní, nemusí dlouho vybírat a zkrátka sáhne po osvědčené značce.
Existuje celá řada možností, jak vybudovat úspěšnou značku, cíl je však stále stejný – dostat vaši značku do povědomí.
Pingback: Brand: Co je brand a jak s ním správně pracovat? - Four Crowns
Komentáře jsou uzavřeny.