V článku o tvorbě brandu jste se dočetli, které kroky byste při budování své značky neměli opomenout. Ten nejtěžší ale stále leží před vámi – jak dostat značku do povědomí. V online prostoru se nabízí tyto možnosti:
1. Web
Váš web (nebo e-shop) je nejdůležitější marketingový nástroj, který máte k dispozici. Ideální místo pro růst podnikání i komunikování vaší značky. Kromě profesionálního a graficky poutavého rozhraní ukažte na první dobrou, co děláte: s čím umíte zákazníkům pomoc.
Samozřejmostí je logo, vizualizace vašeho brandu. Slouží k lepšímu zapamatování a následnou identifikaci.
Příklad: naše Homepage. Vlevo logo, přehledné menu, viditelný USP (tedy s čím můžeme pomoci) a tlačítka Call-To-Action.
2. SEO
Optimalizace pro vyhledávače. Jeden z nejúčinnějších nástrojů zviditelnění na internetu. Má svá ale: běh na dlouhou trať, stojí nemalé peníze (nebo um) a čas. Chybu neuděláte, pokud budete sami pracovat na kvalitním obsahu vašeho webu, kterým své uživatele vzděláte nebo pobavíte, ideálně obojí :).
Díky kvalitnímu SEO se dostanete výše v organických výsledcích vyhledávání. Ušetříte na placené reklamě a současně se zviditelníte relevantními odkazy.
Příklad: organické vyhledávání často odpovídá na otázky Co, Jak, Proč apod. Zde vidíte výpis výsledků hledání pouze SEO:
3. Blog
Pokud dává pro vaše podnikání smysl, blog pište. Pomáhá organice a pravidelným publikováním článků, tipů, rad… tj. relevantního obsahu pro vaši cílovou skupinu si budujete důvěru a pověst odborníka v oboru.
Zvažte tyto otázky:
- Jaké problémy řeší moje cílová skupina?
- Zobrazím se v organických výsledcích vyhledávání? Jak tomu mohu pomoc?
- Mám vytvořen publikační plán? Tj. kdo obsah tvoří, jak často, jaká témata?
- Budu příspěvky propagovat? Počítám s nimi v rozpočtu na marketing a placenou reklamu?
Příklad: e-shop Švihej.cz prodává švihadla. Vidíte, že i e-shop může mít blog: najdete zde kromě článků a videonávodů také novinky nebo triky, jak s produktem (švihadlem) zacházet.
4. Sociální sítě a uzavřené komunity
Víte, že přes 74 % uživatelů se rozhoduje o značce prostřednictvím sociálních sítí? Tato média jsou pro komunikování značky jako stvořená. Ať už se jedná o sdílení příběhu značky, možnosti přesného oslovení relevantního publika (a cíleně na něj působit) nebo pobavit. Cílem je krom zviditelnění také získání důvěry.
Sázka jen na sociální sítě zpravidla nestačí. K dlouhodobému budování brandu je nezbytná dobře definovaná strategie všech vašich aktivit v online i offline prostoru, jejich vzájemná propojenost a návaznost.
Roste popularita sociální sítě LinkedIn, která byla v minulosti vnímána jako téměř výhradně profesní, zaměřená primárně na B2B segment. Nyní rozšiřuje obsah o příběhy, živá videa nebo události, čímž posiluje svou roli v budování vztahů a generování potenciálních zákazníků.
Příklad: Zůstaneme u Švihej. Značky hledají způsoby, jak být se svými zákazníky a věrnými fanoušky stále ve styku. Švihej zvolila cestu uzavřeného portálu, kde si Šviháci navzájem zveřejňují své rekordy, výzvy, triky a workouty:
5. Emailing
Posíláte newslettery? Pokud ještě ne, pak je na čase začít. Z praxe vyplývá, že emailing patří v případě e-shopu mezi nejvíce konverzní zdroje. Proč ho tedy nevyužít ve svůj prospěch? Celou problematiku E-mail marketingu jsme zpracovali do rozsáhlého článku na našem blogu.
Mezi hlavní výhody patří:
- Budování vztahu. Díky pravidelnému přísunu kvalitního obsahu naučíte své čtenáře, že pro informace se chodí k vám.
- Různé typy sdělení. Newsletter to snese – od akcí, tipů, odkazů na blog či novinek z oboru. Online zpravodaj je přesně to místo, kde se dá smíchat všechno a nevypadá to (většinou) blbě :).
- Poměr cena / výkon. Narozdíl od např. placené reklamy patří e-mailová rozesílka mezi levnější formu propagace. Platíte za e-mailový nástroj (tarif se určuje většinou podle velikosti databáze) a zaměstnance, který u vás emailing spravuje.
Představte si svůj e-mailový marketingový seznam jako svoji uzavřenou komunitu a zacházejte tak se svými odběrateli. Nabízejte pouze kvalitní obsah – tedy to, co je zajímá, osloví, obohatí nebo pobaví. V případě e-shopu se nespokojte pouze s akčním letákem, přidejte také např. recenzi na nějakou novinku či slevový kupon.
Příklad: rozesílka MarketingPPC probíhá nejčastěji 2 x měsíčně (v úterý a ve čtvrtek). V newsletteru najdete PPC tipy pro práci, odkazy na články z blogu či pozvánku na webinář. Chceme sledující informovat o tom, co se děje v online marketingu. Svět reklamy nikdy nespí a my se rádi podělíme o vychytávky, které usnadňují naši každodenní práci a vy je nemusíte znát.
6. Placená reklama
PPC reklama na Googlu, Seznamu nebo Facebooku nepatří mezi levné tipy, její předností je relativní rychlost. Vyrobíte reklamu, zaplatíte daným společnostem za kliknutí a při správném nastavení reklamy roste šance, že vás zákazníci v online najdou.
Je na místě podotknout jeden fakt – pro budování brandu se placená reklama hodí spíše jako akviziční kanál ve formě obsahu. To znamená obrázky, logo a textová část. Pokud totiž začínáte a nikdo vaši firmu nezná, nebude vás hledat prostřednictvím vyhledávání. Počítejte s tím, že reklama v obsahové síti (součástí může být banner nebo video) vás bude stát zpravidla více než jiná forma PPC reklamy.
Z praxe doporučujeme začít placenou reklamou na sociálních sítí. Funguje zpravidla lépe a levněji než na Google či Seznamu. Např. Facebook (Instagram) umožňuje nastavit přesnější cílení, takže oslovujete pouze relevantní publikum.
Další způsob představuje TikTok pro firmy, který nabízí různé reklamní formáty a nástroje pro tvorbu obsahu, značky mohou vyprávět svůj příběh neotřelým způsobem.
Příklad: akviziční reklama na Facebooku – nabídka auditu Google Ads zdarma.
7. Influencer marketing
Influenceři mají stále větší vliv na rozhodování běžných smrtelníků. Firmy tohoto faktu využívají a navazují strategická partnerství s vlivnými osobnostmi na sociálních sítích s cílem zvýšit své obraty a dostat svou značku do povědomí.
Pro značky je hlavním benefitem influencer marketingu přístup k cílenému a zapojenému publiku, které influencer již vybudoval. Influenceři mají často dlouhodobý vztah se svými sledujícími, což je pro značky výhodné – mohou představit své produkty a služby bez pocitu „tlačení na pilu“. Firmy samozřejmě vybírají takové influencery, kteří ladí s hodnotami jejich značky a cílovou skupinou.
Placená spolupráce se značkami tvoří influencerům značnou část příjmů. Existují v zásadě dva způsoby: přímo přes sponzorovaný obsah nebo nepřímo prostřednictvím růstu jejich publika. Další výhoda: influenceři ve spojení s renomovanou značkou zvyšují svoji prestiž a věrohodnost, čímž si pomáhají v budování jejich osobní značky. Kruh se uzavírá – prestiž přináší další placená partnerství, veřejná vystoupení nebo vlastní podnikání.
Příklad: Leoš Mareš a spolupráce s Penny Marketem, Nespressem, Mixitem atd.
8. Videomarketing
Psané slovo si stále drží svoje postavení, ale musíme reflektovat stále silnější vliv video obsahu. Platí zejména pro platformu YouTube, která svou podstatou pomáhá vytvářet značkám silný a emoční vztah s cílovou skupinou. Video obsah vnímáme jako atraktivnější a více angažovaný než klasickou statickou reklamu.
Navíc video kombinuje vizuální a zvukové prvky, lépe tak vypráví příběh, vysvětlí vlastnosti produktů nebo ukáže praktické použití. YouTube nabízí různé možnosti cílení (např. podle demografie, zájmů nebo chování) plus značný dosah.
Videomarketing na YouTube přináší další výhody: detailní analytiku, možnost monetizace obsahu prostřednictvím reklam, sponzorovaných videí a partnerských programů nebo tvorbu komunity okolo značky nebo tvůrce, což podporuje věrnost zákazníků a buduje dlouhodobé vztahy.
Příklad: úspěšnou reklamu na brand tvoří klasicky Coca-Cola (kdo by neznal vánoční kamion a Santu Clause v mnoha podobách). Videoformát nahrává příběhu a celý děj dokresluje podmanivá hudba. Výsledek? Dojetí a chuť na Colu :).
9. Podcasty
Podcasty zažívají boom už nějakou dobu. Forma mluveného slova předává často složité nebo podrobné informace v přátelském a nenásilném duchu. Ideální pro poslech v autě, při cvičení nebo odpočinku. Hodí se ke sdílení odborných znalostí jako jsou novinky z oboru, rozhovory s odborníky nebo diskuze o aktuálním dění.
Sponzorování podcastů nabízí způsob, jak se značky mohou dostat do povědomí posluchačů. Sponzorované segmenty bývají přirozeně integrovány do obsahu, takže nepůsobí tolik rušivě a násilně. Pro značky příležitost spojit své jméno s kvalitním a relevantním obsahem. Tím si zvyšují své renomé v očích potenciálních zákazníků.
Příklad: populárním českým podcastem o marketingu je „Na vlně podnikání„. Poskytuje zajímavé rozhovory s českými podnikateli a nabízí perspektivy a poznatky z různých oblastí podnikání a marketingu. Jeho denní formát umožňuje posluchačům pravidelně získávat nové informace a udržovat se tak v obraze nejnovějších trendů.
10. Webináře a online události
Pořádáním webinářů ukazujete, že jako značka máte svému cílovému publiku co nabídnout a předat. Žádná geografická ani kapacitní omezení, stačí pouze stabilní připojení na obou stranách. Webináře a živé online setkání vytváří prostor pro sdílení znalostí, zkušeností, prezentaci produktů nebo školení.
Hlavní výhodou pro účastníky představuje pohodlí domova, nemusí nikam dojíždět. Navíc se tento obsah často nahrává, což umožňuje neomezený přístup k informacím ve vyhovujícím čase. Účastníci se ptají odborníků, se kterými by se jinak těžko setkali.
Přidanou hodnotou pro firmy, kromě budování brandu, znamená příležitost získat nové leads a současně posílit vztahy se současnými zákazníky.
Příklad: webináře o online marketingu pořádáme i my. Kromě toho najdete na našem YT kanálu i krátké videonávody.