Loga jsou srdcem vizuálního identifikačního systému každé značky. Jsou to obrázky a ikony, které nás okamžitě napadnou, když se zmíní jméno značky, a stávají se neodmyslitelnou součástí našeho vnímání a povědomí o dané značce.
Přemýšleli jste někdy o tom, jaký význam mají loga v marketingu a jaký vliv mají na vnímání spotřebitelů? Tomuto se budeme věnovat v tomto článku.
Co je a co není logo
Logo je nejčastěji grafický znak nebo symbol, který tvoří vizuální identitu značky. Často obsahuje specifické barevné kombinace, písmo nebo obrázek. V praxi se setkáváme s jednoduchými logy (např. logo Google tvoří slovo „Google“ napsané charakteristickým písmem) nebo komplexnější provedení (např. Starbucks – kombinace obrázku a názvu společnosti v brandových barvách).
Jedním z běžných omylů je zaměňování loga s firemním maskotem. Maskot je postava nebo symbol, který je spojen se značkou, ale na rozdíl od loga je jeho hlavním účelem vytvářet emocionální spojení s publikem, reprezentovat určité hodnoty značky nebo příběh.
Maskot může být používán společně s logem v marketingových kampaních, ale sám o sobě není primárním identifikátorem značky. Např. prodejce Alza používá maskota postavičku zeleného Alzáka, logo Alzy představuje nápis „alza.cz“.
7 základních funkcí loga
Logo obvykle plní celou řadu rolí, kterými přispívá k celkové marketingové strategii značky a současně udržuje dlouhodobý vztah se zákazníky. Jedná se zejména o tyto funkce:
1. Identifikace značky
Angl. Brand Identity. Jak je uvedeno výše, loga znamenají zásadní roli pro vizuální identitu značky. Lidé si značku spojují s logem, což usnadňuje zapamatování a okamžité rozpoznání, pomocí loga rovněž vnímají produkty nebo služby dané značky.
Prostřednictvím barev, designu a stylu demonstrují hlavní hodnoty a filozofii vaší značky. Například srdce může symbolizovat lásku a náklonnost, zatímco hora může evokovat pocit stability a pevnosti. Emocionální prvky loga posílí spojení mezi značkou a spotřebitelem.
2. První dojem
Logo často určí první dojem značky. Kvalitní zpracování, design, luxusní provedení – to vše říká na první pohled, že se jedná o úspěšnou značku. Roli hrají emoce: stačí hůře čitelné logo ve špatném formátu, rozmazané nebo vyvolávající nežádoucí asociace a kouzlo prvního dojmu je nenávratně pryč.
3. Povědomí o značce
Logo pomáhá budovat povědomí o značce. Díky snadné rozpoznatelnosti si lidé vaši značku lépe zapamatují. Nevytvářejte tedy přehnaně sofistikovaná loga, která nelze pochopit bez dalších souvislostí. V jednoduchosti je síla i krása.
4. Odlišení od konkurence
Unikátní logo diferencuje vaši firmu od konkurence. Buďte originální a nezaměnitelní.
5. Posílení důvěryhodnosti
Profesionálně navržené logo zvyšuje vnímání důvěryhodnosti a profesionality značky. Logo s vámi bude celou dobu fungování vašeho podnikání, proto radíme svěřte své představy odborníkům, vyplatí se to.
6. Další materiály
Logo se nezobrazuje pouze na webu. Tvoří nezbytný prvek všech marketingových materiálů a kampaní. Zajišťuje konzistentní prezentaci značky na všech platformách, v online i offline světe.
7. Právní ochrana
Logo si nechte patentovat. Zaručíte si legální právní ochranu před napodobeninami a neautorizovaným použitím.
Jak vybrat logo?
Výběr správného loga je pro vaši značku důležité rozhodnutí, které determinuje vaše podnikání v dalších letech. Vybírejte správně. Zvážit byste měli například:
- Vaši cíloví zákazníci. Máte je definované? Kdo tvoří vaši cílovku, jaké má potřeby, co je pro ni důležité?
- Porozumění značce. Co vaše značka znamená? Jaké hodnoty představuje? Je skutečně takto vnímána a chápána? Váš záměr nemusí být širokou veřejností navnímán správně.
- Průzkum konkurence. Jaká loga používá konkurence? Která fungují a lze se jimi inspirovat?
- Design a typ loga. Stačí vám pouze logotyp nebo zvolíte kombinované logo? Jaké použijete barvy, styl, grafiku? Bude dostatečně korelovat s vaší značkou?
- Jednoduchost. Je logo snadno rozpoznatelné a zapamatovatelné? Sdílejte návrhy s nezaujatými lidmi a ptejte se.
- Přizpůsobení. Vypadá dobře na webu i reklamních předmětech? Ve všech velikostech?
- Ochranná známka. Neexistuje podobné logo? Uvažujete o následné registraci jako ochranné známky?
- Profesionální provedení. Komu svěříte zhotovení? Mějte vše do detailu promyšleno předem, neztratíte zbytečně čas. Současně nezatracujte doporučení odborníků.
Změna loga – ano či ne?
Změna loga neboli redesing se často zaměňuje s tzv. rebrandingem. Zatímco redesign se primárně soustředí na vizuální aspekty značky (logo), rebranding je celková přeměna značky.
Redesign se zaměřuje na vizuální stránku značky a modernizaci vzhledu s cílem osvěžit a zlepšit vizuální prezentaci s ohledem na aktuální trendy.
Situace, kdy přemýšlet nad redesignem
- Zastaralý vzhled. Pokud vaše značka působí zastarale nebo neodpovídá současným trendům, může jí redesign dodat nový svěží kabát. S využitím moderních technologií, barev, fontů opět udrží krok s dobou.
- Změny v sortimentu. Rozšířili jste produktovou nabídku? Prodáváte zcela odlišné zboží než na začátku podnikání? Redesign pomůže s novou identitou značky, která bude více reflektovat tyto změny.
- Tržní změny. Většinou neovlivníme, pouze se musíme zařídit. Redesignem udržíme konkurenceschopnost a dáme najevo, že ještě nepatříme do starého železa.
- Rozpoznatelnost značky. Někdy se stane, že se vaše logo zaměňuje s konkurencí nebo není dostatečně zapamatovatelné. Pádné důvody pro redesign.
Příklad: původní příliš složité logo Apple zobrazovalo Isaaca Newtona, jak sedí pod jabloní. V roce 1977 bylo nahrazeno jednoduchým „nakousnutým jablkem“ s duhovými pruhy a v roce 1998 prošlo redesignem do současné podoby. Jednoduché, na první pohled rozpoznatelné a snadno zapamatovatelné.
Zdroj: https://www.tailorbrands.com/blog/apple-logo
Kdy raději logo neměnit
Existují situace, kdy redesign napáchá spíš víc škody než užitku. Výjimky sice potvrzují pravidlo, většinou se změna nepovede dle očekávání. Kdy redesign nedělat?
- Silná identita značky. Jestliže má značka zavedenou identitu, kterou zákazníci milují, redesing může způsobit ztrátu důvěry a loajality.
- Nejasné důvody. Pokud nemáte jasně stanovenou strategii a účel redesignu, s největší pravděpodobností zákazníky zmatete a snížíte svoji důvěryhodnost.
- Nedostatek financí a času. Změna loga je časově a finančně nesmírně nákladný projekt. Platíte za návrhy, finální zpracování, marketing a zvýšenou komunikaci. Zvažte tyto investice předem.
- Riziko ztráty dobrého jména. Značky s dlouhou tradicí nebo s rodinným jménem mohou ztratit mnohem víc – dědictví spojené se ztrátou hodnot.
- Nedávný redesign. Časté změny vizuálu vedou zákonitě ke zmatku. Dejte zákazníkům čas, aby si zvykli.
Příklad: v roce 2010 představila společnost Gap nové logo. Veřejnost i designéři ho téměř okamžitě zkritizovali. Nové logo totiž upustilo od ikonického modrého boxu a zavedlo jednoduchý černý text s malým modrým čtvercem. Kvůli veřejnému tlaku se Gap vrátil k původnímu designu pouhých šest dní po spuštění nového loga.
Zdroj: https://medium.com/@gfraikin/gap-worse-rebrand-ever-even-6-years-later-4a883d0cc736