fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Online marketing » Jak uspět v logistice poslední míle?

Jak uspět v logistice poslední míle?

Poslední míle

Nákupní chování spotřebitelů se v dnešní době mění, zejména pokud se bavíme o online nakupování. Dnešní spotřebitelé očekávají levné, rychlé a bezplatné doručení.

Posledních několik let žijeme on-line nakupováním víc než kdy dřív. Líbí se nám jeho výhody, nemusíme se nikam trmácet, vyhneme se davům lidí v obchodních centrech a fronty nás nezajímají. Proč chodit do obchodů, když se dá na pár kliknutí zboží koupit z pohodlí domova? Samozřejmě se v tomto systému zákazník stává čím dále více náročnější a očekává doručení nejlépe ten samý den.

V tomto článku se zaměříme na doručování v tzv. poslední míli, identifikujeme si největší výzvy doručování, kterým budeme čelit v blízké budoucnosti, zaměříme se na technologie, kterých lze využít, abyste byli stále konkurenceschopní.

Co je logistika poslední míle

Jak už je patrné z názvu (angl. Last Mile Delivery), jedná se o poslední krok doručovacího procesu, tedy doručení k samotnému zákazníkovi. Toto je nejdůležitější krok v procesu dodání a obecně ten, který chtějí přepravci zefektivnit a zrychlit.

Cílem je držet krok s neustále se zvyšující poptávkou spotřebitelů po rychlé přepravě, zejména v e-commerce, potravinářství a maloobchodu. Nezřídka se dá říci, že se jedná také o nejdražší úsek cesty, který zboží absolvuje, než dosáhne svého konečného cíle – tedy spokojeného zákazníka.

5 hlavních kroků v procesu doručení poslední míle

  • 1. Objednávky jsou vkládány do centralizovaného systému. V tomto kroku jsou objednávky a požadavky sledovány odesílatelem i koncovým zákazníkem, který může sledovat stav doručení prostřednictvím sledovacího čísla (někdy také tracking number).
  • 2. Doručení objednávky do překladiště, kde objednávky čekají na doručení koncovému zákazníkovi. Zde začíná proces doručení poslední míle – zde se musí zajistit, aby se objednávka dostala z překladiště ke koncovému zákazníkovi co nejrychleji.
  • 3. Objednávky jsou předány k finálnímu doručení na základě tras a adres příjemců. Strategické třídění a upřesnění, který balík bude doručen první a který poslední je zásadní pro optimalizované a efektivní řešení logistiky doručení na poslední míli.
  • 4. Objednávky jsou skenovány před naložením a rozvozem. Tím se aktualizuje stav doručení pro koncového zákazníka a zároveň se také předchází riziku, že se zboží záhadně „vypaří“ během doručení.
  • 5. Objednávky úspěšně dorazí k zákazníkům a jsou předány včetně dokladu o předání. V této fázi zásilky dorazí do místa určení. Doručovatel následně aktualizuje informace o sledování, aby ověřil a potvrdil, že dodávka byla doručena.

Kde je problém poslední míle

Vysvětlili jsme si, jak funguje proces doručení včetně procesu doručení na poslední míli. Zároveň si dokážeme představit, jak je tento proces důležitý z důvodu udržení spokojených zákazníků. Paradoxem sice je, že zákazníci chtějí dopravu zdarma a samozřejmě ihned, ale zároveň si nedokáží představit, jak finančně a časově náročný tento proces může být.

Zároveň zde platí, že pokud zákazník nedostane, co chce, s největší pravděpodobností příště zavítá ke konkurenci. Poštovné na poslední míli může představovat až 53 % celkových nákladů za zásilku. A asi 25 % z těchto nákladů jdou na vrub doručovací společnosti. Co je tedy největší výzvou doručení na poslední míli?

Efektivita doručení

Optimalizace doručení na poslední míli vede k významným úsporám. Tyto úspory se ale ve většině případů týkají firem, které zprostředkovávají logistiku samotným e-shopům. Takže pro vás nemusí být až tak významné. Ale máme tady i spousty firem, které si logistiku zajišťují samy a ty musí úspory samozřejmě hledat.

4 způsoby, jak vyřešit největší problémy s doručením na poslední míli

Zdokonalení dodávky na poslední míli zajišťuje rychlé a včasné doručení zásilek, které rozhoduje o spokojenosti zákazníka. Jak přesně probíhá dodávka na poslední míli?

Logistické společnosti využívají logistické nástroje, které jim s doručením pomáhají. Tyto nástroje jsou schopny komplexního plánování trasy, odeslání, sledování řidičů v reálném čase, komunikace a analýzy. Jinými slovy, tato technologie udělá těžkou práci za vás, takže se můžete soustředit na své zákazníky.

1. Použijte plánování trasy ke zkrácení dodacích lhůt

Každý řidič, který doručuje balíky, má naplánovanou svou cestu a tu sleduje. Ve skutečnosti doručuje na vesnicích, kde není až tak hustá zástavba a trasy mezi zastávkami mohou být dlouhé. Nebo doručuje ve městech, kde to může z hlediska trasy vypadat lépe, ale čekají zde nástrahy v podobě dopravních komplikací. Ať je to vesnice nebo město, tyto prodlevy nás mohou stát hodně peněz a času.

Plánovací softwary zohledňují čas, místo, kapacitu vozidel a provoz tak, aby vybraly co nejefektivnější trasu. Veškeré aktualizace o provozu, které ovlivňují doručovací trasy, jsou zasílány řidičům prostřednictvím SMS v reálném čase. Ti tak mohou následně trasu optimalizovat a vyhnout se komplikacím na silnicích.

Plánovací Sw
Zdroj: Dashboard SW Onfleet

2. Šetření nákladů za dopravu a času během doručení

U těchto moderních systému je možno nastavit pravidla přímo během doručování. Takže můžete měnit trasu na základě aktuálního stavu dopravy popřípadě změnit čas doručení zásilky dle potřeb zákazníka.

Tyto funkce přidávají do systému novou úroveň automatizace, šetří čas, umožňují efektivní alokaci zdrojů plus uvolňují kapacity manažerům, kteří mohou trávit čas optimalizací procesu doručování. Tato úroveň automatizace nejen zjednodušuje logistiku na poslední míli, ale také zvyšuje celkovou efektivitu.

Co dalšího by si zákazníci během doručení přáli?

Zakaznicke-prefernce-behem-dorucovani

Doklad o doručení zásilky by měl obsahovat: podpis příjemce, popř. fotografii balíku zanechaného u dveří spolu s datem a časem. Většinou se tento proces děje u řidiče, řidič celý proces dokončí prostřednictvím mobilní aplikace, která podporuje sběr fotografií, podpisy, čárové kódy a poznámky.

3. Reporting zvyšuje efektivitu

Zpětná kontrola dat pomáhá najít slabá místa většinou dříve, než se stanou. Také může pomoci najít příležitosti ke zlepšení systému. Doporučuji sledovat klíčové metriky jako jsou úspěšnost doručení, celkový čas doručení, ujeté km a další.

4. Zpětná vazba

Pamatujme na to, že dnešní zhýčkaní zákazníci vyžadují stále více pozornosti a informací od logistických služeb, vše musí vést ke stejnému výsledku. Jedině správně a včas doručná zásilka = spokojený zákazník.

Trendy, které budou utvářet (a měnit) logistiku na poslední míli v roce 2024

Máme pro vás sedm aktuálních trendů, které se testují v návaznosti na zlepšení procesu doručení na poslední míli tak, aby firmy byly schopny držet krok s požadavky zákazníka.

Rychlé vyřízení objednávky

Stále větší počet zákazníků v dnešní době očekává doručení zásilky v den objednání, popř. si chtějí zásilku převzít v den, kdy si určí oni sami. To představuje logistickou výzvu a možné problémy z hlediska plánování. Pro zjednodušení těchto požadavků dnes fungují třeba výdejní místa, kde zákazník sice musí dojet, ale může si zásilku vyzvednout dle své potřeby.

Zlepšení sledovatelnosti

Ostřílení dopravci se snaží zlepšit sledovatelnost balíků a přidávají funkce, jako jsou potvrzení o doručení a informace o doručování zásilky. Nové aplikace pro chytré telefony také změnily způsob, jakým zásilky sledujeme, přičemž některá logistická řešení dokonce obsahují funkci GPS, která lidem umožňuje sledovat na mapě přesnou polohu zásilky.

Vnitropodnikové doručovací služby

Stále více firem začalo používat své vlastní doručovací služby. Vnitropodnikové doručování znamená, že společnost má vlastní vozový park a placené řidiče, kteří přepravují zásilky z jejich skladů k zákazníkům. To umožňuje společnostem kontrolovat náklady a mít pod kontrolou zákazníkovu zpětnou vazbu. Tím mohou ovlivnit dodací lhůty, některé společnosti dokonce rozvážejí balíčky pozdě večer popř. o víkendech.

Přepravní mikro sklady

Jedná se o přepravní uzly, ve kterých můžete mít naskladněný materiál. Tento koncept je spíše využíván Amazonem (Alzou) a využívá se v přepravě na větší vzdálenosti. Nákup dalších skladových prostor může být jedna z možností, jak urychlit dodávky k zákazníkům.

Zatímco mnoho maloobchodních společností dokázalo zkrátit dobu doručení na dva dny, Amazon je schopen v extrémních případech doručovat za pouhé dvě hodiny. Takže zde je také prostor, jak se posunout dál.

Upsells dopravce

Stále častěji v zahraničí vidíme, že se dopravce může proměnit také v prodejce :). Pokud jste e-shop, máte vlastní přepravu a prostornější auto, proč pravidelným nakupujícím nenabídnout spotřební produkty typu zubní pasty a podobné? Ano čtete správně, i toto je směr pro rok 2024.

Chytré technologie

Nabídka produktů objednávaných online se exponenciálně rozrůstá. V dnešní době není problém na e-shopu koupit mražené jídlo nebo květiny. Samozřejmě s těmito produkty rostou nároky na přepravu a skladování.

Mnoho distribučních uzlů ve svých skladech přijalo opatření ke kontrole teploty, úrovně vlhkosti, kvality vzduchu a podobně. Tato opatření sebou nesou také změnu požadavků na obalovou techniku a balící materiály, ve kterých tyto produkty můžeme bez úhony přepravovat.

Roboti a drony

Toto zní spíše jako sci-fi, ale už se tu a tam dají dohledat články, že některá společnost využila k přepravě dron či autonomní vozidlo. Nejvyšší náklady na dodání zboží tvoří lidská práce (až 60 %). Proto společnosti uvažují, jak ji zautomatizovat. Robot nepotřebuje jíst a kromě servisu nechce plat a může doručovat 24/7.

Pokud jste dočetli až sem, tak vás náš článek zaujal :). Nebylo to zrovna naše tradičním téma, ale rádi jsme vám vysvětlili a ukázali, že i logistika může být zajímavá a dynamicky se rozvíjející se oblast, která reaguje na požadavky zákazníka.

Zdroj: https://onfleet.com/blog/what-is-last-mile-delivery/

Článek napsal/a Michal Kartaš

Michal pomáhá klientům zejména s PPC kampaněmi na Googlu či Skliku a rád prohlašuje: „PPCčka buď miluješ nebo nesnášíš.“ Jeho silnou parketou je i psaní článků a detailní audity Google Ads kampaní.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50