Za rok 2023 objem prodejů online meziročně o 6% vzrostl. Jedná se tedy o pomalejší nárůst, než jsme zaznamenali v předcházejících letech, nicméně tuto tendenci předpokládáme i v roce 2024.
Statistika za rok 2023 ukazuje růst prodejů na vybraných Marketplace:
- Allegro + 64 %
- Kaufland + 31 %
- Amazon + 16 %
- Alza + 13 %
- eMAG + 12 %
Tento krátký přehled ještě doplníme o top kategorie:
- elektronika,
- domácí potřeby a interiér,
- hračky,
- fashion,
- drogerie,
- auto-moto,
- produkty pro domácí mazlíčky,
- doplňky stravy.
Velkými skokany jsou Allegro a Kaufland. Přestože vstoupili na český trh teprve v roce 2023, vsadili na masivní propagaci. Plus představují zajímavé ceny a nabídka veškerého sortimentu z top kategorií. Trefili se přesně do potřeb českého zákazníka.
Trendy roku 2024
1. Omnichannel
Rok 2024 se povede v duchu budování omnichannelu, tedy být vidět a propagovat svoji nabídku na co nejvíce místech. Na sociálních sítích, marketplaces, přímým prodejem skrze vlastní stránky/e-shop a také prodávat tzv. odkudkoliv a kamkoliv.
2. Specializované marketplaces
U marketplaců stojí za zmínku patrný vzestup menších specializovaných marketplaců. Popularita těchto úzce zaměřených online portálů pravděpodobně poroste, protože zákazníci přesně vědí, co tam najdou (WeWell) a jejich rozhraní usnadní výběr pro již rozhodnuté zákazníky (TrendyOl).
Například motto WeWell hovoří jasně: Přesně víte, co nakupujete. Funguje jednoduše – zákazník naskenuje čárový kód svého oblíbeného kosmetického produktu a nejen, že vidí případné rizikové složky, ale současně alternativy s lepším hodnocením.
TrendyOl nabízí filtrování podle cen a při použití aplikace výrazné slevy.
3. Q-commerce
Další zajímavý trend, který jsme sledovali v roce 2023 a jen tak nezmizí, je tzv. Q-commerce (“dnes objednáš, druhý den máš”). Tento směr masivně propaguje Alza a ostatní marketplaces se přidávají. Zákazníci se radují, online prodej se přibližuje offline prodeji, kde si zajdete do obchodu a odcházíte rovnou se zbožím. Pro mladší netrpělivou generaci je doba dopravy jedním ze stěžejních kritérií, podle kterých si vybírají produkty.
4. Pick-up pointy
Pokračuje doručování do pick-up pointů Zásilkovny, Balíkovny, Alza boxů apod. Pro zákazníky představují pohodlnější variantu, protože nejsou vázáni na určený čas a místo. Díky těmto pointům si balíček vyzvednou pohodlně při cestě z práce nebo třeba na dovolenou.
5. Vratky
Ze strany zákazníků je velký tlak na co nejjednodušší řešení vratek: ideálně jednoduchý formulář s jednoduchými pokyny. Důležitým tématem pro rok 2024 v rámci vratek jsou vratky zdarma. Čím dál více e-shopů od tohoto ustupuje kvůli vysokým nákladům.
Celosvětově e-shopy vybaví 20 % vratek (fashion dokonce 30 %), což při menším objemu objednávek než v minulých letech znamená velkou finanční zátěž. Proto očekáváme přenesení nákladů za vratky na zákazníka, a to buď přímo nebo prostřednictvím různých členských programů jako je třeba Alza+ s dopravou zdarma nebo s vratkami zdarma.
6. Ekologie a udržitelnost
Vnímáme velký tlak na ekologii a udržitelnou e-commerce. Recyklovatelné obaly z papíru nebo jiného recyklovatelného materiálu se stanou standardem v balení. Stále častěji se setkáváme s tím, že prodejci vrácené zboží rovnou prodávají např. na Aukru nebo v případě Alzy ho nabízí se slevou. Zákazníci tomuto řešení fandí a pro e-shopy je to způsob, jak zboží prodat a nemuset ho vyhodit nebo zlikvidovat.
7. Umělá inteligence
V roce 2023 na nás vyskočila umělá inteligence AI. Ta již mění celou e-commerce a bude měnit i nadále. Například nasazení různých asistentů v rámci podpory, marketingu, tvorby obsahu, personalizace nabídek, překlady, analytika a monitoring konkurence. Hlavní výhodu AI tvoří úspora nákladů.
Díky menší časové náročnosti není problém udělat například analýzu konkurence nebo v rámci marketingových nástrojů zlepšit segmentaci klientů a těm pak posílat personalizované nabídky. Stejně tak v rámci podpory pro zákazníky nebude potřeba tolik školeného personálu a jednodušší věci zvládne AI.
Jak vidíte, je toho skutečně hodně a další témata se ještě objeví. Možná nás v roce 2024 překvapí první prodeje v rámci virtuální reality, kdy si zboží skrz ní prohlédnete nebo rovnou vyzkoušíte. Bude také zajímavé sledovat, jak nastupující mladší generace a její zvyky promění nakupování. Nesmíme také zapomenout na legislativní změny ať už v rámci EU nebo samotné České republiky a s tím související ochrana dat.